Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

nå har eg hatt av alle vifter og pumper og tenning av og på.....klappa den på toppen og gnidd den på kløleren..... men Yanmar sa ingenting til meg ... :-) ... hehe.

.nei eg får høre m leverandør.

Men forstår eg rett så kan nesten luftinga bli for stor også, og føre til for lite utskifting av lufta i rommet ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

:smiley: takk ,ja eg synest det blei mykje etter kvart. Eg hadde jo lyst å oppgradere litt, men ante ikkje at motorendringer ville bli så mykje ekstra arbeid.

Men nå har Albatross fått nyere motor, og då måtte eksosen skiftes, og så måtte dieseltilførsel skiftes, og sjølvsagt må motoren få nok luft å jobbe med. At ikkje eg har tenkt på det før er nesten litt flaut :blush:

 

Eg har vert ein tur nede i dag og kikka litt. Eg ser at eg husker feil. Eg ha TO rister pr side. Ikkje ei slik eg trudde. Dei måler 7x35cm i inntaksareal. Så då har kjelleren tilgang på 980 kvadratcentimeter kanal til sammen. Så kvifor er det så sterke symptom på lite luft... :headbang:

Så eg skrudde av ristene på bb side. Båten ligger longside betongflytebrygge, så det var grei jobb.

Og då såg eg problemet......ikkje skjøner eg kvifor det er laget til slik, men her kjem to bilder.

Det første bildet viser utvendig når ei rist er skrudd av. På det bildet har eg skissert sånn grovt hvor det ligger spant på innsida. Det er både langsgående spant og på tverr. (det har sikkert andre navn som eg ikkje kjenner...)

 

luftinntak_uten_rist_paint.jpg

 

 

Så , her på det neste bildet ser vi problemet....

 

 

inni_luftinntak_1.jpg

 

Her er det altså isolert på innsida med blå hard isopor. Det er isolert i fra spant til spant slik at det er tett på begge sider av ventilen og i toppen. Isolasjonen er trolig limt på dieseltanken.

Bildet er tatt nedover og viser einaste luftspalte inn til kjelleren/maskinrom. Spalta er tykk nok til at eg fikk

stikke fingre ned. Altså mellom 1 og 1,5cm, og som bildet viser så ligger noko av isolasjonen oppå spantet , slik at lengden på spalten er kanskje 30 cm.

Så her er det mellom 30 og 40 kvadratcentimeter lufting.

Begge ventilene på BB side var likt isolert.

Dersom det er likt på stb side så får maskina tilgang på mellom 120 og 160 kvadratcm lufting..... :headbang: :headbang:

 

Kvifor er det isolert slik ? Er det kanskje for at kald sjøluft ikkje skal føre til kondens i dieseltanken?

Returdiesel holder varme i tankene, og kald lugt på utsida. Vil det kunne slå ser inni eller utenpå tanken då?

Nei eg veit ikkje... Det går jo hundrevis av trailere og traktorer som har u-isolerte dieseltanker, så då må Albatross klare seg også. Eg må jo ha vekk det der for å få inn luft. Og kanskje eg må sette inn en ventil nr 3 på kvar side i mellom de to eksisterende ? Det er plass til det, de to som står der nå har 1 spanthulrom i mellom seg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ryker det mye svart av motoren under høy belastning? Det er jo et av tegna på at motor får for mye diesel i forhold til luft. På en av maskinene jeg hadde på knuseverket tettet luftfilteret seg delvis, og da var det ikke måte på svartrøyk som veltet ut av motoren

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Båten din er iallefall ikke bygget av amatører, det er helt sikkert. Dette er vel en båt litt mot det "yrkesmessige" , og ikke kun tenkt brukt i godvær. (og eg er misunlig) Grunnen til isolasjon bak tankene er ganske sikkert for å unngå kondens. Tenk deg et motorom i 30-40 varmegrader, og en vinterdag med konstant "spyling" av isluft mot tanken på ene siden, neppe en ideell situasjon. Dersom du tar deg en tur med skipet, på bånn pinne, og undertiden åpner motorluken, så vil du fort kunne konstatere om det er lufttilførsel som er problemet. Før du trør til med alt for drastiske tiltak...

Link to post
Share on other sites

:smiley: Eg ser mange solide løsninger, ikkje berre konstruksjon men også innredning er enkel og solid. Eg kjem nok til å bli buksevåt lenge før båten gir opp. Eg har lyst å beholde de egenskapene. Så eg vil prøve å unngå å gjere inngrep som skulle gjere båten mindre sjøsterk.

Eg skal få meg eit par skikkelige testturer iløpet av nokre uker, men eg gidd ikkje løse tamp uten at kaffikoppen kan stå på bordet, så det må være under 8ms vind.

Eg skal måle temperatur i motorrom. Og finne eit vis å måle undertrykk i motorrom. Og så åpne dører og benker og luker osv for å finne ut kva som påvirker.

Eg har alternativ isolasjon til dieseltankene som er tynnere, dersom det er lurt å ha de isolert fortsatt.

 

Men eg skal kikke på å sette inn ekstra ventiler som ikkje kjøler dieseltank også kanskje :yesnod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

.............. Og finne eit vis å måle undertrykk i motorrom. Og så åpne dører og benker og luker osv for å finne ut kva som påvirker.

..............................

 

Du kan bruke en gjennomsiktig vannslange i en U som du fyller halveis med vann og stikker den ene enden i motor-rommet mens du har den andre i friluft. Tett godt rundt gjennomføringen til motorrom evt. stikk den inn i ventilrista til den er inne i selve rommet.

 

Om høyden på U-en er en meter så vil du kunne måle opptil 100 cm vannsøyle undertrykk/overtrykk.

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke en gjennomsiktig vannslange i en U som du fyller halveis med vann og stikker den ene enden i motor-rommet mens du har den andre i friluft.

 

Kreativt forslag, men litt akademisk kanskje? Ser for meg at litt bevegelse i sjøen vil spolere avlesningen av dette eksperimentet :worry:

Link to post
Share on other sites

................ Ser for meg at litt bevegelse i sjøen vil spolere avlesningen av dette eksperimentet :worry:

 

Hvorfor det ?

 

Så lenge motoren gir en jevn belastning og derav forbruker en stabil luftmengde så er det fullt mulig å benytte denne målemetoden. Den er dessuten mye mere nøyaktig enn f.eks. et vakuum-meter innenfor samme måleskala.

 

Og dette er ikke et eksperiment i den forstand!

Å bruke U-rør med vann brukes den dag i dag til bla.til å måle veivroms-mottrykk og trykkdifferanse over ladeluftkjølere !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

U-rør er helt vanlig oppsett på større skip som måling av difftrykk over ladeluftkjøler og et svært nyttig verktøy. Bevegelse i sjøen påvirker ikke nevneverdig da den frie væskeoverflaten er særdeles liten. Det er endring i difftrykk gjennom belastningsendringer som påvirker skalaen i all hovedsak.

 

Utrolig hvor pent en dyktig maskinist kan klare å lage en slik installasjon med nøyaktig skalering, pen bakplate, pen forlegging av tilgangsrørene etc..

Link to post
Share on other sites

Hvor tykk slange snakker vi om? Og hvor dan må den være lagt opp?

Eg må spør slik at ikkje eg misforstår "høyden på u" . Og så hvor mye vann? Og då skulle man kunne lese av 1mb pr mm ?

Slik? ..men heile slangen er sjølvsagt blank

slange_vakum.png

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

1 mbar blir 1 cm. Legg den som på skissen din, fyll vann til midt på Uen. Bruk litt farge på vannet så blir det lettere å se.

 

Slangen kan jo være så tykk som helst, har brukt mye 6 mm teflon men er ikke noe problem å bruke "hageslange", bare den er gjennomsiktig. Med tynne slanger er det vanskelig å fylle den med vann uten å få bobler, så jeg bruker å dra vannet opp i slangen ved å suge i andre enden.

Link to post
Share on other sites

Oki :-) Hvor mye undertrykk kan eg forvente, kva er "normalt" i småbåter ?

Eg var på Tess og kikka i dag, og eg kjøpte nesten ei manometer som gikk fra null til minus ein bar, men eg tenkte at det var for grovt. Så eg kjøpte 5meter blank 8mm slange.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Google er uunværlig... :smiley: Eg fann ein artikkel som meinte at undertrykk burde ligge frå 0 til 0,25 inch på vannslangen, altså ein kvart tomme, som skulle bli 6mm.

Som igjenn skulle bli 0,6millibar ? Det er ikkje mykje undertrykk det.

Har eg forstått riktig ?

Eg får sikkert ikkje tid å gjere meir i dag. Kanskje eit time i garasjen å klamre litt slange og ein meterstokk fast på ei fjøl :smiley:

 

Ellers var eg ein kjapp tur nede i båten å kikka. Eg jobber litt med tanken å legge lufting over tak eller på bakveggen av overbygget, og blende inntaka i skroget. Men berre dersom det er overkommelig arbeidsmengde. Derfor lurer eg også litt på å sette inn vifte. Då kan eg redusere dimmensjon på rør igjennom benker og salong trur eg.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Dette er en lærerik tråd.

Jeg hadde samme spørsmål om luftforbruk på min tidligere båt. Gjorde da som tb55 foreslo.

Da demonterte jeg motorromsluka slik at det var åpent ned til motoren, fikk da verifisert om det var problemer med lufttilførselen.

Det er jo en enkel test og krever ingen ombyggning.

 

Vi følger med på utviklingen. Lykke til....

Link to post
Share on other sites

http://www.yanmarhelp.com/i_vent.htm

 

Her finner du det trenger om ait supply til din yanmar.. Det er ekstremt viktig og ha nok.. og bedre med mye mer enn for lite. Hvis motorn din er halvkvelt så er det ikke rart du mangler toppturtall.. du mister fort vekk 30% effekt.. Varmgang,høyere slitasje mfl er bare noen av problemene du kan få med for lite luft.

 

Lykke til med en flott båt :)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takker :smiley:

God info. Det ser ut til å samsvare noenlunne med areal eg har fått oppgitt.

Sliter alikevel med å bestemme meg for å løse dette med fleire ventiler i skroget eller rør over tak+vifte.

Må rydde litt hage i oppholdsværet nå, så båten får vente bittelitt før eg går ut på testturer med åpne luker osv.

Og så må eg lage til vannslange"måler" på ei fjøl :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja det er definnitivt det enkleste. Det eg anker litt på er hvordan andre vil synest om det med tanke på mulighet for sjøsprut inn i båten. Det er jo som bildene av inntak viste ingen vannfelle der i dag. Men ristene stå bakovervendt så det reduserer jo risikoen for sjø inn betraktelig. Og uansett så vil sjø inn ventilene ikkje ha mulighet å dusje inn over noe utstyr eller motor. Det treffer isolert dieseltank og vil renne rett i kjølen.

Eg har ikkje sett noko sjøvann i kjølen etter 25 timer turbruk og 5 timer testing ( ca) Men det har stort sett vert rolig utpå.

 

Eg vurderer å sette ristene forovervendt på eine sida for å få betre sirkulasjon. Dette vil jo øke faren for sjø inn.

Men i følge linken fra Thorlyn forstår eg det slik at det ikkje er nødvindig å ha forovervendte rister så lenge det tas hensyn til i arealet.. Det er jo glimrende i så fall. Dersom eg setter inn ei ekstra rist av samme sort på kva side så vil eg få 1470 kvadratcentimeter lufting. Det skal altså være meget bra løsning.... så lenge eg får til å sove om natte med en løsning uten vannfelle på inntakene. Eg likte ikkje de eg såg... Men det har jo vert slik siden 1983....

 

Jaja .. tenke litt til :smiley:

Eg har vert i garasjen ein time og snekra samman ei lekt med slange på. Så nå er eg klar til å teste meir ombord. Kanskje litt testing ved kai kan presse seg inn i kveldens skjema :wink:

Eg har fylt vann i den nå, med brun konditorfarge. Genialt tips :thumbsup:

 

undertrykksmaaler.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...