Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Har hatt mange tlf med selger nå. Eg har følt at oppdateringer har vert litt mangelvare underveis ved forskjellige forsinkelser, men nå har han virkelig latt høre fra seg siste døgn. Eg har fått ein motor som ein anna kunde skulle hatt. Min motor fikk han i dag bekrefta at står på verkstedet ennå. Ein mekaniker der som har pakka feil og då sendt meg ein anna kunde sin bestilling.

Så nå håper eg det går unna.... Motorrommet er klargjort for N60 motoren nå, så eg klamrer meg til den samme motoren fortsatt. Men også i mangel av tilsvarende motor på feks finn.no.

Representanten for Westend Marines som eg handler hos vurderer å kjøre til Amsterdam å hente motoren. Den kommer vel med tog til fastlandet. Uansett.... eg håper at den nå følger (nyste...)skjema. I så fall vil den komme til Norge onsdag eller torsdag. Kanskje eg har den fredag då.

Så eg håper på regn mot neste helg... Kranbilsjåføren har det sååå morsomt, vist det er fint vær så kan eg ikkje hjelpe deg å få motoren ombord, for då skal eg på sjøen å kose meg...

Link to post
Share on other sites

Hei igjenn :-) Det viste seg at "min" motor som skulle sendes fortere en fort, også var feil iht selgers prospekt De har nok ikkje hatt inne N60 330 alikevell, og forsøkte å lure på meg ein "tilsvarende" .

Dette får en kjempeflott løsning nå ! Eg driter i Iveco, og har henta meg ein Yanmar 6LYA-STP 340 Ahk. Den står innpakket i ein garasje på kaien nå. Og eg går å venter på kranebil.

 

Siste to dager etter eg fikk tak i den motoren, så har eg fått tilbake gløden. Det er så mange positive tilbakemeldinger på slik motlr at det føles godt å ha fallt tilbake på Yanmar. Yanmar var egentlig førstevalget. Men nyoverhalt+garanti+kort leveringstid gjorde at vi valgte å gå for Iveco. Den historien kjenner vel alle nå, og halvannen mnd av sesongen gikk vekk.

Dette håper vi å ta igjenn ved å ha større båt en vi er vant med.

 

I dag har kona vert å revet av maskeringstape etter kvart som sila varma den opp. Det gikk fint faktisk. Bare limen igjenn.... Den får vi ta litt seinere nå malingen har fått nokre uker til med herding.

Eg har rydda og gjort klar det meste...trur eg.... I løpet av dagen skal kranebil komme ,med kort forvarsel. Detta blir spennende :-)

Eg ser at motorarmene framme på motor må bygges om og trekkes 10-12 cm lenger fram, fordi gummilabbene ikkje kan komme lenger bak.

Link to post
Share on other sites

Her er racor forfilter dieselfilter kommet på plass.

Paralellkoblet slik at eg kan vende over til ubrukt filter ved trøbbel underveis.

 

racor_nymontert.jpg

 

Ellers venter eg på motor. Fikk mail fredag at den skulle lastes i Oslo og kjøres mandag, så fikk eg ny mail tirsdag at den skulle lastes på formidagen tirsdag ( i går). Så kanskje eg hører fra nokon i morgon...

 

Har begynt utvendig nå å skrape/pusse overbygget.

 

I bånn av de glassene der er det en svart liten "greie"... Er det en slags tappekran for evnt. vannet?

Link to post
Share on other sites

Motor må ut døra ja :-) Og inn. Fjøre sjø og henge motoren i to taljer i bommen på lastebilkranen, så får vi noenlunne vinkel ned trappa. Det blei bare to små malingskader. Eg kalkulerte meir :-) Hadde for lite strøm på mobilen til at eg fikk tatt bilder....

 

Ja det er tappeskruer for vann ja :-)

 

Nå holder eg på å lage 10mm shim på adapterplate for gear. Det var ikkje heilt riktig plate, men det går fint å lage en flens/shim

Link to post
Share on other sites

Nei eg venter nok til over helga. Eg må lage nye armer mellom blokk og labber i forkant av motor. Eg må prøve å vinkle de 10-12 cm forover. For å få rette mål må eg ha på gear og grovrette mot aksling. Maskinrommet har tålig grei plass så eg håper det går fint å komme til. Eg har motor hengende i to taljer nå slik at eg kan justere opp og ned som eg vil nå. Så skal eg plassere den på labbene bak først, og samtidig mot aksel, så skal den henge i talja framme er planen. Må på jernvare å få tak i skruer til trykkplate+gear + adapterplatene i morgen.

Så det er mykje jobb å stille inn når beddingen er laget og sveist til for en ford....

 

Og så må eg lage svanehals for eksosen ut frs turbo. Blir tørreksos første 70/80cm, og der ble det verre nå med Yanmar. Den har støpt blandebend, så eg kan ikkje bruke deler av den. Eg hadde tenkt å kutte det i to og bruke opp at flensen mot turbo, og så bruke enden/blande- delen i slutten av svanehalsen for å få på slsngen og for å få vann i den sjølvsagt.

 

Noen som har liggende eit gammelt tærrskadet syrefast bend til slik motor?

Eg skal leite på e-bay når eg får tid. Må bare surfe litt på tlf medan en kompis sliper på shim til gearen, så eg har ikkje datatilgang nå.

Link to post
Share on other sites

Jupp , eg håper det ordner seg litt og litt. Når feks eksosbend er sammenstilt og punktet, blir de levert til tig-sveising er planen.

Motorarmer lager/sveiser eg sjølv. Eg har trua på dette nå, sjølv om det er mykje jobb å tilpasse ting.

Link to post
Share on other sites

Då ser det ut til at de mange små ting ordner seg litt etter litt. Eg har fått tak i en kar som skal hjelpe å dreie ny flens til turboen, slik at vi kan sveise svanehals ut i fra den.

Motoren er innstilt på labbene og kjølekretsen er under bearbeiding.

 

Skal prøve ta noen bilder i morgon.

 

Må foresten lakkere gear på nytt. Nå ble det grå motor, og ikkje kvit som først planlagt.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

De siste dager har vert lite produktive. Skuleavslutninger osv. Men eg har kommet godt i gang med eksossystemet.

Eg lager tørreksos med 3"ut fra turbo og etter første bend går det over til 4". Dette lages som en svanehals som går høyt opp under dekk, med videre fall ned i en vannlås på 50 liter. Fra denne blir det 5" videre. Det meste er tilpasset og punktet sammen. I dag er sveisedag. Og så håper eg montering til kvelden.

Håper på oppstart i helga, men då kom eg nett på..... eg må få laget meg nye batterikabler.

Med Yanmar går eg over fra 24 til 12 v på motor, og da må jo den biten fornyes i båten også... jaja :-)

Redigert av Sæbø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vert mykje aktivitet ombord, men lite bilder.

Her er bilde av motoren undeveis i monteringen

yanmar_i_taljer.jpg

 

 

Og siste to dagers prosjekt. Svanehals og vannlås(/lyddemper)

Montere stuss for å få vannet ut fra motor og inn i eksos i morgen... for det ser eg at eg har gløymt.... :saint:

 

vannlaas_og_svanehals.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...