Jump to content

Prosjekt: Oppussing av 26" Furuholmen plattgatteren Maricopa


gorilla

Recommended Posts

Tja, du kan jo lage deg et par tverrbjelker som ligger på tvers over dekket (ha noe stoff e.l. rundt disse så de ikke skraper opp unødvendig for det blir bevegelse av vinden), så kan du feste lister eller noen bordlengder på enden av disse som flytter presenningen et stykke ut fra fenderlisten. Det avhenger litt av hvor mye lengde du har på presenningen.... Jo mer plass, jo lettere blir det å jobbe under der.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Om du tar av bunnstoffet, noe som kan være greit når du først er igang, så er det lurt å mette med olje der også. Ser at mange har effektivt fjærnet bunnstoff fra trebåter med sånne grove plastrondeler montert på boremaskin eller vinkelsliper (f. eks denne fra Biltema). Varmepistol på bunnstoff tror jeg har liten effekt. En sånn rondel er jo ganske heftig, så man skal være litt forsiktig for ikke å ødelegge treverket for mye. Maske er nok lurt også.

 

Når bunnstoffet er vekk kan du slipe over med slipemaskin og 80 papir for å få overflaten glatt og fin igjen. Deretter metter du med olje, så et lag primer, og nytt bunnstoff tilslutt. Om du får mettet skikkelig med olje, så "lukker du inne" oljen mellom bvlymønjen på innsiden og primer/bunnstoff på utsiden. Det kan være med å redusere sprekkdannelser om våren når båten står på land.

 

Må poengtere det samme som Egil, at selv om du oljer med D1, så kan du fritt velge hvilken lakk du vil bruke utenpå. D2 er ikke nødvendigvis det beste for ditt bruk.

Link to post
Share on other sites

Flotte greier, takk for mange gode tips. Skal prøve meg litt med skrape og kan jo teste varmepistol, men den rondellen så kanskje mer egnet ut.

 

Men primer og nytt bunnstoff kan jeg kanskje kjøre på med til våren, hvis jeg ikke rekker i høst/vinter? Eller bør jeg få det på plass med en gang?

 

Greit med D1 at jeg ikke utelukker noen muligheter - da kan jeg jo sette meg inn i olje/lakk-debatten i løpet av vinteren :giggle:

Link to post
Share on other sites

Flotte greier, takk for mange gode tips. Skal prøve meg litt med skrape og kan jo teste varmepistol, men den rondellen så kanskje mer egnet ut.

 

Men primer og nytt bunnstoff kan jeg kanskje kjøre på med til våren, hvis jeg ikke rekker i høst/vinter? Eller bør jeg få det på plass med en gang?

 

Varmluft og skrape til lakk, rondell til bunnstoff, bare så det ikke er noen misforståelser her... :)

 

Får du oljet under, så kan du ta primer til våren. Primeren skal gi feste for bunnstoffet, men må selv ha feste til underlaget. Det betyr at du til våren på pusse over med med 80 sandpapir før primeren. Og så selvfølgelig avfette grundig etter pussing før du smører på primer. Spesielt under på gamle trebåter kan det være litt motoroljesøl som kommer ut, og det vil ikke primer feste på.... ikkeno' vil feste på det.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ja det var det jeg tenkte. Som trebåtamatør er jeg litt forsiktig med maskinene, best å ikke slipe ihjel hele båten sånn med en gang. :giggle:

 

Ok supert, tusen takk. Da kan jeg jo se hva jeg rekker, men luft/skrape, puss og olje bør jeg jo rekke i hvert fall. Får rote frem en varmedress!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg begynt på pussingen av båten. Siden dette er første gang jeg skraper og pusser ned en båt tenkte jeg å forsikre meg om at dette gå riktig for seg :) Varmepistolen brukte jeg lenge og vel før jeg fikk lakken såpass myk at den lot seg skrape av. Men etter hvert fikk jeg mye unna og på det første bildet under ser dere forskjellen på skrapt og ikke skrapt. Er jeg langt nok ned mon tro? Jeg vil jo helst ikke ta vekk mer enn nødvendig av selve treverket.

pussedag1.jpg

 

På bildet under har jeg mer eller mindre skrapt ferdig (antar jeg), men noen lakkrester ser ut til å sitte nærmest inni treet - se under.

 

 

pussedag2.jpg

 

På bildet under er et omtrentlig renskrapt bord, men som dere ser er det vrient å "få ut" alt - det kjennes som om det sitter dypt i treet. Men alt skal vel vekk hvis oljen skal ha noen effekt? Mao. bare litt lenger med varmepistolen?

 

 

pussedag3.jpg

Link to post
Share on other sites

Men alt skal vel vekk hvis oljen skal ha noen effekt? Mao. bare litt lenger med varmepistolen?

 

Ja, eller litt pussing langs med treet med 80 sandpapir. Om ikke alt kommer av, så vil oljen likevel trekke inn etter pussing.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

plywood-pussesak

Har gått meg hus forbi.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ref. http://www.trabatsakuten.nu/

 

Nu är det dags att slipa, vad som är bäst beror på träets kondition. Fribord och botten slipas enklast med excenterslip börja med 40-60 papper för att få en hygglig yta. Titta sedan på båten med "släpljus" d.v.s håll en lampa nära skrovet så det blir skuggor och se om båten är "bucklig". Är den det måste du slipa med "lång kloss". Ta en 4 mm plywood skiva ca 90x15 cm och sätt ett handtag i varje ände. Häfta fast sandpapper på skivan och slipa tills båten är helt slät. Detta är väldigt jobbigt och trist men helt nödvändligt om resultatet ska bli bra. Eftersom det inte behöver göras om under din livstid är det ett engångs jobb som får ta tid.[/Quote]

 

:smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nuvel, en lang pussekloss, ja. :lol:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Bare en liten kommentar til skrapingen, den gjøres utrolig mye lettere hvis du kan få rederinnen eller en kompis til å gå først med blåselampa og du etter med skrapa. Da går det unna!

(Kompisen kan ha en flaske øl i den andre hånden, man trenger bare en hånd til blåselampa...)

 

Nydelig prosjekt ellers! Gleder meg til å følge denne tråden.

Oljer du med D1/rå linolje nedi kjølsvinet nå når treverket er vanntrekt vil ikke bordene trekke seg så mye sammen ila vinteren siden treverket ikke tørker skikkelig grunnet oljen. Gjenta behandlingen til neste høst også og trutningstiden går ned!

Link to post
Share on other sites

Og bruk gjerne en varmluftpistol i stedet for blåselampe.... veldig lett å få svimerker med blåselampe hvis en ikke har treninga inne.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Det gikk ganske tregt med varmluftpistolen i starten, men jeg skjønte etter hvert at jeg måtte kjøre på såpass at det boblet i lakken og da gikk det jo ganske kjapt unna. Er snart halvveis på den ene skrogsiden nå :smiley: Testet også hvordan bunnstoffet likte varmepistolen, men den smeltet og røyk og virket lite glad. Så der tror jeg det er bedre med en rondell som det ble tipset om.

 

valvolainen: Jeg tenkte å la blymønjen bli liggende oppi båten, i hvert fall til våren. Da vil det vel ikke ha noe for seg å olje med D1 nå?

 

Her er progresjonen - har kommet litt lenger enn på bildet. Har endt opp med å varme lakken + dra av med skrape, men ikke alltid med fiberretningen. Har antatt at dette ikke er noen big deal ettersom jeg skal pusse over etterpå?

bilde_1.jpg

 

Og så noen spørsmål med det samme jeg er i gang. Jeg oppdaget at flere propper hadde tatt kvelden. Holder det å kjøpe et sprossebor (hvis det er riktig navn?) og kjøre ut nye propper i mahogni og smekke inn? Holder det deretter å olje over disse med D1 etterpå (når jeg skal ta resten av skrogsiden uansett)? Eller må jeg gjøre noe inne i hullet, skru til skruer eller lignende?

bilde_3.jpg

 

På samme bilde (som ser ut til å ha blitt opp-ned) er det også noe svart treverk. Treverket virket fint bortsett fra fargen, men er det noe jeg bør gjøre med dette?

 

Og til slutt var det noen overraskelser under lakken. Sprekker her og der. Blant annet denne på bildet under. Den var bare lakket over nå, men nå som jeg har strippet alt ned - hva bør gjøres? Eller er det bare å olje over og la det stå til?

 

sprekk_i_skrog.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tror misfargingen du har på mahognyen vil til en stor grad bli borte når du pusser, ser ut som om det er mest bleking. I stevnen er det vel eik, og der sitter det nok dypere. Mulig du kan bleke det med Ferro-bet e.l. (kjenner ikke egenskapene på eik så godt). Et annet triks er å pusse så godt at du får hele stevnen å ta til seg litt beis, så blir eika litt mørkere og du ser ikke misfargingen så lett.

 

Hva slags skruer er det? Er det rustne galvaniserte? Da kan du enten forsøke å bytte dem, men det kan være vanskelig. Alternativt kan du, dersom det fremdeles er godt hold igjen i dem, sause dem godt inn med owatrol rustolje (gjerne også med en sprøyte for å få det inn i treverket bak hodet). Det vil stoppe videre rusting i lang tid. Deretter kan du lime nye plugger/karponer med epoksy og slipe dem ned etterpå.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Enig med Egil her. Missfargingen forsvinner nok for det meste når du får slipt det skikkelig ned. Ser det er noen mørke partier (kanskje blåved e.l.) på stevnen, men det ville jeg ikke bekymret meg for. Når du metter med olje, så går det nok bra.

 

Propper kan du kjøpe i alle dimensjoner i løsvekt hos Faanesen på Nordnes (mahogny, teak, furu, oregon pine og eik). Om det bare er er noen titalls propper, ville jeg gjort det fremfor å styre med et sprossebor. Angående skruene, så ser det ikke ut til at det er mye spor igjen. Sikker på det ikke er nagler? Ta de ut og bytt til syrefast om mulig. Om ikke, kan du gjøre som Egil skriver.

 

De andre sprekkene i treverket ville jeg latt være frem, men sørget for at fikk rikelig med olje. Evt kan du prøve å sprøte noe fortynnet epoxy inni sprekkene. Det vil tette sprekken, og forhindre at vann kommer til og skaper flassing i lakken.

Link to post
Share on other sites

Angående skruene, så ser det ikke ut til at det er mye spor igjen. Sikker på det ikke er nagler? Ta de ut og bytt til syrefast om mulig.

Bare to ting vedrørende syrefast. Under vannlinja; ikke bytt til syrefast. Det vil sannsynligvis øke tæringen på galvanisert og kobbernagler. Tipper du har galvanisert spiker/skruer inn mot stevn og kjøl og kobbernagler for resten.Et godt alternativ da er bronseskruer, ligger nærmere i spenningsrekka. Nå er de skruene du viser over vannlinjen, og da er det ikke så kritisk.

 

Den andre tingen er syrefast og eik, det er ikke anbefalt. Såvidt jeg husker er det noe med at eika blir brutt ned rundt syrefast. Søk på det her i forumet og trebåttråden så tipper jeg du finner en del om det.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hva slags skruer er det? Er det rustne galvaniserte? Da kan du enten forsøke å bytte dem, men det kan være vanskelig. Alternativt kan du, dersom det fremdeles er godt hold igjen i dem, sause dem godt inn med owatrol rustolje (gjerne også med en sprøyte for å få det inn i treverket bak hodet). Det vil stoppe videre rusting i lang tid. Deretter kan du lime nye plugger/karponer med epoksy og slipe dem ned etterpå.

 

Takk for gode tips! Jeg vet ikke hva slags skruer - har ikke fått kommet meg til båten siden sist pga møkkavær.. Er det mulig å se om det feks er galvaniserte skruer på noe vis?

Link to post
Share on other sites

Propper kan du kjøpe i alle dimensjoner i løsvekt hos Faanesen på Nordnes (mahogny, teak, furu, oregon pine og eik). Om det bare er er noen titalls propper, ville jeg gjort det fremfor å styre med et sprossebor. Angående skruene, så ser det ikke ut til at det er mye spor igjen. Sikker på det ikke er nagler? Ta de ut og bytt til syrefast om mulig. Om ikke, kan du gjøre som Egil skriver.

 

De andre sprekkene i treverket ville jeg latt være frem, men sørget for at fikk rikelig med olje. Evt kan du prøve å sprøte noe fortynnet epoxy inni sprekkene. Det vil tette sprekken, og forhindre at vann kommer til og skaper flassing i lakken.

 

Aha, ja propper i løsvekt hørtes ut som en enklere løsning! Det er ikke veldig mange propper tror jeg.

 

Helt generelt: Hvis man skal bytte skruer - er dette bare å kjøre inn nye skruer eller dynker man skruer/hull med noe først? Olje, et eller annet? Eller er det bare å kjøre rett inn i treverket?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...