Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Siste dagers innsats er ferdig krybbe for thrustlager. Demontert heile greiene og lagt teflon mallom skrog og det falske spantet.

krybbe_klar.jpg

 

 

 

Og slik på det siste bildet under ser det ut med lageret "prøvemontert". Nå skal eg lage nokre shim og ta ombord, slik at eg kan justere thrustlageret bakover til det er perfekt avstand for akslingen. Det ser ut som lageret skal ca 40mm bakover.

Eg bruker den feilleverte mellomflensen som mal inntil den nye kjem.

Egentlig skulle dette være unødvendig å shimme bakover og skulle passe perfekt uten shim. Planen i begynnelsen var å bolte plata lageret er festet på i baksida av spantet. Men eg valgte i stedet å sveise det oppå. Det blei lettere å få rett vinkel på den måten. Så derfor shim.

 

lager_proevemontert_uten_aksling.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

takk det er flott å få gode tilbakemeldinger :-)

 

Hjelp meg å bestemme her nå...

 

Nå har eg fått akslingen inn så den er borti gearflens. Fra brakett/lager er det 4,5 cm til propell. Roret står ca loddrett medan aksling kjem ut i 11 grader, derfor er propell nærast ror øverst. Der er det 9cm nå.

Så snappa eg opp i ein anna tråd at anbefalt avstand til ror er 12% av propelldiameter.

Kan det stemme at når propell er ca 59cm i diameter, så bør eg kanskje trekke aksling litt ut?

 

Håper det var nok data og at nokon svarer.... Eg har jo flytta på motor, og gjorde for lite notater før eg løyste ting. Men eg trur det var 7cm fra propell til brakett tidligere.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Fra brakett/lager er det 4,5 cm til propell. Roret står ca loddrett medan aksling kjem ut i 11 grader, derfor er propell nærast ror øverst. Der er det 9cm nå.

Så snappa eg opp i ein anna tråd at anbefalt avstand til ror er 12% av propelldiameter.

Kan det stemme at når propell er ca 59cm i diameter, så bør eg kanskje trekke aksling litt ut?

Fra brakkett/leger til propell anbefales en avstand på det samme som akslingens diameter og ned til en halv diameter.

 

Progressing anbefaler 12% som minimum avstand og da passer 9 cm.

 

Progressing anbefaler avstand fra propell opp til bunnen av båten 15% av propellens diameter. Hvis du har tunnel, kan det være andre mål opp til bunnen.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: thanks. Eg har ikkje fått prøvd båten så mykje ennå, så eg veit ikkje egenskapene. Foreløbig så oppleves den som lokomotiv i forhold til forrige båt, summer family 27ac. Men typen båt var(er) ofte brukt som skyssbåt, og andre eiere av slike båter har snakka meget varmt om sjøegenskapene. Den skal være litt slitsom med sjøen på låringa, som det kalles. Men det satser eg på å kjøre frå..

 

Middag og andre ærend gjorde at eg ikkje kom lenger en å merke kor kuttet skal være, og så fikk eg hjelp å ta akslingen ut. Eg kjører ned igjenn i kveld ein tur å kutter den, og har avtalt hjelp for å få løfta den inn igjenn å montere roret igjenn :smiley:

 

Eg ser av linker og tips at eg kanskje flytter aksel ut til 6cm bak brakett. Og roret var ikkje heilt oppe, det stod berre på klosser og skulle 10cm til opp, så eg fikk sjølvsagt ikkje rett mål der. Eg tenkte ikkje på at avstanden økte mellom propell og ror når eg løfta roret opp de siste 10cm.

Så nå ser det ut til å bli 6cm mellom brakett/lager og propell, og 8cm til ror . Kanskje eg skyver akslingen 1cm til bak. 12% av 59cm er 7,08cm, så eg kan det. Men eg kan justere siste pluss/minus 1cm før eg strammer til den koniska saken som skal låse akslingen inni thrustlageret.

 

Her er lageret heilt ferdig montert. Som bildet viser så måtte eg lage nokre aluminiumsshim (som eg lakkerte blå), for å shimme bak lageret. Oprinnelig plan var jo å montere platere bak spantet, men sidan det vart lettare å få det nøyaktig nok ved å sveise på plassen, så vart de montert oppå, og dermed blei det for nært gearkassen.

Men ein skulle tru at dette var planlagt frå leverandøren. For boltene var så lange at eg trudde eg måtte kjøpe nye, men nå passa det perfekt :clap:

 

rett_justert_thrustlager.jpg

 

red: Frå propell og opp til bunn er det 12cm.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takkker :-)

Nå her eg kommet meg ombord igjen for å montere cv leddet. Men trur du ikkje flensen som kom i posten fredag må bearbeides....hrmf.. De har ikkje gjenget heilt igjennom, og i tilleg er senterhullet som skal utenpå styringen på gearflens for trang.

Svartens så lei eg blei nå. Men eg trur eg prøver med rettsliper å utvide to tideler på senterhullet sjølv, og så prøver eg å gjenge de siste 4mm sjølv og. Eg får ta den heim i garasjen i kveld.

Så nå blir det montering av eksos-svanehals då :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Då er det vel på tide med litt bilder igjenn :smiley:

Fredag fikk eg hjelp å få aksling og ror på rett plass, slik ser det ut. Vurderte å ikkje poste bilde før roret var bunnsmurt også .. :blush:

aksel_og_ror_paa_plass.jpg

 

Så har eg eit bilde av forkant thrustlager. Her sitter en konisk patent som låser akslingen.

 

kon_laasing_aksel_inni_thrustlager.jpg

 

Ellers oppdaga eg i kveld at eg har tatt feil av de to boltsirklene på mellomflensen. Det vil sei at de hullene som ikkje var gjenget heilt igjennom skal ha skruene i fra motsatt side, så det var ikkje "feil" at det stod igjenn 4mm. Men boltene eg fikk med som skal bolte cv akslingen fast i thrustlager og mellomflens synest eg er for korte, så de vil eg handle nye i morgon. FLensen er 25mm tykk og boltene går berre 10mm inni.

 

Eg ser i arkivet nå at eg ikkje har tatt eller posta bilde av mellomflens og cv leddet. Dette skal eg sjølvsagt ordne ila morgondagen. Det er sikkert ikkje alle som veit kors slik ser ut, så det hadde vert lettere å forstå med fleire bilder å sjå på :smiley:

 

red: PS: Cv akslingen fikk eg foresten ikkje montert i dag. Ein bekjent av meg var med på fredag og prøvemonterte den, men då med den første mellomflensen som hadde feil gjenger. Han må nok hjelpe litt meir i morgon. Eg har tre prolaps og leddgikt så eg kjem til kort av og til.

Men eg føler eg får til det meste sjølv om det går lenger tid en eg hadde brukt for 10 år siden.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk :smiley: Ja eg har tenkt å leie folk fleire ganger, men eg hadde ikkje hatt råd når eg ser kor mykje jobb det er å bygge om. Men til gjengjeld så har eg gode bekjente som gir ei hånd både når det er tunge tak eller planlegging om eg spør :thumbsup:

 

Her er mellomflens

mellomflens.jpg

 

Her er cv akslingen med riktig mellomflens

cv_ledd_med_mellomflens.jpg

 

CV leddene på akslingen tåler 8+8 grader, men da er levetida sikkert kort.

8_pluss_8_grader.jpg

 

Det bildet vart vist liggande...

 

Her er akslingen ferdig montert.

ferdig_montert_cv_aksling.jpg

 

Så nå er det ikkje mykje igjenn før sjøsetjing. Roret har fått bunnstoff og propellen er snart halvveis i polering.

Og så kom eg på at eg måtte sette propell på baugpropellen... :blush: det hadde eg glemt ut i akselsjauen.. så det fikk eg gjort i dag.

Eg håper været er noe bedre i morgon, eg har ganske mange lass med verktøy som skal ned stigen og inn i bilen før sjøsetjing. Og det er problem med dugg på vinduene når eg går mykje ut og inn i regnvær.

 

Det er defroster ombord, men den er montert under trapp framme i byssa , uten luftslanger.., så alle 4 lufttilkoblingene blåser rett forover. Bortkastet. Så der blir vinterarbeid å få flyttet den og få slanger + dyser til vinduene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er meldt frisk bris i to tre dager frammover.... Ikkje mykje stas å få båten utpå då. Men eg får kjøre ned i havna og sjå korleis vinden tar der. Kanskje det er håp om å nå båtplassen :worry: Ellers så lar eg den stå nokre dager til. RIkelig å rydde ombord.

Eg håper det nå at akslingen får jobbe fritt, og nypolert propell, kan hjelpe på de 300 o/min som eg mangla. I så fall ser eg for meg 23knop nå :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...