Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

 

Tja nå fjerner jeg jo all lakk og etterpå tenkte jeg å gå over med pussepapir for hånd og tenkte at det var nok? Jeg får vel ikke frem den mørke mahognyfargen kanskje? Men jeg tenkte at det var best å ikke slipe ned for å ikke pusse vekk hele båten..?

 

Aha til plansliper med luft, da skjønte jeg! :yesnod:

Den fine mørke mahony fargen får du ikke frem før du ar pusset slik som Amalie 36 har beskrevet tidligere. Etter pussinen blir den da temmelig lys men etter et strøk eller to med mahogny beis etterfulgt med overflate behandling kommer den fine mørke skinnende gløden

 

Anbefaler og plansliper på luft den er rimelig i innkjøp, effektiv og lett å bruke eneste ulemen jeg merket ar at behovet for luft er stort. Tror uansett jeg ville startet med en bandsliper med 80-100 papir for å tatt overflaten ed gammel lakk etc. Før jeg hadde startet med plansliperen

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det koster deg en bare en liten kjøretur til Østfold. Men først må du finne dimensjoner så skal jeg se hva jeg har liggende.neste gang kanskje du har noe å donere til meg eller en annen som trenger. "Du skal være mot andre slik du vil andre skal være mot deg" Det er godt livsmotto! :yesnod:

 

Ja den kjøreturen tar jeg gjerne :yesnod: Skal se litt på dimensjoner. Og håper jeg uansett kan stille opp med noe annet du måtte trenge en gang ja, du får skrike ut når det er noe du trenger :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Den fine mørke mahony fargen får du ikke frem før du ar pusset slik som Amalie 36 har beskrevet tidligere. Etter pussinen blir den da temmelig lys men etter et strøk eller to med mahogny beis etterfulgt med overflate behandling kommer den fine mørke skinnende gløden

 

Anbefaler og plansliper på luft den er rimelig i innkjøp, effektiv og lett å bruke eneste ulemen jeg merket ar at behovet for luft er stort. Tror uansett jeg ville startet med en bandsliper med 80-100 papir for å tatt overflaten ed gammel lakk etc. Før jeg hadde startet med plansliperen

 

Ang. plansliper - jeg har allerede en eksentersliper - duger den like bra? Eller bør jeg se om jeg får lånt/kjøpt meg en plansliper i stedet?

Link to post
Share on other sites

Hehe :smiley: Først må vi se hva jeg har liggende :yesnod: Men jeg er ganske sikker på at vi finner noe du kan bruke. Og om ikke jeg trenger noe så har terskelen din blitt litt lavere for å hjelpe noen andre ukjente en gang?

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Bare for å gi deg en indikasjon på hvordan mahogny ser ut uten beis,men med lakk.

 

20130222_192443.jpg

 

Og dette er med beis,1strøk på rattet og 2 på ringen.

 

20130123_230235.jpg

 

Dette er Jotun mahogny restorer. Den kan være litt brun i fargen synes jeg,men bildene lyver litt også. Fins mer rødlig beis.

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Ah pent :smiley: Jeg ser at det nok kan gi en ekstra dimensjon hvis jeg også sliper ned for å få frem de fargene du har. Men mahogny bleker vel også etter noen sesonger i solen. Dette forhindres kanskje litt ved å legge på beis, men den mørke mahognyfargen klarer man vel ikke å beholde mange årene uansett, eller?

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt av sjarmen med trebåt det,at det er litt jobb for å ha det ekstra pent :smiley: Men et lag med beis vil nok hjelpe til med å holde solblekinga unna en stund ja,hvor lenge kan jeg ikke svare på.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Min erfaring (den lille jeg har) er at etter noen år så skraper man bare rent for lakk igjen,pusser lett over og (beiser,lakker) så er der like pent igjen,trenger ikke gå like grundig til verks hver gang hvis man gjør det ordentlig 1 gang og holder det vedlike.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med å skrape frem mahogny-fargen, du må ta ca. 0,5mm med treverk for å få frem fargen. Det tar toppen av pluggene over naglene, og bordgangen blir for tynn til å holde på pluggen. Da har du problemer. Et treskrog tåler bare et vist antall nedskrapinger før pluggene ikke vil sitte. Svenskene kaller det "skrapdøden".

 

Derfor bør du "jukse" og fremskaffe fargen med beis. Beiset mahogny holder også fargen vesentlig lenger enn ubeiset. Ubeiset mahogny blir furu-gul over tid, ca. 10 år her på Østlandet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter en tur på båten i går har jeg fått inspisert skaden i hekken nøyere og fått noen tanker fra den lokale trebåtbutikken. Én ting er skadene på de to bordene, men det som gjør det mye mer komplisert er at store deler av det øverste spantet, som disse bordene er festet i, er råttent. Det er ikke fuktig, men jeg kan skrape bort mye av treverket med neglen. Da jeg skrapte litt inni der i går merket jeg også at det tredje bordet har blitt litt smittet, riktignok ikke så mye at det synes fra utsiden.

 

Med andre ord: Å bare bytte bordene vil ikke være tilstrekkelig - jeg må gjøre noe med spantet også. :nonod: Det jeg funderer på er hvordan dette kan gjøres. Trebåtbutikken anbefalte å bytte spantet, men dette er vel et megaprosjekt? I hvert fall for en amatør. Hvis det er slik at man må løsne bordene på utsiden for å få byttet spant betyr det også at jeg må ta ut mange av naglene - disse bordene går omtrent over halve båtens lengde! I tillegg er det jo det bakerste spantet, så det fungerer også som feste for akterenden av båten. Under er et forsøk på å forklare med et bilde.

 

skader_spant.jpg

 

Og dette er slik det ser ut utenfra:

 

bilde_4.jpg

 

Det er altså de tre bordene, fra øverst til nederst som er skadet - det tredje fra toppen er bare litt skadet på innsiden av skroget.

 

Jeg lurer på om det finnes noe alternativ til å bytte spantet? Kan jeg renskrape spantet og feks. legge på en trebit og lim? Og deretter fylle hullet i bordet med lus av noe slag + lim? Jeg er litt bekymret for styrken til skroget da - bord nr. to vil vel ikke få veldig mye feste i spantet - i hvert fall ikke hvis jeg må fjerne naglene for å kunne renskrape det..

 

Akk, håper noen har noen gode råd?! :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

 

Det er alltid skummelt å skulle mene noe om noe man ikke har sett selv, men ut ifra de bildene du viser så tror jeg du bør skifte ut dette spantet for deretter å gjøre som Amalie sier mht selve bordreparasjon. Du sier det selv - dette er et knutepunkt mellom akterspeil og skrogsidene og bør være strukturelt sunnt.

 

Men; vi vet jo ikke hvor dårlig spantet er, men jeg vil sette et par tiere på at det bør ut.

Hvor i Oslo holder du til? (I tilfelle en skulle finne på å ta på seg "gå-bort-buksa" å ta en tur innover til by'n)

Det er ikke store jobben for en som har gjort dette før, og litt hjelp fra Baatplassen får du sikkert...

Link to post
Share on other sites

Endene av bordgangene og akterspeilet er festet til dette spantet. På min gamle båt var dette skrudd. Du er avhengig av godt hold for skruene.

Jeg ville forsøkt å gjøre jobben fra innersiden. Trangt og mulig du må demontere innredning for å komme til.

På min båt var dette spantet saget eik. (Øvrige spant var laminert/lamell-limt.)

Dritten med eik er at den ofte råtner innenfra mens den ser hel ut på yttersiden.

 

Ville skrudd ut alle skruene først og forsøkt å kartlegge omfanget.

En jobb for Fein-saga å få ut den ødelagte biten. Eventuelt bruk drill og ca. 5mm bor og kartlegg omfanget.

Treverk som er dårlig, men ikke gått helt i oppløsning kan også bindes med å borre hull og injiseres med ufortykket epoksy. (Bruk omtrent samme teknikk som ved "Rep av delaminerte sandwichkonstruksjoner".)

Det treverket du får da er hardt og mister noe av fleksibiliteten. Det er den beste reparasjonen du kan gjøre uten å bytte treverket.

Alternativt, bytt hele den øvre delen av spantet og lag en lang skrå skjøt i overgangen mellom nytt og gammelt treverk. Er mer drastisk enn å lappe på det gamle, men kan hende det totalt sett er mindre jobb.

 

Jeg ville forsøkt å bytte den biten jeg har merket av på bildet under. Bruk et par skruer fra innersiden parallelt med akterspeilet for å holde klossen på plass.

Inspiser også treverket mot akterspeilen når du først er i gang.

Lime eik med epoxy er en utfordring, men skal gå. Du kan lese mer hos West-system: http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/epoxyteknikker/Bruk+av+West+System+epoxy+p%C3%A5+eik.9UFRDG1g.ips

(Generelt om epoxy-teknikker: http://www.westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/epoxyteknikker/ )

 

maricopa_spant_akter.jpg

 

 

PS! Husk på at det må ikke bli perfekt og se ut som nytt! Svært ofte er bra nok mer enn bra nok! :thumbsup:

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et annet problem, spantet var sprukket i "svingen" bak den tverrgående bjelken. (De to grå sprekkene rett over bolten.)

I praksis var spantet brukket her og hang ikke sammen.

Satte dette til båtbygger som gikk drastisk til verks.

Han demonterte og skiftet de to nederste bordgangene i akterspeilen. Ble gjort for bl.a. å fylle sprekker som oppsto p.g.a. deformasjon i området.

Sprekken i spantet ble fylt med epoxy og den tverrgående bjelken dratt inntil med gjennomgående bolt.

I tillegg var skuefestet for endene av bordene under vannlinjen dårlige. Her ble det satt inn plugger med epoxy i spantet og boret opp nye skruehull.

Denne reparasjonen holdt i de 8 årene jeg hadde båten etterpå og båten fløt også forrige sommer. :smiley:

 

akterspantsprekk.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men; vi vet jo ikke hvor dårlig spantet er, men jeg vil sette et par tiere på at det bør ut.

Hvor i Oslo holder du til? (I tilfelle en skulle finne på å ta på seg "gå-bort-buksa" å ta en tur innover til by'n)

Det er ikke store jobben for en som har gjort dette før, og litt hjelp fra Baatplassen får du sikkert...

 

Nei, det kan jo hende det er styrke nok i spantet til å være litt morkent, men det er vrient å si for meg... Men jeg må si at jeg også er litt skeptisk til at den skal kunne gi den styrken som trengs - og at den skal holde godt på skruene fra bordene for den saks skyld..

 

Jeg bor på Røa i Oslo, men båten er i Bunnefjorden, på Nesset heter det vel. Ja mente du å komme innom og kikke på båten? I så fall hadde jeg heist flagget! Det hadde vært storveis om noen som har peiling kunne sett litt på den så jeg får en anelse om hva jeg bør gjøre. :pray:

 

På en måte ser det jo ikke så ille ut, men det tror jeg fort kan bli famous last words fra meg. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jens_P:

 

Ja når jeg ser på bildene ser det ut som om den er skrudd inn her også. Med å gjøre den fra innsiden, mener du da at man kan fjerne spantet, sette på nytt osv osv. fra innsiden og slippe å demontere så altfor mye av de andre bordene? Det er trangt som et fingerbøl der denne skaden er (typisk nok) så jeg antar man må demontere noe for å komme seg inn. Klarte så vidt å få inn hodet og en halv arm sist :giggle:

 

Hvordan vet jeg om spantet er eik? Kanskje lettere å finne ut når jeg evt. får røvern ut av båten..

 

Ja ser ut som jeg må skru ut skruene uansett for å få fjernet det dårlige treverket på det skadde bordet - hullet i bordet går helt ut til skruene. Det var jo en sånn epoksyløsning jeg så for meg som et alternativ til å bytte hele spantet. Men vil skruene klare å feste i epoksy? Det meste sitter kanskje som satan i epoksy?

 

På bildet, du tenker at jeg skjærer vekk det morkne treet ut av spantet og putter inn en ny trebit som passer i hullet + en kloss ved siden av for å styrke? Takk for tips og linker til epoksy! Skal definitivt sjekke treet mot akterspeilet - selv om jeg blir redd av å tenke på hva jeg kan finne! :lol: Og ut fra din reparasjon som du satte bort så ser det jo definitivt ut som om eik+epoksy kan fungere.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Litt vanskelig å se om spantene dine består av to lag ved siden av hverandre - som overlapper hverandre i skjøtene. Kan se ut som to lag helt til høyre i bildet?

Hvis det er en single ring så har du grodde spanter som er skåret ut av et emne som har samme kurven.

 

Hvis du får demontert spantet så helt som mulig, så lager jeg et nytt til deg.

Kjører jo forbi deg (Bunnefjorden) hver gang jeg skal ned til Isegran...

Link to post
Share on other sites

Med å gjøre den fra innsiden, mener du da at man kan fjerne spantet, sette på nytt osv osv. fra innsiden og slippe å demontere så altfor mye av de andre bordene? Det er trangt som et fingerbøl der denne skaden er (typisk nok) så jeg antar man må demontere noe for å komme seg inn. Klarte så vidt å få inn hodet og en halv arm sist :giggle:

Tanken var å skru ut skruene og ta ut spantet. Er klar over at det er trangt, av og til skulle man vært 10 år og slangemenneske! :lol:

Alternativet er vel å ta ut alle bordene i akterspeilet for å komme til. Det er definitivt mye jobb.

 

Tenk litt over det dersom du fjerner nagler. Du må inn i det samme rommet, både når du sliper av klinkene og når du skal klinke opp på nytt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å se om spantene dine består av to lag ved siden av hverandre - som overlapper hverandre i skjøtene. Kan se ut som to lag helt til høyre i bildet?

Hvis det er en single ring så har du grodde spanter som er skåret ut av et emne som har samme kurven.

 

Hvis du får demontert spantet så helt som mulig, så lager jeg et nytt til deg.

Kjører jo forbi deg (Bunnefjorden) hver gang jeg skal ned til Isegran...

 

Ja det ser ut til å være flere enn en "spantdel" langs siden (fra topp til bunn). Jeg så i hvert fall at det var ett spant som lå akkurat der det var skade, og kant i kant lå en ny "spantdel" som strakte seg videre nedover mot bunn av båten. Vet ikke om det var det du mente? Dette så i hvert fall ut til å gjøre det enklere enn om feks. hele spantet var i ett og samme trestykke (vet ikke hvor vanlig det er).

 

Oi hvis du kan hjelpe meg med å få laget et nytt er jeg ekstremt takknemlig for det!! :clap: Utrolig snilt! Jeg skal se om jeg får det av til helgen.

 

Når jeg da skal ta det av så betyr det at jeg må fjerne proppene på bordene som spantet er festet i, og deretter få ut skruene. Vil dette også være festet i bordene i akterspeilet slik at jeg også må fjerne propper og skruer der? (Dette finner jeg jo eventuelt ut når jeg åler meg inn til spantet.. :giggle: )

Link to post
Share on other sites

Tanken var å skru ut skruene og ta ut spantet. Er klar over at det er trangt, av og til skulle man vært 10 år og slangemenneske! :lol:

Alternativet er vel å ta ut alle bordene i akterspeilet for å komme til. Det er definitivt mye jobb.

 

Tenk litt over det dersom du fjerner nagler. Du må inn i det samme rommet, både når du sliper av klinkene og når du skal klinke opp på nytt.

 

Jepp da prøver jeg meg på å skru det ut. Og takk for tips med nagler, det skal jeg unngå hvis jeg kan :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...