Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

På tur ute på sjøen må man vel regne med bølger,både skapt av vær og av andre båter. Værre er det når en del enkle mennesker passerer båter som er fortøyd langs land.med hekkbølger herfra og til evigheten.

Sto en gang i våres på taket av båten, og festet riggen. Forbi kom den ene etter den andre, og passerte med 15-20 meters klaring. I halvplan. Når jeg forsøkte å peke på bølgene deres så de fleste bare uforståendepå meg og fortsatte i sin egen verden. Jeg rakk stort sett å reise meg og holde meg godt fast i riggen.

I ettertid har jeg kommet til at det det å bli sint på disse er det samme som å bli sint på en valp som gjør fra seg inne. Det litt tomme blikket forteller jo at de ikke har peiling på at dette er galt.

Da må man heller syntes litt synd på dem.

Redigert av First25 (see edit history)

First

Link to post
Share on other sites

Alt er mulig bare man legger godvilja til, slapp av, senk skuldrene og nyt livet på sjøen. Hvis man innhenter en båt i trangt farvann, så kjører den sikkert sakte fordi det er masse fint å se på akkurat der. Møter man en båt i trangt farvann, ligg stille og vent, ta frem kikkerten og kanskje du ser noe fint! Bruk litt tid på å finmanøvrere med båtene, finner nok ut at man kan kjøre ganske sakte og fortsatt ha full kontroll, selv om det kanskje medfører at man må bruke litt mere ror og gir!

Jeg er på ingen måte perfekt, men det virker for meg som at mange er engstelige for å drite seg ut og vegrer seg for finmanøvrering, derfor har jeg i løpet av mine år på sjøen observert at det i større gjestehavner som ser tilsynelatende fulle ut alltid er ledig plass innerst!! Men fortsett gjerne slik, deilig med ledige plasser innerst, der er det som regel mindre skvalp også!

Men igjen: senk skuldrene og ha kardemommeloven i bakhodet!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Vimpelmast på kajakk er fint helt til de går rundt. Blir visstnok tungt å gjøre eskimorulle med en slik stang.

 

Jeg har stor respekt for kajakker, dvs jeg gjør alt jeg kan for å ikke lage bølger for dem. Et annet medlem her opplevde å nesten kjøre ned kajakker på Gule Humpen i kuling og 4-5 meters bølger. Han så dem ikke og ble fortalt dette av en kamerat i en anne båt. Det forundrer meg at noe vil ta slike risikoer.

 

Jeg erfarer ofte at andre båter ikke ser små farkoster. Stort sett hver gang jeg og jr er ute og kjører wakeboard. En 9 fots rib med meg stående og vinke er visst vanskelig å se. Det skremmer meg med tanke på kajakkenes synlighet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blindleia har bare noen få korte steder hvor det ikke er plass til motgående båter.
Men når marinen tar seg en tur gjennom Blindleia, tror jeg nok det er lurt å holde litt unna, enten en kommer i kajakk, seilbåt eller motorbåt. Her to bilder av MTB'n Geir, med utkikk i baugen (og papirkart!) for en del år tilbake.

 

knm_geir.jpgknm_geir_utkikk.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men når marinen tar seg en tur gjennom Blindleia, tror jeg nok det er lurt å holde litt unna, enten en kommer i kajakk, seilbåt eller motorbåt.

 

Lars H.

 

Vi seila også Blindleia med MTB, det var trangt og vi måtte bakke opp etpar steder for å komme rundt. De var ikke så lettmanøvrerte som man skulle tro, med to motorer og greier. Det var faktisk forbudt å "vri" dvs en motor fremover og den andre bakover pga utrolig mye stress på skroget rundt der thrustlagerne var montert. Kun tillatt i nødsfall (selvfølgelig)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Det virker som om fornuften avtar proporsjonalt med antall høydemeter opp til fly-bridge..

 

Da er det ikke mye fornuft igjen ombord i Mariell.

Nå er det enkelte som mener at dette stemmer for Mariells kapt. Jeg trodde ikke det gjalt oppførselen på sjøen, men du har helt sikkert rett :tongue:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Apropos Blindleia; Jeg var der en tur i fjor, og jeg må si det er lenge siden jeg har sett så mye tåpelig båtkjøring. At guttunger i en With drommedille gir på litt og kjører litt "slalom" har vi jo sett før. Det jeg faktisk ikke har sett før er menn på 60-70 år som kjører "slalom" med ribben sin. Joda, det var flere "gamlinger" som hadde det travelt. De måtte liksom forbi. Disse gamlingene har jo ikke små ribber, gjerne store ribber på 20-25 fot. Disse skulle forbi nesten hele tiden, og siden køen lå i 5 knop måtte jo disse opp i skikkelig "halvplanefart" for å komme forbi.

 

Stakkarene i sørlandssjektene kunne jo like godt tatt seg en tur i berg- og dalbanen på Lise berg. Da hadde de i det minste vært klar over at de ikke skulle drukket kaffe.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er ikke bare oss med store båter som burde tenke seg om.

I dag var jeg en tur på sjøen, ligger å nyter solen med snøret ute.

Strømmen fører meg mot land og jeg gjør meg kalr til å starte opp.

Astanden til land er nå ca 40 m og jeg ser en båt som kommer i ca 10 k mellom land og meg, jaja dette går fint, men så kommer det en i ca 20 k som på liv og død skulle mellom meg og den ande båten slik at vi var tre båter i bredden.

Denne båten var + - 20 fot og laget ekle bølger og da spesielt overfor den andre båten.

Det kan siest at på den andre siden var avstanden til land ca 600 m og ingen båter.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Det kan siest at på den andre siden var avstanden til land ca 600 m og ingen båter.

Det kan se ut for at de med kraftige motorer og høy fart velger korteste avstand mellom A og B for å holde drivstoffutgiftene nede.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette fortsetter nok så lenge vi vil.

 

Kom inn Verlebukta mot Moss sørfra i går. Der lå flere små åpne båter og fisket (er det makrellen som er kommet?) like utenfor innløpet til kanalen, på vestsiden. Jeg valgte å gå ned i 5 knop i god tid før jeg kom til disse båtene, noe som kanskje kostet meg 2-3 minutter ekstra.

 

Disse minuttene kunne jeg da bruke til å betrakte flere store båtet (ja, med FB) som kom inn mot kanalen i marsjfart 20-25 knop. Noen av dem gikk ned til 10-15 knop et par hundre meter før innløpet til kanalen, men alle ventet til de nesten var inne i kanalen før de slakket til 5 knop.

 

Jeg var glad ikke jeg satt i småbåtene, for å si det slik.

 

Det koster da så lite å ta litt hensyn, og gjøre fisketuren til barn og voksne hyggelig, i stedet for å holde på sin rett til å spare de minuttene og si "de får da tåle bølgene hvis de skal være på sjøen..".

Link to post
Share on other sites

5 knops grensa i Verlebukta starter ved en linje mellom Kleberget og sydenden av moloen ved Fiske båthavn - dvs ca 300 meter syd for innløpet til Kanalen.

5 knops grensa varer helt til man har passert nedlagte papirfabrikken i Mossesundet, linje mellom Rossnestangen og Sandbukta. Her syndes det mye - og det gir store bølger i 4 småbåthavner i området.

Her er et bilde som viser hvor det er 5 knop. Så får vi håpe at Politiet prioriterer å kontrollere her i år.

 

5_knop_i_moss.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er endel småbåteiere som virker som om de har lagt igjen vettet på land også. Jeg kom kjørende vestover i Blindleia fra Lillesand i går og passerte en 12-13 fots kandstedsbåt med fire voksne (med meget god klaring) i Skallefjorden. Sakket til ca 5 knop gjennom det trange før Justøybroen og holdt denne farten til forbi Espeviken. Landstedsbåten tok meg igjen i det trange og ble tilsynelatende liggende et stykke bak meg.

 

Da det så viet seg ut var det ingen båter i sikte foran meg og jeg økte farten. Da opptager jeg at landstedsbåten danser noe skikkelig i bølgene mine ca 10 m bak hekken. Den må ha kjørt godt opp på babord siden av meg, kloss inntil båten min, på slutten av det trange og var ikke mulig å se fra førerposisjonen. Hun var vel lei av å kjøre 5 knop og hadde antagelig tenkt seg forbi uten tanke på at jeg også ville gi på når det utvidet seg. Alt gikk bra, men slikt er likevel bare for dumt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...