Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Har båten oppe for "vårpuss" nå. Jeg har rådført meg med en fagmann og vi er enige i at propellen har gjort sitt. Det er lite bronsefarge igjen, den er mer rødlig. Det er orginalpropellen som står på fra 1986. Det er en Michigan Dyna Quad 21"18. Motor er en VP Tamd 60C 255hk. Marsfart på 16-17 knop og topper på 21 knop. Noen av dere som har byttet tilsvarende propell? Jeg vil gjerne ha ny propell så fort som mulig siden båten ikke hører hjemme på land :wink: Har dere erfaring eller kunnskap om hvem som kan levere dette kjapt? Evt noen i Møre og Romsdal som har dette som "hyllevare"?

 

Svar mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Det er nok tæring. Tok den av for 1 time siden og den var helt "myk" når man slo på den med en hammer. Det er lite gods igjen ute på bladene og den var rødbrun i akselhullet. Akselen ser forøvrig ut som den er ny :thumbsup: Har du 45mm aksling også? Prøver å finne propell (Radice, Mikado) på nett, men de med rett diameter og stigning (21"18) har 35mm akselhull.... Skal ringe Gulliksen i Ålesund i morgen tidlig å høre om de kan bistå. Jeg skulle helst hatt den i går..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei.. fin side det her :smiley: har akkurat kjøpt en nord west 900 fra Ålesund, vi hadde en fin tur nordover, men synes det la seg mye sot på hekke, vi kunne ikke ha døra åpen under fart.. Er det noen som har eller har hatt det probleme å har ei løsning på det? er det kansje mulig å få en 90 vinkel på eksos utløpe å ned i sjøen?? kan jo og nevne hvordan motor og gear som er ombord. Cummings 5,9l. 250 Hk. Hurth 710 Gear. motor og gear ser ut til å fungere bra, ikke brukt noe olje på turen nordover :smiley:

Redigert av Rosnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo er det noen av dere som har 220 perkins motor å hurth gear. Mitt gear slurer i revers å må overhales men det står ikke noe skilt på den. Så det jeg lurer er om noen har slik kasse med skilt intakt serienr. osv.

Hei :smiley: kan prøve å lese av på mitt gear, men va spraya litt lakk på skilte, men skal se om jeg får det pussa bort, men det er ett hurth 710. som æ kunne se :smiley: forresten hvordan olje bruke du på gear?

Redigert av Rosnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt gear skal ha ATF olje . Jeg kjøpte nytt gear som var gått 10 timer et hydraulisk ZF HSW 630 så nå må jeg bytte propell også... :smiley:

Ok, da veit jeg det, takk for d :smiley: men klarte ikke å finne ut hvordan nr det er på filtre til geare, det va lakka over :nonod: huske du nr på filter til ditt gamle gir ?? ZF gear dem fungere bra, kjenne til noen som har dem i fiskebåta å der fungere dem godt.. så det blir sikkert bra :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Til det med eksos som trekker inn kan jeg fortelle at på Blomvik Senior er det satt på et bend på eksosrøret,kanskje 45 grader,som peker skrått utover og nedover slik ar eksosen kommer klar av vakumet bak båten.Bendet er tredd utenpå eksosrøret.Så er det boret hull i begge og satt in skruer fra sidene.Alt i syrefast.Med kalesje og opprullet bakvegg kan en så vidt merke eksos,men med kalesje av er det ingen eksos å merke hverken ute eller inne .selv om døra står fullt åpen.

 

Med Nord West hilsen.

Link to post
Share on other sites

Til det med eksos som trekker inn kan jeg fortelle at på Blomvik Senior er det satt på et bend på eksosrøret,kanskje 45 grader,som peker skrått utover og nedover slik ar eksosen kommer klar av vakumet bak båten.Bendet er tredd utenpå eksosrøret.Så er det boret hull i begge og satt in skruer fra sidene.Alt i syrefast.Med kalesje og opprullet bakvegg kan en så vidt merke eksos,men med kalesje av er det ingen eksos å merke hverken ute eller inne .selv om døra står fullt åpen.

 

Med Nord West hilsen.

Takk for svar på eksos problemet :smiley: skal se om vi for gjort noe med det etter hvert, men først så er det mye anna små ting som skal ordnes om bord :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...