Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

På Vestlandet med hurtigbåter / katamaraner som pløyer gjennom trange sund opplever jeg noen ganger at de stopper opp og legger bi, slik at jeg kan komme meg ut av sundet jeg befinner meg i - eller har rotet meg inn i. Og jeg lærer samtidig at en bør ha med seg rutetabellene slik at en kan være forberedt på disse som befinner seg i nyttetrafikk. De ser nok mastetoppen av båten, men jeg er som oftest avskåret fra å se de.

 

Oppfatter ikke disse båtene eller ferger og hurtigruta som noe problem da det blir et samspill en kan ta rolig. En vet de kommer så da tar en forbehold og avventer situasjonen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Alle gjør vi feil, men å være egoist og kun hevde sin rett er noe helt annet!

Stoooor forskjell på båtfolk og folk i båt når vi kommer til det punktet her!

Det oppleves ikke slik her, etter endel svært bombastiske uttalelser.

Jeg er naturlighvis verdens beste skipper selv, men ydmyk nok til å se enkelte småfeil som skjer.

 

Til ts vil jeg si følgende. Jeg selv prøver å ta alle forhonsregler om at " alle andre kjører som idioter"

Da kan jeg legge opp min kjøring etter dette, for så å passe på at selv ikke havner i samme kategori ...

Alle.... vis hensyn, helt upovirkelig at påklistrede lover og regler. I praksis er ikke det nok.

Redigert av swans (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er etter mitt syn her problemet ditt ligger.. Du VET det kommer idioter i fylla som ikke oppdager deg tidsnok til å ungå sammenstøt hvis du fortsetter slik du har gjort med retten på din side.

Fotgjengere, syklister, mc-førere og andre bør generelt holde seg hjemme, evt. hengi seg til basehopping, da er sannsynligheten for å få idioter i hodet relativt liten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke glem personbilene som i helgene bør stå i garasjen eller bare kjøres på trygge veier, siden riskoen for å bli truffet av promillekjørere da er stor.

.

 

Eller bli truffet av dustehuer i kondomdress midt i veien som tror dem er med i Tour de France hver gang dem skal tur/retur jobben.

Jeg mener det bør være plass til alle på sjøen, store som små.. Vise hensyn til hverandre bør være en selvfølge. Det kan da ikke være så vanskelig....

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det bør være plass til alle på sjøen, store som små.. Vise hensyn til hverandre bør være en selvfølge. Det kan da ikke være så vanskelig....

 

Så enkelt kan det nok sies, men allikevel er det nok viktig med et regelverk, fortrinnsvis et som er forståelig, og at alle er kjent med disse?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

? Retten til Sam H behøver jeg vel ikke dokumentere ... Du misforstår nok det jeg skrev unge mann :saint:

 

Tror faktisk ikke at jeg har misforstått deg, ei heller er jeg opptatt av at dette skal bli en tråd mellom deg og meg som enkelte synes å frykte, MEN:

 

Kan du vise meg hvor i denne tråden; https://baatplassen.n...ikt-for-kajakk/

 

det fremkommer at man har vikeplikt for kajakk?

 

Et herværende medlem fra feil side av den norske fjellheimen og med påstått juridsk kompetanse sier sågar i et av sine innlegg i den tråden at:

 

Nei det har du slett ikke!! Det finnes ingen regel om vikeplikt for roende. De som hevder noe annet, vet ganske enkelt ikke hva de snakker om. Hvis de i tillegg har "papirer på" at de har ervervet høythengende nautisk kompetanse, bør de saksøke lærestedet sitt for spredning av vankunne. :smash: (eller kan hende de må ta kurset om igjen).

 

Så nå venter jeg i spenning på din, eller andres, innlegg som motsier dette!

 

ps

Jeg prøver ikke med dette å hevde noen påkjørselsrett!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Norges Padleforbund sier vel mye fornuftig i sine råd: "Sjøveisreglene gjelder også for kajakker og kanoer, dvs du har vikeplikt for all nyttetrafikk og seilbåter og også for motorbåter som kommer fra styrbord (høyre). I praksis er du sjøens myke og usynlige trafikant og må innrette deg der- etter. Husk at du er veldig liten og ofte usynlig for andre båter, spesielt ved lav sol etc. Hold deg langs land, studer sjø- kartet og velg gjerne ruter som går der andre båter ikke kan gå, på innsiden av skjær og holmer, gjennom smale, grunne sund etc. Ofte kan du finne ruter som er godt skjermet og leder deg til naturperler andre ikke finner.

 

Lærdeg sjøveisreglene. Dersom du oppfører deg forutsigbart på sjøen, dvs holder stø kurs, markerer tydelig hvor du går etc, er det også lettere for andre båter å vise hensyn overfor deg. Hold god avstand til nytte- trafikken og større båter. De kommer med mye større fart enn du tror. Skal du krysse leden, gjør dette på det smaleste punktet, utfør krysningen eventuelt i etapper hvor du kan skjule deg bak fyrlykter, holmer etc. Er dere flere i følge, kryss leden mest mulig samlet. Det gjør det enklere for andre båter å manøvrere, og dere blir mer synlige."

 

Eller er det vel fastslått at ingen har forkjørsrett, vikeplikt, påkjørsrett etc. på sjøen. Man skal holde avveien i hht regler uten at dette gir noen andre forkjørsrett. Det bør heller ikke være tvil om at kajakker er små fartøy etter $43

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Holder du deg langs land mangedobler du sjansen for påkjørsel..

Dette skjønner jeg ikke helt. De gangene jeg har padlet har det vært færre båter langs land enn lenger utpå. Jeg har alltid følt meg mye mer utsatt når jeg har padlet i åpen sjø.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Er du kanskje litt ute av kontekst her?

Hva er det du egentlig vil frem til, at innhentende fartøy ikke skulle ha vikeplikt ?

 

I all enkelhet er jeg kun opptatt av at alle gjør seg kjent med regelverket og følger dette enten de forflytter seg per motorbåt, seilbåt, kajakk eller hva det måtte være. Burde være vanskelig å være uenig i det? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke heller sitere de konkrete uttalelsene fra meg du reagerer på?

 

Øh.... Nei det kan jeg ikke!

Det jeg reagerer på er at jeg skriver at vi bør gjensidig vise hensyn, og du påstår at jeg skriver bare tull!

 

Vel, la oss anta at du har fullstendig rett!

 

For egen del hopper jeg av denne tråden her. Livet er for kort til å engasjere seg i dette.

 

Jeg skjønner uansett at slaget er tapt når jeg titter ut fra verandaen. Det ligger noen hundre båter med mast og dupper på utsiden akkurat nå.

 

Men for å gjenta en siste gang; Jeg opplever de aller fleste båtførere uansett mast eller ikke som hensynsfulle båtfolk som utøver godt sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk ikke at jeg har misforstått deg, ei heller er jeg opptatt av at dette skal bli en tråd mellom deg og meg som enkelte synes å frykte, MEN:

 

 

Nei det har du slett ikke!! Det finnes ingen regel om vikeplikt for roende.

 

ok. Så han som kjørte på Sam H hadde retten på sin side? Jeg tipper sam h og andre har RETT til å padle hvor de vil så sant de ikke er til sjenanse for andre.

g jeg mener fremdeles det er han som er "idioten" hvis han fortsetter med noe som han vet er svært risikabelt , selv om han har retten på sin side. :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Øh.... Nei det kan jeg ikke!

Det jeg reagerer på er at jeg skriver at vi bør gjensidig vise hensyn, og du påstår at jeg skriver bare tull!

 

Jepp, surr opp og surr i mente, som det het i salige Dusteforbundet.

 

Du skriver: «I denne tråden ber man om at det vise gjensidig hensyn mellom båtførere. Det bes om at det tas hensyn til redusert manøvreringsdyktighet i gitte situasjoner, og du påstår at man da ikke er mentalt skikket????» ... dette dreier seg selvfølgelig ikke om at man ikke skal vise hensyn, men man skal rett og slett holde seg unna farvann der man ikke har kontroll og kan manøvrere båten. Holdninger som kommer til uttrykk a'la «og i trange sund gjerne med strømmen bakfra, hadde jeg opprettholdt min styrefart på 4-6kn om det var aldri så mange kajakker eller joller i veien.di hadde nok flyttet seg når de innså at jeg ikke ville risikere min egen båt og mannskap bare for at de skulle padle midt i leia.» [#162] vitner mer om en løs skrue enn evne til å ta hensyn. Å dundre inn i et trangt farvann med mange andre båter og anta at alle andre har fantastisk mye bedre manøvreringsevne enn en selv og bare vil skvette unna er hverken tegn på overutvikla intelligens eller sjømannskap. (Jeg skulle forresten gjerne visst hvaslags «fare» en optimistseiler eller kajakpadler utgjør for mannskapet til Haraune...)

 

Videre «Denne tråden har etterhvert utvikles seg til den klassiske "seilbåtfører rakker ned på motorbåtfører og motsatt". » Igjen skjønner jeg jo at det er vanskelig for deg å forstå hvor du selv tar det fra. Jeg har flere ganger skrevet i denne tråden at også seilbåter må ta hensyn. Å krysse gjennom et trangt og trafikkert sund er bare tull, og hvis man dundrer uten manøvreringsevne gjennom en flokk kajaker eller optimister så hjelper det ikke at unnskyldningen henger i spinnakerfallet.

 

Men ellers, sarkasmer til side (nesten, det kommer en til slutt også, be warned) så ser jeg jo pointet til både deg og Haraune. Vi skal ikke gjøre det vanskeligere for hverandre enn det behøver være. Jeg ville oppsøkt denne seilskolen som holder til i havnemunningen din og hørt om de har noen tanker rundt problemstillingen. Bare at du har muligheten til det er jo ganske unikt, alle de konfliktsituasjonene vi har i denne tråden kjennetegnes jo ellers av at det dreier seg om ukjente.

 

Livet er for kort til å engasjere seg i dette.

Ja, det gir mening helt til det, eh, liksom ikke gir mening mere? Skjønner ... det høres nesten kjent ut ...

Link to post
Share on other sites

ok. Så han som kjørte på Sam H hadde retten på sin side? Jeg tipper sam h og andre har RETT til å padle hvor de vil så sant de ikke er til sjenanse for andre.

g jeg mener fremdeles det er han som er "idioten" hvis han fortsetter med noe som han vet er svært risikabelt , selv om han har retten på sin side. :-)

Nå skal jeg først ta en masse forbehold her, for jeg syns stort sett det kommer feil ut når man sammenligner trafikk på land og til sjøs. Og ikke nok med det, jeg har kommet med noen oppmuntrende ord til Sam H også. Stå på liksom. Men så hadde jeg ikke fått med meg bildene av kajaken og episoden med Hydrolift'en. Og det det handler om er at lover, regler og holdninger er fint, men det er ikke det som redder oss, in the bitter end. Det kan vi bare gjøre selv.

 

Når jeg er ute å kjører på to hjul så antar jeg at ingen ser meg, og i ca 10-20% av tilfellene så har jeg rett. Hva spiller det for noen rolle hva trafikkreglene sier og hvilke holdninger folk har da? Ingen verdens ting. Nå skal det sies at mange av disse episodene er harmløse, spesielt når jeg er forberedt, men ta noe så enkelt som bil med vikeplikt som skal inn på hovedvei fra sidevei til høyre. 5% kjører bare rett innpå unansett. Noen stirrer bare tomt framfor seg, andre har jeg øyekontakt med. Spiler ingen rolle, hvis jeg ikke er obs er jeg toast.

 

Så når Sam H sier han gjerne padler en mil utaskjærs for å unngå trafikk så rimer det ganske dårlig med bilder av mosa kajak og historer om Hydrolifter og SeaRayer. Hvordan klarte han å rote seg inn i farvannet midt mellom et skjenkested og et hytteområde, akkurat i stengetiden? Sam H har ikke kontroll på farvannet sitt. Vi andre som stikker mer enn 0.0001 cm må som et minimum ha en viss oversikt og plan i forhold til dybdeforhold og ferdselen vår. Og vi bør som kjent ikke rote oss inn i farvann hvor vi ikke har kontroll. Sam H trenger ikke ta hensyn til dybde, men han har alt å tjene på å sette seg inn i lokale forhold likevel, før han legger ut på nattseilasen sin. En isbre som kalver i Antarktis (

) eller et utested som stenger i Vestfold, hva er mest fatalt, egentlig? Sam H hadde nok takla det første med glans ... men når jeg har sett bildene av kajaken hans tenker jeg bare en ting: AMATØR. Og det må være lov å si, en amatør til en annen.
Link to post
Share on other sites

Vi er alle amatører, noen gladere enn andre ;)

Igjen, denne turen var et forsøk på å padle over 100 nautiske mil i et strekk, Holmestrand-Notodden, det er en tur på ca 28-30 timer.

Hele den turen går ikke utaskjærs ;)

 

Avreise Holmestrand ved soloppgang, 03.40 for å ha dagslys hele etappen i saltvann.

Mørket møtte jeg på kvelden i Skien som planlagt,etter en strålende dag, relativt lite trafikk, hyggelige, smilende ,observante og vinkende folk i de få båtene som var,

som vanlig på kysten utenom fellesferien.

 

I elva mellom Skien og Norsjø er det ingen trafikk på denne tiden av året. Slusene er stengt og det er vårflom.

Planen var etter å ha forsert strømmen og båret kajakken over to sluser, å padle over Norsjø for og nå Ferieland og Sauarelva ved soloppgang og dermed ha dagslys også neste trafikerte etappe opp mot Notodden.

Munken ligger i nedre del av Norsjø, de har enda kortere sesong en Ferieland og jeg tok for gitt at de ikke hadde åpnet enda.

Dumt av meg, dårlig planlegging. Der var det åpent, full fest og ingen kontroll av noen som helst er regelen heller enn unntaket her oppe..

Da disse båtene la ut fra bryggene der ved halv tre tiden, lå jeg midt i leia oppover vannet, og dermed lett match. Jeg var heldig og er ikke en større idiot enn at jeg har lært at der er ikke jeg igjen under tilsvarende omstendigheter.

 

Men selv om jeg tar en risiko ved å padle trafikert farvann om natten, og gjør det som her etter 24 timer underveis, og jeg er fullt klar over farene ved det, er det for mye å be om at andre på vannet tar hensyn, holder seg tålelig edru, skrur av lyset i styrhuset, avpasser farten og tar en kikk fremover? Blir så mye tryggere for alle da.

 

Båten som kjørte over meg snudde og plukket meg opp, og med meg sittende "Shaken not stirred" på sofan baki, kajakken på tvers på badeplattformen, fortsatte de festen ombord, høy baug, innelyset på, "skipperns" høyreside mot fartsretningen mens han innimellom kastet et blikk fremover. Det var litt tungt å forstå at ikke jeg ville være med på festen. Så mens flaskene ble kastet overbord, jeg stadig fikk høre det var min skyld, fortsatte det frem til Ulefoss til tonen av stadig repeterende allsang på Carolas Fångat i en stormvind, hvor tilleggingen bare ble litt forstyrret da matrosen falt i vannet. Det var en selsom opplevelse det hele.

Link to post
Share on other sites

Men selv om jeg tar en risiko ved å padle trafikert farvann om natten, og gjør det som her etter 24 timer underveis, og jeg er fullt klar over farene ved det, er det for mye å be om at andre på vannet tar hensyn, holder seg tålelig edru, skrur av lyset i styrhuset, avpasser farten og tar en kikk fremover? Blir så mye tryggere for alle da.

Sitat Sam H ..

 

Sånn som du forfekter er jeg helt enig i at den "perfekte" verden skulle vært... Gøy med ildsjeler som deg :thumbsup: , men av og til er det nødvendig å veie farer opp imot sin egen tilfredstillelse og nødvendigheten av det man driver med..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nei jeg er en verdiløs idiot i liten kajakk, lager knapt merker i propellen din om du kjører over meg, ingen grunn til å ta hensyn, holde utkikk eller holde seg edru pga. det. (...)

Opinionen er sikkert med på at det er greit å harve over en sliten padler bakfra.

 

Det svir kaskje mer å kjøre på en tømmerstokk, det er mange av de på vei ned vassdraget under vårflommen..

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om noen har klart å vri det til at det er sam h's egen feil at han ble nedrent. Er helt hans egen feil at han var på feil sted til feil tid og når han endatil har padlet et døgn uten søvn, får noen dette til å bli jevngodt med promille !

Skremmende holdninger som vises, spesielt fra haraune, som utrykker at han ikke vil vise hensyn eller overholde vikeplikt.

Det verste er egentlig at mange ikke har sympati med sam h, som etter mitt syn, var i en meget dramatisk situasjon, men det virker som om mange trekker på skuldrene og tenker at han har seg selv å takke.

Stå på sam, du har min fulle sympati og det er IKKE du som er tullingen her !

Link to post
Share on other sites

Eit døgn uten søvn tilsvarer langt over tillat promille til sjøs, og i tilleg hører vi jo at nattepadling er ekstremsport De trodde neppe du hadde noe seriøst fore deg.

 

Først og fremst, jeg er ALDRI påvirket av alkohol eller andre rusmidler som fører av båt, uansett størrelse.

Jeg har først og fremst ansvar for andre å utøve, og jeg har også maritime sertifikater å ta vare på.

 

Når det er sagt, hvor står det at jeg i kajakk, som hverken seiler eller motoriserer ikke kunne hatt promille underveis?

(http://www.lovdata.no/all/hl-19980626-047.html) ...

 

Skremmende, men sant.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg fikk noe svar på mitt forrige spm, så jeg prøver igjen:

 

Dere som er avhengig av en nokså høy styrefart.

Hva gjør dere når innhenter et saktegående fartøy (f.eks en seiler) i et trangt sund og det er for smalt til at man kan passere?

 

I det tilfelle som er beskrevet her var det snakk om to padlere som lå midt i sundet, men det kunne like gjerne vært en seilbåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...