Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Hei folk, etter varme anbefalinger har jeg laget min egen prosjekttråd for plattgatteren Maricopa som jeg pusser opp. Jeg er helt nybegynner, så dette blir en bratt, men forhåpentligvis morsom, læringskurve. Her er et bilde av vidunderet:

 

dsc_0103.jpg

 

Dette er en 26" Furuholmen plattgatter, fra rundt 1950-60 har jeg blitt fortalt. Tilstanden er ikke så verst, stort sett bra treverk, men vannet hadde nok fosset inn. Mye pussing, skraping og fiksing er forventet, selv om jeg per i dag ikke aner hvordan jeg gjør dette. Målet er i hvert fall sjøsetting sommeren 2013, men da først og fremst med tanke på at hun holder vann og går fremover ved hjelp av en motor. :smiley:

 

Håper på gode tips og råd fra trebåtkyndige! :thumbsup:

Redigert av gorilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Blir en fin båt det der!

 

Det første du kan begynne med er å skrape av all lakk på utsiden av skroget ved hjelp av varmluftpistol og malingskrape.

Derretter kan du skru ut bunnpluggen og skure og vaske den godt på innsiden og nede i kjølsvinet og spyle ut all gammel dritt.

Derretter kan du mette skroget fra innsiden med en tynn, penetrerende olje; (feks Owatrol D1 Biltema Marine Oil) da kjøper du deg mye bedre tid siden båten skal stå så lenge på land.

Etter alt dette kan du sjekke over nagler, spant og evt skader og starte med selve repareringsarbeidet:)

Anders Aarskog Nesse

Link to post
Share on other sites

Det holder sikkert det men tar du alt og beiser før ny lakking får du et mye finere resultat

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo litt fristende å ta dette litt grundig ettersom dette blir første gang jeg pusser/lakker båten selv. Men samtidig har jeg inntrykk av at mange nybegynnere som meg selv er så ivrige at de nærmest pusser ned hele båten når man strengt tatt ikke trenger å gjøre så mye.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som kan gi et lite tips ifht. motor? Jeg hadde en volvo b20, men denne ble stjålet og jeg må nå finne en ny. Jeg vet null og niks om motorer (foreløpig), og kan selvfølgelig vente med å kjøpe en, men har funnet en på nett som virker ok: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=34113274

 

Det er to motorer til kr. 6000 samlet, hvor den ene er delemotor, mens den andre visstnok skal være klar til bruk. Man kan skru kamen over fra delemotoren til den andre (for mer HK?), men det var ikke nødvendig iflg. selger.

 

Er det noen som kan gi en indikasjon på om dette er katta i sekken eller et helt greit kjøp? :confused:

Link to post
Share on other sites

Tja kanskje det finnes et bedre alternativ..? Jeg har i hovedsak sett etter en b20 fordi det var den motoren jeg hadde opprinnelig (før den ble stjålet); i tillegg sies det at denne type motorer skal være veldig driftssikre. Jeg vil jo også helst slippe unna så billig som mulig..

 

Men jeg har tenkt litt på dieselmotorer - det må jo være billigere i drift i hvert fall. Men hvordan finner jeg motorer som jeg vet passer fysisk inn i båten?

Link to post
Share on other sites

Hvis alt er "klart" for en b20 så kjøp den til 6000! Alt ekstra som er med og du ikke kan bruke er det jo bare å selge, så har du en billig motor som med rett vedlikehold og tilsyn er kjempesolid!

 

Jeg hadde ikke giddet å bygge om til noe annet, til å begynne med. Får du inn b20'en så er du på havet raskt, så kan du planlegge diesel og alt annet etterhvert!

 

Edit:

Vurder å få en gjennomgang av motoren, få montert elektronisk tenning og bytt det som ikke er byttet før du setter inn motoren.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør skrape ned all lakk, pusse og beise den opp igjen, før du lakkerer alt en haug med strøk. MEN... du trenger ikke gjøre det i år. Mange prosjekter som har gått på en smell ved at man skal gjøre alt på en gang, og så kommer man aldri på sjøen. Så jeg ville gjort følgende:

1. Få tak i motor, gå for en B20 hvis alt i båten er tilpasset dette. Enkel motorer å skru på og vedlikeholde. Du kommer aldri til å tjene inn differansen opp til en ny dieselmotor, samme hvor mye diesel du sparer pr sesong. Bensinmotorer er enkle,driftsikre og rimelige å vedlikeholde.

 

2. Skrap av alt som er løst utvendig, og legg på noen strøk med lakk. Da blir det ikke verre. Det fikser du i løpet av noen få dager med oppholdsvær.

 

3. Få den på vannet og bruk den. Etterhvert får du oversikt over hva som må tas først.

 

4. Del opp restaureringen i mindre delmål, og fordel det over 2-3-4 år, men slik at du får båten på vannet hver vår.

 

Da får du fremgang og resultater, samtidig som du får brukt båten. Mange småting man kan fikse ute i skjærgården mens fruen slikker sol og ungene bader.

 

Jeg har fikset opp en gammel Polar snekke. Kjøpte den på våren, og da ble den bare skrapet ren og dratt på tre strøk lakk for den røk på vannet.

Neste vinter og vår tok jeg innredningen, demonterte og tok hjem for skraping, beis og lakk.

Påfølgende vinter og vår tok jeg dekk og vindskjermer.

Etterhvert har man tatt det meste og har letter vedlikehold.

Ikke forsøk på en sammenhengende total-restaurering hvis ikke du vet med deg selv at du beinhardt klarer å drive prosjektet igjennom og har alle pengene du trenger til å få gjort alt med en gang.

Lettere både for entusiasmen og familielivet om man tar det i passende porsjoner.

 

Fine former på båten, og den kommer nok til å bli flott.

 

Hold oss oppdatert med bilder :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Flott båt, og den ser jo ikke så alt for gæli ut heller på bildene. Som nevnt i trebåttråden, få den pakket inn! Spesielt om den fremdeles står der hvor bildene er tatt, bjørketrær utskildrer en sevje som tar knekken på det meste. Lag deg et romslig telt, hvor du har plass til å jobbe uten at du må pakke den ut. Et lite tips: vi bruker alltid transparent pressening når vi setter opp telt. Det er utrolig deilig å kunne nyte sola "innendørs" når man pusser båt, og de er like tette. Å klatre inn i en mørk hule når været er bra ute er ikke altid like moro.

 

Så kan du skrape vekk alt løst, kaste ut alt rot, grave vekk møkk i bunnen, og generelt lage deg en trivelig arbeidsplass. Så skal du finne deg en lommelykt og en skrutrekker, og så skal du saumfare båten fra baug til akter etter alt trevirke med skumle trekk. Sjekk oppunder dollbord, kriker og kroker. Er det fuktig er det skummelt, er det tørt er det bra.

 

Lag deg så en liste over må gjøres, bør gjøres, har jeg lyst til å gjøre. Sett deg opp en fornuftig arbeidsplan, hva skal du gjøre når? Som Honduras skriver, du må ikke ta alt på en gang. Mange går på en smell ved at de begynner over alt, og ender opp slitne med en båt som ikke kommer på vannet noen gang.

 

B20 er gammel men ikke noe dårlig valg til båten, og dersom alt er klart for å putte inn en slik så hadde jeg personlig helt klart gått for det. Men putt gjerne noen ekstra penger i det om du har, slik at du får en maskin som virker. Det er ganske kjedelig å måtte begynne å restaurere en motor i tillegg. Du kommer nok til å ha godt med arbeid på båten.

 

Uten å ta livet av gleden: husk at alt tar dobbelt så lang tid som planlagt, og koster tre ganger så mye som du hadde tenkt. Ser du råte kan du fint gange det med 4 for hva du ser når du titter under.

 

Det er bare en måte å ha en slik trebåt på; og det er å kose seg med jobben. Sørg for at alt er tilrettelagt for det, så blir det bra.

 

Og fór oss med bilder! Desto fler bilder, desto mer hjelp kan du få.

Link to post
Share on other sites

Fine linjer på båten, den kan bli en skikkelig perle med litt innsats! Men hvordan er tilstanden på dekkene? Er de pene og sitter lakken bra, eller begynner natene å ha gjort sitt? På en slik båt er et strøkent dekk et blikkfang, så det kan lønne seg (når du får kontroll over prosjektet vel å merke) å legge ned litt innsats i å få desse pene og blanke.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle gode tips! Har forsøkt å få tak i noen kyndige i mellomtiden - er det noen som har tips til hvor man evt. kan få noen til å ta en gjennomgang av motoren? Faller ned på B20en tror jeg, i hvert fall etter hva jeg hører av råd herfra. Båten har hatt B20 tidligere og det er i hvert fall noe som fungerer og som passer i båten. (Kanskje best å ikke ta seg for mye vann over hodet med ny type motor også..!)

 

EiSvIn: Båten er pakket inn! :) Har kjøpt et presenningstativ og dekket den under (mørk) presenning. Men jeg tar det av hver gang jeg er og fikser på båten. Litt styr men det var den kjappeste og greieste løsningen inntil videre. Og takk for mange gode tips! Jeg tenker definitivt ikke å ha noe praktverk som går på vannet neste år, mer i retning av at det holder vann og går fremover med motor. Jeg ser allerede nå at dette kommer til å ta tid - men samtidig være veldig moro :) Jeg skal sørge for å ta mye bilder underveis i prosessen, jeg trenger jo ikke minst råd for det meste jeg skal gjøre, frem til tingene begynner å sitte i fingrene hos meg også.

 

M/S Karoline: Dekkene er ganske ok ifht. lakk, men natene er helt gåene nesten over alt. Det er et spørsmål jeg tenkte å komme til (blant mange andre) for der regner jeg med at natene må pirkes og skrapes ut og erstattes med nytt? Å få båtet vanntett må jo på plass uansett :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Så kan du skrape vekk alt løst, kaste ut alt rot, grave vekk møkk i bunnen, og generelt lage deg en trivelig arbeidsplass. Så skal du finne deg en lommelykt og en skrutrekker, og så skal du saumfare båten fra baug til akter etter alt trevirke med skumle trekk. Sjekk oppunder dollbord, kriker og kroker. Er det fuktig er det skummelt, er det tørt er det bra.

 

Når man skraper vekk løs lakk og sliper litt rundt det løse området - har dere noen tips til hva man bør bruke for å slipe? Holder det med sandpapir for hånd eller bør man ha en slipemaskin? For hvis det kan unngås trenger jeg vel ikke å gå ned til treet?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for en eksentersliper. De er effektive, og meget allsidige. Den vil også funke utmerket når du skal til med dekk også. Selv med grovt papir sliper den pent, selv om det går fort. 80-150 papir er fint, og hvis treet fliser seg litt kan du gå over med 2-400 etterpå.

Link to post
Share on other sites

Ok takk for tips! Men tenker du at jeg bør pusse helt ned til treet? Holder det ikke å matte ned den brukbare lakken som ligger rundt det løse området, slik at den nye lakken får feste på det løse området?

 

Det jeg har tenkt (etter å ha lest litt i diverse bøker) er at dette er en midlertidig løsning inntil våren kommer og jeg kan matte ned hele (?) båten for deretter å legge på x antall nye lag med lakk. Ettersom lakken er såpass ok har jeg antatt at den beste løsningen vil være å matte ned + legge på nye lag fremfor å slipe ned til treet og legge på nye lag fra bunnen og opp. Høres det fornuftig ut?

Link to post
Share on other sites

Siden du likevel ikke skal ha båten på vannet før neste år, så ville jeg personlig ha skrapt ned hele skroget med varmluft, pusset for hånd, beiset og lakket. Jeg skrapte ned ene skrogsiden på min 36-foter i løpet av 3-4 kveldsøkter, så det er ikke så ille. Sliping for hånd etterpå er bare for å åpne treverket så det er mottagelig for beis/olje/lakk.

 

Jeg ville personlig også vært forsiktig med slipemaskin av noe slag. 1 fordi du til slutt sliper bort båten din (den har vart i 50-60 år, og skal vare lenger). 2 fordi det går av og til for fort, og du kan plutselig risikere en slipefure som du må slipe mye på for å få pent igjen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ville også skrapt ned hele båten med varmluft. Har tidligere hatt en 25 fot tresnekke med mahogny overbygg. På denne fjernet jeg all lakk med varmluft, men i stedet for pussing fortsatte jeg med skrape, nærmest som en sikling og "høvlet" av et tynt lag. Skrape må være av god kvalitet og ikke for bred. Holdes så skarp som mulig hele tiden, fil i baklomma nødvendig. Prøv på en flekk og du blir overrasket over hvor greit det går.

 

Klart du må ha en 4 syl. Volvo bensin i en slik. Hadde ungdomsåra i familens plattgatter med en BB30 (B18 blokk). Kjempe motor og veldig stillegående.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til den skarpe skrapen (om du ikke har lest det et sted allerede) er å runde hjørnene litt med ei fil. Da er sjansen mindre for at skrapa lager utilsiktede dype hakk. :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...