Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Forklarte meg litt dårlig. Drevgarn skal inn etter at bordene er festet.

Forklarte meg litt dårlig. Drevgarn skal inn etter at bordene er festet.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ah ok, takk for oppklaring! :wink:

 

Jeg var på båten i går og da kom det for en dag at jeg hadde gjort noen generaltabber. Etter å ha skrapt av bunnstoff og lakk tidligere i år har jeg ikke fått lagt på primer under vannlinjen - eller pusset ned og oljet over vannlinjen. (Jeg tenkte jeg først skulle fikse skaden i akterspeilet) Dermed har ting tørket noe grasalt fort. Så jeg skal kaste meg rundt nå for å få på primer + pusse/olje så jeg stopper uttørkingen. :nonod: Det blir nok litt læring "the hard way" med denne skuta!

Link to post
Share on other sites

Kjør gjerne på med olje under vannlinjen også, så mye du får inn, før du primer for å unngå å bli misforstått :wink:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ok, det er ingen fare for at primer ikke får feste da? (Jeg har aldri brukt primer). Hvis ikke skal jeg kjøre på med olje først! :yesnod:

 

Hørte også at mange blandet ut primer med white spirit (evt. brukte acetol(?) + white spirit i stedet for primer) for å få det til å trenge dypere inn. Er det en idé her for å få sakene så dypt inn i treverket som mulig?

Link to post
Share on other sites

En litt radikal måte å reparere akterspeilet og de ødelagte bordene på er en måte jeg bare har hørt benyttet, og ikke sett utført. Men skal visstnok være bra.

Man løsner alle bunn og sidebord fra akterspeilet. Så flytter man akterspeilet 5-10cm fremover og setter fast alle bordene igjen. Da er man som regel på frisk ved. Eventuelt når man har løsnet akterspeilet kan man luse inn nytt treverk i akterspeilet også for å få noe å skru i samt kompensere for kuvingen hvis det er nødvendig.

Eller man bygger et nytt akterspeil på innsiden av det gamle.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du primer på tørt treverk og går for feste, er det en ide å tynne primer med white spirit første strøket. Men, treverket har bedre av å bli mettet med olje først, selv om det kan g deg noe dårligere feste for primer. Uansett et poeng å tynne primer første strøk, dersom du skal ha flere.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Takk! Da metter jeg med olje først - jeg skulle tro treverket setter pris på det etter en tørr sommer.. :worry: Legger du på primer rett etterpå eller bør jeg vente noen dager til det har trukket skikkelig inn? (Jeg tørker jo av olje som ikke blir trukket inn, men det blir jo en hinne etterpå uansett..)


En litt radikal måte å reparere akterspeilet og de ødelagte bordene på er en måte jeg bare har hørt benyttet, og ikke sett utført. Men skal visstnok være bra.

Man løsner alle bunn og sidebord fra akterspeilet. Så flytter man akterspeilet 5-10cm fremover og setter fast alle bordene igjen. Da er man som regel på frisk ved. Eventuelt når man har løsnet akterspeilet kan man luse inn nytt treverk i akterspeilet også for å få noe å skru i samt kompensere for kuvingen hvis det er nødvendig.

Eller man bygger et nytt akterspeil på innsiden av det gamle.

 

Takk for tips. Etter å ha sett mye på akterspeilet i går synes jeg det virker greiest å løsne gamle spiker og forsøke å feste + lime disse i spantene på nytt. Men om jeg skal lage en slags sammenhengende lim-form rundt akterspeil og opp langs sidene er jeg mer usikker på..

Link to post
Share on other sites

Ole: Hvilke bord mente du? De rundt skaden i akterenden som må dyttes på plass? :)

 

Ang epoksyen så mente nok denne karen at det var mange løse småbiter osv på endeveden til bunnbordene. Og at bordene i tillegg var svake her og der (tynne pga dårlig tre). Dette tenkte han kunne løses ved å nærmest støpe hele U-en i akterspeilet i epoksy, inkl spantene på innsiden, slik at hele konstruksjonen ble hel tre.

 

Det høres jo solid ut i mine ører (men hardt oh knekkbart) men litt mindre dramatisk å fjerne spiker, rense opp, dytte i flis i gamle hull og skru til på nytt kanskje? Og dytte inn drevgarn og farm? (Han mente noe sånt ikke ville bli tett..)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg er nå i gang med å pusse ned båten for å få på olje før høsten kommer for alvor. Nå er den ene siden pusset ned - og det ser jo riktig så pent ut! Nesten synd å gjøre noe mer med så fint treverk :smiley:

 

bilde

 

Men et par spørsmål har dukket opp underveis:

 

For det første har jeg tidligere fjernet en list som nå skal på igjen. To av skruehullene er her blitt veldig store og må fylles med noe (antar jeg). Men hva? Bruker man epoksy+fiber, svart tetningsmasse eller kanskje en liten trebit for å fylle opp?

 

bilde

Her er selve hullet..

 

bilde

Og her ser man hullet til venstre i bildet.

 

Jeg fant også et annet problem, som virket litt verre.. Når man ser båten forfra, står et av de nederst bordene (på venstre side i bildet under) litt mer ut enn bordet på motsatt side. Og når jeg trykket på dette venstre bordet ga det litt etter - i motsetning til de andre bordene.

 

bilde

 

bilde

 

Her trykker jeg litt på det, og det gir litt etter.

 

bilde

Jeg vet ikke om det kan ha noe med dette å gjøre: En glippe i festet mellom kjølen og de nederste bordene - det ser ut til at det er en bolt som går igjennom her, men som kanskje har glippet litt opp gjennom årene?

Redigert av gorilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ja, eller jeg har vel egentlig ikke gitt opp mentalt, men jeg skal bo utenlands mye av sommeren og da får jeg neppe båten på vannet neste sesong heller. Dermed vil tusenlappene for opplag løpe, og båten blir desto tørrere og verre.. :sweat: Dermed tenkte jeg det var bedre å sondere terrenget etter andre som kan legge ned større innsats og faktisk få den på vannet til neste år.

 

Det er jo veldig sårt, men i ettertid ser jeg at jeg kanskje skulle ha begynt med et prosjekt som var mer angripelig for en amatør. :sad: Det får mao. bli til neste gang: Jeg skal jo ha trebåt igjen, men da skal jeg finne meg en som kan gå på vannet med en gang, så kan jeg heller lære litt og litt derfra..

Link to post
Share on other sites

Virkeligheten har sin egen tyngde.

Den konklusjonen du gir uttrykk for i innlegget ditt idag, synes jeg er en du kan leve med.

Og kunnskapen om hva du har gjort til nå, tar du uansett med deg.

Det er gleden med å være på sjøen som driver verket, også i forhold til reparasjoner.

Lykke til med neste båt.

Og la meg legge til: Du har nok fått så mye postitiv oppmerksomhet her på BP fordi du har presentert deg som den ærlige amatøren og ikke gjort det større enn du er. Det skal du også ha credit for!

Link to post
Share on other sites

Synd du må gi deg, men all ære for for det ærlige forsøket!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode ord fra alle! Da føles det litt mindre som et nederlag :smiley: Og tusen takk for all tålmodig hjelp jeg har fått - det har vært utrolig hvor hjelpsomme alle har vært når man har nybegynnerspørsmål og til og med behov for konkret hjelp! Jeg satser på å komme hardt tilbake med neste treskute, som da skal være litt mer vanndyktig enn dette prosjektet.. :yesnod::sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...