gorilla Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 (redigert) Etter en lang helg med rydding av båten har jeg støtt på et par problemer som jeg lurer på om noen har noen tips til 1. Malingen i kjølsvinet var i dårligere forfatning enn jeg trodde. (Båten har stått ute i flere år) Veldig mye flasser av og er i dårlig forfatning. Er det noe vits i å forsøke å beholde den malingen som er i rimelig ok stand? Eller er det bedre å bare pusse bort alt og male på nytt? Er dette i så fall noe jeg kan gjøre nå til høsten eller bør det vente til våren? Og hvis jeg skal fikse noen sprekker i bunn osv. er det en grunn til å vente med denne malingen? Bildet er stående, det er kjølsvinet som er til venstre i bildet (det orange). 2. Samme problem støtte jeg på for lakken generelt. Jeg dro til båten og tenkte å pusse vekk noen flekker som hadde begynt å flasse av, men jo mer jeg så desto mindre av lakken satt fast. Fribordene så rimelig ok ut, men på dekket og mye av innsiden var det stort sett bart treverk. Nå sies det jo at man skal overflatebehandle på våren, men det kan jo ikke være bra for båten å stå med bart treverk ute i hele høst og vinter..? Noen idé om hva jeg bør gjøre? Kan jeg lakke hele båten i høst? Lakken innvending - rimelig bart treverk. På dekket er det stort sett bart treverk. Fribordene er litt variable - noen steder sitter lakken greit, andre steder er det helt bart. 3. Som om ikke dette var nok! Jeg skulle ta ut bunnproppen for å vaske den skikkelig i bunn. Men da jeg endelig fant bunnproppen var dette av en type jeg ikke hadde sett (er bare vant til robåt-bunnpropper). Og jeg var ikke kar om å få skrudd den helt ut (det begynte å knake i treet da jeg dro skikkelig på). Vet noen hvordan denne patenten fungerer? Det må jo være meningen å skru den ut så man kan få ut vannet - hvis det skal sitte igjen en "tupp" så blir det jo umulig å få ut vannet.. Beklager bildet ble snudd opp-ned da jeg lastet det opp. Her er altså bunnproppen. Det satt en "tupp" på øverst (se bildet under) som gikk av rimelig greit - da var det fri passasje ut av båten da jeg forsøkte å helle litt vann nedi. Ellers forsøkte jeg å skru av den delen som er på dette bildet, men stoppet da det knaket i treet (det var såvidt jeg klarte å vri rundt, men vet ikke om dette er pga. mange år uten vedlikehold eller fordi jeg gjorde noe galt..). Her er tuppen av bunnproppen, som jeg fikk av uten nevneverdige problemer. Mange spørsmål fra en fersking, men jeg håper noen har tid til å svare på noe (eller alt!) Redigert 19.August.2012 av gorilla (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
gorilla Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 Oi, her har jeg ikke sett at det har vært en kommentarside nr. 2. Takk for svar egilwh og KjetilBN - å skrape ned virker på en måte som det beste synes jeg også. Men hvordan er det å gjøre dette nå og utover høsten? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
index Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Det der er ikke en bunnpropp, men sjøvannsinntaket til motoren! Bunnpropp er egentlig ikke vanlig i slike båter, men det kan jo være at noen har lagd en da. Ellers så bør du skrape, olje og lakke i høst, da er det klar til våren. Maling i bunn er ikke så viktig, skrap bort det løse og mett skroget innvendig med Owatrol D1 eller rå linolje. Så kan du heller male senere om du skulle føle for det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
egilwh Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Enig med index, stor fordel å gjøre grunnarbeidet ferdig nå. Og få på ihvertfall et par - tre strøk med lakk, så kan du mattslipe til våren for hånd og legge på flere strøk. Den orange fargen betyr forøvrig at den er smørt med blymønje i bunnen en gang i gamle dager (om ikke noen har vært kreative og malt med vanlig orange maling... har sett det også). Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
gorilla Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 Oi, da har jeg virkelig vært på bærtur med bunnproppen! Det var det eneste bunnpropp-aktige jeg så, så da er det tydeligvis ingen bunnpropp i båten. Desto vanskeligere å vaske den ren i bunn.. (men det trenger jeg kanskje ikke hvis jeg skal skrape av alt uansett). Ja da tror jeg at jeg satser på grunnarbeidet i høst! Men er det slik at man oljer OG (deretter) lakker? Da jeg var på West Systems i Oslo her om dagen ble jeg anbefalt å kun lakke (fikk med en boks Epifanes blank klarlakk). Han mente at rå + kokt linolje (som jeg har lest om i div. bøker) og Owatrol var litt utdatert og gammeldags (såvidt jeg forsto). Han mente jeg kunne mette treet med tynnet lakk og deretter lakke ufortynnet. Men i hvert fall i kjølsvinet lakket man vel ikke, så der måtte det vel evt. vært maling (evt. olje først)? Apropos blymønjen - håper jeg ikke omkommer i kveld, jeg hadde ikke noe ventilasjonsmaske av noe slag. Jeg har hørt at blymønje er noe giftige greier. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
egilwh Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Vedkommende på West Systems vet ikke hva han snakker om. Under vannlinjen metter du med Owatrol eller linolje. Over vannlinjen kan du godt bruke epifanes (som jeg gjør), begynne med 50% (jeg kjører to strøk med den), så 25% og deretter 5-10% i så mange strøk du trenger/gidder, minst 3-4. Men den tynnede lakken er ikke for å mette treet, dette skriver epifanes selv et eller annet sted, det er kun får å skape så god heft som mulig for senere strøk. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
gorilla Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 Aha, men metter du også treet over vannlinjen? Dvs metter det først og så tørker av og begynner med lakk? Eller bare lakk? Denne båten er jo meeeget tørr! Og bruker du avfetting først? Leste det i en brosjyre jeg plukket opp hos West Systems.. Og under vannlinjen: owatrol el linolje, og så maling el bunnstoff utvendig? Mange nybegynnerspørsmål her, men greit å gjøre det riktig når man først setter i gang :) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
egilwh Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Jeg har ikke mettet edeltre over vannlinjen med olje. Jeg ser at jeg har fått en liten sprekk i et dollbord, og det kunne nok med fordel ha vært mettet først, det får bli i neste runde. Jeg er usikker på hva slags vedheft epifanes har f.eks. til fersk owatrol. Som sagt, en god del av kunsten er å få god heft mellom strøkene. Etter metting med olje, så ville jeg vel la det få tørke noen dager for deretter å matte det ned med fint sandpapir før lakking. Bruker rødsprit til å avfette og tørke av slipestøv om jeg har slipt. I skroget har jeg lerk, og det er nesten naturlig mettet, så der har jeg også bare brukt epifanes som beskrevet. Før bunnstoff, så må du på med en primer, igjen for å sørge for heft mellom lagene. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
gorilla Svart 20.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2012 Ok takk for gode tips! Jeg får prøve å finne ut hvordan epifanes holder seg fast hvis jeg metter treet først. Uten å være sikker så forestiller jeg meg at treverket må være utrolig uttørket nå etter mange år med sol og vind, og uten lakk. Forresten - matter du lakken med sandpapir mellom hvert strøk (og tørker av) eller er det unødvendig for å få feste? Og når jeg nå skal i gang med å få bort all lakk - holder det da å fjerne all lakk med varmepistol og skrape vekk? Eller bør jeg pusse over treet etter å ha fjernet lakken? Jeg har fått inntrykk av at noen gjør dette, men at det er mest for å få frem fargen (og det kan jeg vel like gjerne løse med beis, så jeg sparer treverket)? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Dinamo Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Hei. Eg ser at det sjøvannsinntaket, som du trudde var ein bunnpropp, er utstyrt med ein kikkran. Dette er ein kran som har gått ut på dato for so lenge siden at eg vil anbefale å skifta sjøvannsinntak. Dette fordi metallet, som er utsatt for sjøvatn, tærest, "råtnar" på ein måte, og resultatet KAN bli at kranen brekker av stussen for eit godt ord, sjøen fosser inn, og båten sekk. Kikkran er ogso noko som det trengs spesialkunnskap om, for å opna og stenga på rett måte. Magne Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 20.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2012 Aha, det er kanskje derfor den var tilnærmet umulig å få opp. Det høres uansett ut som en god idé å få den sjekket, så slipper jeg kanskje forlis på første tur Å skifte sjøvannsinntak - har du noen tips til hvor jeg kan finne info om hvordan dette gjøres? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Dinamo Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Litt spesialkunnskap om å åpne / stenge en kikkran. Ein kikkran er eit hus som det står ein konisk kik i, og på grunn av at den er konisk tetter den godt, samtidig som den blir vanskelig å ha med å gjera. På framsida er der ein firkant, med eit strek tvers over, når streken har samme retning som rørforskruningane, er kranen open. På baksida av kranen er der ein (vanligvis) firkanta mutter. Denne mutteren skal løysast. og so må kiken få eit kakk i enden som stikk ut av mutteren, Dette skal løysa kiken i huset, slik at kiken kan dreiast rundt til ønsket posisjon, for deretter å skruast fast. Om å skifta vanninntak, vil eg seia, uten å hevda at eg er ekspert: Undersøk om vanninntaket har rett plassering og størrelse i forhold til motoren som skal inn. (eg held det ikkje for å vera sjølvsagt at det er samme motoren som sist var tatt ut.) Kjøp inn nytt vanninntak, med kulekran. Kutt eksisterende vanninntak under kranen og skru av mutteren som står på innsiden. Deretter skal eksisterande vanninntak kunne dunkast ut. Deretter er det å montera nytt vanninntak på ein riktig plass, og om nødvendig tetta holet som oppstår. Magne Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 Forresten - matter du lakken med sandpapir mellom hvert strøk (og tørker av) eller er det unødvendig for å få feste? Dersom du lakker neste strøk innenfor 72 timer (tror jeg det var - står på boksen), så behøver du ikke slipe/matte for å få feste. Vil ofte være nødvendig å matte/slipe etter første tynnede strøket fordi trefibrene reiser seg. Dette sliper du lett av for hånd etter 24 timer. Du bør også slipe med fint sandpapir før siste strøket for å fjerne små urenheter i overflaten, støvkorn o.l. Og når jeg nå skal i gang med å få bort all lakk - holder det da å fjerne all lakk med varmepistol og skrape vekk? Eller bør jeg pusse over treet etter å ha fjernet lakken? Jeg har fått inntrykk av at noen gjør dette, men at det er mest for å få frem fargen (og det kan jeg vel like gjerne løse med beis, så jeg sparer treverket)? Jeg sliper over for hånd etterpå for å åpne treverket før beising. Dersom forrige mann har gjort godt grunnarbeid vil du oppleve at det noen steder sitter en tynn lakkhinne igjen som du ikke får lett av med skrape, og hvis du skal beise vil du gjerne ha bort så mye som mulig av det for å få en jevn fargetone. Som nevnt oppe i tråden kan du også bruke en ordentlig skarp skrape eller en sikling i stedet for sandpapir, men det fordrer en stø hånd. Skjærer skrapa/siklingen ut, så er det stor sjanse for at omgivelsene lærer noen nye ord... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
gorilla Svart 20.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2012 Om å skifta vanninntak, vil eg seia, uten å hevda at eg er ekspert: Undersøk om vanninntaket har rett plassering og størrelse i forhold til motoren som skal inn. (eg held det ikkje for å vera sjølvsagt at det er samme motoren som sist var tatt ut.) Kjøp inn nytt vanninntak, med kulekran. Kutt eksisterende vanninntak under kranen og skru av mutteren som står på innsiden. Deretter skal eksisterande vanninntak kunne dunkast ut. Deretter er det å montera nytt vanninntak på ein riktig plass, og om nødvendig tetta holet som oppstår. Aha, takk for info om kikkran! Og selve skiftejobben hørtes jo også oppnåelig ut. Jeg har hatt en B20 motor, men denne ble stjålet, så jeg er fremdeles på utkikk etter en ny. Så da kan jeg jo se an hva slags motor det blir før kranen monteres. I hvert fall greit å ha redusert sannsynligheten noe for forlis Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
gorilla Svart 20.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2012 Egil: Hehe! Den skrapen tror jeg at jeg skal starte ytterst forsiktig med, og samme med alt motorisert slipeutstyr. Ellers blir det kanskje ikke så mye båt igjen. Men tipsene dine var supre, så falt det en del brikker på plass. Ang. beising har jeg hørt om noe som kalles "lurium" (?) som er en slags beis man kan male over for å få mahogny-utseende, fremfor å pusse ned til man får den mørke fargen frem i treet. Kjenner du til dette? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
egilwh Svart 20.August.2012 Del på Facebook Svart 20.August.2012 (redigert) Ang. beising har jeg hørt om noe som kalles "lurium" (?) som er en slags beis man kan male over for å få mahogny-utseende, fremfor å pusse ned til man får den mørke fargen frem i treet. Kjenner du til dette? Har jo hørt om lurium, men ikke i forbindelse med beising... det er vel et ord for å beskrive noe man ikke vet hva er eller ikke tror på. Fra KLM eller noe sånt? De fleste produsentene har en mahogny beis, har brukt både Hempel og International. Mener å huske at Hempel sin har litt mer rødglød og International er litt mørkere brun.... eller var det omvendt? Mahogny blekes med årene, så beis brukes for å få frem gløden. Redigert 20.August.2012 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
index Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Mahogny blekes med årene, så beis brukes for å få frem gløden. Og i trådstarters tilfelle må uansett treverket skrapes og pusses til en jevn og ensfarget overflate før beisen påføres. Det nytter ikke å jukse seg til fint treverk, det må jobbes frem! Ellers så tror jeg faktisk denne båten vil være finere uten beis, mahognybeisen er mørk og båten kan lett bli seende litt dyster ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gorilla Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Har jo hørt om lurium, men ikke i forbindelse med beising... det er vel et ord for å beskrive noe man ikke vet hva er eller ikke tror på. Fra KLM eller noe sånt? De fleste produsentene har en mahogny beis, har brukt både Hempel og International. Mener å huske at Hempel sin har litt mer rødglød og International er litt mørkere brun.... eller var det omvendt? Mahogny blekes med årene, så beis brukes for å få frem gløden. Ja mulig det er der navnet opprinnelig stammer fra! Jeg hørte om dette fra en trebåtkar som var oppe og tok en befaring på båten. Jeg tror det var en beis han mikset selv, med pussestøv fra mahogny eller noe i den duren. Men det kan jo være like greit å gå for en ferdig beis kanskje. Men poenget med beis, bare for å få det rett, er å tilføre pigment? Så her vil effekten være at fargen bevares lenger? Eventuelt droppe beisen, som index sier, å ha en mer "naturlig" farge, men som blir bleket raskere? Apropos: Som du sier index, at jeg uansett må pusse frem en jevn og ensfarget overflate før eventuell beising. Vil jeg ikke etter denne nedpussingen kunne nøye meg med matting av lakken hver vår, og først etter mange år ta en ny runde med varmepistol, nedpussing osv.? (I så måte kunne det være et poeng å beise for å bevare fargen over flere år? For epifane og andre lakker som jeg da vil kjøre på hver vår inneholder vel ingen pigment..) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
index Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Jo, om du gjør en skikkelig jobb nå så burde det holde en 10-15 år før du trenger å ta den helt ned igjen. Så et strøk beis på mahognyen er helt kurant så lenge du klarer å påføre det jevnt og tynt. Evt. teakdetaljer bør også beises, da teak også blekes av solen. Men her er det greit å bruke en brunere beis. Har sett at enkelte blander litt beis i lakken også for å tilføre farge, men når du likevel skal ta den helt ned er det like greit å beise egentlig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Ikke beiset mahogny blir gul over tid. Båten vil i løpet ca 10 år bli furu-gul. Det går ann å ha beis i lakken, men det vil gi et resultat med et slør i overflaten. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
gorilla Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Ok høres ut som et strøk beis kan funke bra da. Tror forresten treverket er mahogny over hele fjøla, men det får jeg sjekke med forrige båteier. Det var forresten et eller annet forrige båteier gjorde galt som gjorde at lakken begynte å boble seg. Bør jeg få skrapt rent innsiden av skroget før jeg begynner på jobben med fribordene (så fukt har en rømningsvei)? Jeg forsto det som at forrige eier egentlig skulle ha skrapt alt ned igjen og begynt på nytt pga denne feilen (det var da han ga opp). Så jeg bør jo passe meg for ikke å gjøre noe lignende.. Jeg ser forresten at det er lakket på innsiden av skroget, men egilwh nevnte vel at han bare pleide å olje. Mulig at forrige eier oljet og så lakket slik at fuktigheten ble sperret inne av lakken? (Samtidig ser jeg jo en haug av andre båter som er lakket innvendig, blant annet robåten vår på fjellet). Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
index Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Man bør aldri lakke mer enn en side, og heller olje den andre. Slik sikrer man at treverket får puste. Åpne robåter etc. blir ofte lakket/malt innvendig som beskyttelse mot regnvær, og oljet utvendig. Større båter blir helst behandlet motsatt, med maling/lakk utvendig og kun olje innvendig. Om du lakker på begge sider har den mye lettere for å flasse ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gorilla Svart 21.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2012 Ja det gir jo mening synes jeg, ellers bør det vel bli rimelig tett med lakk over alt. Men olje kan kanskje se ut som lakk noen ganger (feks. kokt linolje)? Den er i hvert fall rimelig blank både inni og utenpå, den robåten vår.. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
index Svart 21.August.2012 Del på Facebook Svart 21.August.2012 Kokt linolje tilsvarer lakk, dvs den bygger et tett lag. Skal du la treet puste er det rå linolje eller Owatrol D1 som gjelder. F.eks. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gorilla Svart 22.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2012 (redigert) Aha.. Men noen bruker jo rå linolje og deretter kokt linolje (leste det i en bok om trebåter) - vil ikke dette da bli som olje + lakk utenpå hverandre? Og har det forresten noe å si hva jeg gjør først? Dvs. om jeg oljer innsiden først eller om jeg lakker utsiden først? Redigert 22.August.2012 av gorilla (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.