Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Ja, gidder man ikke sjekke, så gidder man ikke, da får du jo bare vente å se.

Det er nok normalen for de fleste.

:thumbsup:

Går nok bra skal du se!

Men når først tråden handler om AGM så vil jeg i allefall si at jeg opplever batterikapasiteten som betydelig høyere med AGM enn med bly/syrebatterier, om dette har med kvaliteten på batteriene, laderen eller laderegulatoren vites ikke, det funker og da er jeg fornøyd. Men som sagt jeg skal komme tilbake til dette med levetid på batteriene. Mine batterier var 9 år gamle, men ubrukte (nye i eske) da jeg monterte dem så det skal bli spennende å se! Også om alderen ved installasjon har stor betydning, men selvutladingen kan ikke være stor, hadde overhodet ingen problemer med å dra igang gamlepurka på over 5 liter på 1 stk uladet batteri rett fra esken!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo egentlig slik at uvitenhet av og til er undervurdert. Jeg lukker øyne og ørene for gode råd og fakta i denne saken og går for nye AGM batteri, thats it. Men når jeg nå innser at jeg har ett ladeanlegg som antakelig ikke er så snill med batteriene som det burde vært så er det kanskje en idè og ikke kjøpe så dyre batterie, disse tåler vel ikke noe bedre enn de rimelige, uttilstrekkelig lading? Forskjellen forstår jeg ligger med i hvor mange ladinger de kan tåle?

 

Videre lurer jeg nå på om det er så lurt å oppgradere til betydelig større forbruksbank, planen har iallefall vært 300-350 ah fra dagens 220 ah. Hvis min lader faktisk er tidsstyrt så er det vel større sannsynlighet for at den lader to 220 ah skikkelig enn 345 ah? Når vi nå bytter ut PCen med Ipad til sommeren tror jeg faktisk at det vil holde ganske bra med 220 amper... Veldig kjiipt å kjøpe 3 batteri og ødlegger alle sammen hvis vi kunne levd lykkelig med 2!

 

Alternativ b er selvsagt å bruke pengene jeg da får til overs på mitt 5.000 kroners budsjettet til å kjøpe ett batterimeter, men da kommer jeg selvsagt til å se at ting ikke er som det skal og dermed ender det sikkert med laderegulator, overvåkning av dynamotemp, ny lader, skilltrafo etc etc... hmmm...

 

Men et slikt digitalt voltmeter kunne kanskje vært nok til det nivået jeg har tenkt å legge meg på. Pt har jeg slike lysdioder og det har egentlig vært til brukbar hjelp, har hatt som regler og senest starte lading om de går ned på gult med lite belastning. Men AGM har jo høyere spenning så antar det fort viser grønt selv om de trenger lading... Vel, vel...

 

Jeg fikk forresten Maritim sitt datablad nå og de på 100 ah er ved 10C og veier 31.2 kg og ikke 28.5 som det står på nettet. Om dette stemmer kommer de godt ut i min pris pr kg og ytelse ifht vekt:). Antar det er noe Kina greier, men det er vel alle rimelige batterie?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ole Petter: Det var flåsete og jeg håper ikke du syns det var frekt i forhold til dine eminente forklaringer, det er ikke det at dette ikke har gått inn eller at jeg ikke tror på det. Jeg syns ikke hovedpoengene er vanskelige heller, detaljene er kompliserte for en økonom, men det er sikkert andre som forstår det, uansett er dine forklaringer gode og lettfattelige til å være om noe som tydeligvis er så komplisert.

 

Utfordringen er å komme frem til hva gjør JEG, hva har jeg råd til, hva har jeg tid til og ikke minst hvor trykker skoen mest egentlig...

 

Poenget mitt er at jeg hadde tenkt å bytte batterier, kun. Jeg trodde mitt landstrømsanlegg var meget bra og at dette uten problem ville takle en større batteribank uten fare for at batteriene fikk for svak lading, med ett kort liv som resultat. Nå ser jeg jo at det kanskje ikke er tilfelle og at det også er mange andre ting som burde vært fikset og oppgradert samtidig burde jeg sikkert ikke kjøpe de billigste AGM batteriene heller..., men det er for mye penger til å bruke på dette nå og jeg tror jo at jeg med litt forsiktig og årvåken bruk kan leve lenge med nye AGM batterie, men her kan jeg ta styggelig feil selvsagt. Men det er veldig vanskelig for en som meg og finne ut om f.eks Ritar batteriene til Seatronic er noe bedre, det er jo iallefall ikke tyngre ... Videre er jeg som sagt nå usikker på hvor smart det er å putte i et stort antall ah dersom min lader gir seg før batteriene er fulle, det går jo fortere å lade 2 enn 3 batterier så forutsatt at jeg ikke gjør noe med dette andre så kanskje jeg ikke burde øke batteribankens størrelse?

 

Jeg var klar over at jeg skulle hatt en ekstern laderegulator på dynamoen, men syns det virker litt skummelt å fikle med dette for jeg forstår det slik at dynamoen får så mye kjør med en stor batteribank som er nedladet at den går varm og bør ha egen kjøling/overvåkning, evt er det iallefall forbundet med større risiko for at dynamoen ryker om en BARE monterer ny laderegulator. Arrester meg mer enn gjerne om jeg tar feil. Samtidig vil jeg ikke bruke mer enn nødvendig på dette siden jeg nettopp har fyrt opp 50 lapper på nye seil...

 

Jeg ser at det hadde vært svært kjekt å hatt å ha ett batterimeter av typen NASA el også, funderer sterkt på det, men igjen, er det nødvendig, har jeg tid og penger til å kjøpe og montere noe slikt nå, det er mange prosjekt med båten før Seilmakerne starter så og dårlig med tid...

 

Ja, det var vel bare en frustrasjon over at jeg ser at det er svært mye som skulle vært gjort for å vært helt sikker på at dette ble bra, samtidig jakter jeg på den enkle tingen som gjør livet bedre uten for store kostnader og investeringer...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det hadde vært svært kjekt å hatt å ha ett batterimeter av typen NASA el også, funderer sterkt på det

Denne batmonitoren er vel den enkleste og billigste du får kjøpt. Men er du klar over begrensningen NASA monitoren har, er den et godt kjøp. Jeg har selv en slik duppeditt, og har god nytte av den. Begrenser du deg til hva den viser av spenning på batteriet, hvor mange ampere det går inn/ut til batteriet og hvor mange amperetimer du har brukt siden batteriet var fulladet, har du en utmerket kontroll over forbruket. Anslag over hvor mange timer du har igjen i amperetimer eller prosent, har jeg sluttet å bry meg om.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Anslag over hvor mange timer du har igjen i amperetimer eller prosent, har jeg sluttet å bry meg om.

 

Man må vel i så tilfelle være en godt utdannet og over middels interessert elektroingeniør for å faktisk få ut korrekte data fra et slik raffinert instrument? :crazy:

 

Synes også dette er en "grei nok" løsning; selv har jeg et tilsvarende produkt fra Sterling Power. Skulle jeg valgt igjen; hadde det nok blitt den nye "multifunksjonsskjermen" fra BEP marine; som også kan vise tanknivåer mm - i farger! (Men kun pga at verftet sin løsning for dette er så utrolig "dårlig.")

 

Det er jo uansett utrolig å se hvordan nok en tråd her på baatplassen hvor trådstarter i utgangspunktet spør om priser på et produkt, til de så grader blir overlesset med fagkunnskap (gøy, ja!) nok til å vippe enhver båtentusiast av pinnen! Det er neppe vits i å konstruere en teoretisk problematikk som strengt tatt ikke betyr all verden for de fleste av oss; en tur ut på fjorden bør ikke by på en opplevelse som mannskapet oppfatter som en engstelig og paranoid skipper livredd for alt som kan gå galt! Greit nok, noen av oss HAR riktignok erfart problemer med dette - joda... :pray:

 

Ved siden av batterier, lading og strøm ombord har vi jo 1000 andre mikrodetaljer og eventualiteter å ta "hensyn" til - ved siden av det å faktisk seile! Forstår trådstarter godt her, jeg, som lar de med interesse for dette emnet spesifikt få diskutere seg i mellom; mens han selv konsentrerer seg om det som er av betydning for hans egen del.

 

Jeg lurer på hvordan dere som har vært på sjøen i en mannsalder greide å nyte dagene "i gamle dager" - før man hadde VHF, EPIRB, GSM og satelitt - GPS, plotter, ekstern laderegulator, autopilot og internett ombord??!!? Jeg mener; når vi i 2012 ikke greier det med all verdens hjelpemidler....

 

Hilsen captain' Paranoia! :worry: :worry: :worry:

Link to post
Share on other sites

Ole Petter: Det var flåsete og jeg håper ikke du syns det var frekt i forhold til dine eminente forklaringer,

Nei det var ikke en gang i mine tanker Bjoris.

Men det er jo så sant det du sier om at uvitenheten ofte er undervurder, og da ender vi jo opp med at det er nødvendig å forklare om dette i termer som folk skjønner, -og som ikke har noen relasjon til verken batteritype, fabrikat eller hvor mange kroner man legger ned i både batterier og ladesystem.

 

Og om dere ønsker kan jeg godt ta dere gjennom dette på en veldig enkel måte og forklare litt om hvor foten normalt trykker, og da spesielt for dere seilbåtfolk som av naturlige grunner har en litt større utfordring enn motorbåtfolk.

 

Når jeg har bygget anlegg for langturseilere så er det jo ikke valg av utstyret som har vært det viktigste. Det viktigste er jo at eieren av båten forteller hvordan han eller hun skal bruke båten, sette opp utstyret deretter og gi en opplæring i hvordan man kan påse at utstyret virker som det skal ved å følge litt med.

 

Dette fordrer at det gis opplæring i noen enkle verdier, prøve å forklare hva som er unormale verdier og hvordan man henter seg inn igjen og hvordan. Det er således mye vanskeligere og dyrere å lage et anlegg hvor man skal plugge inn landstrømskontakten på søndag kveld og forvente at tingene virker optimalt i opptil ti +år, for da må automatikken virke optimalt.

Link to post
Share on other sites

Man må vel i så tilfelle være en godt utdannet og over middels interessert elektroingeniør for å faktisk få ut korrekte data fra et slik raffinert instrument?

Dette instrumentet fra Nasa er så absolutt ikke raffinert. Men det inneholder et godt voltmeter og et godt amperemeter. Disse to funksjonene synes jeg ærlig talt at en hver båtmann med strøm i båten kan lese av. Og hvor mange amperetimer som er forbrukt er vel ikke uvesentlig å følge med på? Har man en batteribank på feks. 300Ah og battmeteret sier at en har forbrukt 120Ah (40%) av batteriets kapasitet er det vel et greit signal om at en nærmer seg grensen på 50% (150Ah) av hva batteriet har godt av å tappes ned med før en bør slå av alle storforbrukere av strøm?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Disse batterimonitorene er jo bare en tankmåler på linje med den du har i dieseltanken. Finnes i mange varianter med ulike funksjoner og nøyaktighet men en eller annen slik sak burde finnes i alle turbåter.

Selv har/har jeg hatt Sterling og Xantrex LinkPro. Begge viser greit ladetilstanden på batteribanken men Xantrex har en del funksjonalitet i tillegg som en del statistikk og alarmutgang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Så har du andre som også viser gjenværende kapasitet i både tid, Ah og prosent. For å få disse tallene over tid, må det inn endel parametere som du sjelden får oppgitt på billige Kina batteri. Derfor: Du bør være godt utdannet og over snittet interessert for å få dette riktig! :discuss:

Link to post
Share on other sites

Skal du ha det pinlig nøyaktig riktig så må nok en del parameter knappes inn riktig og disse vil nok også endre seg over tid. De enklere instrumentene er bare tut og kjør uten brukerjusterbare parametre men de funker godt likevel.

Xantrex LinkPro finner over tid ut av batteribankens parametre på egen hånd (etter flere syklinger).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Litt av poenget mitt er at man trenger ikke å ha kunnskap nok til å montere en batterimonitor for å kunne ha god nytte av enthumbsup.gif

Enkelt nok for meg og deg Mix men det krever noe mer kunnskap enn den gjennomsnittlige båteieren har for å få noe fornuftig ut av de målingene (tror jeg). En batterimonitor vil fungere som en tankmåler "rett ut av esken" og vil gjøre en god jobb for hvem som helst om den blir riktig montert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det var ett spørsmål i ett av mine lange innlegg, gitt at jeg ikke oppgraderer til mer inteligent lading, er det større sannsynlighet for at en større bank ryker fortere pga at det da blir mer å dele den konstante ladestrømmen på? Det er vel åpenbart ja, spørsmålet er vel om det stemmer at denne laderen ikke er smartere eller i det minste går ann å stille inn ifht ah i banken...?Hvilespenningen på AGM er høyere, men er spenningen også høyere ifht bly/syre når de er tappet ned til 50, 80% går det ann å si hva som er spenningen på ett AGM da, 50% og 80% altså?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok vi er ganske så enig om disse battmetrene. Selv de dyreste kan aldri bli 100% pålitelige. Men dersom en kun ser på forbruket under utlading når en ligger i en uthavn uten landstrøm og batteriet på forhånd er fulladet, gir selv de billigste battmetrene viktig informasjon. Jeg har gitt opp hva battmeteret viser ved lading og nullstiller mitt NASA battmeter før jeg legger ut på tur med fulladet batteri. Hva battmeteret måtte vise under lading, overser jeg helt med et så billig instrument. Og det tror jeg at jeg også hadde gjort dersom prisen hadde vært den doble. Det er tross alt "dum" elektronikk i disse boksene laget av "dumme" ingeniører.

 

- Faller spenningen i volt unormalt mye, må en være på vakt.

- Er det et spesielt høyt strømtrekk i ampere vet en at kapasiteten minker fort.

- Og antall forbrukte amperetimer frem til 50% utlading gir selv de billigste battmetrene et godt bilde av under "normale" forhold.

 

Det er som en lommebok, raser det ut kroner fort må en være på vakt, og når det snart er tomt, må en slutte handlerunden og ta seg en tur i banken.

En trenger vel ikke å ikke være elektroingeniør for å forstå dette?

 

Lars H. :rolleyes:

pensjonert "dum" elektronikkingeniør

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gidder man ikke engang å sjekke noe så enkelt som spenninger på ladeforløpet og tid på absorsjonsfasen

så må det jo være en totalt uoverkommelig oppgave å innstallere ett batterimonitoreringssystem.

Kanskje man ikke kan klokka engang... :lipseal:

 

Navlebeskuende holdning! :thumbsdown:

 

Det er ikke alle som deler din faginteresse for elektro; på samme måte som du helt sikkert driter i mye av det som andre fagnerder bruker tid på...

 

Jeg tør tippe at det er ca 1% av alle båteiere her i Norge som sitter med stoppeklokka å kikker på lysdiodene på laderen sin, med et voltmeter i ene hånda og en halvkald kaffekopp i den andre. Men at den ene prosenten tilfeldigvis er representert her på baatplassen.no er nå så sin sak! :fishing:

Link to post
Share on other sites

Hvilespenningen på AGM er høyere, men er spenningen også høyere ifht bly/syre når de er tappet ned til 50, 80% går det ann å si hva som er spenningen på ett AGM da, 50% og 80% altså?

Spenningen (driftsspeningen) vil også være høyere med relasjon til grad av utladning, og normalt også relativt sett også i forhold til belastningen i og med at et AGM batteri har en større elektronegativitet i de negative platene og en høyere konsentrasjon av svovel i elektrolytten, -og det faktum at platenes areal mot elektrolytten er større enn i et tradisjonelt syre bly batteri med flytende syre.

 

Beklager, men så lenge spørsmålene ikke er enkle så blir kanskje ikke svarene heller enkle.

Link to post
Share on other sites

Når jeg har bygget anlegg for langturseilere så er det jo ikke valg av utstyret som har vært det viktigste.

Gode rådgivere er ikke hyllevare. Jeg har prøvd å komme i kontakt med deg, Ole Petter via mail/ IM for å få hjelp til å bygge opp et godt system, men så langt har jeg ikke lykkes. Er du for opptatt, eller har du bare ikke mottatt mine innspill?

Link to post
Share on other sites

Navlebeskuende holdning!

På ingen måte !

Jeg vil bare gi råd. Jeg trodde det var det Båtplassen.no var skapt for !

Jeg kunne jo bare gi beng i både deg og Bjoris og laderne og batteriene deres, og holdt kjeft.

At dere er for stolte og egenrådige til å ta imot råd får være deres eget problem.

Jeg selger ingenting ! Og har ingen interesse av dette overhode.

Men installer i det minste et digitalt voltmeter da, koster noen få dollar på Ebay.

 

 

Link to post
Share on other sites

Navlebeskuende holdning! :thumbsdown:

 

Det er ikke alle som deler din faginteresse for elektro; på samme måte som du helt sikkert driter i mye av det som andre fagnerder bruker tid på...

 

Jeg tør tippe at det er ca 1% av alle båteiere her i Norge som sitter med stoppeklokka å kikker på lysdiodene på laderen sin, med et voltmeter i ene hånda og en halvkald kaffekopp i den andre. Men at den ene prosenten tilfeldigvis er representert her på baatplassen.no er nå så sin sak! :fishing:

Jeg kjenner ikke saken til MIX utover noen linjer jeg har lest her inne og etter min oppfatning har han kjøpt en forholdsvis dyr lader, funnet ut at "noe" ikke stemmer, målt litt og forespurt forhandleren om dette hvor svaret var at den fungerte som den skulle. Han kunne selvfølgelig kjøpe en nyere modell av samme merke som etter sigende har en litt smartere logaritme. Jeg syns det er riktig å informere oss andre om problemer med produkter. Kanskje ikke så underlig at man setter seg ned og undersøker litt når en kostbar lader ikke gjør det den skal? :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Har også samme laderen, kommer tilbake om endel år og forteller om batteriene er ødelagt eller ikke, pr idag er de i allefall helt fine! Er redd "MIX" har fått denne laderen i vrangstrupen, er visst et av to-tre reklamasjonstilfeller på disse!

 

Jeg har Sterlingen med dårlig omtale.

Det er ting jeg ikke setter meg inn i, deriblant absorbsjon og slike greier. Hulda ligger med landstrøm, slik sett kan laderen bruke så lang tid den vil. Batteriene min ble innkjøpt fra Biltema i Sandefjord. De er av typen åpne bly/syre startbatterier. De virker like spreke nå som den gangen vi kjøpte dem. Hovebanken ble kjøpt inn i ca. midten av 2006. Baugbatteriet ble kjøpt inn i midten av 2003. Testen for dette batteriet er å dra inn ankerkjettingen uten at ladingen til batteriet er koblet til. Og den testen gikk greit i fjor høst. Så langt er jeg fornøyd med valg av batterier og lader. Dynamoen er en 79 A amerikansk ramp med fast regulator på 14,7 volt. Kan ikke skjønne at dette går bra. Her burde det vært gassing, brann og eksplosjoner.

 

Men nå er vi langt unna AGM.

Link to post
Share on other sites

lurer på en ting som i grunn gjelder vel om det er bly batterier agm ol.

hvordan måler man at man er på 50% eller 80% etter som hva som er anbefalt på typen ?

kan man måle dette med hvilken volt batteriet er på hva er i så tilfelle de ulike på agm , vanlig bly ?

er det slik at agm ,bly har anbefalte nedere volt ?

 

ja hvet om disse nasa målerne og tilsv, men for at den skal ha sin hensikt må man vel være 100% på at batteriet er fullada når man nuller dem ut. eller legger\trekker denne fra det som er ladet opp med event vindlading, solceller, dynamo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...