Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei :smiley:

Eg har allerede hatt fleire tråder om saker vedr nye båten vår. Men eg tenkte eg skulle presentere båten bedre for BP :thumbsup:

Eg kan ikkje forklare kvifor, men eg har i to-tre år hatt lyst på en slik båt.

For en mnd siden fikk vi både solgt Summeren, og kjøpt en slik Osvik på under 1 døgn. (vel og merke etter to mnd på finn, for tredje gang...)

Det passer greit å få større båt nå, sidan barneflokken vår nå gikk fra 3 til 4 i februar.

Båten er bygget av Lars Magne Osvik. Det er Aluminiumsbygg. Den er bygget i 1983.

Det er stort hopp for oss i sjøegenskaper og plass i forhold til 27 fot, og vi var meget glade for dette.

Slik ser båten ut

39_229500013_xl.jpg

39_1084714666_xl.jpg

 

Det gikk mange kvelder ombord de to første ukene. Måtte gjere meg kjent med elektrisk og slanger. Og så måtte vi ha vårservice på motoren. Det stod en Ford 2704ET turbo pluss på 250HK.

Båten gikk i 14 knop på max. Denne motoren ble jo trøbbel, men det kommer lenger ned...

 

Etter diverse kontroller av ting så kom turen til komfyren. Den hadde lekkasjer og tull, slik at eg fikk godkjenning av fruen til å montere inn ny gasskomfyr.

Her er gammel og ny komfyr

optimus_komfyr.jpg

ny_komfyr.jpg

 

Men gass ombord var det bare å installere en slik

narkosealarm.jpg

Til denne kan en montere tre sensorer, så eg kjøpte eksossensor også.

 

Ombord står det en gammel Eberspächer D4. Den er kraftig feilmontert. Eksosutslippet sitter 2 cm fra ein luftefunksjon, slik at dieselvarmeren suger inn sin egen eksos og sprer den i båten via varmluftkanalene.

Denne må utbedres.

Men vi valgte å ta en overnatting i båten i havn med strøm, så skulle ebern fikses påfølgende uke. Slik blei det ikkje...

 

Når vi skulle heim dagen etterpå så stod motoren bom fast... Heldigvis var det landfast øy, så vi kom oss heim via bekjente.

Dagen etterpå fikk vi oss slep

slep_heim.jpg

 

Demontering av topp viste att ventiler og ventilseter ser ut til å være i samme tilstand som luketerser på Titanic i dag. Dette er jo vist litt i en annen tråd.

ventilsete.jpg

 

Dette kalles kraftig nedtur. Så då var det å snu på knapper, og veie for å i mot.

Diverse priser er hentet inn. Og det gikk raskt i retning av motorskifte. Sjølv om motoren fint kan berges, så kan eg ikkje finne det forsvarlig å legge ut 40lapper på en motor som er godt over veterangrensa.

 

ford2704et.jpg

 

motor_uten_topp.jpg

Så då blei det ikkje jobb på eber, men motorjobb...

Det er mye vask og rens som kan fikses i eit gammelt motorrom ja...

Her er motor ute.

Naturlig nok vil eg ha vekk det grønne..... To komponent epoxymaling fra biltema får duge.

Alt er skuret og avfettet grundig.

Eg skal ikkje male nedi kjølen igjenn. Der skal eg forsøke å skrubbe vekk resten av den gamle grønnmalingen.

 

paabegynt_maling.jpg

 

Så kom eg over en side på nettet om en svensk konstruktør som fikk trøbbel da han konverterte fra utenbords til innenbordsmotor i aluminiumsbåt. Støy forplanter seg lett. Og vibrasjoner er nok en del kraftigere en i plastskrog. Tung gummi skulle vist gjøre underverker. I følge tips der så burde 1/3 av alle flater klees med vibresjondempende matrialer.

Så det kan ikkje være uprøvd

vibrasjonsdemping_motorfester.jpg

 

Til liming av dette bruker eg Sikaflex AT connection. Meget tykt lag. Når den herder så blir den vibresjondempende aleine også.

 

På begge sider av motor har eg hatt oppe gulvet og limt inn 30x30 cm mattar i mellom spant. Der var det 5-8 cm klaring til spant på alle sider etterpå. Eg tok ikkje bilder når gulvet var oppe...glemte det...

Mattene eg brukte der er knalltunge matter på 1x1m som egentlig er avlastningsmatter til verkstedgulv. ca 2cm tykke, og med knotter på undersiden. Eg skar de opp med vanlig tollekniv.

Slike matter har eg også limt på undersiden av motorfundament, på ca 30% av arealet.

 

Så etter endel frem og tilbake, ser det ut til at motorvalget havnet på Iveco N60 B. Denne motoren har 127mm eksos. Dagens (gårdsgens) Ford hadde 101mm. Så då måtte eg skru ned en del innredning i AC. Eksos gikk i vegg bakover og går ut over vannlinja.

 

Det er feil på eksosanlegg som har ført til havari. Manglende vannlås ut fra turbo slik at sjøvann kom inn i motoren når den blei stoppa....hrmf...

 

Her er litt eksosarbeid. Her var trappa ned til AC. Forholdsvis greit å demontere innredning siden alt er skrudd sammen av plater.

Nede til høyre kan en så vidt skimte den del av eksos som gikk opp 40 cm og inn på turbo.

skifte_eksos_ac.jpg

 

Og bak på BB side i AC er toalettet. Slangen går igjennom skapet der... hrrrrmf..

Må bare håpe eg finner igjenn alle skruehull og får sammen innredningen igjenn...

skap_paa_wc.jpg

 

 

Her er eit par bilder til fra motoren var på vei ut

krane_ut.jpg

klar_til_heimtur.jpg

 

Det ser ut til at valgt motor ikkje vil passe rett på fester ombord.

Det skal bli spennende å sjå kor mykje eg må sveise om på motorfestene. Eg håper at krybbe ombord i båten ikkje trenger modifikasjoner. Det ser dere vel at eg har håpt på...

Så eg satser på at de armene som er fastskrudd på motoren kan skrues av og kortes inn. For det ser ut som om mål på Iveco stemmer greit framme på motor, men bak blir den 8cm for breidt. ..

 

Nå er det skraping og pussing av gear som står for tur. Den må jo ha anna farge en grønn den også.

 

Off... får håpe det går greit å poste denne laaange åpningen uten at dataen krasjer....

tytest :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk for det.

Her er nokre bilder til av båten. Sitter å venter på at minstemann skal sovne, og så skal eg på posten å hente baugpropell :smiley: Har bestilt en brukt baugpropell. Det skal bli spennende å få den på plass, kanskje før ferien. Då kan vi snurre i ring iallefall. Men får jo håpe motor kjem på plass og ... Eg har ikkje hørt fra selger. Sendte mail på onsdag då motor skulle ankomme han.

fly.jpg

Salong oppe, og dør ut til akterdekk oppå ac

salong.jpg

 

førerplass på sb side

foerer.jpg

 

Dinett, som også skimtes på bildet over

dinette.jpg

 

Så byssa sett fra dinett

 

bysse.jpg

 

Køyer i AC koey_ac.jpg

 

 

Her er bilde av potta / jur / pung under tanke. Dette er SB side.

potte_tank_sb.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Må si at du har gjort en kjempejobb på kort tid! Stå på videre. Det går et par stykker av samme båt her i indre Oslofjord, den ene som taxibåt for golferne på Oustøya i Bærum. Den går flott i sjøen, så du har nok en god båt i mange år når alt blir i orden. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det går seint ombord. Mye å rydde / oppgradere når en har sjansen.

Her er maskinrom klar til ny motor.

nymalt_motorrom.jpg

 

Ny eksosslange er på plass

ny_eksosslange_under_trapp.jpg

 

med tilhørende gjennomføring i hekken

eksosgjennomfoering_montert.jpg

 

Motoren kommer kanskje ein dag, i morgon fredag eller mandag, så vi får krysse fingrene fingrene for at alt går sånn ca på plass når eg har fått kranet den inn.

 

Ellers venter eg også på to racorfilter nå som skal paralellkobles med treveisventiler eller fire kuleventiler.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Flott osvik skute du har, synd med motor, ikke lett å vite når motor er godt over 20-30 år gml, eg tror du gjorde rett i å bytte ny/ nybrukt motor ( nyere), men du hvordan fikk du ut motor ? gjennom utgangdøren?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ville male under, men ble tipset om å la være pga bedre oversikt med tæring. Har brukt mange timer på å skrape vekk gammel grønnmaling.

 

Takk for det :-)

Jo når vi tok av intercooler så gikk den ut døra...så vidt. Måtte skru av begge dørblad, ble en liten ripe i karmen. Skal bli spennende å få inn den nye, for den er egentlig 4cm for bred, med det er heilt i bakkant v turbo, så eg satser på å få vridd den litt når den er nesten heilt inne.

Lastebil-kranføreren er meget dyktig.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Min tanke var at dersom det skulle dette en mutter eller et verktøy av stål under motoren og du ikke ser det, vil det vel lettere kunne reagere med aluminiumen enn om det ble liggende på en malt overflate. Hørte om en båt der en mekaniker hadde mista en skiftenøkkel ned i kjølen på en Osvik uten at eigeren hadde oppdaga den og den skiftenøkkelen hadde nesten kommet seg gjennom før den ble oppdaget. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er ingen problem, eg bruker fastnøkkler.. :-)

Ja det er mange som har hørt om den, men ingen kjenner til det :-) Det lages verktøykasser av aluminium, toppen på bilen din er garantert ikkje skrudd fast med aluminiumsbolter og heller ikkje isolert :-)

Tørre feilfri forhold er viktig, og da går det nok bra håper eg. Ser problematikken av og til på påhengsmotorer med reaksjoner rundt bolter av stål, så det er absolutt mulig om det er mye saltvann tilstedet. Eg satser på å holde det på utsiden. :-)

Men tanken er god, eg skal nevne det for de bekjente som eg av og til søker råd hos.

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Mye myter ute og går her :-) fint med malte flater men maling for aleminium lettere og holde rent se lekaser tæring ser du vis du følger med båten din mange lar det skure og gå kjenner flere som har båt og hatt det i mange år og jeg spør vor ofte di smører roret eller aksel he skal det smøres så vedlikehold er så som så tror jeg bortover:-)

Link to post
Share on other sites

Her er racor forfilter dieselfilter kommet på plass.

Paralellkoblet slik at eg kan vende over til ubrukt filter ved trøbbel underveis.

 

racor_nymontert.jpg

 

Ellers venter eg på motor. Fikk mail fredag at den skulle lastes i Oslo og kjøres mandag, så fikk eg ny mail tirsdag at den skulle lastes på formidagen tirsdag ( i går). Så kanskje eg hører fra nokon i morgon...

 

Har begynt utvendig nå å skrape/pusse overbygget.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Bra tanke å ha to Racorfilter slik at du kan slå over om nødvendig. Selv har jeg Separ 2000 som kan tilbakespyles (som forfiltere, 1 stk. pr. motor) og tomotors anlegg så det er ingen større behov for et duplex arrangement.

Men det jeg ikke liker med din installasjon er alle disse fittingsene som du får når det kun benyttes enveis kuleventiler og ikke treveis. Med tilbakeslagsventiler etter hvert filter kunne du klart deg med 1 stk. treveisventil inn og spart en haug med fittings og forkoplinger. Her må du iallefall være nøye på å passe på at du ikke stuver ting mot eller rundt filterene som kan føre til at noe slår inn i arrangementet under fart da dette kan føre til lekkasje eller skade på systemet. Muligens ville jeg vurdert et beskyttelsesdeksel rundt hele oppsettet om dette står i nærheten av stuvingsområde.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min lokale leverandør hadde ikkje 3veis.... så dette ble en slags nødløsning. Ikkje hadde de halvtomms kuleventiler med kon heller, og eg ville ikkje ha noe stry og kliss i systemet. Men eg er redd det kanskje kan komme for nært turboen. Får sjå når motor kommer. Der er ingen løsøre i maskinrommet, så eg treng ikkje beskytte det, men eg forstår tanken :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...