Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eksosbend var planlagt sveist med tig. Men litt google så fann eg ut at eg sveiste det sjølv med Lincoln Electric Intherma 310. Ein elektrode som er beregnet for 650-850 grader, og max på 1100. Det er jo bra på svanehalsen som vert tørreksos første 5/6 av "bygget"

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk :-)

Eg skal ha med sveiseapparat og lage support ned til svinghjulsboltene når det er ferdig innstillt og montert. Så tenkte eg å løse klemma på turboen igjenn å justere support slik at flensene glir fint inn. For det er sikkert 20-25 kg svanehals...

 

Oppstart i dag er litt håpefullt, men mulig. Etter eksos er montert så kjem det dykker kl 15.00 og skal blende inntak slik at eg får skiftet flensen oppå butterflybunnventil, for å få større kjøling til motor. Det var bare 32mm og motor skal ha 46mm. Nå får den 50mm. Heldigvis stort inntak.

 

Fart ... tja hjelp meg der...?

Året før eg kjøpte båten så var eg med forrige eier å tok båten ut fra slipp. Forden på 250hk toppa turtall greit, og vi såg 16 tallet to ganger på prøveturen. Målt med gps. Ford-turtelleren stoppa ved 2000 o/min, men motor økte videre. Så vi anntar den fikk max som skal vøre 2450.

Gear er 2:1.

Yanmar ombord nå har mange hester meir, 90 på papiret, men ford var jo bederva, og kan ikkje ha ytt full effekt året før. Så eg frykter lett propell vil bli tema utover i sesongen.

Men yanmar skal gå til 3400 o/min, og på samme gear så vil det øke propellhastighet fra 1250 o/min til 1700.

Men pga alle kostnader nå, så blir propell ikkje bytta i tyngre. Mulugens "cuppet" om det er skikkelig dårlig resultat. Men vi kan jo bare slippe gassen og kjøre roligere. Blir spennende å teste. Eg tipper nesten 20 knop på max. Men nå har motoren grodd i eit heil år ved brygga. Bortsett fra 3 prøveturer på max 30min , og vår havaritur på 20min.

Noen som tør annslp fart ?

340hk. 10.25meter. 330bred. 8000kg med bunkers.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja eg rekner med det kanskje blir skum bak om eg gir fullt....

Propell er Radica scewback S8 23*24.

 

Eg er i båten å skal montere eksos og kjølevann og instrumenter. IM på mobil er ikkje tilfredstillende løsning.....

Skulle dobbelsjekke flens før eg stramma til, og der var jo 0,035 på eine sida og 0.035 på andre sida. Han som hjelpte meg var fornøyd.

Hva er limit? Pleier gå for 0,010 eg. Nå er motor strammet fast...

MÅ eg rette meir?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Propell er Radica scewback S8 23*24.

Jeg mener Winrace (Olle Terjesen) kan justere stigning med max 2"

Men test først hva toppturtall du får. Det er mulig 2" mer stigning er nok.

Da slipper du å investere i ny propell.

 

Skulle dobbelsjekke flens før eg stramma til, og der var jo 0,035 på eine sida og 0.035 på andre sida.

Men hva var målene oppe og nede på flensen da ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det noe måte man kan få bilder inn på BP via mobil? ala facebookmail .... eg kan "klippe ut og lime inn på utklipstavle" på mobilen. Men eg får ikkje til å "lime inn" eller finne utklipstavle inne på svarfeltet...

Er dumt å måtte maile de til egen pc for å dele på BP.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvis du trykker på fullversjon så blir det som på pc`n. Er helt nederst ved svar under post it kanppen. Etter på kan du ta bruk mobilversjon igjen :)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Http://baatplassen.no/bildearkiv/20/20977/fb_img_13364924314567529.jpg

 

hmm, du har rett, bildekanppen og restenen av hjelpemenyene dukker ikke opp på mobil selv i fullversjon.

Mat for Bliss X dette.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Takker for positive feedback, det er koselig :thumbsup: Ja eg hadde garantert posta meir dersom en slapp å gå veien om datamaskina heime. Menmen.. Det kommer nok :pray:

 

Det har vert enormt med arbeid dette, i forhold til kva eg trudde.

Det er jo ingenting som er likt eller passer fra Ford-dagene.

 

Adapterplate mellom Yanmar og Borg-Warner skulle hatt en liten "utfalsing". Det fikk eg beskjed om å sjekke når eg kjøpte motoren. Så der måtte eg sage ut en plate å tilpasse mellom gear og trykkplate.

gear_montert.jpg

 

Og vanninntak må skiftes til større...

inntak_nysveiset.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I bakkant av motoren er det rimelig dårlig plass i forhold til eksosen. Plass er det egentlig bra av i forhold til mange andre båter, men eg har helst lyst til å beholde veggen bak motoren her. Ellers kommer eg inn i AC.

Den grønne eksosslangen er problemet. Radius på 650mm krever sin båt... Vi ser den kommer inn under gulvet i AC.

Her har eg revet en hylle som det viser i malingen, for å håpefullt planlegge eksos-plass

 

bak_motor_foer_eksos.jpg

 

Den grønne slangen vi ser er jo eksos, den kommer inn i maskinrommet fra under gulvet i AC, men den kommer slik på skrå et det er vanskelig... radius på 650mm er tøfft å få til.

Så då dukket tanken om en løftepotte opp.

Da vil eg jo være "dobbelt" sikret også. Eg har jo sett disse pottene til Halyard i glassfiber, men stusser på skrå , og på topp, osv. Det hadde forenklet jobben.

Så då var det google, og BP her som hjalp meg å finne design på en potte/vannlås som kan lette jobben videre med eksosopplegget.

Her har eg fått tak i eit rør som testes for plasstilpassing på tvers over aksling, i ei luke i gulvet i AC.

Ser så vidt akselflens og gearflens under potta.

 

teste_vannlaas_uferdig.jpg

 

Det ser ut som det kan bli greit, så då er det bare å begynne....

 

eksosproduksjon.jpg

 

Men at eg eit øyeblikk trudde det skulle bli mindre arbeid viste seg å være feil.... Det tok mange timer, men gav ein god løsning.

 

Her på bildet under, ser vi svanehalsen ferdig. Det orginale blandebendet er brukt opp igjenn, men eg har skåret vekk kjølekappa. Så er det reducer og over til 4".

Akkurat her , når eg tok bildet, oppdaga eg .... eg har gløymt å sveise på 38mm stuss for å sette sjøvann fra motor til eksos...

 

Eksospotta bakerst, .. der har vi 4" inntak med 90grader bend oppover, det starter ca 1cm innenfor veggen på kammeret. Det bendet skal kanskje snike seg under veggen fra AC og peke rett opp mot enden på svanehalsen. Det skal bli ca 30cm 4" slange i mellom de.

kanskje..

 

vannlaas_og_svanehals.jpg

 

Til høyre på potta ser vi 5" utløp. Der er det svak radius bend som går nesten til bunn av kammeret, slik at sjøvann evakueres når motor setter trykk.

Ingen rør å oppdrive hadde riktige dimmensjoner, så eg måtte på TESS å få presset de ned eit par mm slik at slange kan gå på.

 

Svanehals skal isoleres fra turbo, over topp, og ned til der vann kobles til.

 

Håper prøvemontering i morgon ! :thumbsup::smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ah.... ! Korreksjon der.. Ja eg har vert sveiser i 8 år, også rør, men den rørbiten der er automatsveist..... :saint:

All sveising på svanehalsen her, er gjort med Lincoln Electric Intherma 310. Elektrodesveising altså. Det er en spesialelektrode som står opp mot 1100grader og tåler 650 grader kontinuerlig. Std tig og Arosta 316 er greit opp til 350 grader. Kan bli litt lite på tørreksos svanehals. Rør er offshore spec sc10.

Eksopotta / vannlås, er sveist med Lincoln Electric arosta 316. Da er jo vannet kommet inn og kjøler.

 

Her er bilde av potta innvendig sånn ca halvveis i produksjon, for å vise løsningen eg valgte. Da ser dere 4" oppe til høyre. Og 5" som kommer ned mot bunnen.

potte_innvendig.jpg

 

Og så blei vanntilkobling på eksossystemet slik :

 

svanehals_med_stuss_for_vann.jpg

 

Sort varmebestandig lakk , var litt på gøy... Eg tenkte det ser kanskje litt bedre ut i mellom der isolasjonen slutter rett over stussen, og der slangen ned til potta skal kobles til.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kjølevann fra motorens. Sjøvannet skal ut igjenn vettu. Det går alltid inn på våteksosen i turboens blandebend. Men pga eg måtte heve med svanehals slik, så kan ikkje vannet slippe innpå før det er nedoverbakke igjenn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eksos er bare 3" fra turbo, så eg håper og trur 4" er nok til tross for 2 bratte svinger. Utvalg og tilgjengelighet i rørdeler i 5" er elendig. Og så sjekka eg med ein yanmarkjenner som meinte at dersom det var bare to-tre meter eksos, så kunne eg kjørt heile veien i 4". Så eg følte dette var greit.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...