Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

Kardemommeloven fungerer utmerket til sjøs også!

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill og forøvrig kan man gjøre som man vil!"

 

Rett til ditt og rett til datt, er man ikke på sjøen for å kose seg da? Hvis man ikke klarer å manøvrere båten i lav fart bør man holde seg langt ute på åpent hav! Min båt styrer jeg akkurat dit jeg vil det være seg i 0.5 knop, eller 15 knop. dette er en bølgemaskin med aksling og ror, uten baugpropell! Går "trafikken" saktere enn tomgang så er det vel ikke så vanskelig å nappe den i fri en gang iblandt vel?? Har vi ikke problemer så skal vi jaggu meg lage noen er mitt inntrykk etter å ha lest det meste av denne tråden!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Mange her har vel vært i Tønsberg rett før bruåpning? Da ligger det massevis av båter i alle størrelser på begge sider av brua, i rimelig trangt farvann i ingen eller svært liten hastighet, og det går da bra det også? De aller, aller fleste klarer å manøvrere i lave hastigheter uten noen problemer.

 

Så det er vel mer snakk om irritasjon over å ikke få kjøre i en hastighet som passer båtføreren, enn noe egentlig problem.

 

Og selvsagt, kajakkene kunne og burde vist hensyn. Stemmer for kardemommeloven også på sjøen!

Link to post
Share on other sites

Jeg vokste opp i den troen at man (per motorbåt) skulle behandle roende og padlende med andakt, respekt, høflighet og gi dem "rett til veien" (selvfølgelig innenbfor rimelighetens grenser), men den årlig gjentatte diskusjon/tråd her på forumet har til slutt overbevist meg om at det motsatte faktisk er tilfelle (mht hva loven faktisk sier). Har vi alle glemt disse tidligere tråder, eller husker jeg helt feil?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uansett, meg skremmer du ikke ut av vannet, enten det er i seilbåten, jolla, kajakk eller svømmende, vær helt sikker på juridisk etterspill for enhver som kjører over meg, uansett utfall. Jeg er nok minst like dum og sta som kondomdraktsyklistene..

 

Det er etter mitt syn her problemet ditt ligger.. Du VET det kommer idioter i fylla som ikke oppdager deg tidsnok til å ungå sammenstøt hvis du fortsetter slik du har gjort med retten på din side. Man bør ikke ta regelverket så bokstavelig som du gjør , når du vet at folk ikke følger det , og med sansynlige katastrolale følger for deg selv. Det gjelder å innrette seg litt etter hvordan verden i praksis er og ikke bare etter lovverket som kan feiltolkes , misforståes og glemmes av idiotene . . .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Og min båt gjør 6,3kn på tomgang, så saktere enn det har jeg ikke tenkt å ferdes.

 

Det var tider det. :)

Som jeg nevnte ovenfor: Gjør noe med motoren slik at en kan komme seg ned i "sakte fart". Forviller en seg inn i trange sund med begrenset manøvrering - og ikke noen mulighet for å snu - har en selv ansvaret for situasjonene som kan oppstå. Forsvarer ikke padlerne her for den oppførselen de viste til var dustede. Men hva hadde skjedd vist det kom en tilsvarende båt i motsatt retning...

 

Jeg vokste opp i den troen at man (per motorbåt) skulle behandle roende og padlende med andakt, respekt, høflighet og gi dem "rett til veien" (selvfølgelig innenbfor rimelighetens grenser), men den årlig gjentatte diskusjon/tråd her på forumet har til slutt overbevist meg om at det motsatte faktisk er tilfelle (mht hva loven faktisk sier). Har vi alle glemt disse tidligere tråder, eller husker jeg helt feil?

:thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Og får en problemer med manøvreringen i trange sund har en bokstavelig talt dritet på eget drag ved å unnlate å sette seg inn i de geografiske forhold på forhand. Finnes utallige oppslagsverk som beskriver leden en har tenkt å ferdes i.

 

I vinter kjørte jeg med bil på Kypros og en dag så kjørte jeg bort fra kjent område og etter noen timer på "fjellvei" havnet jeg ned i en utbombet landsby med null mulighet for å snu. Brukte over en time på å komme meg gjennom to kilometer med bombekrater og skarpe murhjørner. Flere steder måtte jeg ut får å "bygge" opp veien slik at jeg kunne komme meg over. Min egen feil som ikke hadde lest meg opp på hva jeg kunne møte på min ferd.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Apropo hensynsløshe kan jeg kaste inn en brannfakkel her....

 

Jeg opplever fra tid til annen det jeg vil kalle hensynsløshet fra jolleseileres side.

 

 

Problemet oppstår når 15-20 joller seiler i et virr-varr på kryss og tvers i et trangt sund.

En apell til disse er at de bør tenke på at mange motorbåter har liten manøvreringsevne og stor avdrift når de ligger på vent uten styrefart.

 

Dette er et moment jeg mener bør tas med i opplæringen på seilerskoler.

 

Bare for å presisere: Dette gjelder ikke alle jolleseilere!

 

Nå har jo jolleseilerene alltid følgebåt med seg. En annen sak er at Optimistene har 3 klasser, C= nybegynner, B= vidrekommende (og litt eldre) har blå strimmel i toppen. Sist A= gode seilere.

På større regattaer i "nevnte sund" er det alltid sikkerhetsbåter på vannet. Ved flere anledninger har man måtte avskjære motorbåter, som ville brøyte seg fram igjennom banen.

 

Hilsen mannskap på sikkerhetsbåt.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt!

... osv ...

Duverden, her var det da uvanlig mye rot på en gang. Hvis noen sliter med å få båten manøvrerbar under 6kn i trange farvann hvor alle andre seiler (eller «kjører» - hvis det blir mer forståelig) saktere spiller det fint liten rolle om problemet sitter i spinnakerfallet, i hodet, eller motorrommet. https://baatplassen.n...ost__p__1298403

 

Pointet er at man ikke bør manøvrere inn i farvann hvor man ikke har kontroll. Dette har ingenting med seilbåt vs. motorbåt å gjøre.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er jo en evighedsdiskussion som jeg ellers har et princip om ikke at gå ind i. Men alligevel.

 

Hvis jeg venter ved en fodgængerovergang for rødt og det så bliver grønt, så ser jeg mig alligevel for inden jeg går ud på kørebanen. For selv om jeg utvivlsomt har retten på min side hvis jeg går over for grønt, så har jeg alligevel ikke lyst til at blive ramt af en lastbil hvis fører er ved at sende en SMS til sin ven og derfor overser det røde lys.

 

Og hvis jeg sejler i gummibåden så holder jeg mig godt væk fra alle større både og kunne ikke drømme om at udfordre skæbnen ved at forlange af større både at de skal overholde søvejsreglerne.

 

Og sejler jeg i Nord Westen, så er jeg naturligvis altid opmærksom på mindre både, på kajakker og på at overholde alle søvejsreglerne. Men er det ikke sådan, at hvis man kombinerer regler med sund fornuft og god dømmekraft, så går et som regel godt?

Link to post
Share on other sites

Ære være alle dere som aldrig har problemer med manuvrering uansett hastighet, og som alltid til alle tider har gjort de rette avgjørelser. Eller som ikke har noen form for oppdagelses trang.

må være flott å være perfekte.

i mellomtiden, vær snille å gi oss andre som til stadighet gjør feil, også en plass i paradiset.

Link to post
Share on other sites

Nå har jo jolleseilerene alltid følgebåt med seg. En annen sak er at Optimistene har 3 klasser, C= nybegynner, B= vidrekommende (og litt eldre) har blå strimmel i toppen. Sist A= gode seilere.

På større regattaer i "nevnte sund" er det alltid sikkerhetsbåter på vannet. Ved flere anledninger har man måtte avskjære motorbåter, som ville brøyte seg fram igjennom banen.

 

Hilsen mannskap på sikkerhetsbåt.

 

Jeg snakker i mitt innlegg ikke om regatta, men seilskole for nybegynnere......

Link to post
Share on other sites

Og får en problemer med manøvreringen i trange sund har en bokstavelig talt dritet på eget drag ved å unnlate å sette seg inn i de geografiske forhold på forhand. Finnes utallige oppslagsverk som beskriver leden en har tenkt å ferdes i.

 

Formoder dette gjelder for seilbåter under seil også Jawik.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

 

i mellomtiden, vær snille å gi oss andre som til stadighet gjør feil, også en plass i paradiset.

 

Alle gjør vi feil, men å være egoist og kun hevde sin rett er noe helt annet!

Stoooor forskjell på båtfolk og folk i båt når vi kommer til det punktet her!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt!

... osv ...

 

Duverden, her var det da uvanlig mye rot på en gang. Hvis noen sliter med å få båten manøvrerbar under 6kn i trange farvann hvor alle andre seiler (eller «kjører» - hvis det blir mer forståelig) saktere spiller det fint liten rolle om problemet sitter i spinnakerfallet, i hodet, eller motorrommet. https://baatplassen.n...ost__p__1298403

 

Pointet er at man ikke bør manøvrere inn i farvann hvor man ikke har kontroll. Dette har ingenting med seilbåt vs. motorbåt å gjøre.

 

Tillater meg å lime inn hele innlegget du mener er fullt av "rot".

 

Ærlig talt!

I denne tråden ber man om at det vise gjensidig hensyn mellom båtførere. Det bes om at det tas hensyn til redusert manøvreringsdyktighet i gitte situasjoner, og du påstår at man da ikke er mentalt skikket????

 

Denne tråden har etterhvert utvikles seg til den klassiske "seilbåtfører rakker ned på motorbåtfører og motsatt". Dette fenomenet har vel vært fremme så mange ganger at det vel snart må være ferdig debattert?

 

Kan man ikke bare be om gjensidig hensyn uansett om det er mellom seil / motor, seil / seil, motor / motor eller om det er roende eller svømmende involvert!

 

Det som er det værste er at jeg lar meg hisse opp av mange av innleggene.

 

Forøvrig: Ha en god og hensysfull sommer på sjøen alle sammen!

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er etter mitt syn her problemet ditt ligger.. Du VET det kommer idioter i fylla som ikke oppdager deg tidsnok til å ungå sammenstøt hvis du fortsetter slik du har gjort med retten på din side. Man bør ikke ta regelverket så bokstavelig som du gjør , når du vet at folk ikke følger det , og med sansynlige katastrolale følger for deg selv. Det gjelder å innrette seg litt etter hvordan verden i praksis er og ikke bare etter lovverket som kan feiltolkes , misforståes og glemmes av idiotene . . .

 

Siden du viser til "retten" så regner jeg med at denne retten er nedfellt i en lov og da vil jeg gjerne at du viser til hvilken lov/paragraf denne retten du her synes å henvise til fremkommer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte ovenfor: Gjør noe med motoren slik at en kan komme seg ned i "sakte fart". Forviller en seg inn i trange sund med begrenset manøvrering - og ikke noen mulighet for å snu - har en selv ansvaret for situasjonene som kan oppstå. Forsvarer ikke padlerne her for den oppførselen de viste til var dustede. Men hva hadde skjedd vist det kom en tilsvarende båt i motsatt retning...

 

 

:thumbsup:

 

 

Enkelt og veldig greit svar;

- Jeg rekket opp sundet med kikkert før jeg gikk inn og var ingen båter i området, men kajakkene lå i skjul og le bak noen bergnabber godt utenfor leia

- Hadde jeg møtt noen hadde jeg lagt meg til styrbord i leia og passert i sakte fart og kanskje med en fender eller to over ripa. Jeg formoder at møtende båter ikke kommer to i parallell og benytter absolutt hele bredda av leia

- Jeg kunne funnet frem sjøveisloven og hevdet min rett med §9 (led b f.eks.) og stått på den, gitt dem to lange og et eller to korte i fløyta og brøytet vei, men jeg antar ikke en eneste kajakkpadler ville forstått det som en ærlig hensikt og kun sett på det som motorbåters tyrani over padlere...

 

Problemet med idioter er at de bare drar deg ned på sitt eget nivå og slår deg i støvlene med erfaring...

 

EDIT: Og et annet problem med korrekt fløytebruk er at enkelte folk blir så hinsides provosert av at man "henger på hornet". 2 stk 5 sekunder + 2 stk 2sekunder blås er helt etter boka, men får mange til å klikke i vinkel over "maken til ufordragelig oppførsel og unødvendig tuting..."

 

Og at jeg for høflighets skyld fløyter før jeg går forbi båter jeg tar igjen hvis det er begrenset farvann blir vel mest oppfattet som at jeg fløyter i irritasjon og hensikt at de skal flytte seg, og ikke som tiltenkt høflig kommunikasjon om mine hensikter og at jeg kun forventer langt kort langt kort signal tilbake...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du viser til "retten" så regner jeg med at denne retten er nedfellt i en lov og da vil jeg gjerne at du viser til hvilken lov/paragraf denne retten du her synes å henvise til fremkommer.

 

? Retten til Sam H behøver jeg vel ikke dokumentere ... Du misforstår nok det jeg skrev unge mann :saint:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ikkje la dette bli nok ein Hifo mot Mouche-tråd.

 

Den siste idiot er ennå ikkje fødd, desverre. Har mange eksempler på motorbåter i halvplan forbi brygga der eg bur i båten, dei mindre båtene ser ut som dei skal hoppe opp på flytebrygga når bølgene kjem. Nå skal eg ta med skikkelig kamera og knipse litt. Det er tydlig merket sakte fart forbi havna. Allikevel så er båtene i plan før dei kommer utforbi bølgedemperen, og dei verste er faktisk dei som driver med service/reperasjon av båter der. Er relativt trangt farvann i inn og utløp i Litlebergen, iallefall når eindel velger å ligge i 30-40 knop gjennom.

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Formoder dette gjelder for seilbåter under seil også Jawik.

Absolutt. Gjelder t.o.m. for gummijoller. Dessverre er det fortsatt noen som er inne i læremodus - også under seil - og forviller seg inn i områder de ikke burde befinne seg i. Til og med jeg unnviker områder under seilas som jeg ikke helt har kontroll over.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å lime inn hele innlegget du mener er fullt av "rot".

Spørsmålet her er vel ikke om du har fått med deg hva du selv skriver, men om du har fått med deg hva jeg skriver.... skjønt vi vet vel egentlig svaret på det siste også. (Innlegget ditt burde forøvrig modereres vekk siden vi ikke skal quote fullstendige innlegg, men det er en helt annen sak. )

 

Kan du ikke heller sitere de konkrete uttalelsene fra meg du reagerer på? Jeg skriver jo f.eks. eksplisitt at seilbåter må ta samme hensyn fordi de heller ikke alltid så lett kommer ned i hastiget og heller ikke alltid har allverdens manøvreringsmuligheter, og følgelig heller ikke kan dundre inn i alle farvann for full spinnaker. Likevel må jeg altså høre at det jeg skriver er den klassiske motorbåt-vs-seilbåt-hetsinga. Kan du være så snill å forklare hvordan det henger sammen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vinden på tvers og lett medstrøm litt på tvers den også og begynner virkelig å slite. Jeg kan ikke bakke ut, jeg får ikke kommet meg særlig fremover da padlerene holder 1-2knop og med lett avdrift må jeg holde meg i ei 5m renne mellom stein og mudderbanker.

 

Med mye jokking på motor frem og bakover og bruk av baugpropell får jeg på en måte holdt meg i renna, men det ser ut som padlerene oppfatter det som jeg ruser motoren og vil presse meg forbi.

 

- Jeg rekket opp sundet med kikkert før jeg gikk inn og var ingen båter i området, men kajakkene lå i skjul og le bak noen bergnabber godt utenfor leia

 

5 m bredde gir ikke plass til en tilsvarende båt som din. Men som nevnt padlerne oppførte seg dustede i denne situasjonen. All respekt til deg som ikke mistet besinnelsen :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...