Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hyggelig å høre fra Danmark!

 

Jeg lurer litt på om det burde startes en egen Facebook-gruppe for comfort30. Det svenske comfortforbundet er jo lagt ned, etter hva jeg har fått med meg. Det finnes en gruppe for Albin Ballad.

Selv bruker jeg Facebook lite, men det hadde jo vært artig å lettere "samle" comfort-eiere for deling av kunnskap. Det er nok flere comforteiere på Facebook enn på BP :)

 

Det har blitt fryktelig lite seiling på meg. Hus og tomt har tatt mye ledig tid. Men jeg var nedom båten idag, sjekket at avfukter og varme er i orden. Fryktelig lyst på en tur på sjøen i morgen. Har vært så fint vær i det siste, men nå kommer regnet...

Link to post
Share on other sites

Heldig ja! :) fikk ørlite trekk i luften etterhvert men ikke mye å skryte av. Viktigste er å komme utpå.

Ren medisin på en fridag før arbeidshelg.

 

Fikk tatt noen mål til Goodwill som spekulerer i å skaffe seg cockpitkalesje.

Her følger noen bilder til han.

 

Oppstilt tommestokk er 1meter.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i din tråd, så mangler jeg litt på høyden, men ved byssa er det full høyde pga luka opp til cockpit. Hviler jeg kroppsvekta på et ben, så står jeg oppreist mellom bysse og salongbordet... Man står skjelden helt rett opp og ned i den liten seilbåt. Bortsett når du lager mat :) enten sitter man eller så beveger man seg til en annen plass i båten.

Jeg var 189 sist jeg målte. 81kg... Så jeg beveger meg lett ombord.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jaggu, comfort30 eiere , da er det en FB side også for denne eminente båten.

 

Siden det har eksistert et svensk forbund, som ble nedlagt for et år siden, så burde jo medlemstallet øke fort.

 

- egentlig hadde jeg lyst til å avslutte min FB-konto, men nå kan jeg ikke det.

 

Supert Sindre!

Link to post
Share on other sites

Endelig ble det tur ut med Comforten.

 

Vinter er en fin tid på sjøen det også. Særlig for oss i vest med 6-7 grader i sjøen.

 

Ferdatorsken er på vei. Borgundfjordfisket har lange tradisjoner. Litt tidlig enda, men en fin mulighet til å komme seg utpå.

 

Litt ruskevær i dag og snøen lavet ned de 5 nm det var hjem. Heldigvis er jeg godt kjent her lokalt.

Sikten var dårlig og en påminner om at ting må være på stell.

Når all opplyst bebyggelse forsvinner, ingen fyrlykter som synes, da er det tid for å virkelig følge med.

 

 

Her ligger 3 stk Farstad offshore fartøy med full belysning på broen mm. 350meter unna.

bilde

 

Men man lærer seg noen fastpunkter, som broer med så og så mange lyktestolper, opplyste fabrikkområder etc. Da vet man at kart og terreng stemmer.

 

 

bilde

 

På vei utover, så jeg at det lå en del garn ute i leia. Så da ble det utkikk på retur. Kunne bare se en blåse, som det hadde lagt seg snø på... Hvor de andre var må gudene vite.

 

En tanke som slo meg. -ulempen med led lanterner, er at snøen kladder seg på glasset uten å smelte. Mao, vinterstid og snø er det en stor fordel med glødetrådpærer som varmer og smelter snøen.

 

Så, kom dere på sjøen folkens :) -torsk ble det også.

 

-en rar paranoid følelse når en ikke ser en dritt. Synes jeg stadig hørte kraftig motordur fra store fartøy . I leia går det stadig kjemikaliebåter til Sundolitt mm.

 

Det er på tide at jeg lærer meg å bruke radaren min...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ute å fiska i går. Ble først utsatt for et ran/ svak dømmekraft hos min lokale båtutstyrbutikk. Skulle ha en dunk parafin til Wallasen og gikk det ifra med havfiskestang av typen Lawson offshore boat 7', GTR T15 snelle og nye silikonsluker.

 

Ingen fisk, men når man ser dette ekkoet så holder man ut snøværet.

 

Kan noen si noe adekvat om bildet?

1423053279.jpg

 

Ja, og så kjøpte jeg sånn ting som måler meter med sen som har gått ut... Og den stemte på en prikk med ekkoloddet, på meteren.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Eureka,jeg har sittet og lest hele fortellingen om ditt arbeid med Comforten.Når jeg først startet, kunne jeg ikke legge ifra meg.Hvordan fikk du tid til å skrive så omstendelig på forum ved siden av det praktiske arbeidet du har gjort?

Jeg har gjort omtrent det sammen med min Alo 28(74 model,med untak av v.vannstank.og septiktank med elektrisk pumpe.

 

Heldigvis har jeg ikke hatt råteproblemer,men rikelig med lekkasjer, stort sett på samme plassene som deg.

 

Jeg ser på et av de siste bildene dine at du har cockpittelt,kommer ikke storseilsjøten i konflikt med dette?Har du glidelås i overgangen sprayhood/ c,pitt telt?

 

Du nevner båtforreningen du hører til, er det Ålesund seilforrening med havn i Norevika?

 

Hallen der du hadde opp båten,er det Ljånes(?) i Skarbøvika?. Er den åpen for alle, eller berre for medlemmer av båtforreningen?Hva koster det pr dag med løft inn-ut?

 

Jeg har tidligere lovet å legge ut bilder med beskrivelse på forumet, men til tross for iherdige forsøk, klare ikke jeg ikke å laste opp bildene.Dette til tross for forklaring frå blant andre "Roger-Ro" og Finnaren,Hvordan har du fått det til :confused: .

Takk for noen meget gode tips,dette oppmuntrer meg til å prøve på nytt med bilde og innlegg.

Link to post
Share on other sites

Tid? :) tråden har jo var noen år, så da blir det litt skriving. Og så bruker jeg ikke tid på Facebook mm :)

 

Riktig observert mtp skjøte og kalesje. Jeg kan ikke bruke kalesjen når jeg seiler. Kan til nøds bruke taket og bakveggen om jeg rigger til noen stropper for å sette bøylene foran i spenn. Og surre fast fremste klaffen på taket. -men jeg har gode seilklær.

 

Jeg er medlem av Ålesund seilforening, som har havna i Nørvevika. Men jeg har båten på egen brygge 3 nm lenger inn i fjorden.

Hallen har ikke noe med foreninga å gjøre. Det er det gamle skipsverftet Liaaen som brukes både til opplag og slip. Åpent for alle. Det et vel Aspevågen Marina de heter, driver hallen. Cato Malmedal er mannen. Hyggelig kar. Mener jeg betalte 2300 for mine 30 fot, 7 dager på land. Depositum for nøkkel. De stiller med bukker og høytrykkspyler er til disp. Man kan jobbe der hele døgnet men med restriksjoner på varmearbeid utenom åpningstid. - det er noen millioner kr i båt der. Så må man ha med arbeidslys om man vil se noe når det blir mørkt.

Link to post
Share on other sites

Når du skriver et svar, og har oppe skrivefeltet, så skal det stå " legg til bilde" eller noe slikt. Om det ikke gjør det, så skal du "åpne vanlig editor". Da får du opp flere funksjoner. Du skal uansett trykke legg til bilde, på pc er det vel et bildesymbol i verktøylinjen. På min iPhone kommer det da et grått skjermbilde. Der finner du først frem bildet, det lastes opp, så markerer du setningen og kopierer den, deretter..,,,, arggh, kjenner jeg ble fryktelig dårlig til å forklare det.

 

Det er litt markering, kopiering og lim inn. Når man får det i fingrene, så går det lett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...