Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Inntil videre overser eg raslinga. I dag har tids gått fort. Fikk tak i ny gearoljekjøler og ljørte etter nødvendige fittings. Den fikk eg sånn ca grei plass til.

Eg må sei at eg er skuffa over hvor trangt det blir etter kvart i det romslige motorrommer.

Eit par slangeklemmer på eksos måtte byttes og strammes riktig pga vannlekkasje. Og ein del isolerkngsarbeid mot ac er klarr. Svanehals er isolert med noko keramisk kvitt på rull som en kar kom med. Skulle tåle det som gikk an av varme. Motoren maler som en katt, og er knapt hørbar når ef fikk gulvet på.

Men ...når eg slipper gassen brått fra feks tusen omdreininger, så golder motoren på å dø ut, før den så vidt tar seg igjenn... Det er ikkje gunstig ved manøvrering. Noen tips? Selger kunne ikkje huske om diesel filter var skiftet. Kanskje litt lav tomgang ?

Kva bør tomgang være ? :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har lest om fleri klirreplager på lave tutal med yanmar, så eg slapper av nå, og avventer prøvtur. Dersom eg har fått gear skeivt på så vil eg vel merke det i heile båten.

Rydder som en tulling nå, og bærer på land gamle rør og slanger og verktøy. Må vaske vegger og benker før vi kan ta putene opp igjenn. Og eg vil ha det litt på stell før prøveturen.

Må eit ærend etter middag, så prøvetur blir nok i kveld.... alt for mange jern i ilden nå:-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Prøvetur gikk ikkje bra. Det orginale turbobendet sprakk, minst en lekkasje på slangeklemmeforbindelse mellom svanehals og potte.

Fikk bare 2950 omdreiminger.

Eg har ny flens i 316 , og nytt 3" bend liggende. Det var heile tida meninga å bruke, men produksjon av flens gikk for sakte så eg kunne ikkje vente. Ser nå at eg skulle venta... Den orginale flens/blandebend tåler nok ikkje varmen uten vann. Det er jo en type støpt stål.

Så trur eg også at det er for mye mottrykk i potta.... Eg lager eit bend fra 4 til 5 tommer, og fjerner potta. Så får vi prøve på nytt.

 

Eg synest også det er ulyder i gear. Hvorfor skulle ikkje det være dårlig også.

Og så ser det ut som det er kast i akslingen. En del vibrasjoner.å sjekke oppretting igjenn....

Greas/ hylsa kunne eg ikkje holde på...for varm i følge testdeltagerene. Eg hadde ikkje infrarød måler med meg. Men på lavt turtal kunne vi se bevegelse i hylsa. Hvorfor skulle aksling være i orden ja...

For eit kjøp...

En boks øl nå, og så tidlig opp å demontere eksos i morgon.

Farten blei 18,5 med 2950 o/min. Men da måtte folk stå i ro, gikk over på sida for ingenting.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Livet er hardt, men urettferdig... :wink:

 

Litt pussig hvis det er mottrykket i eksosen som stjeler så mye turtall.

Den pottedesignen din er ganske så identisk med mye av det som installeres ellers rundt omkring.

Har du fått beregnet propellen i forhold til turtallet den nå får?

 

Når du retta motoren, tørnet du da akslingen? Det vil vanligvis avsløre kast i akslingen ved at klaringen mellom flensene endres når du snur akslingen f.eks. 180 grader.

 

Stå på!! Dette løser seg :thumbsup:

 

Spennende tråd.

Link to post
Share on other sites

Eg tørna ikkje akslingen når eg retta av..... opps. Eg skal gjere/sjekke det på nytt.

Ja angående potta så er eg usikker. Eine "båtkjenningen" som var med meinte det burde prøves å montere inn eit bend i stedet for potta, iallefall for å teste. Sjølv eg eg i tvil....

Gamle forden på 250hk toppa tutallet utan problem med samme gear/propell. Så 100Hk meir burde vel klart det, men jobben blir vel større med økt vannmotstand kanskje...

Eg fikk bare testa full gass i 5-6 sekunder før eksos røyk kom.

I tilleg låg temperatur på motoren på 100 grader heile tida. Sank litt ned mot 90 på tomgang. Det var vel ganske høyt, men ingen alarm gikk. Noko er pussig her, for det var så vidt lunk i varmtvannet fra berederen...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Heisann Sæbø !

 

Gratulerer med fin skute !!

Har fulgt tråden din med stor interesse !!

 

Synes det er meget synd at du skal ha så mye motgang etter all din innsats !

 

Jeg har noen spørsmål:

 

Ligger eksosutløp fra turboen under vannspeilet , og i tilfelle hvor mye under? Ser du har en noe voldsom egenprodusert eksosbend og som må veie en del. Tenker da på vibrasjoner som kan ta knekken på turboens utløpsflens.

 

Når det gjelder oppretningen.

Har propellakselen cutterslag? Altså en egen opplagring "på utsiden" i tillegg til hylsa ?

 

Når du retter opp så ha i bakhodet at du vil få en aksial thrusting som vil trykke gear og motor litt fremover.

Når du retter opp så forsøk å løfte propellakslingens flens opp og ned. Legg merke til denne "slarken", om det er noe (Har du cutterslag så er den normalt minimal).

Mål slarken og løft deretter propellakslingen med kiler slik at mesteparten av slarken er i nedkant. 2/3 nedkant og 1/3 oppkant.

Sideveis slark må evt. kiles slik at de er like på begge sidene.

 

Rett opp motoren etter flensen i en slik stilling!

 

Et godt hjelpemiddel til å sjekke evt. "banan"-effekt på aksling er en måleklokke som du får for under 200,- hos Biltema

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Indikatorklokke-191443/

 

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Selv om Forden greide turtallet greit så er ikke sikkert at den nye er like sterk ved samme omdreining.

Tipper du har for tung propell/feil utveksling i giret til den nye. Sjekk kurve i datablad så ser du det.

 

Ang oppretting. Følger åpningen med rundt (når f eks girflensen står i ro og propellakselen tørnes) så er ikke flensene helt ærlige.

(Merk og noter hvis du sjekker dette så ser du om feil gjentar seg). Da kan du kanskje forsøke å pare de og er du heldig finner du et sted hvor åpningen er lik rundt.

Hårfestet flytter seg gjerne oppover når man retter opp med skjeve flenser og ikke er obs på dette.

Link to post
Share on other sites

Takker for råd:-)

Eksosutløp på turbo er ca 10cm under sjønivå, og va 20cm under eksos slangens høyeste punkt.

Svanehalsen er supportert, og henger i flukt med turboflens uten å belaste flens.

Ved oppretting gjorde eg slik du sa med å løfte aksling. Det var ca 5mm slakk på innsids. Aksel har brakett ute som holder i tilleg til gjennomføring.

Måleur kan være greit å forsøke.

Ut å fylle verktøt i bilen nå. Kanskbe eg får bytta ut bendet før kvelden:-)

Opretting må eg ha folk med på.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kanskje. Tips til lufting i så fall? Eg skal måle med IR måler på neste tur. Men eg lurer litt på om potta hadde feil "flow" og for mye mottrykk. Var lydløs motor nesten. Lager meg eit bend og prøver uten potte.

Har vasket ned maskinrom nå. Kunne ikkje støtte meg noko plass uten å få sot på meg. Kullosalarmen gikk oppe i salongen når vi kjørte.

 

Så nå begynner eg å skru ned igjenn svanehals. Skal bli spennende å sjå om eg får dette til :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vedrørende lufting, pleier å ta av P/V til ekspansjonstanken og starte motoren i fri. lar den rusle og gå til den er varm/ gjennomstrømning over termostat, ruser opp turtallet litt av og til. Det meste av luft kommer ut da.

 

Hvis lokket er på holdes det et motryyk på typisk 0,4-0,6 Bar i systemet og da slipper ikke lufen ut så lett.

Link to post
Share on other sites

Oki, har hatt lokket på.

 

Men shit...nå kom eg på noko.....det er ganske tynne slanger fra dieseltankene, så planen var å kjøre med begge tankene åpne. Eg hadde bare eine tanken åpen.

Hvordan kan eg sjekke om den får nok diesel....? Har Tess noko vakumeter eg kan koble inn på mellom filter og tank, og kva er evt "godkjent" vakuum? ...nå er eg på tynn faglig bakgrunn altså...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Må si at jeg føler med deg oppi alle utfordringene du har. Håper dette ordner seg for deg.

 

På min forrige båt hadde jeg en stund problemer med å få fullt turtall, og mistenkte at tilførselsslangene fra tank var underdimensjonert. Sjekket dette ut ved å bruke en 20 liters kanne som jeg rigget til større tilførsels- og returslanger til. Kjørte med motorluken åpen og kannen oppå dørken ved siden av luken slik at lengden på slangene ble så kort som mulig. Dette er en kjapp og enkel test for å bekrefte/avkrefte teorien om for små slanger....

 

Vedrørende lufting av kjølesystemet så vil nok hanto1 sitt forslag avhjelpe det, om du ikke har luftenipler på høyeste punkt i kjølesløyfen da.

Link to post
Share on other sites

Tenkte litt på temperaturen din når du skrev at du fikk 80 grader på tomgang. Min fikk ikke driftstemperatur uten belastning.

Så der er det nok en bug. I tillegg til eksoslekkasjer ville eg konentrert meg om den først.

 

Hvis motoren ikke får nok diesel vil oppføre seg som ved tette filtre. Dvs gjerne jage på turtall og til slutt stoppe hvis ikke pådrag reduseres.

Link to post
Share on other sites

Artig og følge med på tråden din :thumbsup:

Ang diesel tilførsel og retur så SKAL motoren din ha ø10 INN og ø8 på retur.. ikke mindre. Dette er viktig og følge med tanke på nok diesel og nok kjøling av diesel. Du skriver at båten la seg over på siden ved 18 knop så da kan det tyde på at du ligger på grensen for hva skroget takler av fart siden den da rir på kjølen over denne farten. Hvordan er det med groe på skroget?

Riktig dim og nok flow i eksos er som du har funnet ut meget viktig for og ikke få for høyt mottrykk og temp økning.

 

Har du lang aksel?. Motoren din gir 1000NM fra 2300-2700 rpm.. noe som er ganske høyt og det igjen vil skape et betydelig thrust forover som igjen kan bøye aksel hvis den er underdim, og du vil da ha kast.. Er gearet ditt konstruerrt for 1000NM ved dette turtallet og utveksling?

 

Har du endret på orginal labbene (de som er skudd i motor) på noe vis?? Dette anbefalles IKKE da du endrer tyngdepunket på motoren og dette kan skape vibrsjoner og feil belasting. Viktig og følge produsentens mål!!!

 

Man skal endre bedding etter motor og ikke motor etter bedding..

 

Lykke til :thumbsup:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Bedding ble ordnet etter motor. Armene er orginal. aksel er eg usikker på lengde, ca 50 cm inni båten, 50mm tykk. Gear ble eg litt i tvil på husken nå, om det var 3 eller 400hk ved 3000 o/min. Newton gear tåler kjenner eg ikkje.

Men nå er fokus på temperaturen. Eg fikk tips om å sjekke om kanskje termostaten er feil på. Så det skal eg sjekke når eksosen er modifisert på nytt.

Det orginale dieselfilteret som stod på hadde selger glemt å bytte ved prosjektet sitt, så det var meget tett.

Slangene fra tank er bare kvarttomms hydraulikk pressede, så de gir for lite. Men med begge tanker åpne så skulle det bli nok. Ugunstig løsning, men i år må det bli sånn. Er 6-700liter diesel på nå, så det passer dårlig å sveise nye stusser på potta under tanken nå.

 

Båten har lagt eit år og er nok passe grodd, men dykker sjekka inntak, det var ikkje tett.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har inngående kjennskap til dieselpumper så mener jeg og fått beskjed om at både tilførsel og retur er meget viktig for og ikke få pumpehavari.. Sikkert noen her inne som kan utdype om det medfører riktighet..

Du har nok godt med groe da ja og det kan jo tenkes at motoren har en kjempe jobb med og presse skuta opp i fart.. En planende båt etter 1 år ute i sjø planer som regel ikke pga groe.. Du får kjøre forsiktig og ikke presse på denne sesongen da.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Skulle opp å sveise visp framme på den før ferien. Men må nesten få motor på stell først.

Dimmensjon på dieselsystemet er i samsvar med nipler på motoren. Det er bare at inn til filter må den få fra to slanger/tanker.

 

Ute å lager bend å sveiser nå:-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...