Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Et par spørsmål til har dukket opp: Når man skal kappe av dette bordet - hvordan går man frem? Er det 90 graders kapping rett av eller er det en mer sofistikert måte å gjøre det på, for å få skjøtene til å sitte bedre sammen osv.? Og man vipper bare det avkappede bordet ut på et vis? Siden det er klinkbygget..

 

Et annet problem er å få tak i mahognytre. Dette fant jeg på Billingstad, men jeg får meg ikke til å kjøpe noe som kommer fra nedhugget regnskog (paradoks at jeg har en mahognybåt, men det er i det minste gamle synder som jeg ikke sto for!). Hvor mulig er det å få tak i "brukt" mahogny? Feks. trebåter som skal hugges opp (det må jo være noen av dem hvert år - dessverre). Går det an å bruke mahognytre fra feks. benkeplater, andre møbler osv. så lenge dette blir slipt ned til rent treverk? :confused:

Link to post
Share on other sites

Om du bare trenger noen såmå biter, så kan du få noen av meg. Er nettopp ferdig med et større arbeid på min egen båt, og har endel mahogny-kapp til overs. Om du legger ut tykkelse, lengde og bredde på bitene, så kan jeg undersøke.

 

Det vanligste er å kutte bordet rett av, og klinke det fast i et skjøtestykke på baksiden.

Link to post
Share on other sites

Skråskjær limflatene så mye som mulig, slik at det blir god styrke i limskjøtene. For at skjøten skal gjelde som hel ved, skal limflaten (laskeflaten) helst være syv ganger så bred som tykkelsen på bordet. Dette er ofte vanskelig å få til, men gjør den i alle fall så bred som mulig. Og mahogny er vel kanskje nokså fet ved. I så fall bør du vaske av limflatene med aceton eller lynol før du limer.

Link to post
Share on other sites

Om du bare trenger noen såmå biter, så kan du få noen av meg. Er nettopp ferdig med et større arbeid på min egen båt, og har endel mahogny-kapp til overs. Om du legger ut tykkelse, lengde og bredde på bitene, så kan jeg undersøke.

 

Dette høres fantastisk ut! På forhånd mange takk Anders_O! Jeg skal en tur til båten til helgen, så da kan jeg måle og sende deg :clap:

Link to post
Share on other sites

Og takk for tips om liming og skjæring - da får jeg bare prøve å få det skrått som mulig.. Jeg kom forresten til å tenke på om ikke den slags skader som jeg har er blitt vanligere (om ikke styggere) å reparere med epoksy? Det er kanskje det som er gjort på det øverste bordet (under)?

bilde_4.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg ser ut som et flott utgangspunkt. Du har masse god ved å slipe på, og styrken blir ikke noe problem. Du skal ikke slipe mye her for å få en fantastisk finish. Jeg har slipt ned 8 lag med epoxy og lakk selv, og det ser jeg som mareritt i forhold til din båt.

 

Skjær rett og slett ut bitene som er ødelagt og lag lasker på baksiden. Der kan du trygt bruke epoxy og skruer. Framsiden kan du slipe ned så det ikke synes i det heletatt. Endeved mot endeved ville jeg ikke brydd meg om å skråskjære veldig mye. Her vil epoxyen og lasken gjøre jobben. Jeg har nettopp kjøpt mahogny på 20x145mm, slett ikke uoverkommelig. For 5-600 kr. vil du ha mer enn nok til å reparere alle skadene.

 

Østsiden trelast i fredrikstad har et bord på ca. 2 meter igjen i denne bredden nå. Bare et lite tips.

 

Det vil trolig være mange som har innvendinger, men jeg er ikke i tvil. Har limt og skjøtet masse med mahogny og epoxy, det vil være skjult på baksiden.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Og betryggende hver gang flere enn meg ser et potensiale i denne skuta! :yesnod:

 

Men dette er en type skade som man "må" reparere ved å kappe av de ødelagte bitene? Det er ingen som fyller skadene med noe i stedet for å skjære av skadene? (høres ut som det hadde blitt stygt, men..)

 

Hvordan bør jeg lage skjøten på baksiden? Jeg er jo rimelig nybegynner så dette har jeg ikke begitt meg inn på før :pray: Legger på en "skjøte-plankebit" (= lask?) og skrur denne fast i det opprinnelige bordet + den nye bord-biten, i tillegg til å lime lasken fast med epoksy?

Link to post
Share on other sites

Riktig. g jeg ville ikke engang brydd meg om å skjære hele bredden av bordet. Gå så langt utenfor skaden at veden er frisk. Lag rette snitt med en feinsag, legg på en bit på baksiden som erminst en tomme på utsiden og en ny bit i åpningen du skar ut. Skru fra baksiden ca. 10 mm ut i kledningen. Hvis lasken er 20mm tykk, bruk inntil 30mm skruer. Ikke lengre.

 

Epoxy mellom lask og baksiden av bordet, epoxy i all endeved og skjøter.

 

Framsida sliper du ned med 80-papir etterpå. Med så mye fin ved å slipe i har det ikke noe å si med 1-2 mm nedsliping. Men bruk ikke båndsliper for hardt. .Det aller beste er å slipe med 40-papir først, så 80, 120, 180 og 240 før beising Eksentersliper eller langsliper på luft gir beste resultat.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte greier, dette hørtes jo helt overkommelig ut! Er det ett fett hva slags treverk jeg bruker som lask? Eller bør det også være mahogny?

 

Langsliper på luft - hva betyr det? :confused: Og tenker du på å slipe akkurat rundt skaden for å jevne ut akkurat på skjøten? Det blir ikke ujevnt i forhold til bordene rundt, hvor jeg ikke har slipt?

Link to post
Share on other sites

Jeg regnet da med at du vil slipe ned HELE den vakre båten? :yesnod: :yesnod: :yesnod:

 

Med riktig verktøy kommer du til å fryde deg over resultatet.

 

Plansliper . gjerne luft15-1835_s.jpg. Denne er grei å bruke. Ellers er eksenterslipere det som gir penest reslutat. Bare ikke vær redd for å begynne med grovt nok papir. Og hvis du ikke hopper over trinnene i pussepapir-rekken, såå blir det strøkent.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noe mahogny du kan få,finn ut dimensjoner så skal jeg se hva jeg har liggende til deg. Er stort sett 20mm jeg har,men også noe 1".Noe plank og endel større også.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

På Viker... Er avskjær fra en båt som ble hugd.. Tenkte jeg kunne donere litt til et vakkert prosjekt :) Prosjektet mitt krever nok mye mer enn det lille jeg har liggende.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Alltid greit å spare der man spare kan :) Jeg har også hele hyttesidene liggende fra den båten som ble hugd,men de har jeg liksom ikke helt lyst til å gi fra meg.. Men til å reparere de skadene skal han nok få hvis han vil :)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Jeg regnet da med at du vil slipe ned HELE den vakre båten? :yesnod: :yesnod: :yesnod:

 

Tja nå fjerner jeg jo all lakk og etterpå tenkte jeg å gå over med pussepapir for hånd og tenkte at det var nok? Jeg får vel ikke frem den mørke mahognyfargen kanskje? Men jeg tenkte at det var best å ikke slipe ned for å ikke pusse vekk hele båten..?

 

Aha til plansliper med luft, da skjønte jeg! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har noe mahogny du kan få,finn ut dimensjoner så skal jeg se hva jeg har liggende til deg. Er stort sett 20mm jeg har,men også noe 1".Noe plank og endel større også.

 

Oi ja dette hørtes fantastisk ut! Perfekt! :clap: Jeg skal måle bordene til helgen og si fra til deg. Tusen takk!! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du fjerner trolig lakk med varmepistol og skrape.

 

Deretter ville jeg faktisk gått drastisk til verks som jeg beskrev over. Såpass gammelt treverk trenger å få rufset opp helt ned til 40-papir for å få tilbake fargen.Du har forholdsvis tykke bord ser jeg, mahogny er sterkt, og en til to millimeter har ikke noe å si for styrken. Går du gradvis ned mot 240-papir til slutt, blir bordene så glatte at du kan beise med klut før ny lakk. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Du vil se det når du kommer ned på frisk ved igjen,får en nydelig farge i treverket og lukter himmelsk :yesnod: Personlig hadde jeg vel lasket med mahogny. Når du finner ut hva du trenger og jeg får tittet litt uti boden så skal du se det ordner seg :thumbsup:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Det koster deg en bare en liten kjøretur til Østfold. Men først må du finne dimensjoner så skal jeg se hva jeg har liggende.neste gang kanskje du har noe å donere til meg eller en annen som trenger. "Du skal være mot andre slik du vil andre skal være mot deg" Det er godt livsmotto! :yesnod:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...