Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Hei folk, etter varme anbefalinger har jeg laget min egen prosjekttråd for plattgatteren Maricopa som jeg pusser opp. Jeg er helt nybegynner, så dette blir en bratt, men forhåpentligvis morsom, læringskurve. Her er et bilde av vidunderet:

 

dsc_0103.jpg

 

Dette er en 26" Furuholmen plattgatter, fra rundt 1950-60 har jeg blitt fortalt. Tilstanden er ikke så verst, stort sett bra treverk, men vannet hadde nok fosset inn. Mye pussing, skraping og fiksing er forventet, selv om jeg per i dag ikke aner hvordan jeg gjør dette. Målet er i hvert fall sjøsetting sommeren 2013, men da først og fremst med tanke på at hun holder vann og går fremover ved hjelp av en motor. :smiley:

 

Håper på gode tips og råd fra trebåtkyndige! :thumbsup:

Redigert av gorilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Blir en fin båt det der!

 

Det første du kan begynne med er å skrape av all lakk på utsiden av skroget ved hjelp av varmluftpistol og malingskrape.

Derretter kan du skru ut bunnpluggen og skure og vaske den godt på innsiden og nede i kjølsvinet og spyle ut all gammel dritt.

Derretter kan du mette skroget fra innsiden med en tynn, penetrerende olje; (feks Owatrol D1 Biltema Marine Oil) da kjøper du deg mye bedre tid siden båten skal stå så lenge på land.

Etter alt dette kan du sjekke over nagler, spant og evt skader og starte med selve repareringsarbeidet:)

Anders Aarskog Nesse

Link to post
Share on other sites

Det holder sikkert det men tar du alt og beiser før ny lakking får du et mye finere resultat

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites