Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Astor, du har rett med at det er påsveiset ein kopp i underkant av tanken i forkant mot motor.

I den koppen er det gjenget og satt på krane og slange.

Dette blir brukt til manuell tankmåler.

Problemet er at når båten ligger på sjøen så vil tanken halle litt bakover og gjere at denne koppen ikkje blir laveste punkt på tanken.

 

Min far testet ein gong når båten var på land og få slakket ned båtvognen slik at båten hallet framover slik at han kunne tappe ut alt vatnet i tanken.

Men det kom ikkje noko vatn da.

 

Som tidligere skreve så er det problemet at det dannes slim/gel i tanken av vatnet.

Dette fester seg godt og er vansklig og få tappet ut, men når der blir lite diesel i tanken så oppstår det mykje skøling inne i tanken når det blir mykje banking og slingring av uværet.

I tillegg så vil returdieselen som er med på og kjøle dieselpumpen varme opp tanken og gjere at dette slimet løsner.

Desverre er det når det er uvær ein ikkje vil ha slikt i dieselfilteret da ting går fort galne vegen med mykje vind og båten driv fort.

 

Eit tips uansett rein drivstofftank eller ei er når ein skal krysse opne havsområder som hustadvika og stadt er det stor fordel med fulle drivstofftanker.

Kjenner ein som nesten Havarerte båten sin på veg heim frå ferie på Stadthavet.

Han hadde lite drivstoff igjen på tanken og i slingringen så slo ein luft inn i drivstoff tilførselen og dette symptomet var som om dieselfiltene var begynt og bli tette.

Heldigvis gjekk det bra med han, men trur nok det var ein lærepenge han godt kunne vore for utan.

Link to post

Ellers fant jeg en artikkel i båtnytt 8 fra August 1994. Der limer de vertikale spiler av vannfast kryssfiner med sicabond 500 på skrogveggene, for så å skru liggende teak panel på. Kanskje en ide halveis opp ( som brystning) og avslute med en list i en overgang til skrogtrekk derfra og opp til taket. Skulle bli lyst og fint og med en aning trebåt under dekk....

Det var egentlig en god ide. Det kan være greit at det ikke bare er hvitt. Arkivet på batliv.com strekker seg bare tilbake til 2007. Du har vel ikke tilfeldigvis en kopi av artikkelen? :pray:

 

Ellers funderer jeg på om jeg klarer å bygge fast seng i forkabinen. Tror det blir mer hensiktsmessig en sittegruppen. Er inspirert av blant annet dette bildet fra en finn-annonse:

sengframme.jpg

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post

Min far fikk bygd om sin fra salong fremme til lugar med dør og dobbelseng.

Synst det vart meget bra og meir praktisk om det er turbåt ein bruker båten til, men selfølgelig går det vekk litt sitteområde om ein skal ha med seg mykje folk.

Problemet med denne ombygginga er at dette vart ein tyngre løsning en den orginale, noko som gjorde at båten vart meir framtung.

Så no går båten fortest og best med fulle dieseltank og vanntank, men det er vel det ein bør ha når ein skal på tur.

Mulig at dette ikkje er eit problem med dei båtene med akterkabin, da vekten er noko annaleis.

 

Det sto og flaps på vår båt tidligere, men etter mykje trøbbel med lekasje på den oljesylinderen vart desse plukket av igjen.

Det er ikkje nok stort behov for flaps på desse båtene.

Ser at idag får ein kjøpt kraftigere flaps med fleire sylindere, noko som sikkert er ein stor fordel på dei store flapsa.

Link to post

Skal scanne artikelen og sende deg duffy. KJøper den løsningen med dobbeltseng i baugen. Har sett mange fine løsninger på dette. Men ingen beskrivelse i NW forumet. Kanskje noen Nw eiere som kan bidra her? De bildene jeg har sett har stort sett vært på styrbord, men har sett en som har valgt babord. ( kommer sikkert an på hvilken arm kona ligger på. :giggle: ) Har ellers saget ut et "panel" hvor jeg kan sette

inn ramme for nye strømbrytere. Brukte en 5-6mm teak plate. Har laget hullene med ca 5mm mellomrom slik at Rammene med brytere får litt mer luft mellom radene enn orginalt. Dette

fordi jeg så at det var lagt litt "gaffa" tape i mellom slik at de ikke skulle kortslutte. Pusset og lakket første strøket. Kommer noen bilder etterhvert.

 

Tar poenget til Terje, med rene dieseltanker. Ville ikke opplevd Stadtèn eller Hustavika en ruskete dag med gørr i dieselpumpa....

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post

I dag var hele slekta på båttur i skogen (skuta ligger i opplag i en skog 6-700m fra havet). Vi fyra varmeren og hadde det ypperlig. Lukket båt er kult!

 

Her er et bilde med bryterpanelet ute. ( det er bra slakk på kabel form)

 

Det er nok av brytere, så jeg er glad en tidligere eier har laget en oversikt:

brytere.jpg

 

Samme eier tok også en opprydning i sikringsskapet og laget et fin oversikt:

sikringer.jpg

 

sikringer2.jpg

Ellers er jeg bekymret for batteriene. Det er 4 slike:

batteri.jpg

 

Etter at jeg kjøpte båten målte jeg 11,6V over polene. Etter å ha ladet 22 timer lyste laderen grønt:

lader.jpg

 

og spenningen var 13.1V. 6 dager senere nå i helga var den nede i 12,6V, Jeg lada 2 døgn i helga og i dag var den på 13.4V når jeg dro.

 

Noen med større batteriforståelse en meg som kan gi en kommentar? :crazy:

 

Problemet med denne ombygginga er at dette vart ein tyngre løsning en den orginale, noko som gjorde at båten vart meir framtung.

Det hadde jeg ikke tenkt på! Sikkert lurt å vurdere materialene nøye, kanskje få sengebunn i ett lett metall og en ikke så tykk madrass. Jeg må gjøre litt research.

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post

Godt observert. :wink:

 

De er plassert på dashen:

 

Duffy: Her så det ikke ut til å være grunn for å bytte noe. Bryterne dine er oppgradert og sikringspanelet like så. Veldig fint utført synes jeg.

Hos meg er det gamle porselens sikringer, og orginale brytere som henger. ( de sikringspanelene du har skulle jeg gjerne visst hvor man kan få kjøpt.) Når det gjelder batteriet ditt så er det ikke sikkert du trenger å bekymre deg. At det synker mot 12 v etter lading er vel ganske normalt. Du kan jo ta av en + pol og og måle om det går strøm ( A) når hovedbryterne er slått av. (Om instrumentet ditt kan måle strøm)

Link to post

(de sikringspanelene du har skulle jeg gjerne visst hvor man kan få kjøpt.)

Jeg skal prøve å etter noe merke på panelet neste gang jeg er i båten.

 

Når det gjelder batteriet ditt så er det ikke sikkert du trenger å bekymre deg. At det synker mot 12 v etter lading er vel ganske normalt. Du kan jo ta av en + pol og og måle om det går strøm ( A) når hovedbryterne er slått av. (Om instrumentet ditt kan måle strøm)

Jeg håper du har rett. Synes bare spenningen falt mye på 5 dager uten at det skal være noe som trekker. Skal se om jeg får målt forbruk. Takk for innspill!

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post

Jeg er ikke helt sikker,men mener de trykk-bryterne som man trykker på,og så blir de stående inne,var på de første modellene,og så senere ble det den typen som Duffy har.Har nemlig de jeg også,i en 87 mod.,og jeg tror ikke de har vært byttet før min tid.

Det kan du ha helt rett i, en kollega har og en 87 mod. og der er det faktisk samme brytere. :yesnod:

Link to post

Jeg skal prøve å etter noe merke på panelet neste gang jeg er i båten.

 

 

Jeg håper du har rett. Synes bare spenningen falt mye på 5 dager uten at det skal være noe som trekker. Skal se om jeg får målt forbruk. Takk for innspill!

 

Tror jeg fant sikringspanelet på sea sea sine sider. Grei pris også. 165,- :smiley:

Link to post

Vi bygde om vår NW 900 og fikk en langt mer komfortabel båt. Forlugaren brukte vi jo ikke. De fleste jeg kjenner som har NW 900 har gjort det samme.

Hei Astor. Har studert noen bilder av NW `en du hadde. Har du tilfeldigvis noen bilder, eller tips vedr. ombygging til dobbeltseng i baugen? Flere her som tenker å adoptere ideen. :yesnod:

Link to post

På forespørsel fra Captain1911 deler jeg noen bilder av pentryløsningen. En tidligere eier har flyttet den ned foran salongen:

2012-11-24_13.19.27.jpg

 

Her har det nok stått et skap før. Bredden er 112cm langs den nesten rette linjen jeg har tegnet:

2012-11-24_13.22.38.jpg

 

Rimelig kompakt, men alle funksjoner er ivaretatt:

2012-11-24_13.20.19.jpg

2012-11-24_13.21.06.jpg

 

Pent utført jobb med fine detaljer som holder seg bra:

2012-11-24_13.21.24.jpg

 

Siden båten er nyinnkjøpt har vi ingen praktiske erfaring, men tidligere eier var godt fornøyd med løsningen.

 

Det er satt inn en fin-2 seter sofa der byssa sto originalt. Det gjør salongen mer anvendelig. Glemte å ta bilde av den. :crazy:

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post

På forespørsel fra Captain1911 deler jeg noen bilder av pentryløsningen. En tidligere eier har flyttet den ned foran salongen:

 

 

Her har det nok stått et skap før. Bredden er 112cm langs den nesten rette linjen jeg har tegnet:

 

 

Rimelig kompakt, men alle funksjoner er ivaretatt:

 

 

 

Pent utført jobb med fine detaljer som holder seg bra:

 

 

Siden båten er nyinnkjøpt har vi ingen praktiske erfaring, men tidligere eier var godt fornøyd med løsningen.

 

Det er satt inn en fin-2 seter sofa der byssa sto originalt. Det gjør salongen mer anvendelig. Glemte å ta bilde av den. :crazy:

Hei Duffy, Her må det være lagt ned noen timer på denne løsningen. En real ombygging. Fint var det også. Og adskillig

mer plass til å sette bort ting, i forhold til orginalen. :smiley:

Link to post

I går ble nye brytere innkjøpt til bryter panelet. Teak rammen til panelet er lakkert og ligger til tørk. Hos RK-smia fant jeg fine spotter. Fikk testet flere typer i butikken for å velge

ut en som ga litt varmt lys. Satte opp tilsammen seks stykker, og etterhvert skal en dimmer også på plass. le veldig fornøyd. :yesnod:

 

20121124_175822.jpg

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post

Hei!!

Ser at dere har noen skikelige maskiner i båtene deres, Jeg har en beskjeden Perkins 185hk. I forrige båten hadde jeg 61hk og maks 8 knop, så for meg var det knall å kunne marsje på 14-16 knop

med 2200 rpm. Motoren er logget med 2400t så jeg satser på at den vil rusle endel timer enda.

Siden båten er fra 85, så skal jeg være obs på slim i tanken. Har også observert den beskjedne høyden over manlokket....

Ellers har jeg begynt med det elektriske. Har også mange brytere som henger, noe som kom til syne når vanntanken ble tømt. For å få stoppet trykkvanspumpa måtte jeg ta ut sikringen.

Bryteren hang og jeg greide ikke å få kontakt. I ettertid har jeg vært over med CRC spray og det funker. Men. Har kjøpt inn "superswitch" (fåes på nettbåt eller bestmarin mfl.) Der kan du sette sammen

holdere for brytere. Tenkte å montere de i tre rekker som orginalt men i en teakplate som monteres over hullet til de gamle bryterne.

Har nappet ut de orginale så de henger løst og meningen er at jeg skal flytte over kablene fra gammel til ny bryter, en etter en. Skal legge ut noen bilder her etterhvert. i tillegg til hjemmesiden.

Blir vel en del på hjemmesiden også. http://rgro.home.online.no :smiley:

Her er et bilde med bryterpanelet ute. ( det er bra slakk på kabel form)

20121112_214147.jpg

20121117_164947_(480x640).jpg

Teak plate som tilpasses og lakkes.

 

20121115_213253_(640x480).jpg

Her er Bruter rammene prøvemontert.

 

20121126_231420_(480x640).jpg

Bryterne satt inn plastrammer.

Noen nye bilder fra bryterpanelet. Tar tid, bla fordi Captain kløna det til under lakering av teakplata. Skulle bare forsegle baksiden med fortynnet lakk.

Det ble fine sig på forsiden, så det var bare å slipe ned og starte på nytt... :giggle:

Godt vinteren er lang!!

Redigert av Captain1911 (see edit history)
Link to post

På disse bryterene du har kjøpt, er det samme antall stifter å samme plassering, slik at du kan flytte over ledningene helt likt på bryterene?

Nei Bjørn, på superswitch er det 3 pinner. mot 4 på de orginale. dvs. + inn fra batteriet/ sikring og + ut til forbruker og en - til lysdioden.

Ser ut til at det går opp om jeg har lest Skjema for el anlegget rett. Dvs. at jeg får en + til overs som har gått til lys pæren i den gamle bryteren.

På de nye bryterne kan du velge om du vil ha lys i "på" stilling eller fast lys. Det gjør du ved å bytte om + inn og + ut.

Jeg velger lys på når forbruker er på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...