Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Tja, er det rusta, så er det ihvertfall ikke messing! :) Og er det grønt, så er det ikke galv.

 

Olje blir aldri feil. Det er nok et poeng at derom du skal ha inn nye skruer, så bør de være et lite hakk større enn de gamle, både tykkelse og lengde. Men bare ett lite hakk!

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Mye snø og lite båt, men det gir litt mulighet til å lete etter båtmotor. Tidligere hadde båten en Volvo B20 men jeg tenker nå på en dieselmotor på ca 65 hester, nyoverhalt til 25.000. Kan den erstatte en B20 (som jeg tror må ha hatt i underkant av 100)? Fysisk skal motorene visstnok ha omtrent samme størrelse. Og båten er ca 2,5 tonn (tror forrige eier). Vil dette funke eller blir det for lite kraft? Mindre brannfare er jo i hvert fall en fordel..!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg driver og skraper bort all lakk og har nå kommet til akterenden. Hva er best å gjøre med navnet som er skrudd fast? Skru bokstavene ut og skru dem på plass etter å ha oljet/lakket osv? Eller bare skrape rundt?

 

Og hvis jeg skrur dem av vil de vel sitte dårlig i de gamle sporene? Bør jeg skru dem inn igjen litt på siden av de gamle hullene, bruke noe i de gamle hullene for feste..? Takknemlig for tips!! :wink:

image.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da jeg fjernet lakken på akterenden av båten begynte jeg å lure på "påbygget" som ser ut til å være et slags feste for påhengermotor (?). Dette kan umulig være en original installasjon? Jeg tenker litt på å fjerne det, men er litt skeptisk i tilfelle det har en funksjon jeg ikke ser, eventuelt at jeg lager mye trøbbel for meg selv ved å fjerne noe som er boltet fast i akterenden (må fylle igjen hullene osv. - hvordan..?). Under er bilder av påbygget sett utenfra og innenfra.. Noen som har tanker om dette er lurt/ikke lurt?

 

akter_paabygg.jpg

 

"Påbygget" sett utenfra.

 

 

innvendig_1.jpg

 

Høyre feste for "påbygget" (fra innsiden av skroget)

 

innvendig_3.jpg

 

Venstre feste for "påbygget" (fra innsiden av skroget)

 

innvendig_2.jpg

 

Her ser man (såvidt) festene i venstre og høyre bildekant.

Link to post
Share on other sites

Med det samme jeg er i gang: Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan reparere en slik skade som under? Dette er en skade på akterenden av båten, trolig fra en smell mot brygge el lign. På utsiden virker treverket rundt skaden ok, men treverket har blitt helt mykt inni "hullet". Og dette har forplantet seg til innsiden av båten. Når jeg kryper inn og ser på det fra innsiden er deler av treverket på innsiden helt porøst og ødelagt. På bildet nederst ser man "hullet" der lyset går igjennom. Skrekken er at jeg må bytte treverket som man ser fra innsiden - altså "rammeverket" som holder bordene på plass.. (vet ikke det presise båtuttrykket! :giggle: ) På forhånd tusen takk hvis noen har noen tips eller idéer! :confused:

 

bilde_4.jpg

 

skade_akter_innside.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott at du fortsatt holder koken!

 

For å ta det enkleste først. Jeg vil tippe at den artige konstruksjonen på hekken er en selvlaget brakett til en påhengsmotor. Slike annordninger ble nylig diskutert her på BP.

Personligville jeg tatt den vekk nå mens du restaurerer, og evt montert den igjen på et seinere tidspunk. Regner med du kommer til å ha en upålitelig bensiner som hovedmotor, og da kan en pålitelig påhengs være
kjekk å ha liggende under dekk e.l.

 

Så til det kjipe.

Den skaden kan nok godt ha kommet av et sammenstøt med en kai eller brygge eller noe, men hva som kom først av skaden eller råten er ikke godt å si. Om du må bytte det som du kaller for "rammeverket" kommer i grunn an på om det er råte der også.

jeg ville uansett begynt med å sage vek det som er råttent på de to bordene. Da er det lett å komme til den vertikale eikestokken som forbinder bordgangen med hekken (rammeverket). Deretter ville jeg fjernet det som var ødelagt/råttent på rammen, og så felt inn en ny trebit med epoxy e.l. Om det er mye som må vekk, ville jeg i tillegg forsterket (spjelket) eikestokken.

 

Nå er det bare å felle inn to nye bordplank. På båter som ikke er bygget på konvensjonelle spant, men som istedet har mange mindre bånd/reimer i for eksempel eik (gjerne hver 20-30 cm), så skjøtes bordene mellom reimene, og ikke på (slik som de med spant). Dermed er det bare å klinke eller skru fast en plankebit på insiden der hvor den nye bordbiten skjøtes med den gamle. For estitikken sin del, kan det være greit å ikke skjøte inn to nøyaktig like deler på de to bordene, men lage den ene 10 cm lenge f. eks. Da blir ikke reperasjonen like iøyenfallende.

Link to post
Share on other sites

Ja det går jevnt og trutt med båtprosjektet! Jeg sto ute og fjernet lakk i minus 10 her om dagen, men det var litt i overkant merket jeg. Men så lenge temperaturen holder seg ok er det jo bare moro å drive med båt!

 

Ja det går nok mot en B20 bensinmotor. Om denne er pålitelig eller ei vet jeg ikke, men det er det som sto i fra før + dette er jo en lavbudsjettsbåt. Det spørs bare om jeg har plass til å ha med en påhengsmotor rundt uansett.. Det er ikke mye plass under dekk osv.

 

Hvis jeg fjerner denne anordningen - hvordan fyller jeg hullene som blir igjen?

 

Ok takk for tips om skaden. Det høres jo overkommelig ut så lenge jeg ikke må bytte hele hekken (?). Det øverste bordet tenkte jeg jo for så vidt også å spørre om - du tror altså at den også bør fikses? Det ser ut som om den er fylt med noe, men jeg vet ikke helt hva det er.

Link to post
Share on other sites

Har en B20 sjøl:)

 

Den har eg hatt mye krøll med, men totaloverhalte den i vinter. Ligger en ganske utfyllende prosjekttråd HER. Håper derfor fremtidige sesonger blir mer båtliv og mindre skruing.

 

Det øverste bordet har nok lidd en lignende skjebne som det under, men ser ut som det er fylt med noe sparkel (kanskje epoxy blandet med slipestøv). Når du først baler med de ene bordet, så er det ikke mye jobb å ta det andre i samme slengen.

 

Om hullene etter braketten er store, kan du borre de opp og sette i treplugger. Om de er små, kan du blande epoxy med litt fint slipestøv og sparkle over.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips til å fikse hull og bord. Greit å ta tak i det nå som jeg uansett fjerner all lakk osv.

 

B20 ja, "flaks" for meg at du har vært igjennom mye trøbbel med motoren, da er det kanskje mange gode tips i prosjekttråden din :-) Jeg prøver å få tak i en som er overhalt så da slipper jeg kanskje billig unna den første tiden!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips til pluggene! Hørte også (fra tidligere post i denne tråden) at det var et sted som solgte ferdige plugger - det er jo også et latmannsalternativ :)

 

Er det forresten noen som vet hvordan jeg sager av de bordene? Jeg kan ikke helt se for meg hvordan jeg skal få dem av?! I hvert fall ikke med en vanlig sag, stikksag el lign..?

Link to post
Share on other sites

Deal.no har den til 1650kr, jeg så den på Coop Bygg for rundt det samme uten koffert for en stund siden.

Og verktøy.no har den på kampanje til 1485kr uten koffert.

Det finnes billigere kopier, men jeg vet ikke om de er like gode... Men jeg kjøper slipe-/kutteverktøy etc. på jula til en billig penge, merke Bosch, som passer til Fein.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Du trenger vel ikke noe Fein eller multitool for å fjerne den braketten. Etter hva jeg kan se, ser det ut som om den er festet med to gjennomgående bolter, men mutter på innsiden. Har du prøvd å løsne mutteren.

Tipper andre enden av bolten er felt inn i den bakerste fjølen av braketten.

 

Om du ikke får løsnet mutteren, så kan du file vekk mutteren med en vanlig fil (det er vel for trangt å komme til med baufil på innsiden). Etter det, banker du bolten ut fra innsiden, og løsner braketten (bruk et kubein e.l. om den er treig). Det kan være lurt å først ta en stanley-kniv og skjære rundt braketten i overgangen til hekken. Da unngår du at lakken på braketten river med seg treverk fra hekken.

 

Evt kan du sage over braketten (og bolten) med en baufil fra utsiden (da ryker såklart deler av braketten også)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...