Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Nå har eksosen fått nye bend og eksospotta er koblet vekk. Så nå satser eg på tett system og ingen co alarm.....

Dieselslangene fra tank er demontert. På tank står det kuleventiler med10mm gjennomstrømming målte eg. Men fra ventilene står det fittings og pressede hydraulikkslanger, de har gjennomstrømming på 4 mm..... iiik :-(

Så nå kjører eg på biltema og håper de har noe messing lavtrykk nipler som kan passe. Ikkje beste dagen å jobbe med slanger og slik, når Tess og AEO har stengt...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Då er eg med pec'en igjenn. Her er nokre bilder etter siste dagers prosjekter.

Etter prøveturen fikk vi endel eksos i båten, det er forståelig ja....

sprukket_svanehals.jpg

 

Den orginale støpekvaliteten til Yanmar skal nok ha vannkjøling for å leve lenge....

Men eg fikk dreid en perfeks ny flens og sveiste på eit 3" bend.

 

ny_svanehals.jpg

 

Og når potta er fjernet, og alt er montert på nytt, , ser det slik ut : :thumbsup:

Eg valgte å åpne veggen denne gangen for å lette montering. Det skulle eg gjort leeenge før...

eksos2.jpg

 

Så nå mangler eg bare dieselslanger, og nytt dieselfilter, så er eg klar til oppstart igjenn for å teste videre :thumbsup:

 

Hvor på nett er det rimeligst å bestille deler til disse motorene?

Eg tenker å bestille inn eit zinksett, impeller og dieselfilter. Dieselfilter haster, så eg kjører muligens på Tess og ser om de har.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Og så.... er eit godt spørsmål. Mulig eg må laste dette i ege tråd for å få nok respons.....

Yanmarmotoren min leverer bare 12V, så eg har skaffet meg en 12V til 24V omformer. Denne skal kobles mellom batteribankene og vistnok lade 24V banken.

Men når eg åpna pakken så er det ingen papir, ingen koblingsskjema. Ingen produsentmerking.

Kan nokon kjenne igjenn denne , og hjelpe å forklare kobling ?

 

omformer_fra_sida.jpg

 

og fra oppsida, ledningene er klippet, og ikkje lenger en eit par cm.

 

omformer_oppaa.jpg

 

Hjelp.... :pray:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nye dieselslanger og ny prøvetur i dag. Ombord hadde vi ir-måler for temperatur, og på tlf med to forskjellige yanmarverksted får vi bekrefta at det er riktige overflatetemperaturer. Så motoren har nok en feil på giver for kjølevann. Det var bra.

Lydmessig om potta gjorde noe til eller fra veit eg ikkje, for vi kjørte med åpne vegger og luker i dag.

Mangla fortsatt turtall, men etter prøveturen fann eg meir å justere på wiren. Så eg får ha toppfart tulgode til neste tur kanskje :-)

Det hjalp nok litt med diesel, for vi fikk 3100 o/min og 20knop.

 

Så nå er eksos,kjøling, diesel i orden ! :-)

Ned ein tur å sjekke opretting på ny i morgon.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Bra at det kommer seg! Trøsten kan være at du ikke har gått glipp av noen drømmesommer hittil. Får håpe på bedre vær snart, og at du får glede av all jobben du har gjort.:)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Takker for det :-) Ja eg forsøker å ringe motormannen som solgte, men han er noko vanskelig å nå. Eg rekner med han har svar på trøbbel med sensor/føler. Skulle noe være galt så sender han erstatningsdel.

 

I morgon er eg heldig å får med en bekjent som er motokyndig, til å sjekke oppretting. For det er ganske mye (synlig) kast i smørehylsa, så vi må prøve å konstantere feilen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jaggu var det nok å rette opp på akselflens/motor.... antagelig har "låsene" eg lagde på aksel sist glippa, og målemannen lurt meg på ville veier. I dag var vi også to, men eg var med å målte i tilleg til å justere.

Mistenker cuttleslager må nye etter denne sesongen...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja vi får ta det rolig å forsøke å nyte rolige turer i år. Det ser iallefall ut som om vi kommer oss på sjøen straks :smiley: Nå er motorluker lukket igjenn, og motoren "ferdig". Mangler bare en omformer/lader fra 12 til 24 , som eg skal sjå om eg får googlet litt etter. Eg orker ikkje meir sveising om mekking nedi der i år, så selv om ekstra dynamo er best, så får det bli nestbeste løsningen i år.

 

Nå er det septiktank som skal ombord. Eg har bestemt "årets" plassering av den og tatt litt mål av slanger.

Eg lurer på å lage en egen septiktråd nå.... Det eg lurer på er om eg kan klare å lage eit slangesystem som gjør at eg kan fylle og tømme tank igjennom samme slange, for å slippe å legge to slanger. Tømming skal gå ut i akterspeilet rett under toalettet i samme gjennomføring som toalettet bruker i dag. Det blir mellom 3 og 4 meter slange fra wc til tank.

Septikkvern kan stå hvor som helst, også i skapet på toalettet.

Eg har også lyst på vendeventil på veggen i skapet ved sida av toalettet, slik at eg kan tømme toalett rett i sjø der det er egnet.

Hvordan kan eg løse dette.......

EG er usikker på om det finnes teikneprogram/paint på minipc'n her. Så eg får kladde på papir, men hadde satt pris på ideer og innspill her :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har liggende en gammel syrefast 100 ltr tank som eg tenkte skifte stusser på i morgon. Båten er ofte brukt til småturer, så derfor greit å fristille septiktanken. Men eg ser de ventilene er like dyr som 3 m slange.. så det blir nok "riktig opplagt"...

:thumbsup:

Håper min lokale puscher har septikslange på lager i morgon...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er somregel det beste. Er helt enig med forslaget fra Mix ovenfor.

 

Jeg hadde full "septiksjau" nå i vår, og skiftet ut alt av slanger. Jeg har 2 toaletter hvor begge originalt hadde Y-ventil som gjorde det mulig å velge tømming til septiktank eller direkte til sjø. Videre to 1,5" uttak i bunn av tanken, ett til septik-tømmepumpe med kvern, og ett uttak til tømming til land. Tilslutningene fra toalettene er på toppen av tanken, begge er 1,5". Luftingen er 3/4" fra toppen av tanken, og med kullfilter montert på slangen like før skroggjennomføringen.

Når jeg la opp nytt valgte jeg å droppe Y-ventilene, slik at jeg nå kun har slange direkte fra toalett til tank. Har forøvrig ca 200 liters septiktank, og har ikke hatt problemer med kapasiteten selv om vi er mange ombord over litt tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...