Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Kabelkalkulatoren viser at eg kan klare meg med under 30 kvadrat kabel om eg legger inn 3 Volt spenningsfall (fra 24V til 21V) 4kw / 24V = 166 Ampere , og lengden er ca 20 meter.

Forvirrende.... Batterispenning på 24V er jo kritisk, den ligger på meir en det.

:smiley: .

Hei.

Du må og ta med at en motor trekker mye strøm i starten. Slik man ofte bruker motoren, vil det bli mange start og stopp når man legger til i en havn. Du må og ta hensyn til batterispenningen under belastning.

 

Vil absolutt anbefale å kjøpe et tangamperemeter fra Biltema eller Clas O. En rimelig utgift som du ofte vil få nytte av.

Link to post
Share on other sites

Problemet er bare at det ikke bare er i kabler du får spennigsfall. Hvis du ikke har en gigantisk batteribank vil du antagelig få det største spenningsfallet der. Det var derfor jeg mente at du bør måle spennigen på polene samtidig som på trusteren, da først vet du hvor spennigsfallet ligger.

 

Sørg for at du har to multimetre som viser likt, "Biltema-Fluke" er godt nok. Henger du på et tangaperemeter samtidig vet du hvor stor effekt den utvikler også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hatt litt pauser i det siste. Vinter og helse er ikkje heilt i min favør :wink:

Men det var snakk om BT tang amperemeter. De er tom, og utgått, og ingen plan for nye ennå i følge ansatte på nermeste avdeling.

Menmen. Eg har brukt eit par dager nå på å legge opp antennekabel til riks-tv. Det var mye jobb å skjule den mest mulig. Har brukt litt av de små plastkanalene til biltema. Litt sprø plast men det gikk greit.

 

Ellers bruker eg litt tid på å leite etter deler til dieselvarmere. Håpte å få liv i ein av de gamle eg har liggende. Dyre deler. Eg holdt på å testbrenne ein gammel D4L i garasjen(med eksos ut sjølvsagt), og la ikkje merke til røyken som la seg inni garasjen. Men så etter kvarters tid kom eldste sønn og lurte på kvifor det var så mye røyk i garasjen.... Trykktesting viser den lekker rundt nippelen til flammevakten. Nå vurderer eg å sveise det.

 

Tips til løyselig bærbar gass/kullos detektor ?

 

 

Nå har eg starta med defroster...off .. liker ikkje å bore så mye hull igjennom skap og vegger. Men eg må få opp eit par slanger slik at eg kan holde rutene duggfrie når det er mye tråkk ut og inn på regndager.

Defrosteren står under trappa til forpiggen, rett under frontrutene egentlig. Den har 4 uttak for 55mm luftslange. Slangene blir trolig 4-5 meter pga omveier før de kjem opp til rutene. Og det blir 4 myke 90 graders svinger underveis. Vil det være mye tap av flow i så lange strekk ? Eg ser ingen annen løsning, så det tapet eg får må eg leve med.

Men kan det være at eg burde isolere slangene? Og Den folierullen med glava inni som maritim selger er tung å få slangene inni, og dyr. Finnest det andre tips til isolering? :smiley:

Redigert av Sæbø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men kan det være at eg burde isolere slangene? Og Den folierullen med glava inni som maritim selger er tung å få slangene inni, og dyr. Finnest det andre tips til isolering? :smiley:

Du bør absolutt isolere slangene først som sist! Jeg har en Webasto vannvarmer ombord, og det som kommer ut av min defroster er ikke rare varmlufta i uttakene lengst unna. Så jeg skal i gang med isolasjon der jeg kommer til uten alt for mye demontering. Er også interessert i alternativ til det som Maritim, Seatronic og andre båtutstyrsbutikker selger.

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel dumt å ikkje isolere.

Det er kronglete å tre på plass slangen med isolasjon på. Eg lurer på å skjære opp tynneste motorromsisolasjonen til biltema, og lime rundt på utsida, det bygger mye mindre en glava/plast løsningen. Nokon som har prøvd det ? Vil slangen bli vanskelig å bøye kanskje..

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...