Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Lurte litt på det blandebendet ditt: De fleste slike jeg har sett, består av to rør utenpå hverandre for å fordele vannet jevnt rundt hele eksosslangen. Dvs ved i ditt tilfelle et 5" rør sveises utenpå 4" røret, slik at du får en god cm klaring rundt det hele der vannet fordeler seg. Vil din løsning med kun en rørstuss gi en like god kjøling av eksosen? Jeg hadde riktignok samme opplegget på en Sabb 2H jeg hadde, men det er vel forskjell på varmeutviklingen fra 18hk og 300+ hk...

Link to post
Share on other sites

Det vil tiden vise :-) eg har god oversikt, og vil endre ved behov. Det eg har gjort for å forebygge dårlig fordelig av vannet er at stussen står ganske på skrå inn i røret slik at vannet kommer inn og vil trolig få hjelp til en svirvelfunksjon av det. Eg lagte ein lik patent på en 120hk for mange år siden, og det var god patent.

Det orginale bendet på den forden hadde slik løsning uten "kjølekappe" orginalt.

Men her er 200hk meir, så vi får teste ut.... :-)

 

 

Noen som veit moment på akselflens mot gear? 5" med 6 bolter. 50mm aksel.

Link to post
Share on other sites

Gårsdagen fikk eg montert eksosdelene. Gikk bra ! :thumbsup:

Flensen blei trekt til av en gammel mekaniker ,så vil lytta bare til pusten hans når det var passelig :giggle:

Var trangt men det gikk.

Potta fikk en lite modifikasjon før den blei kasta ombord, stuss til inspeksjon/tapping/fylling av evt glycol

 

maatte_ha_plugg.jpg

 

Og på sin rette plass blei det slik: (vi ser så vidt 4" går under veggen og inn til motor)

 

nye_potta.jpg

 

Og til slutt svanehals ferdig koblet, men uisolert til nå:

 

oversikt_25.06.jpg

 

Dagens økt begynner med handlerunde hos AEO for å få tak i slange mellom motor og gearoljekjøler. Der blir det bare en midlirtidig løsning, for eg har bestilt nye endelokk på kjøleren, mine var 32mm stusser på, men motoren ønsker å ha 38mm. Så eg legger opp slanger osv for 38mm, og håper lokkene kjem i løpet av uka. De slangene eg fikk med blir for korte og har litt feil svinger uansett... Og så må eg sveise support til kjøleren, det var ingen plass noe kunne passe.

Link to post
Share on other sites

De to siste timene forgårs, og heile gårsdagen fram til lunch, gikk med på å finne den perfekte palss, og lage support til gearoljekjøleren. Sjølv om ikkje endelokka er på plass kan ko slanger og alt legges klart. Og så skulle eg bare nappe av lokka som var der og gjere reint.....og den kjøleren var tæreskadet utvendig...kunne sjå inn til strikken rundt endelokka når eg skrapte vekk all kvit myk pulver. Eg kunne nok berga den, men eg har får tak i ein anna som også er større.

Så i vente av oljekjøler, så begynte eg på ekelektrisk (skrivefeil med vilje ja) Devven så mye kabler..... Det er vist lagt opp til instrumenter for flybridge, men tilkoblede kabler...som henger i ein kveil opp under styreposisjon. Flaks det ikkje har vert tæretære... Og eit utall med antennekabler og ..nei der var mye. Eg klipper iaffefall alt til motor vekk, for det blir jo nytt. Så får eg ta vinteren å finne ut kva alt det andre er til.

 

Ellers klarte eg aldri å tenke langt nok før eg sagde hull til intrumentplata fra yanmar..... Eg målte opp, fann fram hullsaga og flytta fleire tankmålere , slik at det skulle bli naturlig plassering av yanmarinstrument, Så målte eg de siste mål, og sagd hull.

Rett ned i ei diger styrespumpe..... Ikkje plass til instrument over den..... f¤¤#¤#

 

misslykket_yanmarhull.jpg

 

og resten av båten ser ut som eit bombe-nedeslag

skraa_inn_over_dinett.jpg

 

Så då tok eg kvelden.....

Eg får finne ei tynn plate og lappe saman litt. Så får eg flytte yanmar-instrumenta mot venstre ca 10 cm, så går det. Eg lager ikkje ny den topp-plata før til vinteren. Dessuten får eg det ikkje til. Alt er skrudd saman fra innsida. Eg finner ikkje ut korleis eg skal løyse instrumentplata.

Så løsningen blir å lime ny oppå, og legge enda fleire lister på.... Jaja..

Ned å sette på kaffi og klippe videre eg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Thanks :-)

Etter endel justering fikk eg panelet nedpå der det skulle. Eg klarte å flytte kabler på undersiden av panelet, og i tilleg klarte eg å vri slanget på toppen av styrepumpa til sides. Men lykt og lype så ser det ut som det er 5-6 mm klaring nå:-) I går var det 5-6 cm som mangla ! :-)

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig 3" eksos i blandebendet. Men pga deletilgang blei det 4" svanehals, offshore rør 114mm utvendig. Der vannet kjem innpå er det montert 4" "båtstandard" 101mm utvendig. Så det er egentlig ikkje reduksjon å snakke om. Eg valgte denne løsningen kun fordi eg trur det er godt nok, og at det bare er 70cm til innvendig potte. I følge ein eg snakka med hos Yanmar kunne eg bruke 4" heile veien så lenge det var kort eksos, inntil feks 3meter.

Ifra inni potta er det 5" resten.

Men eg modifiserer og lager skikkelig blandebend og 5" inn i potta dersom mottrykket blir for stort, eller temperatur blir feil eller ujevn. Skal holde øye med det, og måle temperaturer rundt om :-)

Link to post
Share on other sites

Ja nå går den :-) Litt raslelyd på tomgang fra gear eller trykkplate... får forske på det seinere.

 

Men eg starta uten oljekjøler, eg bare bypassa vannkjøling. Så eg tenkte ikkje over at gearkassen spylte olje over alt fra de løse slangene....hrmf...

Nokon som veit oljetype på Borg Warner 73C ? ...og mengde?

 

Ellers mykje jobb igjenn. Isolere manifoil, dasjbordet er i deler, to eksosskjøter lakk vann og må ha nye klemmer, og gear ...der må eg sveise ein support for å få koblet til wiren.

 

Får ny oljekjøler i morgon :-)

Link to post
Share on other sites

Eg har erfaring fra mindre Yanmar hvor det var noe rasling, antakelig fra trykkplaten, det var merkbart bare med gearet innkoblet på tomgang, avtagende med belastning.

Eg hadde tidligere den samme motoren du har nå, brukte den ca. 800 timer uten denne lyden.

 

Fremkommer lyden også når motoren går på tomgang uten at gearet er innkoblet?

 

Du kunne gjerne tatt en telefon til Bildøy båt og motor, de vil nok kunne si om dette er en gjenganger.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...