Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

"Store" båter vil alltid gå for fort på det som kapteiner av mindre båter betegner som for liten avstand. "Små" båter vil alltid være i veien for kapteiner med større båter. Kajakker vil alltid padle på feil plass, seilbåter vil alltid henge et seil i masta og gå for motor for å ha vikepliktsfordel. Seilbåtfolk vil alltid mene at motor burde forbys, bortsett fra som generator eller hjelpemotor i seilbåter. Motorbåtfolk vil alltid irritere seg over ulyd fra rigging/mast på seilbåter i vind. Det vil alltid være noe...

 

 

Kan ikke bli mere enig :thumbsup:

Glad ikke jeg klarer å irritere meg, må gjøre sjøklart hver gang jeg kjører uansett.

God sommer og kos dere på skjøen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sam H det virker som det er du som er idioten her. på samme måte som de j.... sykkelistene i kondomdrakt som skal stå på retten sin til de ligger flat under en lastebil.

Jeg hadde ikke ville blitt en "bow eagle" på en tanker eller danskebåten, på samme måte som du ikke vil bli filet av en 30fot motorbåt

En ting mange ikke forstår er at det stort sett er plass til alle på sjøen, og man kan - hvis man orker å holde utkikk og bevege på roret - stort sett passere med god avstand. Til forskjell fra langs landeveien hvor avstanden mellom kjøretøy av ymse type og retning stort sett er veldig liten. Sammenligningen din holder altså ikke mål. Hvis man ikke klarer å få med seg hva som skjer i farvannet rundt en er det på tide å vurdere å nedgradere farkosten til noe mer langsomtgående før man forårsaker en ulykke. For selv om det er kajak-padleren som må ta den fysiske støyten er det nok føreren av den andre båten som må ta ansvaret. Og det er nok ganske tungt det også.

Link to post
Share on other sites

 

Det konkrete tilfellet er at jeg har båtplass i en båthavn hvor en seilerskole driver opplæring av nye seilere i inn/utseilingen av havnen. Er man som motorbåtfører på vei inn til havnen er det et hav av plass og ikke noe problem å legge seg på vent. Er man derimot på vei ut har man bare noen meter å bevege seg på sideveis. En motorbåt uten fremdrift er som en dupp og havner der vårherre vil. Det er dermed fort gjort å havne opp i en farlig situasjon, for eksempel at man på grunn av vindfang og ikke styrefart havner inn i fortøyde båter eller bryggeanlegg.

 

Det som var mitt poeng var at man tidlig i seileropplæringen også tar opp det faktum at en motorbåt i gitte situasjoner ikke er manøvreringsdyktig.

 

 

Var nettopp følgebåt på tilsvarende opplæring, og kan underskrive på at det «plutselig» kunne bli litt trangt, ja ... selv m. god plass, kun 12 ft og påhenger :yesnod: Det høres klønete ut å arrangere seilskole midt i utseiling fra havn, kanskje det går an å gjøre oppmerksom på problemene og kanskje få timeplanen også?

Link to post
Share on other sites

 

Jeg er ikke alene der ute i liten båt, når som helst kan en overraskende dukke opp rett foran baugen din om du ikke følger med. Kanskje er det et par unger fiskende fra kano i tusmørket? Ville du hatt et slikt sammenstøt på samvittigheten? Skal vi frata dem også muligheten til å padle?

 

 

Som om annen (små)båttrafikk er det eneste «problemet» ... disste tåkefyrstene forstår jo ikke at selv om alle andre holder seg på land så gjør ikke holmer og skjær det. Noe vi jo ofte ser resultatet av i media, når båten plutselig står plantet på fast grunn etter et utilsiktet forsøk på å utrydde seg selv fra førerens side.

Link to post
Share on other sites

@LM9725

Jeg ser ærlig talt ikke problemet ditt, med Canaima (langkjølt, 13tonn, enkel aksel, baugtruster) setter jeg glatt og ubekymret baugen i fjæra/elvebredden og venter til situasjonen er avklart ved fare for sammenstøt om jeg så kan forhindre det. Uansett om det situasjonen ellers inkluderer er en svømmer eller Victoria.

 

Jeg syns kanskje heller ikke det er helt greit å skyte mot andre fartøy selv om det er trangt og jeg kanskje har driti meg ut ved å gå inn der jeg ikke burde...

 

Jeg setter IKKE båten min opp i ei urein steinfjære pga at to kajakkpadlere skal i sin beste rett demonstrere akkurat det. Propellsalat, stein i skroget osv er absolutt ikke aktuelt som et frivillig valg.

 

Og det er ikke noe problem å gå gjennom hvor jeg gikk, mange fritidsbåter gjør det og så lenge man holder 3-4 knop minimum går det fint selv i litt ruskete vær. Problemet er når man tvinges ned under 1 knop av noen som kan padle absolutt alle steder i sundet, men selvfølgelig kan med fulle rett være maksimalt til plage for alt og alle. Og gjerne demonstrere det i den farta de selv velger, f.eks. med å plaske akkurat nok med åra til at de såvidt driver fremover. Jeg padler selv en del kajakk, og jeg håndpadler i frisk bris motvind raskere enn de lunket avgårdet. Og enkelt forklart; hvem bruker bremsetak/bakovertak rett ut fra kajakken og forover for å svinge 20-30grader?

 

Og jeg ville aldri utagert på dem for hva de gjorde i sundet, jeg snakker om at de med verdens største overlegg fortsatte å padle sakte i eneste renna jeg hadde ut ytterligere 100m eller så etter at vi kom ut, for så å ta nitti grader av og padle tilbake mot landet på styrbord side. Dette var utelukkende en stor protest mot meg og de ville spart en del padling og bølger på skråt tvers av baugen om de tok landet med en gang når de kom ut av sundet.

 

Detter er reinhekla idioter som greit nok har retten på sin side, men de misbrukte den hinsides for å demonstrere at de nettopp hadde retten på sin side.

 

Men jeg klarte å beherske meg, jeg lå 50m bak dem og klarte å holde meg korrekt i leia. Men hadde det ikke vært for at de stakk av innover mudderdeltaet etterpå ville jeg definitivt praia dem og forklart i enkle og mer avanserte ordelag eksakt hva jeg mente om saken...

 

edit: Og dessverre satte de opp såpass med fart når de først kom seg ut av renna at jeg ikke engang rakk å gi dem en hekkbølge som takk for sist. Men fort kunne de padle bare de fant ut de var på vei midtfjords, var nesten imponert over farta da...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol: :lol:

 

Vi har ikke for vane å klaske til kai i 6 knop...

 

Håper det ikke er for mange som har den uvanen. I motorbåter har vi et sånt merkelig lage på motorkontrollen, ca midt mellom forover og bakk hvor propellen er frikoplet. Interessant nok siger båten faktisk veldig fint inn mot brygga i passe fart da... :giggle:

Link to post
Share on other sites

og i trange sund gjerne med strømmen bakfra, hadde jeg opprettholdt min styrefart på 4-6kn om det var aldri så mange kajakker eller joller i veien.di hadde nok flyttet seg når de innså at jeg ikke ville risikere min egen båt og mannskap bare for at de skulle padle midt i leia.

Er jo derfor man har fløyte på båten!

Så jeg gleder meg til å oppleve blindleia, vrangsund,sørlandsleia og alle de andre plassene man har hørt så mye om, for første gang i sommer. Håper virkelig det ikke er så mange idioter der som det høres ut som. Og min båt gjør 6,3kn på tomgang, så saktere enn det har jeg ikke tenkt å ferdes.

Link to post
Share on other sites

 

:lol: :lol:

 

Vi har ikke for vane å klaske til kai i 6 knop...

 

Vi snakker ikke om å klaske til kai i 6 knop men å gå under 6 knop over et langt strekke i en smal renne med to padlene tullinger som sperrer renna fremover.

Til kai pleier aller fleste å manøvrere seg kai.

For egen del har jeg som mest saktegående 2 knop på en maskin og med en god kjøl fra for til akter er jeg konge i sakte fart.

Når det gjelder motorbåter er det svært forskjellig hvor sakte de kan gå. Vi skulle hatt vridbare propeller som de gamle snekkene hvor man kunne sette reverseringshendelen litt foravfor fri å bare glide fram i 1 knop uavhengig av motorens turtalll. Det var tider det. :)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tilfellet med SamH forteller meg EN ting som jeg for øvrig også fikk innprentet på kurset til båtførerbeviset(som jeg egentlig ikke trenger), Bedriver man nattseilas så skal det foregå i sakte fart og uten at man forlater utkikken et sekund !

Nå er SamH utstyrt så godt det er mulig og etter min oppfatting mer enn tilstrekkelig til å bli sett i tide, men det kan likevel være objekter der ute som man ikke oppdager før man er kloss på. Jeg vil ikke ha noe dødsfall på samvittigheten uansett situasjon og da er det min fordømte plikt å ferdes på en måte som ikke setter noen i fare uansett om de selv kunne gjort seg synligere. Det kan være så banalt som mangel på strøm på både store og små båter !

 

Nattseilas er ikke som vanlig seilas, man trenger trening og forståelse for at det aldri må skje i stor fart og aldri uten god utkikk !

(Det er ikke mange årene siden flommen førte en campingvogn ned Lågen og helt ut til Stavern uten at den sank)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

og i trange sund gjerne med strømmen bakfra, hadde jeg opprettholdt min styrefart på 4-6kn om det var aldri så mange kajakker eller joller i veien.di hadde nok flyttet seg når de innså at jeg ikke ville risikere min egen båt og mannskap bare for at de skulle padle midt i leia.

Er jo derfor man har fløyte på båten!

Så jeg gleder meg til å oppleve blindleia, vrangsund,sørlandsleia og alle de andre plassene man har hørt så mye om, for første gang i sommer. Håper virkelig det ikke er så mange idioter der som det høres ut som. Og min båt gjør 6,3kn på tomgang, så saktere enn det har jeg ikke tenkt å ferdes.

 

Det høres ikke ut som du har tilstrekkelig manøvreringsevne til å trafikkere såpass trange farvann ... Andre må selvfølgelig også vise hensyn til fartøy som ikke er i stand til å manøvrere, men det er først og fremst ditt eget ansvar å ikke sette deg selv i sånne situasjoner. Det blir garantert ikke bare fartøy som lager merker under vannlinja du får problemer med ... det vil blant annet være en drøss sånne tullinger som meg med lang stang på taket og totalt uforutsigbar kurs, og du har ingen grunn til å anta at vi er det minste mer fleksible enn det du er selv :o)

Link to post
Share on other sites

For å dra mi historie litt inn på det generelle igjen, en utfordring og sannsynlig hele kimen til situasjonen min er at sundet er veldig vanlig å ferdes i båte av fritidsbåter og padlere og jeg mistenker sterkt mange av motorbåtførere ikke akkurat velger minimum styrefart gjennom der. Skulle gått helt fint å lekt MTB og flisa gjennom i 20-30knop hvis det var intensjonen, og jeg har en følelse en del nettopp gjør det. Og at den type episoder gjør at padler regelrett hater motorbåter der, spesielt en som ligger og ruser motor bak dem.

 

Derfor antar jeg på det sterkeste at reaksjonen fra padlerene var at de ville vise overfor motorbåten min at de hadde like mye rett å være der som alle andre og at dette absolutt ikke skulle være noen fordelaktig snarvei. Problemet er at de ikke innser idiotiet og omfanget av sin egen gå-sakte-aksjon. Jeg på min side innså det, og gjorde mitt ytterste for å være høflig og korrekt og lå 50m bak dem og brukte hverken rop eller fløyte etter dem. Det fungerte, men nervene mine hadde ikke godt av det... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Så jeg gleder meg til å oppleve blindleia, vrangsund,sørlandsleia og alle de andre plassene man har hørt så mye om, for første gang i sommer. Håper virkelig det ikke er så mange idioter der som det høres ut som. Og min båt gjør 6,3kn på tomgang, så saktere enn det har jeg ikke tenkt å ferdes.

Det høres ikke ut som du har tilstrekkelig manøvreringsevne til å trafikkere såpass trange farvann ... Andre må selvfølgelig også vise hensyn til fartøy som ikke er i stand til å manøvrere, men det er først og fremst ditt eget ansvar å ikke sette deg selv i sånne situasjoner. Det blir garantert ikke bare fartøy som lager merker under vannlinja du får problemer med ... det vil blant annet være en drøss sånne tullinger som meg med lang stang på taket og totalt uforutsigbar kurs, og du har ingen grunn til å anta at vi er det minste mer fleksible enn det du er selv :o)

 

Det blir hyggelig på vannet i sommer ser jeg :pray:

Saaaakte fart i trange leder. Om båten til Haraune gjør over 6 knop på tomgang må han fri ut innimellom om situasjoner oppstår. Skjønt, i de trangeste ledene vil du få problemer om "køen" går i 5 knop, da MÅ du bruke gearet ditt. Quantumduck håper jeg tar maksimalt med rev i seilet sitt på de trangeste stedene(er rimelig sikker på at du gjør det).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker ikke om å klaske til kai i 6 knop men å gå under 6 knop over et langt strekke i en smal renne med to padlene tullinger som sperrer renna fremover.

Disse skrævtråkkerne i kondomdress tidligere nevnt i tråden forviller seg av og til ut på vannet, utvilsomt. Men man har jo ingen garanti for å kunne holde 5+ i alle farvann bare kajakkene passer seg. Blir litt som å gi syklistene skylda for hele morrarushet og stå på hornet så alle de andre tullingene passer seg ...

Link to post
Share on other sites

Disse skrævtråkkerne i kondomdress tidligere nevnt i tråden forviller seg av og til ut på vannet, utvilsomt. Men man har jo ingen garanti for å kunne holde 5+ i alle farvann bare kajakkene passer seg. Blir litt som å gi syklistene skylda for hele morrarushet og stå på hornet så alle de andre tullingene passer seg ...

 

Nei, dette er så totalt feil som det blir. Jeg påstår ikke at jeg skal få lov å holdet vilkårlig hastighet hvor som helst; eneste jeg ber om er å få holde minimum styrefart på 2-3knop når det er som trangest og litt høflighet hvor man hjelper hverandre til en tryggest mulig ferdsel.

 

Nærmeste sammenligninga hvis du skal trekke det til vei blir å sykle i gangfart i motbakke med stor og tung lastebil bak deg og stå på din rett så han ikke kommer forbi. Da må han sannsynlig stoppe og ta løs i bakken og slure en del clutch for å holde gangfarta til sykelisten fremfor, og jeg mistenker hvis han veier 30-50tonn at han blir lidderlig forbanna på at sykelisten står på sin fulle rett å være der.

 

Det handler om totalt meningsløs provokasjon kun for å vise at man har rett til å stå i veien.

Link to post
Share on other sites

Quantumduck håper jeg tar maksimalt med rev i seilet sitt på de trangeste stedene(er rimelig sikker på at du gjør det).

Hvis det er så trangt at man ikke har «slækk» til å slippe fram andre - selv om man såkalt har rett til veien - er det bare å ta ned seilene ja. Er ikke alltid lettere å holde en seilbåt under 5kn heller, for ikke å snakke om å stanse dersom det skulle «dukke opp» et eller annet i veien ... Jeg synes det kan være ganske morsomt å seile innaskjærs, men hvis jeg absolutt må skvise meg gjennom trange og traffikerte sund hvor andre har begrensa muligheter til å manøvrere syns jeg ikke akkurat det er juks å rulle inn genoa og fyre opp dieseldyret, som et minimum.

Link to post
Share on other sites

Nei, dette er så totalt feil som det blir. Jeg påstår ikke at jeg skal få lov å holdet vilkårlig hastighet hvor som helst; eneste jeg ber om er å få holde minimum styrefart på 2-3knop når det er som trangest og litt høflighet hvor man hjelper hverandre til en tryggest mulig ferdsel.

 

Nærmeste sammenligninga hvis du skal trekke det til vei blir å sykle i gangfart i motbakke med stor og tung lastebil bak deg og stå på din rett så han ikke kommer forbi. Da må han sannsynlig stoppe og ta løs i bakken og slure en del clutch for å holde gangfarta til sykelisten fremfor, og jeg mistenker hvis han veier 30-50tonn at han blir lidderlig forbanna på at sykelisten står på sin fulle rett å være der.

 

Det handler om totalt meningsløs provokasjon kun for å vise at man har rett til å stå i veien.

Det er vel ingen grunn til å konstruere seg problemer her? Kan du holde styrefart på 2-3kn over tid så vil du ha få problemer med å oppfylle ditt ansvar i trange farvann, nemlig å være i stand til å vike for fartøy du innhenter uten å kunne passere.

 

Selv om andre har rett til veien har de ikke rett til å hindre annen trafikk unødvendig. Jeg oppfatter dét som ditt poeng her, mens t mitt var at man bør tenke seg om to ganger før man oppsøker situasjoner hvor det tekniske, mentale, eller ferdighetsmessige begynner å utfordres i forhold til manøvrering, slik det høres ut som det gjør for noen når de ferdes i trange og trafikkerte farvann og er ute av stand til å manøvrere skikkelig under 6kn f.eks.

Link to post
Share on other sites

om det var aldri så mange kajakker eller joller i veien.di hadde nok flyttet seg når de innså at jeg ikke ville risikere min egen båt og mannskap bare for at de skulle padle midt i leia.

 

Og min båt gjør 6,3kn på tomgang, så saktere enn det har jeg ikke tenkt å ferdes.

Du får benytte deg av påkjørsretten din da, så kommer du deg nok frem skal du se :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? Hvis noen ikke er mentalt utrustet til å føre den båten de har skaffa seg syns jeg det er veldig greit om noen gjør oppmerksom på at de bør nedgradere.

 

Ærlig talt!

I denne tråden ber man om at det vise gjensidig hensyn mellom båtførere. Det bes om at det tas hensyn til redusert manøvreringsdyktighet i gitte situasjoner, og du påstår at man da ikke er mentalt skikket????

 

Denne tråden har etterhvert utvikles seg til den klassiske "seilbåtfører rakker ned på motorbåtfører og motsatt". Dette fenomenet har vel vært fremme så mange ganger at det vel snart må være ferdig debattert?

 

Kan man ikke bare be om gjensidig hensyn uansett om det er mellom seil / motor, seil / seil, motor / motor eller om det er roende eller svømmende involvert!

 

Det som er det værste er at jeg lar meg hisse opp av mange av innleggene.

 

Forøvrig: Ha en god og hensysfull sommer på sjøen alle sammen!

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...