Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Pakket frem båten i dag, og fikk prøvd den nye løfteredskapet jeg har laget for å ta bort presenningstativet. Jammen fungerte det greit! :thumbsup:

 

 

Smart redskap. Har du traktor, så har du traktor. :-)

 

Ja det som ikkje vert gjordt med traktor, vert ikkje gjordt på denne garden. Sa kjerringa :giggle::giggle:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Årets første tur gikk fra båtplassen i Bestumkilen til Vollen slipp for service på Cumminsen. Ikke noe å si på forholdene:

bilde

 

På ruta kan man så vidt skimte en baatplassenkjendis. Det ser dere vel enkelt? :smiley:

 

bilde

 

Praktisk talt vindstille og helt tomt for båter på fjorden. Ingen å provosere med de flotte Nord West 900-hekkbølgene. :lol:

bilde

 

Gleder meg til resten av sesongen.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde ikke tenkt å ta opp båten nå da vi gjorde såpass grundig puss sist sesong, evt bare opp for spyling. Men nå må vi opp for å ta den svie i lommeboka å skifte baugtrøster /-: Har vært plaga med den noen ganger dette skyldes nok delvis at den har vært drukna ett par ganger da dreneringsvann har kommet i skottet. Vi skifta børstene på den i fjor og da funka den greit. Nå er den nesten livløs igjenn og gearoljebeholderen er fylt med sjøvann og det pippler inn som bare det når vi kjører. Så da er det nok ingen bønn lengre /-:

Er noen av dere plager med vann (fersk/salt) i skottet der baugtrøsteren sitter?

Og når jeg har dere på tråden: husker dere hvilken størrelse det er på zinkringen som er bak på propellen? (Kan være greit å ha den klar da vi skal opp på søndag hvis ringen er mye "oppspist")

Link to post
Share on other sites

Er noen av dere plager med vann (fersk/salt) i skottet der baugtrøsteren sitter?

Og når jeg har dere på tråden: husker dere hvilken størrelse det er på zinkringen som er bak på propellen? (Kan være greit å ha den klar da vi skal opp på søndag hvis ringen er mye "oppspist")

 

 

Hei. Kan bekrefte at hos meg er det tørt. Ikke en dråpe vann har jeg funnet i "truster rummet". Zink har jeg ikke brydd meg om da jeg ligger i ferskvann, men kan sef. Sjekke den som sitter der. Uansett ville jeg funnet lekasjen og fått tettet den før bytte av trusteren. Møkka feil. :-)

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Hypokonder. Veldig fin fargekombinasjon på "Wimbi". Sikkert et par grader kjøligere innvendig også, på de varmeste sommerdagene. Her i gården blir det nok en stund før vi kommer på vannet. Det er fullstendig fraværende for tida. Så i mellomtida kan en drive med litt prosjekter. :thumbsup: men vinterfrakken har vi fått av. :yesnod:

bilde

 

bilde

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Dinos, skjønner deres sesong lar vente på seg....var temmelig tørt i havna :giggle: Er det øynene mine eller er det slik at du har en Blå versjon av NWèn?

I morges kl 06:30 la vi ut fra havna i strålende sol. Da var det flo og vi måtte benytte den for å komme oss opp og få skifta baugtrøsteren. Vi fikk låne ei vogn i ei anna havn, da slapp vi unna1000kr billigere mot å få kranbil til å heise oss opp i vår egen havn. Sist sesong brukte vi Sea Jet bunnsmøring og den var vi veldig fornøyd med. Etter å ha spylt var det kun noen få steder ved vannlinja som var flasset av. Etter noen penselstrøk der så han faktisk helt ny smurt ut. Vi skifta også alle zink annodene. så nå er det bare å vente på floa og komme oss ut igjen. :thumbsup:bilde

Link to post
Share on other sites

Ja Dinos, skjønner deres sesong lar vente på seg....var temmelig tørt i havna :giggle: Er det øynene mine eller er det slik at du har en Blå versjon av NWèn?

 

Hei. Øynene dine er det ikke noe galt med. "Dinos" er blå den ja. Den eneste jeg vet om. Den er foliert av forrige eier. Er godt fornøyd med fargen, men er spent på hvor lenge folien holder. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I helga starta vi tursesongen og har tilbringet hele helga på båttur. Det var hærlig. Den nye varmeren varma som tusan og var veldig praktisk når klær og sko skulle tørkes. Den nye baugtrøsteren var det god fres i og skottet var helt tørt (-:

Men vi vurderer å evt bytte propell da vi ikke er helt fornøyd med fart kontra omdreininger. Det er nok litt tid og drivstoff å spare der. Er det noen av dere andre som fremdeles har den gode gamle Perkins 217 hk? Hvor stor fart har dere på 2000 omdr og hvor mye har dere på max omdr og fart?

Vi merka endringer da vi måtte skifte gear for to år siden /-:

Link to post
Share on other sites

Jeg har 220 Perkins å 2200 er ca 15 knop som jeg bruker som marsjfart å ca 2500-2550 på fullt som gir 20 knop

Vi har samme motor ja. Ser du også har høyt turtall. På 2000 får vi bare 11knop og på vår marsjfart 14-15 knop er vi på ca2300. På max får vi 18 knop og har ca 2600 omdr. Max omdr på denne motoren skal egentlig være 2300.

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide å begynne med bytte av topp på Mr. Perkins. Ikke noe jeg gjør hver dag, så det blir et spennende prosjekt. Tappet av kjølevann, fjernet luftfilter og begynt på demontering av turbo og topp deksel. Ser ut for at jeg har noen timer med skruing foran meg.... :rolleyes:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...