Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Takk for det Bjørn. Bilder skal det bli en råd med vet du. :-).

 

Ja, Torbi. Spennende er det for meg også. Skal bytte hele toppen. Det er en sprekk i den gamle, så den slipper litt kjølevann, men ikke værre enn at vi brukte båten i hele fjor sommer. Sprekken går fra bakerste bolten og mot dysa. Den så jeg ikke komme når jeg handlet, for jeg var nok litt blind og naiv på Nord westen. Så en motorkyndig hadde jeg nok tjent på å hatt med på en gjennomgang. Men med ny topp blir det forhåpentligvis mange fine båtsesonger fremover. Kan hende jeg må spørre om råd underveis.

Link to post
Share on other sites

Dinos: hvordan var kjølevannet ditt da du tappet det ut? Vi har en del rust i vårt /-: Har tatt rens på systemet en gang men ser ut som vi må gjøre det igjenn. Den største forskjellen merker vi på at vi har fått glovarmt vann i krana når vi kjører og det hadde vi ikke før...så det var nok temmelig tett.

Spennende prosjekt du har forran deg (-:

 

T&G: Flott salongbord du har fått deg!! Smart med egen plass for kartene. Vi har en svær perm med båtsportkart liggende å slenge /-:

Link to post
Share on other sites

Dinos: hvordan var kjølevannet ditt da du tappet det ut? Vi har en del rust i vårt /-: Har tatt rens på systemet en gang men ser ut som vi må gjøre det igjenn. Den største forskjellen merker vi på at vi har fått glovarmt vann i krana når vi kjører og det hadde vi ikke før...så det var nok temmelig tett.

Spennende prosjekt du har forran deg (-:

 

Hei!! Kjøle vannet var helt fint det. Ingen tegn til rust. Temp. på motor har og vært veldig stabil når vi har kjørt. Og varmtvannet, det er en historie for seg selv. Sitter en voksen tank foran motoren og den serverer godt og varm vann nesten et døgn etter at motoren er stoppet. :clap: Er ikke 220v tilkobling på den, så vi er veldig fornøyd. ( blir kanskje værre når barnebarna skal være med etterhvert og alle skal dusje :giggle: . Har kommet litt lengetr med demonteringen. Turbo`en er fjernet.

Varmeveksler er løsnet men ikke tatt av. ( trenger litt mer muskel kraft når den skal løftes av.) Dysene er tatt ut og Ingen var rustet fast. Har ikke møtt på noen utfordringer med muttere/bolter så langt. I dag har jeg hentet nytrekte puter til salong og førerstol hos salmaker. Da gikk smilet fra øre til øre. Ble veldig fornøyd. :yesnod:

Slik så dysene ut:

bilde

 

 

Og her er er putene, for anledningen plasert i sofaen i stua:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det er nok rett observert Bjørn!! Litt i største laget de vinduene der. :giggle: . Nydelige bilder du hadde lagt ut forleden :thumbsup: .

 

Prisen på putene ble 11500,- T&G. Med alt. Da er førerstolen med armlener trukket i samme også. Har ikke noe å sammenligne med, men vi fikk det akurat slik vi ønsket det,

Stoffet er Alcantara, Det skal være lite utsatt for bleking, være slitesterkt og motstandsdyktig for flekker. ( det var reklamen) :lol:

Link to post
Share on other sites

Wow!! Dinos, salongen ble VELDIG flott!!! Nydelig farge! Vår salong har vært trukket om..en gang i tiden...og er nå meget slitt! Salongen forran har fremdeles originaltrekkene ((-: Så for å si det sånn ble vi nå TEMMELIG mesunnelig på dere (-: Blir jo sesong i ny båt.

Link to post
Share on other sites

Wow!! Dinos, salongen ble VELDIG flott!!! Nydelig farge! Vår salong har vært trukket om..en gang i tiden...og er nå meget slitt! Salongen forran har fremdeles originaltrekkene ((-: Så for å si det sånn ble vi nå TEMMELIG mesunnelig på dere (-: Blir jo sesong i ny båt.

Takk for det "Hypokonder". Vi er nok veldig fornøyde ja!!! :yesnod: Men før det blir båtsessong på oss må motoren fikses.I dag gikk varmeveksleren ut og toppen er løsnet, men ikke tatt ut enda. Skal si det er

tunge saker å bakse med. Sleit i flere timer i dag før veksleren ville ut. En trist overaskelse på tampen. Det kan se ut som om jeg har fått feil topp. den nye mangler noen hull for noen bolter nærmest varmeveksleren.

Jeg kikket litt på bildene fra Torbi` s tråd om Perken og den toppen er eksakt lik den som sitter i Dinos, men desverre ikke den nye. Så da blir det litt sjekking til uka. :sad:

 

Varmeveksleren ute.

bilde

 

 

Og her blir det ingen nye salong puter i dag... :blush:

bilde

Link to post
Share on other sites

Artig å se på ryddige "verkstedet" ombord :thumbsup: , toppen ikke helt like ? det var dumt, kan ikke du ta bilde så vi kan se på den nye toppen, slik at kanskje noen her i BP kan komme med hjelp eller forslag.? det er bare hvis du vil å ta bilder.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde Torbi. De manglende hullene skal være mellom hullene til støtstengene ( Kalt "A" eller bolt 33-38 i tegningen over bolter og tiltrekning)

På denne erdet bare et hull for begge stengene til hver sylinder. ( Sotsatsen røper vel og at noe er galt. Pakningen til varmeveksleren er fraværende. ser mer ut som

metallpakninger til en tradisjonell manifold. Har tatt noen telefoner så jeg håper de finner den rette så jeg kan få byttet. Men, Det tar jo tid da.... :nonod: .

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tok litt tid før jeg så hva du mente Dinos. Kjedelig det å ikke få rett deler.

Håper du får tak i rett så du kan fortsette med arbeidet.

Kommer du til å bruke "gamletoppen" en sesong til dersom det er vanskelig å skaffe riktig?

Salongputene dine ble meget fine, det er i allefall sikkert :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei SoBo!! Gamle toppen er så godt som ute, Det er luft under hele veien, så den henger bare på noen bolter. Pakninger på topp og varmeveksler er vel neppe pålitelige lenger, Så det blir vel å vente på ny.

Har sendt en e-post i dag med bilder på ny og gammel, så jeg håper de finner ut av det. :pray: De fine putene blir nok i plasten sin en stund fremover er jeg redd. :yesnod:

Får vel vaske, polere, og male litt i mens og et par prosjekter er jo alltids mulig. :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er vi et skritt videre, eller tilbake om man vil. Toppen jeg har fått er til en 6.354M og ikke til en T6.354.4M så om noen trenger en slik kan den kjøpes med paknings sett hos meg. :thumbsup: ( på tilbud)

Jakter nå på rett topp og håper jeg lykkes med det før sommeren er over..... Og imens bedrives diverse prosjekter av ulik art. Lakker noen deler. legger om batteri kabler, maler i motorrom. Har handlet inn

nye lese lamper til senga. + det som står ugjordt hjemme :giggle: Sånn går no dagan.

Og her et situasjonsbilde fra dypet i Nord westen:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kjedelig. Får du ikke byttet den?

Prøver det, men kjøpte den i høst, og begynte på motoren nå. Så de påstår at jeg burde sett dette når jeg mottok toppen. Jeg sendte de motor type og motor nr. så jeg mener så klart at de burde sendt rett topp..

Den ligger fortsatt i orginal trekasse og er ikke pakket ut. Går litt meldinger frem og tilbake nå, så vi får se hvordan det går.

Har los på en brukt topp nå men den må kanskje overhales, så jeg venter på endelig pris. Det er track på ny også.

Hadde ikke trodd at det skulle være så vrient med en så kurrant motor. Det er jo drøssevis av de. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Så bra du fant ut det var feil type på toppen, likevel dumt, men det er sikkert noen som vil ha en av deg, prøv også å legge ut på finn.?

Lykketil videre, stå på.

Hei torbi. Kan hende den dukker opp på Finn ganske snart ja. Hva tror du om dysene, burde jeg spandere nye spisser og få de justert?

Har fått tilbud på 1500,- for 6 dyse spisser. Er det en grei pris?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fortsatt ingen topp på plass, men det jobbes med saken. Fikk paknings sett fra Økonomi deler i går, og det var rette settet. Rett pris også. I overkant av 600kr. for hele pakka. Nesten ikke til å tro. Enkelte haier har forlangt 2500,- bare for topp pakningen. Om toppen nå er på vei snart kan vi kanskje være på vannet til St. hans. :pray:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...