Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Jo, det stemmer. Og en slik behandling bør kun utføres fra en side. Den andre siden bør kun behandles med rå, både for at treet skal få puste og for å forenkle etterbehandling senere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjedelig prosjekt tråd... 0 bilder..

 

synes du ikke bildene av sjøvannsinntaket var morsomme nok? :giggle: det er flere bilder tidligere i tråden også.. men grunnen til få bilder er nok at jeg foreløpig har måttet rydde og vaske båten + lese meg opp på hvordan man skal fikse en gammel trebåt; mao. ikke å så mye å vise frem! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hastespørsmål! Jeg har ikke rukket å pusse ned og olje/lakke båten og nå er spørsmålet hva jeg nå kan gjøre for at båten skal holde seg så godt som mulig. Jeg har nettopp fått flyttet båten til et mye bedre og nærmere sted (lettere å jobbe + mye folk som kan trebåt), og tenkte å gjøre hva jeg kan der før vinteren for alvor setter inn. Men hva bør jeg gjøre med områdene på båten hvor det er bart treverk? Nå er det stort sett vått vær og dårlige muligheter for å få pusset ned og gjort noe særlig nøyaktighetsarbeid. Har det noe for seg å olje treverket? Eller takler den vinteren uten noen behandling så lenge jeg har presenningstativ + er på plass så snart det er tegn til vår?

 

Fra folkene på opplagsstedet har jeg også fått tips om å bruke høsten til å skrape av alt bunnstoff (så jeg ser hvordan tilstanden er under) og skru til et løst bord i bunn osv. Hva tenker dere om dette? Da blir det jo bart treverk der også, men kanskje på et litt mindre utsatt sted..?

Link to post
Share on other sites

Om båten står ute med det været vi har nå om dagen er det ikke mye annet enn olje som duger. Både for vått og for kaldt for lakk.

Jeg ville mettet med Owatrol D1 eller Clipper 1. Andre sverger til rå linolje tynnet med terpentin. (Linolje har jeg ikke erfaring med.)

Gjelder å få mettet treverket og holde fuktigheten ute. Owatrol er så tyntflytende at den fortrenger vannet i treverket.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ok så owatrol fungerer mao selv om treverket er vått? Tviler på at det er mange nok tørre dager til at båten får tørket.. Hva tror du om bunnstoff-fjerning? (Og apropos: Hva slags beskyttelsesmaske bruker man når dette fjernes; er nok noen gamle og veldig giftige greier.. duger en litt avansert maske fra 3m med egen ventilasjonsåpning foran munnen)

Link to post
Share on other sites

Olje over vannlinjen er for å bevare det kosmetiske, d.v.s. unngå misfarging av treverket.

Det kosmetiske under vannlinja er ikke så nøye. Om du skraper rent nå eller til våren tror jeg går ut på det samme.

Er mer et spørsmål om tid. Jo før du begynner, desto tidligere får du oversikt det som må gjøres.

Løs bunnstoff beskytter ikke mer enn ingen bunnstoff. Det som sitter beskytter derimot treverket.

Om du planlegger å mette med olje også i bunnen er det gunstig å begynne nå.

 

I min trebåt-tid brukte jeg "vanlig" maske eller tilsvarende den du beskriver og vernebriller.

Noe bunnstoff slapp igjennom og brillene dugget! Er en del av sjarmen! :wink:

 

Ferdig skrapt og brillene av: :lol:

roedhud2.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hehe! Episk bilde :lol: Jeg har sett skikkelig krigsgassmasker i noen trebåtbøker, men har ikke vært kar om å finne dem. Men da duger kanskje 3m-maskene. Og briller som dugger er på plass!

 

Ja tenkte å skrape en del i høst for å få det unna til våren - er nok å gjøre når den tid kommer. Gjør det noe om jeg skraper selv om det er småregn og vått i luften?

Link to post
Share on other sites

Gjorde akkurat slik med min Polar 17. Den var lakket, men dette flasset av.

Varmet opp med varmluftspistol, skrapet av og så mettet jeg treværket med Owatrol D1. Etterpå har jeg lagt fire lag med Owatrol D2.

 

Det har holdt meget bra i sommer.

 

Det virket på meg som om at lakken ble for hard og den sprakk opp, spesiellt i natene. Tror at oljen holder seg bedre.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Dette med olje og lakk kan vi diskutere til langt ut i neste båtsesong. Det finnes mange ulike skoler, mange fler enn man sjøl rekker å prøve ut i et normalt båtliv. Jeg kan prøve å komme med litt informasjon basert på egen og andres erfaring, og så kan kanskje andre komme på banen og korrigere.

 

Om jeg har forstått det rett, så er båten fortsatt våt/fuktig i treverket, men er kommet inn under presening. Den gamle lakken flasser, og du lurer på hva du må gjøre for at ting ikke skal forverre seg over vinteren.

 

Jeg tror det er viktig av vi er enige om hva som er foprskjellen på olje og lakk.

 

- Olje tyntflytende (ofte >90% white spirit) og trekker inn i treverket. De fleste vil anbefale å mette treverket med oljue før man gjør annen behanding. Ovatrol D1 er en av de tynneste oljene, og er svært effektiv når det gjelder å drive vann/fukt ut av treverket. Faktisk har Norsk treforskningsinstitutt funnet ut at Ovatrol D1 trenger lengre inn i treverket og øker metningsgraden dersom treverket er vått fremfor tørt. Uansett, så er oljen et effektiv middel for å holde unna vann - men den er ikke særlig slitesterk, og den vil også fordampe samt brytes ned av UV stråler.

 

- Det er her lakken kommer inn i bildet. Den trekker minimalt inn i treverket, men danner en beskyttende hinne på utsiden. Om det legges tilstrekkelig mange lag, så beskytter den meget godt mot UV stråler, vann og mekanisk slitasje. Lakk er, etter det jeg har forstått, ikke 100 % tett, men kan puste endel (dog mye mindre enn bare med olje). En lakk som D2 er relativt tynn og krever tilsvarende mange strøk. Den er etter det jeg har erfart svært hard, noe som gjør den meget slitesterk. Baksiden med å være hard, er at den også blir mindre elastisk. Dermed er den ikke alltid så bra på steder som har litt bevegelse (f. eks enkelte skrog, eller vindskjermer), da den lett sprekker opp (..og vann kommer gjennom som igjen fører til flassing). Dekk og dørk de stedene det slites mest, og som også er steder med lite bevegelse, så da kan ofte D2 eller en annen hard lakk være bra.

 

- for å gjøre forvirringen komplett, så er det også produkter som Edelolje, Benarolje osv, som hverken er olje eller lakk, men en slags hybrid. Det er en slags mellomting, men som er ment å være en mykere og mer fleksibel erstatning for lakk. Den trenger ofte få strøk sammenlignet med den "ekte" lakken, og gir tilsvarende beskyttelse mot UV-stråler og vann, men tåler mindre mekanisk slitasje. Om man har et skrog, eller vindskjerm e.l. som er litt i bevegelse, men som ikke utsettes for så mye slitasje, så er en slik olje-lakk-hybrid et godt alternativ.

 

Det ble litt langdrygt det der...

 

Så hva skal du gjøre for å komme best ut av det til våren igjen?

 

Jeg ville gjort som du allerede har foreslått - skrape vekk all den gamle lakken. Om du gidder, og om treverket ikke er alt for vått, kan du også pusse ned med sandpapir (maskin eller hånd), så slipper du å gjøre det til våren når du skal lakke - og du vil være sikker på at all lakk er fjernet. 80-120 papir skulle være bra. Du skal nemlig ikke lakke nå. Til det er det alt for kaldt til at lakken flyter skikkelig ut, og luftfuktigheten er nok i overkant høy. Lakke er best å gjøre på våren i litt tørrere og varmere klima.

 

Når du har skrapt og pusset fyller du en hagesprøyte med Ovatrol D1, og sprøyter ned båten av hjertens lyst. Både på innsiden og utsiden. Regn med å bruke 50L på hele båten. For hver runde, venter du til oljen har trukket ned i treverket før du starter neste runde (typisk fem min). Ha med en skikkelig lampe så det er lettere å se hvor oljen er trukket nedi. Etter noen runder så vil du se at oljen slutter å trekke nedi noen steder, mens den fortsatt trekker nedi andre steder. Da konsentrerer du innsatsen deretter. Når oljen er sluttet å trekke nedi overalt, finner du frem noen filler og tørker av det overskytende - i alle fal der som du skal lakke seinere. Under vannlinjen, og under dørken trenger du ikke å tørke av. Heller ikke på insiden av skroget, dersom du ikke skal lakke der.

 

Når dette er gjort kan du puste lette ut, og nyte livet gjennom vinteren vel vitende om at båten er riktig konservert.

Link to post
Share on other sites

Kan bare slutte meg til det Anders sier over, bortsett kanskje fra at jeg ville bruke pensel istedet for sprøyte på D1'en. Den ekstra mekaniske påvirkningen fra penselen vil gjøre at du får inn mer olje, kanskje spesielt på de første strøkene, og det er bra.

 

Red.: Jeg ville også legge litt mer vekt på å pusse over etter skraping. Varmluft og skrape tar ikke all lakken, ofte blir det liggende et veldig tynt lag her og der som er vanskelig å få av med skrapa. Ved å slipe over for hånd med 80 eller finere, så tar du også det meste av dette, og da får du olje også inn der.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for disse lange og gode tilbakemeldingene!! :clap: Dette ga meg svar på en god del spørsmål. Det letner litt når jeg føler at jeg snart har litt mer peiling på hva jeg kan gjøre i høst/vinter uten å risikere båtens liv og helse :smiley:

 

Dette med olje vs. lakk høres jo ut som en doktorgrad i seg selv. Men da virker det i hvert fall som om det fremdeles er håp om å få skrapt/pusset ned båten + oljet i høst. Jeg har allerede sjekket yr.no etter første oppholdsdager :smiley:

 

Men to spørsmål: Dette mantraet med "vått i vått" - er det D1 dette gjelder eller er det D2? Og: jeg er usikker på om jeg rekker å skrape inni - her er det litt mer bombet enn på utsiden. Vil det være en ok løsning å bare gjøre det på utsiden (hvis jeg ikke rekker innsiden)? Og forresten en tredje ting: På innsiden er det i tillegg blymønje i bånn; skal jeg la denne bli værende hvis jeg rekker å gå over hele båten? Eller bør den også fjernes? (Blymønje er godsaker, la den være, fikk jeg høre her om dagen) :confused:

Link to post
Share on other sites

Vått i vått gjelder KUN oljer. Både lakk og den nevnte olje-lakk-hybriden skal tørke skikkelig mellom hvert strøk (noe den ikke gjør om det er for kaldt).

 

Er det slik å forstå at båten ikke er tildekket i skrivende stund, og at når den evt dekkes til, så er det ikke mulig å jobbe med den?

 

Ingenting er krise av det du ikke får gjort. Forstår det slik at båten var rimelig medtatt da du begynte, så en vinter til uten stell har vel ikke så mye å si fra eller til. Uansett ville i alle fall fått den under en skikkelig presenning før vinteren kommer. Da holder det ikke bare å "pakke den inn", men du må få opp et skikkelig stativ rundt slik at det er rikelig med luft mellom båten og presenningen. Ellers blir det bare en helsikkes kondensfelle, og båten er like våt til våren, som den var da du pakket den inn.

 

Fordelen med å gjøre det skikkelig er også at du kan styre og stelle med båten hele vinteren. Både skraping, pussing og oljing kan du gjøre selv om det er kaldt. Et par 400W halogenlamper under en slik presenning hjelper godt for å holde varmen når du jobber på vinteren

 

Angående blymønjen i bånn, så lar du den være i fred. Har også hørt at det er bra saker, og at det ikke lengre er for salg til oss vanlige folk. Skroget under vannlinjen får jo tilført olje fra utsiden, så det går nok helt fint.

 

PS: Er enig med deg Egil at pussing er viktig for at resultatet skal bli bra. Det eneste måtte være dersom treverket er svært vått, og det ikke er mulig å pusse. Da kan det være greit å vente til våren med selve pussingen. Da forsvinner kanskje det ytterste laget med olje, men det kan uansett være lurt å legge noen ekstra strøk med olje til våren før lakkeringen, slik at treet blir helt mettet igjen.

Redigert av Anders_O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vått i vått = D1

D2 er en lakk, og skal tørke mellom strøkene. Uansett, D2 gjør du ikke før til våren.

 

Ja, det er OK å gjøre bare utsiden dersom du ikke rekker innsiden. Og, når det gjelder blymønjen, så kan du la den være.

 

Og da ser jeg at Anders_O har kommet meg i forkjøpet. :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hehe ja takk for gode svar nok en gang! Den er tildekker akkurat nå. Jeg har satt opp presenningstativ rundt og en enkeltpresenning som dekker båten. Men det er helsikes trangt rundt båten så jeg den er borti begge sidene av båten. Burde jeg kanskje funnet en fiks måte å holde presenningen ut fra båten på? I tillegg har jeg hørt at noen bruker en ekstra presenning på innsiden for å hindre noe av kondensen? Altså to lag presenninger? Ang. stativet er det forresten et ferdigkjøpt stativ fra ilas - er ikke plass til et bedre stativ (tenkte egentlig å ha et hvor jeg kunne få inn litt varme, noen lamper osv. men det får evt. bli til neste sesong)

Link to post
Share on other sites

Akkurat som med lakk, dersom det ikke er sprekker i lakkflaten.

 

Vær også oppmerksom på at du ikke er bundet til å bruke D2 selv om du har oljet med D1, du kan godt bruke en annen vanlig lakk.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ja, når du skal lakke til våren, så matter du ned med fint sandpapir, og da får du feste for lakken. Også, som Anders skrev tidligere, så tørker du av overskytende av siste strøket med olje før det tørker.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...