Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Litt vinter arbeid i dag. Kjøpte inn noen deler til Wallas koker`n som gav opp i sommer.

bilde

 

Første jobben ble å bytte vifte motoren som var begynt å klage.

bilde

 

Så kom turen til Gløtetråd og veke. brenneren var ren og fin men, lokket som huser veke og brenner var helt svart av bek. Etter å skrapet og

pusset det rent og byttet delene så det bedre ut:

bilde

 

Og da ble det mere fart på sakene enn det noen gang har vært så lenge jeg har hatt båten. Sunwind anbefalte ikke lampe olje, så da ble det fritids parafin

Så om jeg er like heldig når komfyren får en omgang, så blir det ikke gass denne gangen:

bilde

 

En takk til "Wallas Service " her på forumet som deler kunnskapen sin om disse apparatene med oss!!

:newyearsign::fireworks2::fireworks1::fireworks2::fireworks3:

Link to post
Share on other sites

 

 

bilde

 

 

 

Og da ble det mere fart på sakene enn det noen gang har vært så lenge jeg har hatt båten. Sunwind anbefalte ikke lampe olje, så da ble det fritids parafin

Så om jeg er like heldig når komfyren får en omgang, så blir det ikke gass denne gangen:

 

 

Hva slags pakning er det som ligger her? Skal strengt tatt være en korkpakning - som også finnes i delekatalogen.

Samme deler i komfyren, så da er det bare å sette i gang :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Så det var kork pakning på bildene Rune, men pakningen satt nok der etter et tidligere inngrep og ser veldig hel ut, så jeg lot den leve videre. :-)

I dag var det tid for å teste komfyren. Den har vi aldrig brukt, bare startet den. Så derfor var jeg litt spent.

Koblet til batteri, voltmeter og fritids parafin og trykket på knappen. Ovnen laget noen ulyder i starten, men kom raskt i gang.

Lot den få brenne en stund og hentet så et rundstykke i fryseren. :yesnod: så langt alt vel!!

bilde

 

Etter 15 min var det klart for å smake på nystekt rundstykke med geitost. Perfekt!!!! Fruen var også fornøyd.

bilde

 

Ettersom komfyren antagelig har brent på lampe olje og vi ikke har brukt den lot jeg den gå en drøy times tid før jeg slo den av.

Den fortsatte da å gå i ca 5 min før lampen slukket, og det er vel normalt. Hadde forventet at spenningen steg på voltmeteret, men

det skjedde ikke og etter noen minutter tenner dioden igjen, lyset kommer på og vifta starter. mere nedkjøling tenkte jeg, men

etter fjerde omgangen innså jeg at ikke alt er som det skal. Pumpa går ikke så den starter ikke opp brenner, men elementet får tydeligvis

strøm for eksoslufta blir ganske varm. :headbang: Så da blir spørsmålet, har jeg en deffekt termostat, er det kretskortet som feiler eller hva kan være galt?

Føler at jeg er nesten i mål, men tanken på gasskomfyren slipper liksom ikke helt taket. :giggle: Blir nok en liten test i morgen også, litt utpå, for i kveld blir det feiring. :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

5 min nedkjøling før viften stopper er helt normalt. Ganske normalt er det også at den kan starte opp igjen på nytt (bare viften, ikke pumpen) for ekstra nedkjøling når brnneren har gått en god stund og har vært god og varm. At den starter opp igjen mange ganger er vel ikke fullt så normalt, og da mistenker jeg først termostaten. Men den virker tydeligvis siden den holder på strømmen slik at vifta går. Og viftemotoren bruker "0.nesten ingenting Ah" :smiley:

Kan det tenkes at den sitter litt løst i kobberholderen? Slik at den får litt feil målinger? Det kan også være at kobbertråden er brent av inne i brenneren slik at den er for kort og dermed ikke måler riktig.

 

Kretskortet til denne komfyren er ikke lenger i produksjon, men jeg mener å ha komponent og kretskortskjema om du er kyndig på det området.

 

Gasskomfyr? Neeh.... Du fikk jo varme rundstykker med geitost ved hjelp av en Wallas komfyr, og i morgen tester du svinesteika (eller hva det måtte være) :clap:

 

:fireworks2::fireworks1::fireworks3::newyearsign:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Nytt år nye muligheter!!! Gikk i gang med wallas komfyren i dag og det ble interessant. Enkelt system, skrudde ut en plate i front (fire skruer)

Løftet ut bryterpanelet og så var det bare å trekke ut hele brenneren. :thumbsup:

bilde

 

Demonterte brenneren og så starks at Sundvind hadde solgt meg feil gløde tråd. ( du hadde helt rett Rune, samme type som i 100x toppen)

Uansett, som bildet under viser så var det kokset godt i brenneren, termostaten delte seg i to, rett veke og tråd sitter i lokket esken feil deler. Brenneren renses

og nye deler må jeg vente med til over helgen. Da kommer delemannen tilbake fra jule ferie.... Har jeg flaks så stemmer kanskje teorien til Rune

også om at termostaten har gitt unøyaktig signal og vil virke 100% når ny veke, glødetråd og termostat er på plass.

Noen som vet hva man kan få for sånt utstyr? Nå er det jo faktisk ny overhalt. :smash: Den gass komfyren slipper liksom ikke ut av hodet.....

bilde

 

:smiley: Også har jeg jo en Wallas varmer jeg kan gå løs på....

Redigert av Dinos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var bra med koks ja. Kan tyde på at forrige eier har brukt lampeolje.

 

Glødespiralen ser jo fin ut, men du må ha den ut så du får gjort rent under den så returen ikke tetter seg. Det glødesettet du har fått feil brukes om du har Wallas parafinvarmer (1800/2400/3200).

 

Kan ikke se korkpaknngen som skal være mellom brenner og viftehus? Den har delenr 364004 og koster noen tiere

Bruktverdi for noe sånt? Ikke lett å si hva ny eier er villig til å betale, men det ligger en ute en på finn til kr 3000,-. Den må ha ny glasstopp (ca kr 3500,-) og sikkert samme service som du tar nå, og da blir summen omtrent 8.500,- til 10.000. Jeg synes det er verdt det for å slippe å ha gass ombord., men så er jeg inhabil :lol:

 

Dette blir bra når delene er skiftet og du får bakt noen flere rundstykker :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Det stemmer det Rune. Ingen korkpakning her heller. Men det sitter en der som er av samme typen som den grønne på glødesettet, så jeg tenkte det er en erstatning.

Gjorde en test og satte inn termostaten jeg byttet i koke toppen i komfyren. ( den har et annet nr, men kun for å teste) Komfyren stopper da etter nedkjling 5-10 min som den skal.

Så da får den ny veke, glødetråd og rett termostet på mandag. Da blir det bra. Får nesten ta ut varmeren (3200) i helga da, siden jeg har glødesett som passer der. :giggle:

Takker for all hjelp så langt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er samme termostaten i koketoppen som i komfyren. I gamle delelister heter denne 18114, men i nye lister heter den 362401. Så om du har termostaten som du kjøpte til koketoppen, så er det helt riktig termostat.

 

Bare hyggelig å hjelpe :yesnod:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Vil neppe være noen gledesdreper, men har hatt "slowflame" kokeapparat og fikk gass med kokeplater og komfyr i neste båt.

Gass er konge, og med kun 1.5 meter fra gassflaske til komfyr (i vår båt), anser jeg det som meget sikkert :thumbsup:

Kjapp, effektiv, enkel og ikke minst, bruker ikke strøm.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Lenge siden oppdatering, men nå er tanken på plass i båten.

Etter mange samtaler med diverse sveisefirma, som ikke var noe særlig happy med å gjøre noe med tanken, endte det opp med at vi skar av bunnen på tanken selv. Selvfølgelig etter at vihadde skylt den grundig med vann. Vi så fort at det lakk ut av et lite hull/pore i bunnen. Så bunnen var ikke mye og samle på.

Jeg fikk Rojo sveis til å sveise ny bunn på tanken, samtidig sveiset de på et rør delt på langs under halve tanken til å samle/tappe ut vann. Se bilde.

Det ble ganske så bra.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Etter minst 3-4 timer gangtid på motor i havnen var det på tide med en prøvetur, og det skjedde i dag.

Alt så ut til at det fungerte, men da vi skulle gi litt på, fikk vi i ikke mer enn 1400 -1500 i turtall? Vi putret oss inn igjen i havnen. I fri var det ikke noe problem å oppnå 2800.

Hva tror dere dette kan være? Groe og rur kan vel ikke utgjøre alt dette. Motoren går fint uten noe fusking.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg måtte kutte vekk fiske/gass kummen for å få tanken ut. Men allikevel var det veldig trangt. Skal støype fast kummen i løpet av helgen regner jeg med.

 

Angående turtall har jeg ikke vært å testet igjen, men tror/håper vi fant forklaringen. Da jeg kjøpte båten i fjor vår, var vi på Maritimen og kjøpte et reserve grovfilter. De sa at det fantes kun to typer, blått (10micron) og brunt (3micron). Jeg kjøpte da blått, med mest gjennomstrømming. Da vi skiftet grovfilter nå etter at tanken har vært ute, så vi at det gamle filteret var (rødt filter 30 Micron). Vi snakket med Maritimen, og fikk beskjed på at rødt filter var til bensinmotorer, og at de ikke hadde slike. Vi satt da inn det blå filteret og tenkte ikke noe mer på det, før nå etter at motoren ikke får nok turtall.

Har nå fått fatt i rødt filter og håper og tror det løser problemet.

 

Link to post
Share on other sites

Fant denne på nett, så det ser ut til at du får helt rett med det røde.

 

Q: What is the difference between a primary and secondary diesel fuel filter?

A: The primary fuel filter must offer low restriction because it is mounted on the suction side of the fuel pump where normally a suction pressure of only 5-6 pounds per square inch is available. This filter has the job of protecting the transfer pump and lightening the load of the secondary fuel filter (if installed). Primary fuel filters typically have a nominal rating of 10 - 30 microns.

 

Secondary fuel filters are mounted between the transfer pump and the injectors. The secondary fuel filter is designed to offer full protection to the fuel injectors. Since these filters are mounted after the transfer pump they tend to see much higher pressures than primary filters. Secondary fuel filters typically have a nominal rating of 2 - 10 microns.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Noen av dere som har eller har hatt problemer med at takplatene løsner?  I "Dinos" har det tydeligvis vært et problem. Det er montert led lys i taket, og jeg har hatt lekasje. Noen mørke flekker oppe på taket avslørte at bruk av for lange skruer hadde laget hull og var forsøkt tettet med en eller anne tettemasse. Når jeg demonterte var det ingen lister for å feste platene men godset var litt tykkere.  Er det slik på alle? eller er listene fjernet hos meg. Jeg har tettet alle hull i taket med epoxy og limt opp skru lister i taket nå, så vil tiden vise om det er nok.

Den bakerste platen tenkte jeg å dele i tre, slik at jeg kan demontere den mitterste delen om jeg skal trekke opp nye kabler. litt lettere å komme til når en slipper å demontere høytalere og overskap. :smiley: Fortsatt god pinse til båtfolket!!!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har lenge ønsket meg bedre lufting på toaletten. Løsningen ble et lite koøye fra Best marin. Så da var det bare å sette i gang:

Etter å ha merket opp ble det først en runde med drillen, så stikksag.

bilde

 

Så var det klart for superfila.

bilde

 

 

Ferdig innsatt, med feil skruer. Var sikker på at det fulgte med skruer, men nei... Må nok en tur til.

Limte det inn med Tech7, så det faller nok ikke ut...

bilde

 

Og sånn ble det inne.  Ikke stort, men det ble merkbart luftigere. Nå må jeg henge opp gardinene igjen. :smiley:

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...