Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Er ombord nå og skal klargjere for å setje ut. Spørs om eg rekker alt i dag. Mye verktøy som skal på land. Og så snart lunchen er ferdig skal eg polere propell ferdig.

Vi klarte 19,5knop før slipping, så eg får håpe på lit økning. Men uansett så er det jo ikkje sånn vi bruker båten. Vi marsjer fint på 16. Men vist max øker så øker kanskje marsj.

Men om båten planer eller legger seg på sida veit eg ikkje. Den virka følsom i 19 knop når nokon gikk rund langs rekka osv. Så den rir nok litt på kjølen eller noko slik. Skroget er vel ikkje planende. Men ligger fint synest eg :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Joda fikk båten utpå :thumbsup:

Fikk ikkje testa og sjekka så mykje fordi det rett og slett var for litt mye sjø til å forlate roret. Eg vil ta ein ny tur ein anna dag for å sjekke etter temperatur i pakkboks og slik.

Eg fekk ingen aha oplevelse slik eg håpa på med reduksjon av støy. Men eg sitter igjenn med følelsen av at eg blir litt lurt av "nye" lyder i dag.

Den skarpe ulinga som vi var plaga av, trur eg var vekke, eg kunne som sagt ikkje forlate styreposisjon i marsj for å oppholde meg i ac. Men eg hørte ikkje noko til den ulinga oppe ved styreposisjonen i dag.

Heilt bak i ac rett over roret er det ein benk som eg hadde gløymt å leggja plate og pute tilbake på, eg tenkte ikkje over det før etter dagens tur, at det er fritt rett ned i skutebunn og framover til motor derfra, så det kan nok ha bidradt til at eg ikkje kjente igjen lydbildet i båten.

Eg ser foresten fleire utbetringer som må gjerast på lyddemping ombord i vinter.

 

Etter båten var fortøyd kjente eg med hånda etter overflatetemperatur på pakkboks og thrustlager. De var ca like varme, kanskje 30-40 grader. Då såg eg at det var ganske mye greas som hadde kommet ut rundt simmering i forkant av thrustlageret. :confused: Det trudde eg ikkje skulle skje....?

Kanskje eg må ringe leverandøren å høyra.

 

Eller så fikk eg berre 100 o/min meir på motor nå. Ca 3100 på max. Skulle hatt 3300. Så eg må nok fortsatt vurdere å lette propellen for å optimalisere arbeidsforhold til motor.

Farten var jevn rundt 20 knop på max målt med mobil gps, nedi 19 og 2 sekunder med 24. Det var nok ein satelitt som satte noe i halsen :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Å foresten ja.. glemte.. Eg fikk så vidt testa den, men eg har jo montert baugpropell ! :smiley:

Den virka kjempegreit første to tre gangene, men når eg skulle fortøye vart det merkbart svakere og svakere effekt. Eg har rett og slett glemt å lade 24V batteriene siste uka med landstrøm, og har brukt ein del lys ombord. Eg har feks 2 arbeidslys på 55w fastmontert i motorrom, (slike som er på taket på traktorer osv). Og motoren ombord lader berre 12V ennå. Eg skal montere batteri til batteri lader i vinter.

En sånn http://www.tbbecker.de/stbbclader.htm ligger ombord å venter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Satt å tenkte over litt av det som skal gjerast i vinter.

Nokon som veit om det går an å bruke ein type plastrør til defrosterluft? Eg må lage til noko for å få lufta opp til vinduene. Det er 25-30cm fra dasjbord og til vindu, så dyser nedpå plata vil ha redusert effekt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Noe sånt?

 

Se der ja , de var ikkje så dumme. Kanskje eg kan klare å finne liknande men med justering/stenging. Kanskje ein tur på huggern i rive ut av ein gammel bil nokre justerbare dyser...

 

Vaskedag i dag. har blitt ein del støv ombord av arbeidet, så eg holder på med total nedvask. Hadde tenkt å vente til våren men tar det nå. Rens av puter og madrasser med rensemaskin osv. Eg får sette inn skikkelig vifteovn og avfukter slik at den er tørr og klar til eit julebord den 30. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei igjen! :smiley:

Håper gode BP ere holder ut maset.

Eg har ein del elektrisk arbeid ombord i vinter, på forsyningssida først og fremst. Begge batteribankene (12V og 24V ) skal flyttes og kobles opp mot ladere og slik på nytt.

På 24V er det ein "booster" i dag. en stor stålklump med "low" "med" og "high" funksjon + boost. Plusskabel kan skrues løs og flyttes frå 24V til 12V. Dette er ikkje en lader eg ønsker å gå frå meir en eit døgn i slengen, sjølv om nåla på instrumentet viser berre 2-5 A på de to laveste styrkene.

 

Men eg har liggende ein Eltek SMPS600 lader. Den har eg ingen data på. Er det nokon som kan hjelpe med litt info om denne laderen?

lader_24v_eltek.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

No har eg vert i båten å kjørt tepperenser på madresser og puter framme i dinett og forpigg.

Lukter reint og godt :smiley:

Men plutselig begynte 24V laderen å svikte. Den knurrer uansett kva styrke eg stilte den på. Og nåla på amperemeteret stod og virra på 2-3a uansett. Så eg slo den av.

 

Då haster det å finne info om Eltek laderen. Om det er ein små-smart type som kan stå i dager/uker. Hvor mange ampere den kan levere. Og om den passer til fleire batterityper feks..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Då er heile båten vaska ned :thumbsup:

Men bak i ac dukker det opp gjødsel til mistanker. Det er tre ventiler i ac, og innenfor alle tre var det sot/eksos.

De to på stb side over køyene var ikkje så gæli, men den på akter inne på toalettet var meeget avslørende. Ventilen der er i høyde midt på vinduene ca, og i hjørnet, slik at det går vinduer framover på bb side også. 30-40 cm innover på gardina på vinduet var det meget sot å sjå.

Eg trur motoren suger inn.

Eg må finne iut av luftforbruk og hvor store inntak er i dag :worry:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hva med og sette inn en motorromsvifte? Mange nyere båter har dette for og holde temp nede i motorrom. Bonusen er at du kan skape et overtrykk, eller i det minste redusere undertrykket.

 

Slange fra et av luftinntakene, vifta plasseres inline et sted på slangen. Slangen kan godt ende i nærheten av luftfilteret på motoren slik at innsugslufta blir kaldere.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja hvor mange kubikk luft trenger motoren på 3300 o/min ? Eg leita litt etter slik i andre tråder, men det vart for invikla å rekne ut i dag... :worry:

Eg lurer på å lage to nye slanger til maskinrom og vifte på begge?

Eller er det best å la motoren suge sjølv, men då må vel arealet på lufting betydelig opp...?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som eg har funnet ein formel. :thumbsup:

 

Pr liter diesel motoren bruker, så må den ha 12,4 kubikk med luft.

 

Dersom min motor bruker 70 liter diesel på max pr time, så vil den då trenge 14,46 kubikk luft i minuttet.

Då kjem biltema sin vifte til kort....hehe.

 

Areal på lufting skal være skal være 1,9 kvadratcentimeter X effekt i kw.

For min motor blir det 1,9 x 257,4kw = 489.06 kvadratcentimeter

 

Det skulle bli ca 15x35 cm luftespalte på kvar side av båten, eller 11 slanger på 75mm. Og det er bare forbruk. Så kjem ventilasjon / kjøling av motorrom i tilleg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel ikke noe i tillegg?? Luftstrømmen inn til motorrommet er bestemt av luftbehovet motoren har.

Med mindre du har vifter som leverer mer enn det det motoren bruker.

 

Dimensjoneringen på luftinntaket bestemmër hvor stort undertrykk du får i motorrommet.

Plasseringen av luftinntakene bestemmer hvor effektiv kjøling luftstrømmen gir.

Blant annet kan det være fornuftig å gi dynamoen "frisk luft".

 

Stort undertrykk gir større grad av "falsk luft" og mulighet for at motoren trekker eksos gjennom båten og til motorommet.

Link to post
Share on other sites

Ja det er der problemet ligger i dag ser eg..suger inn gjennom ventiler i innredningen...

Jo de tallene eg kom fram til der er forbruk til forbrenning. Så evt sirkulasjon av luft til overflatekjøling osv kjem i tilleg.

 

Areal på lufting skal være skal være 1,9 kvadratcentimeter X effekt i kw.

For min motor blir det 1,9 x 257,4kw = 489.06 kvadratcentimeter

 

Det skulle bli ca 15x35 cm luftespalte på kvar side av båten, eller 11 slanger på 75mm. Og det er bare forbruk. Så kjem ventilasjon / kjøling av motorrom i tilleg.

Men her har eg sett meg blind på tips fra google... 490 kvadratcentimeter delpå to er 245 kvadratcentimeter på side (dersom en tenker ventiler på kvar side som "vanlig") og det bli feks 10cm x 25cm . IKKJE 15 x 35 som baatmagasinet rekna ut. Eller?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nope, kommer ikke noe i tillegg.

 

Når motoren går oppstår det et undertrykk skapt av motorens forbruk. Det er altså motoren som er drivkraften i luftstrømmen.

Luftstrømningen inn til motorrommet er identisk med luftmengden motoren forbruker.

 

Det er denne luften og luftstrømningen som også kjøler motoren.

Derfor er plasseringen av luftinntakene med på å bestemme hvor god kjøling viktige komponenter får.

 

Tror Yanmar har sagt noe om anbefalt størrelse på luftinntak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...