Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

Tror ikke jeg fikk noe svar på mitt forrige spm, så jeg prøver igjen:

 

Dere som er avhengig av en nokså høy styrefart.

Hva gjør dere når innhenter et saktegående fartøy (f.eks en seiler) i et trangt sund og det er for smalt til at man kan passere?

 

I det tilfelle som er beskrevet her var det snakk om to padlere som lå midt i sundet, men det kunne like gjerne vært en seilbåt

 

Da hadde trolig seilbåten holdt to - tre knops fart selv for å holde styrefart. Har man ellers høy tomgangsfart så blir det å jokke med frikoblinga. Enkelt og greit.

Ikke det store problemet for de fleste av oss.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

Men selv om jeg tar en risiko ved å padle trafikert farvann om natten, og gjør det som her etter 24 timer underveis, og jeg er fullt klar over farene ved det, er det for mye å be om at andre på vannet tar hensyn, holder seg tålelig edru, skrur av lyset i styrhuset, avpasser farten og tar en kikk fremover? Blir så mye tryggere for alle da.

 

 

Du må gjerne be om at andre endrer holdningene sine. Men så lenge ikke alle gjør det er det i bunn og grunn bare dine egne holdninger som kan redde deg. Men hey, jeg kjenner ikke alle detaljene her, og du er fortsatt blant oss, så noe må du jo gjøre riktig :o)

 

 

Edit:

 

Dumt av meg, dårlig planlegging. Der var det åpent, full fest og ingen kontroll av noen som helst er regelen heller enn unntaket her oppe..

 

 

Tja, du hadde ihvertfall planlagt ... og da var jo kanskje årsaken til ulykken mer uflaks enn uforstand. Amatørstempelet er herved inndratt.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som om noen har klart å vri det til at det er sam h's egen feil at han ble nedrent. Er helt hans egen feil at han var på feil sted til feil tid og når han endatil har padlet et døgn uten søvn, får noen dette til å bli jevngodt med promille !

Skremmende holdninger som vises, spesielt fra haraune, som utrykker at han ikke vil vise hensyn eller overholde vikeplikt.

Det verste er egentlig at mange ikke har sympati med sam h, som etter mitt syn, var i en meget dramatisk situasjon, men det virker som om mange trekker på skuldrene og tenker at han har seg selv å takke.

Stå på sam, du har min fulle sympati og det er IKKE du som er tullingen her !

Aner ikke hva du sikter til siden du ikke quoter, men når man måler krefter mot naturen har man kun seg selv å skylde på hvis det går galt, når det er promille og idiotikreftene man utfordrer (eller blir utfordret av, for å snu det riktig vei) blir det *selvfølgelig* noe helt annet med skyldfordeling. Men hva hjelper det når utkommet blir det samme?

Link to post
Share on other sites

Da forutsetter du at seileren går for motor, men om han seiler med 1 knop ?

Nå har ikke jeg greie på motorbåt, men desto langsommere jukking, vil jeg formode?

 

Siden seilbåten går i 1kn regner jeg med ganske vindstille og det skal vel godt gjøres å få trøbbel med manøvreringa.

 

Men hva om det blåser stiv kuling fra siden, og sundet er fullt av kajaker - eller andre fartøy - som har søkt ly? Kanskje litt mer oppkonstruert, men ikke helt usannsynlig. Da er ikke alle båter like enkle å hanskes med under styrefart ...

Link to post
Share on other sites

Siden seilbåten går i 1kn regner jeg med ganske vindstille og det skal vel godt gjøres å få trøbbel med manøvreringa.

Får de trøbbel i 3-4 knop så får de trøbbel i 1 knop :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Da forutsetter du at seileren går for motor, men om han seiler med 1 knop ?

 

He he. Dette begynner å bli morsomt. Enn om motorbåten med sluregear går først i 1knop og seilbåten kommer akterfra i samme trange farvann?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Altfor mye frustrasjon/aggresjon blandt folk på sjøen... Sagt det før og sier det igjen, om man sliter med hekkbølger fra andre båter, og ikke sjøen generelt er man VELDIG bortskjemt godværsbåtturist, dette burde være "ikke" tema, jeg gidder ikke skifte retning/fart, omtrent uansett størrelse på båten, dfds/color line er jo bare "gøy" for barna med litt hoppings.

 

De gangene jeg bare skal putre rundt i 5 knop, legger jeg meg alltid kloss inntil land og koser meg, så lar jeg de som skal fra A til B f.eks. kunne få raskeste veien fra sted til sted og er ikke til noen hindring, tilsvarende hvis jeg skal inn, hente noen, rekke noe osv, kjører jeg snorret på min side av leden. På denne måten får man skilt saktegående kosere, med de som vil kjøre fort og kose seg :)

 

 

Har før sesongen fått stilt tomgangen min max ned til ca 500-550rpm, så nå klarer jeg helt ned i 3.8 knop med 2 maskiner i gir, og 2.5 med kun 1 i gir, med kun 1 i gang er styring ikke heeelt optimalt, men det går.

 

Skroglenden/bredde gjør at jeg ikke begynner lage bølger før 6 knop ca, men det er deilig å kunne putre avgårde og titte når man vil det :)

 

Ref kajakkgreia, ferdes nattestid,uansett fartøy uten lanterner er ikke optimalt. Her i bærum synes jeg alle kajakkfolk, og folk generelt er høffelige, hygelige og viser hensyn/tenker, så har 0 problemer med de, kjører alltid god sirkel utenom, da disse jo er mye mykere trafikanter, andre båter osv, ca uansett størrelse tåler sjø.

 

 

 

Kan vel ikke skryte på meg å være helt fri for frustrasjon jeg heller selv om jeg gjerne prøver, men de som lager bølger igjennom middagsbukta eller f.eks. på fyllestasjonen på solvik er fantastisk iriterende, burde vært sånn skilt som det er i son "no wake/ingen hekkbølge"

 

15knop sonen er også ganske tafatte saker, det er flaut å kjøre i 15'ish knop med båten min, da det er eneste stedet i hele fartsregisteret jeg lager bølger, og den er ganske krapp/kip for andre båter, desverre er det såpass lange avstander til tider at å putle i 5, ikke alltid er aktuelt. Om det skulle være en grense, burde den vært 25-30, så man har sjangs å få båten i plan, dette er jo fortsatt hva.. knappe 40-50kmh, og det er ikke fort. Politiet har jo ca 0 muligheter for å gi folk bot uansett i denne sonen, da man jo er i "plan" og de ikke har noe måleutstyr som er godkjent brukt fra båt.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He he. Dette begynner å bli morsomt. Enn om motorbåten med sluregear går først i 1knop og seilbåten kommer akterfra i samme trange farvann?

 

Har opplevd det, riktignok ikke med sluregear innkoblet, men ble innhentet av en seilbåt mens jeg gikk for sakte fart (ca 5 knop) i en noe trang led på det blide sørland.

I baugen på seilbåten satt det en kar og ba løype.... Så vi la oss godt ut til siden så de kom forbi med æren, og spridde seil, i behold.

Gikk greit det.

All kommunikasjon foregikk med godt humør og et glimt i øyet. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt p[ siden av emnet, men eg har selv kommet ubehagelig n'r kajakkpadlere langt fra land, og i tildels stor sj;,

 

Ikke gode aa se da, kan de ikke i det minste ha en stang med vimpel slik at vi kan se de mellom b;lgene ihvertfall !

 

I Danmark var dette helt vanlig, ikke i Norge

Link to post
Share on other sites

Enn om motorbåten med sluregear går først i 1knop og seilbåten kommer akterfra i samme trange farvann?

Får de trøbbel i 3-4 knop så får de trøbbel i 1 knop :giggle:

Da blir det trøbbel for sluregiret :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg fikk noe svar på mitt forrige spm, så jeg prøver igjen:

 

Dere som er avhengig av en nokså høy styrefart.

Hva gjør dere når innhenter et saktegående fartøy (f.eks en seiler) i et trangt sund og det er for smalt til at man kan passere?

 

I det tilfelle som er beskrevet her var det snakk om to padlere som lå midt i sundet, men det kunne like gjerne vært en seilbåt

 

 

Normalt er ting nokså greit, en seilbåt under seil synes temmelig greit med klesvasken til tørk i masta og er lov å ha noe utkikk før man går inn i trange situasjoner. Man kan også gi et langt 5-10s støt i fløyta før man går inn, selv om jeg ikke forventer at folk forstår det som noe som helst annet enn regelrett pøbelskap. Er temmelig mange som misliker fløytebruk og blir hoppende gretten av at jeg stortrives med å utøve manøver og varselsignalene i sjøvegsreglene så ofte jeg vil og føler for det...

 

Og som oftest går det meste av fartøy man kan se med kikkert og utkikk 2-3knop eller fortere, saktere enn det er som regel robåter eller kajakker som helt fint kan manøverer ut av ei renne for å slippe forbi uten annen skade enn såret stolthet over ikke å stå på sin rett. Og om en seilbåt ikke har mer fart enn 1 knop så er det så vindstile at jeg heller legger meg bi og koker en kjel kaffe mens jeg venter.

 

Ellers er det lov å kaste anker omså hvis ting blir helt fastlåst, eller sågar gjøre ting enkelt (og litt ulovlig) og kaste tamp om et sjømerke. Uansett; det meste løses bare folk har litt instillinga til å være høflig og at man er noe forberedt og gjerne har sett litt fremover.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Astor får poeng fra meg og for innlegg 242 ! :thumbsup:

Ellers var det jo nermest ein aha-opplevelse å lese forslaget om vimpel eller liknande. Svenskene er jysla flinke å ha slik på syklene til barna. Slik at ein ser de over busker og hekker inne i byggefelt. Slike "antennemaster" må jo enkelt kunne utstyres med rundtlysende led lanterne for å øke oddsene for å bli sett.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eneste smale kanal jeg har vært i var inngangen til Blndleia, der tre ettefølgende motorbåter møtte en seilbåt, seilbåten tverrsnudde. Say no more.

 

Da tror jeg de må glemt noe :smiley:

 

Blindleia har bare noen få korte steder hvor det ikke er plass til motgående båter. Har aldri opplevd noen store problemer med dette, som regel innretter folk seg.

Eneste gangen det var en viss dramatikk var når en seilbåt pr motor skulle forbi en seilende båt på det smaleste partiet fra Krossen mot bildet under. Den rakk akkurat forbi, men hvorfor noen skal seile her skjønner jeg ikke:

 

 

p7290337.jpg

 

 

 

 

 

p6010171.jpg

 

Her ved innløpet til Ulvøysund, fint syn med seilbåtene for seil. Setter bare ned farten til de har kommet seg gjennom sundet.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så da er det egentlig ikke noe problem (bortsett fra at deg går sakte) at noen i sundet foran deg beveger seg med 1 knops fart likevel da slik jeg fikk intrykk av?

 

Jeg begynner å undre hvorfor du bruker fortøyning overhodet, høres ut som du har en båt som forblir akkurat der du måtte hensette den uansett vær og vind? :pray:

 

I en situasjon hvor en seilbåt med seil ikke har mer enn en knop fart vil jeg primært anta det er så godt som vindstille, evt sekundært det er solid motstrøm. Hvis det er vindstille så gjelder nå faktisk det for meg også, og da ligger min båt også stille når jeg slår motoren i fri. Da er det forsåvidt helt likegyldig for meg hva andre båter velger av hastighet, jeg kan avpasse meg det uansett.

 

Derimot hvis hav og himmel er i bevegelse, som f.eks. med padlerene med vind på tvers og medstrøm, ligger ingen båter stille. Da er det overhodet ikke likegyldig siden båten min må ha 2-3knop fart for å ha i nærheta av styrefart.

 

Men jeg har kun opplevd virkelig problem med hastighet i trange sund med disse to padlerene, rett og slett for at det ser ut til at båter flyter på samme vannet og i basal oppførsel har mange likhetstrekk...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...