Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Lykke til med salget NW line, kikket på annonsen. Flott båt.

 

Hvordan går det med tanken Bosjø, fått den ut?

 

Og skipet da? Fått orden på kjølinga?

 

Selv satte vi Dinos på land i går. Det ble 23t med ny topp. Nå skal det ettertrekkes, justeres og nye dysespisser

Skal på plass i løpet av vinteren. Satt inn en ny toa for et par uker siden etter å ha irritert meg over størrelsen

På den gamle. Stor bolle kan anbefales.

Link to post
Share on other sites

Sobo - Ja, hvit og blått passer på Nord Westen. Ser antydningen litt mer moderne ut synes jeg.

Dinos - Det går smått å få ut tanken. Har alt for mange prosjekter på gang og guttungen som bruker båten mest er reist ut igjen på sjøen.

Så det stopper litt opp, når jeg ikke får et spark bak. Men tanken er tom og skrudd løs, så nå er det klart for å sette sagen i glassfiberen.

Skal prøve å få det til i løpet av uken.

Link to post
Share on other sites

Nå er sommeren over i nord og vi har nesten ikke fått brukt båten. Har skiftet turbo, og etter det har vi hatt problemer med temperaturen på motoren.

Kan det ha sammenheng med skifte av turbo?

Har ikke hatt problemer med det før, men det kan jo være tillfeldig.

Jeg har hatt systemrens på sjøvannsiden og ferskvannsiden uten at det hjalp.

Har også byttet termostater, sjekket sjøvannsinntaket og skiftet impeller.....til ingen nytte...argh!!

Et par ganger har jeg opplevd at jeg har kjørt en stund og tempen på motoren har vært normal for så plutselig å bli så varm at alarmen går.

Som regel blir den varm med en gang...

Normaltemperatur har ligget på ca 90 grader siden vi kjøpte båten for 4 år siden iflg måleren.

Noen som har innspill til en fortvilet og frustrert NW eier?

Jeg kan nevne at jeg har kjørt med lokket av ekspansjonstanken uten å registrere noe særlig sirkulasjon i vannet, men har vanskelig for å tro at sirkulasjonspumpa er gåen siden jeg ikke kan se lekkasje.

Burde jeg ikke se at vannet sirkulerte?

Har som neste på listen å ta ut varmeveksleren og sjekke den, noen som har gjort dette før?

Jeg er ingen mekaniker, men har skjønt at den sitter i ekspansjonstanken, og at jeg må av med slangen som fører vann inn i blandebendet, og "lokket" på motsatt side. Er det bare å banke den ut med hammer og trekloss, og hva er sjansen for at den blir skadet...?

Link to post
Share on other sites

Bosjø: Uff, kjennes helt feil å måtte sage ut fiskekummen for å få ut tanken, men må man så må man. Følger spent med videre. Artig at du har blått på båten din, trodde jeg var den eneste.

Her har Dinos fått en rask vask etter at den er satt på land for i år.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Skipet: Jeg kan forsøke å kopiere deler av manualen til deg. Litt tøffe oppgaver for oss som ikke er mekanikere dette. Du har jo prøvd det meste. Mener at jeg så det sirkulere i veksleren

engang jeg skrudde av lokket. Og uten sirkulasjon i veksleren vil jo ikke sjøvanns sløyfa gjøre videre nytte. Det er helt sikkert noen med kompetanse på dette her på forumet vil jeg tro. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

................ Har skiftet turbo, og etter det har vi hatt problemer med temperaturen på motoren.

Kan det ha sammenheng med skifte av turbo?

Har ikke hatt problemer med det før, men det kan jo være tillfeldig.

Jeg har hatt systemrens på sjøvannsiden og ferskvannsiden uten at det hjalp.

..................................

 

Som du skriver, så startet problemet etter at du hadde skiftet turbo.

Jeg kan ikke se at du skriver hvilken motor det her er snakk om, men jeg antar at turboens sneglehus er ferskvannskjølt med ett innløp og et utløp.

Kjølingen av turboens sneglehus er en del av kjølekretsen i motoren. Evt. til-stopning (struping) av inn/utløp, eller restriksjoner i selve sneglehuset, vil medføre at du mister my av kjølevanns-sirkulasjonen i selve motoren.

 

Er det god kjølegjennomgang i selve sneglehuset?

Er evt. tilkoblingsslanger kontrollert for gjennomstrømning?

Kan det være en pakning som har forskjøvet seg ?

Er turboen montert riktig mhp kjølekanalenes inn/ut-løp?

 

Du skriver at du har systemrenset sjøvannskretsen. Da formoder jeg at eksos-blandebend, ut fra selve turboen, ikke har vært en del av systemrensen. Kan det være til-stopninger her slik at motoren har vanskeligheter med å kvitte seg med sjø-kjølevannet?

 

Når en motors interne kjølekrets har vært nedtappet, så må den selvfølgelig fylles opp igjen før start!

På enkelte motorer så gjøres dette enkelt ved å fylle på ekspansjonstanken, og så etterfylle under testkjøring inntil motoren har oppnådd normal arbeidstemperatur.

Men på mange motorer så er dette ikke noen effektiv måte å refylle systemet.

Bl.a. på mine VP TAMD60C motorer så må jeg åpne termostat-cover, nappe ut begge termostatene, og fylle kjølevæsken til reservoaret er helt fullt. Deretter montere tilbake termostatene og termostatcover, for deretter å fylle ekspansjonstanken til passende nivå.

Om jeg forsøker å fylle motoren via ekspansjonstanken så vil det ta en evighet og jeg vil ikke bli kvitt luften i systemet på en effektiv måte.

 

Er kjølesystemet fylt med tilstrekkelig kjølevæske og er det utluftet?

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Mateco, det virker som om du vet hva du snakker om!

Motoren det er snakk om er en Perkins T6.354.4M

Jeg tror ikke turboen er vannkjølt, men oljekjølt.

Hvorvidt turboen er riktig montert kan jeg ikke svare på, men jeg leide en mekaniker som er veldig dyktig, og jeg stoler på han.

Jeg kan nevne at jeg også måtte skifte eksos-blandebendet.

Siden problemene startet på første tur etter ny turbo/blandebend var montert, kan jeg ikke fri meg fra mistanken om at det er i forbindelse med dette at problemene har oppstått.

Eksos-blandebend var ikke en del av systemrensen nei.

På det nye blandebendet var stussen der slangen fra varmeveksleren skal inn på motsatt side ift det gamle. Dette medfører at slangen får en ganske krapp u-sving. Har tenkt på om u-svingen er for krapp, men slangen/eksosbendet blir ikke varm, og det ser ut som motoren kvitter seg med vannet med eksosen.

Hvorvidt det er nok vann som kommer ut er vanskelig å svare på.

Slangen er en belgslange som tåler å bli bøyd uten å strupe/"knekke".

Det ser også ut til at kjølevannet "siger på plass" siden jeg må etterfylle kjølevann når motoren har gått en stund. Blandingen med frostveske er 60/40.

Kjølesystemet skal lufte seg selv, men jeg har også luftet med å kjøre med lokket på ekspansjonstanken av..

Mateco hva ville du gjort for å komme videre...? Har du tro på at varmeveksleren må ut og renses, eller er det andre ting du ville gjort først?

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til din motor, men jeg har absolutt villet konsentrert meg om turboen da problemet oppstod etter skifte.

 

Nedenfor så tenker jeg høyt og er muligens langt på vidda !!

 

På nettet fant jeg dette bildet av en Holset Turbo H1C, som skal passe en Perkins T6.354.4M

 

 

https://www.dwenginecomponents.com/Pages/ItemProfile_Detail.aspx?ItemProfileId=HOL170-032-0403

 

 

bilde

Som du ser så ser det ut som at der, i tillegg til turboens eksos-innløp, også er fire kjølekanaler. Her må du ha en spesialpakning som tetter for både eksoskanal og kjølekanaler!

 

For meg så ser det ut for at turbinen får kjølevann fra eksosmanifolden. De fire kanalene er jeg usikre på. Er det to til tur og to til retur, eller er alle fire tur?

Om du har en slange/rør-tilkobling til selve sneglehuset så kan det være retur. Om du ikke har noen tilkobling til sneglehuset, så betyr det at to av hullene er tur og to er retur.

Det kan også være at ingen av kanalene er ibruk. Isåfall så vil du ha to slange/rør-tilkoblinger på sneglehuset. Dvs. ett i underkant (tur) og ett i overkant (retur).

Så spørs det hvordan selve pakningen er utformet. Er den åpen for alle fire kjølekanaler, bare to, eller er den kun åpen for eksosen?

 

Sjekk opp hvordan dette er koblet ihop! Sjekk om du har kjølevannstilkoblinger til sneglehuset! Snakk med mekanikeren som monterte turboen om hvordan pakningen så ut med hensyn til åpne porter!

 

Om du har retur via sneglehuset og pakning med åpning for tilførsel via to av kanalene så kan pakningen være montert 90 grader feil og dermed blokkere sirkulasjonen

 

Jeg tror nok at medlemmer som Torbi kan hjelpe bedre her!

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei Skipet. Ut fra boka har SoBo og mateco helt rett. Turboen er en del av kjølevannskretsen. iflg. pilene på tegningen er det (Engine coolant) som sirkulerer gjennom turboen.

Om du løsner på eksos bendet, og de fire mutterne på turboen vil du vel kunne dra ut turboen såpass at du kan få belyst pakningen og sjekket om den er montert rett i forhold til kjølekanalene.

Dvs. de største kanalene oppe og nede. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...