Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Dette ble bra :thumbsup: Dagene går fryktelig tregt nå, men på søndag reiser jeg for å hente "ny båten". Gleder meg til turen og til å begynne å shine opp båten når jeg kommer hjem! Langtidsvarselet ser ok ut, håper det forblir sånn :pray:

Da er dagen der!!! Lykke til. Venter spent på oppdateringer!!! :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

?Hypokonder? Vi har enda ikke døpt båten. Men etter x antall hendelser siden vi hentet båten i Oslo i sommer var dette et navn som falt først inn i hodene våre :D Først røk giret utenfor Mandal men vi regner med vi fikk noe i propellen så det nye giret dekka heldig vis forsikkringa. Videre var det hull i eksosbendet ved turboen, da vi nermet oss måløy var dieselpumpa sprutlekk...det spruta diesel og røyken/dieseldampen fra det varme motorromet strømma ut. Dieselpumpa var i følge kontrakten nyoverhalt... vi fikk den reparert på nytt men etter noen turer var det på'n igjenn. Da ble det oppdaga at det mangla en skive mot pakninga ved oringen. Den fikk vi nettopp satt på men i går da vi kom hjem fra hytta oppdaga vi at det fremdeles svikta diesel fra ett eller annet sted på pumpa....irriterende. videre har vi vært mye plaga med dieseldyr i filtrene enda vi har tømt tanken og prøvd å fått ut det meste. Vi har oppdaga at det kommer inn vann i den dobble stikkcabinen. Vi har teita til skruvene på vinduene og fuga på utsiden men det kommer fremdeles inn... Ellers er det et virrvarr av usystematiske og feilende ledninger i det elektriske så der har vi en stor jobb forran oss. Vi har skifta den ene septikslangen i helga og laga mannluke på badet for å få skifta den andre. Nye gardiner og teppegulv har vi også bestilt. Det er tydelig at den siste eieren (vi er nr tre) ikke har vist for mye kjærlighet til båten.... Hverken vi eller ungene stoler helt på båten for tiden etter å ha blitt skibbruddne flere ganger siden i sommer og blitt slepa både privat og av RS. MEN vi elsker ellers den flotte båten i våre øyne med dens gode plass og koselige atmosfere. Og den har topp sjøegenskaper. Hypokonder?? Ja ikke så underlig tanke... Men vi mister ikke motet så vi har bretta opp ermene og lagd en fremdriftsplan =)

Link to post
Share on other sites

?Hypokonder? Vi har enda ikke døpt båten. Men etter x antall hendelser siden vi hentet båten i Oslo i sommer var dette et navn som falt først inn i hodene våre :D Først røk giret utenfor Mandal men vi regner med vi fikk noe i propellen så det nye giret dekka heldig vis forsikkringa. Videre var det hull i eksosbendet ved turboen, da vi nermet oss måløy var dieselpumpa sprutlekk...det spruta diesel og røyken/dieseldampen fra det varme motorromet strømma ut. Dieselpumpa var i følge kontrakten nyoverhalt... vi fikk den reparert på nytt men etter noen turer var det på'n igjenn. Da ble det oppdaga at det mangla en skive mot pakninga ved oringen. Den fikk vi nettopp satt på men i går da vi kom hjem fra hytta oppdaga vi at det fremdeles svikta diesel fra ett eller annet sted på pumpa....irriterende. videre har vi vært mye plaga med dieseldyr i filtrene enda vi har tømt tanken og prøvd å fått ut det meste. Vi har oppdaga at det kommer inn vann i den dobble stikkcabinen. Vi har teita til skruvene på vinduene og fuga på utsiden men det kommer fremdeles inn... Ellers er det et virrvarr av usystematiske og feilende ledninger i det elektriske så der har vi en stor jobb forran oss. Vi har skifta den ene septikslangen i helga og laga mannluke på badet for å få skifta den andre. Nye gardiner og teppegulv har vi også bestilt. Det er tydelig at den siste eieren (vi er nr tre) ikke har vist for mye kjærlighet til båten.... Hverken vi eller ungene stoler helt på båten for tiden etter å ha blitt skibbruddne flere ganger siden i sommer og blitt slepa både privat og av RS. MEN vi elsker ellers den flotte båten i våre øyne med dens gode plass og koselige atmosfere. Og den har topp sjøegenskaper. Hypokonder?? Ja ikke så underlig tanke... Men vi mister ikke motet så vi har bretta opp ermene og lagd en fremdriftsplan =)

Hypokonder eller ikke... Får håpe dette ikke blir en varig tilstand og at du får bukt med feilene som har dukket opp. Det er jo til års kommende båter dette, så muligheten for at det dukker opp noe er jo tilstede. Er veldig spent selv, etter å ha prøvekjørt båten en liten tur før den ble tatt på land i høst. vår ble kalt Dinos, døpt av barnebarnet på 4. Fikk prutet ned prisen endel og har laget et flyktig budsjett på 30 båtpenger, og er til nå oppe i ca. en tredjedel. I dette ligger det ikke fem øre i utgifter til motor og gear så det er bare å krysse fingrene. Motormessig så virket det bra, maler som en katt, ingen røyk, ingen lekasjer oppdaget. Har funnet et par steder hvor det kommer inn litt vann. Ved vinduet i nedgangen til stikk kabinene. ( manglet en skrue) og så er det i taket, midt på foran. Der kommer det et drypp i ny og ne. Ble gjordt oppmerksom på det av selger og han trodde det kom fra horn eller lyskaster. Og det stemte. :wink: Tok ned takplata når jeg skulle bytte spotter, da så jeg hvor det kom fra. Skal montere en brakett på masta og flytte horn og lyskaster dit og plaste igjen hullene i taket. Kablene får jeg strekke på nytt, og tror at jeg kan få de igjennom taket utefor selve hytta.?? Da blir det vel tett båt kanskje. :diving: Ellers er det det samme her, ved at jeg kjenner en voksende glede over båten. :boxing: Er forresten spent på ankervinsjen. Den glemte jeg rett og slett å prøve. Fant en feil på fjernkontrollen hvor det var røket av det ene batteri festet. Dette var elegant rep. med en sølvpapir kule. Jeg fant noe deffekt el rask ombord som skulle kaseres. loddet ut batteri festet på den og inn på fjernkontrollen. Så får vi se om den består testen.... og ikke ender opp som en ... "Hypokonder" :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen! Dagen i dag har gått i ett. Vi startet fra Os ca 0730. Det var en del is i området, så vi gikk til Askøy for å bunkre. Prisen var hyggelig, bare 8,77kr literen:) Vi fortsatte ytre lei siden været var FANTASTISK! Når vi nærmet oss Fedje, så ble det plutselig en "dunk" med påfølgende vibrasjoner i båten.... Hva i hæ......vete var det?... Joda, etter litt bakking så kom det opp restene av det som måtte ha vært en plastkanne. En svart plastkanne som ligger under havflaten er ikke lett å se........ Vel, vi fikk den av og fortsatte uten vibrasjoner:) Vi gikk til Hardbakke å etterfylte 100 liter diesel og fikk handlet litt proviant. Deretter fortsatte vi forbi Florø, Måløy, Stadt og klappet til Kai i Fosnavågen 1815. Vi har ligget på ca 16 knop hele veien, og VP TAMD 60C har fungert eksemplarisk med et snitt på 30 liter i timen:) Har sjekket grovfilteret og sjøvannsfilteret nå,.......dieselen er grønn og fin og filteret 99% rent:) Beklager få bilder, men det kommer siden..... Det har vært lite dødtid for å si det sånn;) Konklusjonen så langt......Fantastisk god båt!!!

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med utskifting av skruver i vinduslistene, hvilken type skruver brukte dere, boret dere opp hullene eller? Det har regnet noe grasalt her i det siste og vi ser at lekasjen i nedgangen til cabinene har økt. Det henger vann i trekket nedfor vinduet. Er også litt fuktig ovenfor vinduet. Misstenker lanterna ved siden av vinduet men holder foreløbig en knapp på at vannet kansje kommer fra vindusregionen...

Link to post
Share on other sites

Har og vært plaget med lekk i vinduer.En stor jobb å demontere og montere på nytt. da blir det bra.Har selv fuget mellom skrog og alulist på utsiden.Ble tett,men ikke en optimal løsning.Å ettertrekke skruer vil til slutt gi mer lekkasje.Du klemmer da listene til de til slutt buer seg.Pakningen blir klemt flat,og det vil bare lekke enda mer.Detdu egentlig spør om mtp.å bytte ut skruene i større kan nok kanskje hjelpe noe om de ikke tar.Det er og mulig å skru inn skruer mellom de eksisterende,da skruene ikke går inn i et hull,men entrer inn mellom to profiler i ytterlistens lengderetning.Vanskelig å forklare,men håper du skjønner hva jeg mener.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan de utvendige sorte panelene med hvite striper er festet? Altså, panelene på overbygget. Hos meg er det på babord side litt løst, men jeg skjønner ikke hvordan det er festet...??? Virker som at det mangler en bolt/skru i fremkant :confused:

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan de utvendige sorte panelene med hvite striper er festet? Altså, panelene på overbygget. Hos meg er det på babord side litt løst, men jeg skjønner ikke hvordan det er festet...??? Virker som at det mangler en bolt/skru i fremkant :confused:

Ikke til stor hjelp der jeg, desverre.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da går det sakte mot vår, og noen har vel så smått begynt på vår puss, om de ikke er så heldige å ha båten på vannet alt. For min del går det litt sakte på den fronten, men prosjektene med skap går i hvertfall framover, om enn sakte. overskapet har inntatt sin endelige form, litt mer lakk skal på og lås og fjær skal monteres på luka før det monteres. Har skrudd ned den bakerste plata i taket for å trekke noen nye kabler og den må på plass før skapet kan monteres. Bryteren i bakkant av skapet er til taklyset.

 

20130304_210921_(800x600).jpg

Link to post
Share on other sites

Har hatt to nydelige helger på sjøen. Logget til sammen 50nm.. med både snø og solskinn. Varmedress og tskjorte. .

Kjenner at jeg er "litt" misunnelig Bjørn. Her i gården får sjelden båten vann under kjølen før tidlig i mai.... :sailing: Da er det godt å ha noen prosjekter på lager for å korte ned ventetiden.

 

Link to post
Share on other sites

Ser flott ut det overskapet skulle gjerne laget meg noe sånt. Men får prøve å bli ferdig det jeg holder på med først, det går heller ikke så fort :smiley:

Bare si i fra om du trenger mål når du kommer så langt. Det ble enkelt å lage og med få deler når malen var tilpaset. Problemet er at det lett baller på seg litt når en starter opp. Fikk litt ekstra jobb med løst skrogtrekk over vinduene, kabler lå løse inne i trekket, og nye kabler skal trekkes til lys og horn, så da måtte takplata ned i bakkant. Og overskapet skal jo monteres under den.... osv. Trekket ble limt på plass i går kveld, og kablene legger jeg i et plastrør som jeg freser spor i og monterer oppunder "gardinbrettet". Da slipper jeg demontering siden "trur eg"... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...