Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

God jul alle NWere (-: Snøen har vært fraværende og vi har da sluppet å måke frem båten MEN det har vært mye storm og VANNvittig mye regn. Vi fikk oss en overaskelse en dag vi dro for å se til båten da baugen lå markant dypt i vannet. Lensehullet i oppbevaringa for tau og anker var gådd tett og overfylt med regnvann. Videre var det da kommet inn vann i skottet under salongen fremme, i skottet der baugtrøster motoren er og videre i neste skott ved klesskapet. Vi måtte lense ut i overkant av 450 liter regnvann tilsammen og baugtrøster motoren hadde kortslutta /-: Kjedelig opplevelse og skremmende hvor fort slikt kan oppstå da det bare var to dager siden sist vi hadde sett til vår kjære NW.

Link to post
Share on other sites

Hei og god jul!!! Bra det endte godt. Hadde vært tragisk om skuta hadde gått ned. Trodde faktisk at det var tett melom dreggrommet og resten av båten??? Så feil kan man ta. Har båten på land, men måtte ned etter ei vind natt og få på presenningen igjen da den var blåst rett av inkl. plastkanner.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kalesjen vår er helt ferdig... vi har lappa på den flere ganger men nå innser vi at vi nok må investere i ny. Akterdekket er tross alt ett av våre mest brukte oppholdsrom, spesielt i di sene kveldstimer nå ungene er kommet seg i køya. Er det noen som har anbefalinger å komme med? Vurderer Alf Hansen i Trondheim. Må vel kansje regne med en sum på rundt 14-15 000 regner vi med. Selv om de har 10% rabatt nå /-:

Link to post
Share on other sites

Har en Alf Hansen kalesje fra 2006 på min. Har ingen erfaring med andre typer, men vår har invendige gardiner til å rulle ned, Stor luke midt på akter, og begge sideveggene kan vi ta av. Det vi savnet i sommer var en liten skinne på sidene som kalesje bøylen hadde vært festet i, for å skyve den frem litt slik at den ville ligge an mot taksjegget. Slik den er nå så hender det at den sklir under. Da blir det litt lavt når du skal inn i båten. Bjørn har laget en løsning som er omtalt tidligere i tråden.

Det er vel skrevet noe her også om at Alf hansen har kastet de gamle malene, så ikke kast den gamle om du trenger en mal. Er ellers godt fonøyd med løsningen. :thumbsup:

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom Alf Hansen har produsert den du har fra før er det ekleste at de også produserer ny.

Da har de forhåpentligvis mal og alt er greit.

De fant ikke malen til min kalesje, og jeg slet skikkelig med å få ny.

Jeg har vært i kontakt med mange og til slutt kom jeg i kontakt med Geir Wee (http://www.geirwee.no/#home).

Han gikk med på å sy ny kalesje og bruke min gamle som mal.

Det var ikke en ideell løsning, men eneste alternativ.

Ca en uke etter at han hadde mottatt min gamle, kom den nye i posten.

Spenningen var enorm for å si det mildt.

Gleden var stor da jeg bare kunne kneppe den rett på, og den var bortimot perfekt!

Link to post
Share on other sites

Kalesjen vår er helt ferdig... vi har lappa på den flere ganger men nå innser vi at vi nok må investere i ny. Akterdekket er tross alt ett av våre mest brukte oppholdsrom, spesielt i di sene kveldstimer nå ungene er kommet seg i køya. Er det noen som har anbefalinger å komme med? Vurderer Alf Hansen i Trondheim. Må vel kansje regne med en sum på rundt 14-15 000 regner vi med. Selv om de har 10% rabatt nå /-:

 

 

 

Det er vel skrevet noe her også om at Alf hansen har kastet de gamle malene, så ikke kast den gamle om du trenger en mal.

 

Et kjapt søk på http://malarkiv.alfhansen.no/SearchResult.aspx?q=nordwest%20900 viser at Alf Hansen har maler fremdeles. Eller er kanskje ikke web-sidene oppdatert?

 

Følger litt med på 900-tråden siden jeg i sin tid leverte en del utstyr til disse båtene, og at jeg vet godt hvem Kjell Skarbø er (grunnlegger av Nord West Båt)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt ny kalesje til min NW å jeg kjøpte maken til den jeg hadde da jeg var veldig fornøyd med passform å åpninger denne har 3 luker bak noe som passer bra for meg siden jeg har laget en hekkport på stb side . Å kalesjen kjøpte jeg på Måløy industrisøm de har maler. Vinterpris ble 12500 ferig i postkassa. Gleder meg til å sette den på :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi planlegger å ta det store skrittet å fjerne teddyfor og erstatte med skai. I den forbindelse trenger vi alle gode råd vi kan få. Hva er best, vanlig tynn skai eller spesialskai med isolasjon på baksiden?

Trenger også noen gode råd om hvordan få det fint i skjøter og hjørner...

Hva slags lim er best?

Jeg har sett noen bilder fra lignende prosjekt på dette forumet, men er det noen som har flere så del gjerne.

Link to post
Share on other sites

Hallo Skipet. Jeg har gjort en del skaiarbeid og har prøvd to typer skai. En type med et tynt lag skumgummi på baksiden, og en type som har isolasjon på baksiden. Tror den kalles skai med lukkede celler, denne er helt klart lettere å jobbe med mer fleksibel spesielt. Av lim brukte jeg Chemimax kontaktlim fra Maritim. Det viktigste er nok å vente lenge nok med kontaktlimet, slik at det hefter bra. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har skrevet noe her i denne tråden nå... å det er ikke så rart.. slik det ser ut nå... så kommer jeg til å kvitte meg med båten min... å kjøpe noe større... Nordwesten er en fantastisk båt... men litt trang å bo i.. desverre..

Så jeg er litt vemodig... nå om dagene.. for det var en heftig drøm.. som gikk i oppfyllelse den dagen jeg la på hjemtur i denne fantastiske båttypen..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange Nord West 900 her i landet. Noen som vet hvor mange som er produsert? Morsomt å lese engasjementet hos eierne rundt om.

 

bilde

 

Her et bilde fra orginalbrosjyren til NW 900.

 

Har selv hatt menge gode år ombord i egen NW.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...