Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

.........

Så nå er eg klar til å teste meir ombord. Kanskje litt testing ved kai kan presse seg inn i kveldens skjema :wink:

Eg har fylt vann i den nå, med brun konditorfarge. Genialt tips :thumbsup:

 

undertrykksmaaler.jpg

 

Denne så jo helt proff ut :thumbsup:

 

PS! Når du sjekker undertrykket så bør du ha full belastning på motor !

Kan bli litt vanskelig når du ligger ved kai !!!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Takker :smiley: Det var veldig greit å lage den slik. Tar liten plass å få med seg, har også plugget endene og kan lagre ombord eller i garasjen uten å tappe ut vannet.

 

Ja kanskje det er forskjell på lufttilgang for motoren når båten er i fart sjølv om ristene er bakovervendt?

Ellers så er det turtallet som spiser luft. Eg ruser sjelden motorer til høyt turtal uten belastning, men ein test ved kai vil eg alikevel ha slik at eg kan samanlikne mot målinger når båten er i 20 knop. Kanskje luft suges ut eller presses inn i båten i fart..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

..........................................

Ellers så er det turtallet som spiser luft. Eg ruser sjelden motorer til høyt turtal uten belastning, men ein test ved kai vil eg alikevel ha slik at eg kan samanlikne mot målinger når båten er i 20 knop. Kanskje luft suges ut eller presses inn i båten i fart..

 

På en turbo-matet motor så må du ha belastning på motoren for at turboladeren skal være effektiv!

 

Ved bare å ruse opp motoren så får du ikke belastning og turbinen er inneffektiv. I motorens innsugsmanifolden vil du få et undertrykk istedet for overtrykk fordi motoren må suge luften gjennom luftfilter og turbinens kompressorblader!

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det turtallet som spiser luft. Eg ruser sjelden motorer til høyt turtal uten belastning, men ein test ved kai vil eg alikevel ha slik at eg kan samanlikne mot målinger når båten er i 20 knop. Kanskje luft suges ut eller presses inn i båten i fart..

Er det kun turtallet på en turboladet motor?

Og turtallet når båten er fast i kaien er vel noen hundre rpm mindre enn når den går løs.

"Undertrykktesteren" ser proff ut.

Men har du en vinlegger i nabolaget så er det fortsatt ikke for sent å spørre om å få låne en slangestubb samt foreta litt testing av slangen hjemme hos h*n :smiley:

Link to post
Share on other sites

Virker naturlig det at motoren må ha arbeid ja :smiley: Eg får berre sjå når eg får sjans å få med meg ein kompis som kan styre skuta medan eg springer rundt og åpner og lukker luker :worry:

 

 

Men har du en vinlegger i nabolaget så er det fortsatt ikke for sent å spørre om å få låne en slangestubb samt foreta litt testing av slangen hjemme hos h*n :smiley:

sikkert litt treg eg..skjønte ikkje den :blush:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Då har eg hatt ein runde på fjorden og målt. Det er ingen eller få millimeter utslag på vannivået.

Vi prøvde med dør og luker åpen og det er ingen forskjell. Eg mistenker nå at eg ikkje får rette målinger så lenge måleren står inni båten fordi heile båten er så åpen. Motor har feks fri tilgang på luft forover i heile kjølen og igjennom madrass i lugar framme, og rundt benker og luker ellers, slik at så lenge måleren er inne i båten så har båten totalt samme undertrykk.

Eg vurdere ein ny tur med måleren på flybridge og slangen ned gjennom takventilen der, og alle ventiler og dør stengt.

Blei litt skuffet. Håpte å få bekrefta at det var undertrykk.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Litt oppdatering igjenn :-)

Med lykt og videofunksjon fikk eg sjekka inntak på stb sida. Der er det åpent og ingen isolering. Eg ser også nå at dieseltanker er ca 40cm lavere en inntak. Så det ser ut som om isoleringa på bb side har vert for å unngå kuldeslag på innredning. Sittegruppa på stb er opphøyd, men på bb side er innredninga lavere.

Eg reiv vekk isoporen nå, og bak der er det finerplater som trulig er bakveggen stuverommet i langbenken på bb side. Så der vil eg lime på eit lag med noko vanntett som stikker nedover slik at evt sjøsprut vil bli leda ned i kjølen bak dieseltank uten å våte ut noko.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

jeg skal forhøre meg litt med min far om han kan bla tilbake i sitt rikholdige erfaringarkiv i hodet når det gjelder dette temaet. Etter 40 år innen skipsbygging og motorindustrien fra catamaranenes spede begynnelse på Westamarin til dagens LNG-fartøy, så mener jeg på at han har snakket om dette temaet en gang...

Link to post
Share on other sites

Ja :-) Og den ekstreme hvinelyden vi trudde var turbo er også borte. Det var nok aksling som tok borti hylserøret når motor vrei seg nok.

Må bare takke for en flott og tråd. Synes du har et utrolig pågangsmot. Motorbytte + + + kort tid etter nyinkjøpt båt, kunne tatt motet fra noen og enhver.

Monterte hydra drive i et 33 fots livbåtprosjekt i 2003. Det har fungert prikkfritt etterpå, så det kan du ha trua på. Lyke til og stå på!!

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nå må det seiast at eg har mista motet fleire gonger ! ... men vi har ikkje anna å gjere en å reparere det som går i stykker. Kostnadene er store.....men då blir båten bedre tenker eg heile tida...

Flott du er fornøyd m hydra.... Etter belastning og når eg slakker av til 800 o/min så kjem det ein knirkelyd. Musepipelyd, pulserende. Som kjem ein eller anna plass frå området rundt thrustlageret/pakkboks. Får håpe det ikkje er noko galt m det nye lageret.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå må det seiast at eg har mista motet fleire gonger ! ... men vi har ikkje anna å gjere en å reparere det som går i stykker. Kostnadene er store.....men då blir båten bedre tenker eg heile tida...

Flott du er fornøyd m hydra.... Etter belastning og når eg slakker av til 800 o/min så kjem det ein knirkelyd. Musepipelyd, pulserende. Som kjem ein eller anna plass frå området rundt thrustlageret/pakkboks. Får håpe det ikkje er noko galt m det nye lageret.

Får tro at det går bra. Det ligger et bilde her på forumet av hydra installasjonen jeg gjorde på gamle båten. https://baatplassen.no/i/topic/76904-fikse-propellaksling-med-strong-epoxy/

Neppe helt sammenlingnbart, da jeg hadde en VP MD21B på 61 hk. Men jeg gjorde ingen oppretting. Kunne faktisk se at det var et par graders skjevhet når jeg så rett ned på drivknuten. Det jeg minnes som viktig var vel at trust lageret måtte stå 90 grader på propell akslingen, og at akslingen skal gå noen mm forbi klem/press flensen. Jeg hadde ingen lyder

fra dette ved noen turtall. :thumbsup:

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tips :thumbsup:

I helga var vi ein bitteliten julebordstur og overnatta i båten. Heldigvis var det tilgang på landstrøm, ellers hadde det blitt ein kald fornøyelse. For ebern svikta igjenn. Ein gammel D4L, av den runde sorte typen. Gikk berre 2-3 min i slengen. Men den er så enkelt oppbygd, servicevenlig, og varmer så godt(for godt...) at eg må beholde den litt til. (Sannheten er at kona seier det er slutt på båtpenger....)

Så i dag var eg å skrudde den ut av maskinrommet og tok den heim for rens. Skikkelig kaldt med 10 minus ute, og berre 2 grader i garasjen. Men litt ekstra kaffi så overlevde eg eit par timer der i kveld.

Demonterte og vaska brennkammeret med parafin, og så ein heil boks bremserens for å skylle reint. Så tok eg brennkammeret med utenfor å satte fyr på det i oppkjørselen. Det vart eit par artige "boff-er", og det brann ganske lenge etterpå. Den fikk fin varme og all parafin ser ut til å være fordampet og oppbrent.

Rask kikk over elektrisk kontakter og så montere sammen igjenn. Renset sil i innsugsside på pulspumpa( igjenn..) og monterte filter på sugesida, før eg starta den opp for testkjøring.

Den måtte stå ganske lenge før det starta opp, og så slukket den igjenn etter 30 sek. Men på andre start kom den fint i gang :thumbsup:

Skal ut i garasjen å sjekke om den går ennå, eg forlot den på full effekt for 2 timer siden.

 

eber_service.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Den suste på fullt ennå. 10 grader i garasjen :-) Trur eg skal montere dieselvarmer fast i kompressorrommet når eg får sjans å bytte den ut i ein meir strømvenlig utgave. Det er genial rask måte å varme opp hurtig for garasjejobber. Det såg ut som den trekte 19a ved oppstart og 5a ved drift. Det er foresten 24v utgave eg har.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Godt nyttår :smiley:

Eg har glemt å oppdatere om dieselvarmeren. Den ser ut til å gå trofast nå. Men den varmer berre 67 grader i dysa oppe i cabin. Tildigere blei det opp mot 90 grader der.... lei....

Håper å komme over ein brukt rimelig, eller spare opp til ein ny D4.

 

Nå begynner eg på planleggingen av å flytte batteribanker og legge opp nytt på tilførsel til fordelingsskinner. Koker i hodet av strøm..... skal prøve å lage meg koblingsskjema, slik at eg får med nødvenige punkt.

Og endelig vil det då bli lading på 24V banken medan vi går med båten.

Har kjøpt meg kabelpresskotang i dag. Så slipper eg å springe å låne kvar gong en kabel er klar :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå holder eg på å oppgradere batteri, kabler,hovedstrømsbrytere,sikringer og ladere ombord.

I den forbindelse har eg kjøpt ein Sterling BBC122450 som skal lade 24V banken fra 12V banken.

Dette i steder for to dynamoer. Det eg ser nå er at laderen har eit felles jordpunkt for 12 og 24.

Båtens elektrisk er bygget opp med topolt på både 12 og 24 med separat jord. Det var litt overaskende

at det er slik på laderen, men det er nok berre eg som ikkje har tenkt over at det måtte bli slik.

Noen tanker om dette ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Alternativet hadde vert to dynamoer som begge måtte vert topolt. Yanmar leverer ikkje topolt dynamo sa han eg kjøpte motoren av, dette har eg ikkje sjekka opp i. Løsningen på det er eit kraftrelè som får signal når eg skrur på tenninga, og då kobler inn jord til motoren. Så når botor er avslått er den uten jord ( jord meiner eg batteriminus altså..) Dersom eg hadde fått tak i to dynamoer så hadde det nok blitt meeget dyrer og mykje jobb. Og fordeler/ulemper har eg ikkje greie på....

Eg meiner bestemt eg nevnte alle faktorer når eg bestilte denne BBC laderen, så eg får håpe forhandleren har rett :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jaja, eg har fått eit par timer ombord i dag. Her er litt av framdriften :smiley:

Nede i maskinrom på bb side, mellom dieseltank og varmtvannstank, står det eit bensindrevet strauaggregat med fjernstart og utlagt eksos... Det skal eg ha ut av båten. Det er hverken utsugingsvifter eller slukkeanlegg ombord. På den plassen vil eg ha 12V batteriene. I dag står de berre på gulvet i maskinrom som neste bildet viser.

Her ser dere grønnmalt varmtvannstank bakerst til venstre. Til høyre er dieseltank.

 

agregat.jpg

 

fleire bilder kjem, men telenor har ustabil linje..... har prøvd nokre ganger å poste dette...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sånn blir det når aggregatet er bortevekk og batteria er på framtidig plass.

 

12v_batterier_paa_plass.jpg

 

 

Videre i dag fikk eg løfta vekk førestolen. Under stolen er det eit skap nermest midten, innen for var det to skuffer bak leggene mine når eg satt å kjørte, de var i bruk til kikkert og linjaler og litt literatur. Eg har valgt å ofre de skuffene for å få laderene opp fra maskinrommet. Eg tenker at de får det tørrere og litt kjøligere der oppe. Eg anker litt på viftestøy og lyder, men skulle det bli problem så får eg heller skifte nokre kabler og flytte de ned igjenn...

Slik ser det ut der førerstol står

 

tatt_vekk_foererstol.jpg

 

Inni skapet har eg bestemt meg for å montere de nye hovedstrømsbryterene. I dag er 24V brytere under trapp til ac, og 12V er nedi maskinrom på motsatt side av batteribanken. Nå ønsker eg å samle de. Avstand til batteri blir ca 1meter. Det vert litt lenger kabel ned igjen til motor, en det er frå hovedbryter i dag, eg vil tippe at den kanskje blir 3 meter. Men eg får bruke 75kvadrat tenker eg.

 

Her er skapet under førerstol. Inni her har eg berre hatt rot... sjakler og zalo og sluker osv. Litt bedre system så skal eg alikevell få plass til rot , i tilleg til at eg ønsker å ha de nye hovedstrømsbryterene der.

skap_under_foerersetet.jpg

 

 

Og i løpet av dagen fikk eg gjort litt slik med omminredning i skapet, slik at det blir mulig å sjå planen eg har i hodet...

 

nye_h_brytere_paa_gang.jpg

 

De to nederste med stålarm til venstre er hoverdbrytere til 12V. Til høyre kjem 24V

Oppe fra venstre blir baugthruster +, og så minus. Så kjem vinsj + og minus. På vinsjene har eg valgt å bruke vendere, slik at eg kan velge framme,bak eller begge ( som sikkert aldri skjer....) De to siste hullene skal bli brytere til hekkthruster ein gong.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Oki :-) Eg håper og trur at det er god nok løysing slik eg vart råda til når eg kjøpte denne.

Om eg har forstått rett så er instrument topolt, men startmotor er ikkje. Dynamo er nok heller ikkje, for jordkabelen går rett på blokka i frå releet og ikkje noko egen jord opp til den.

 

Men uansett vil denne BBC fra sterling føre til felles jord på 12 og 24. Sjølv om motor var full dobbelisolert.

Gleder meg til å begynne på kabler i morgon om eg får tid :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det går menge meter, og kilo kabel til dette prosjektet ... :sweat: Nesten så eg lurer på om eg skulle berre hatt bryterene og batteri der de var. Men når eg blir ferdig så kan eg fra førerstolen, slå av strøm til vinsjer eller baugpropell uten å sette båten ut av drift.

Men eit spørsmål.. Albatros har ikkje separat startbatteri. Den har startet på forbruksbanken. Eg vurderer å sette inn eit eget batteri til start.

 

Kan det gjøres så enkelt som å bruke biltema sitt voltsensitive rele til å gi det lading ?

Bør/skal startstrøm innom ein hovedstrømsbryter eller være direkte tilkoblet?

Eg har hørt og blitt anbefalt begge deler, og vil gjerne ha grunner til å velge eine eller andre....?

Eg liker å slå av all strøm når eg forlater båten for vinteren, eller meir en ei veke i sesongen....då må eg ha bryter...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...