Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

OK! Skal skjerpe meg! Jeg har jobba hardt, helt siden denne tråden starta, med på skikkelig båtplassenvis å irritere meg over disse bøyene....men klarer det bare ikke. Med hånden på hjertet: jeg har fortsatt tilgode å finne ei som har liggi i veien for meg. Men det er jo et greit tema for "kom ikke her og kom her" gjengen. For de fleste av oss som pusler mye rundt i skjærgården er vel tråden mest å regne som underholdning.

 

For meg var det ingen underholdning da det som var opphavet til denne tråden stod på som verst. Det skal jeg bare love deg! Jeg også "pusler" mye rundt i skjærgården, men jeg startet ikke tråden for å lage "komikveld" Meningen var fra første stund å få en debatt om bøyeproblematikken som stort sett er lokalisert til Oslofjorden. For min del har debatten vært nyttig og kanskje kommer det noe bra ut av den! Uansett type debatt: Man bør alltid under selv de alvorligste båtdebatter kunne koste på seg et smil og ha et glimt i øye. Uten å bli beskyldt for å drive sirkus!

 

Hilsen McFog

Sirkusdirektør og "bøyeriddder"!

Link to post
Share on other sites

Ja, sirkusdirektør og bøyeridder var et godt navn du ga deg selv, med STORE bokstaver. Kan det være så nødvendig med slike fonter? Eller er du redd ingen skal se hva du skriver?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Litt sarkasme må til .... Jada jeg ser bokstavene antar forskjellige dimensjoner noe blir store og andre blir små. Nei jeg er ikke så redd for at du ikke skal se (elle skjønne) hva jeg skriver. Er litt uvant med å bruke denne type tekst editorer på. Men du verden når jeg har skrevet 9966 innlegg her slik som deg så skal nok også jeg klare å gjøre meg forstått! Men nå var det vel ikke mine verbale og ortografiske kunnskaper vi skulle diskutere her? Ha en god natt!

Link to post
Share on other sites

Er jammen glad vi ikke har slike fortøyningsbøyer som er forbeholdt særinteresser på våre kanter !

 

Men en løsning på problemet kunne jo ha vært å installere en betalingskasse på hver bøye ?

 

Eller (satt litt på spissen kanskje) hva med en slags parkometer-ordning:

 

stock-photo--quot-expired-park-o-meter-quot-older-parking-meter-around-downtown-roseburg-oregon-45067537.jpg

 

F.eks. 1 kr. innkast for hver time liggetid?

 

Ingen vimpel som gir sære rettigheter! Alle har samme bruksrettighet! Båter som kommer langveis ifra kan fritt benytte seg av bøya mot en liten avgift!

OF får sine nødvendige bøyeinntekter! (Kan kanksje til og med dele ut feite "parkeringsbøtert" som gir ekstra inntekter :cryin: )

Første mann til mølla prinsipp! Max. liggetid 24 timer!

 

Vimpelen fungerer som et parkeringsbevis for inneværende år og avvikles fra 2013!

 

"Bøyeridderne" oppgraderes til "parkeringsvakter" !! :smiley:

 

Slår mange slag på samme flua !! Alle blir glade, smiler og er fornøyd !!! :yesnod:

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hva alle andre mener er for meg totalt irrelevant.

Hva andre mener er for meg interessant, også hva du mener og argumenterer med. Det hjelper meg å se saken fra flere ståsteder.

 

At gratispassasjerene blir provosert forstår jeg. Det hadde jeg også blitt om noen trykket på et så ømt punkt fordi jeg ikke hadde ville bidratt med småpenger.

At du kaller de som er i mot bøye-ordningen slik den er i dag for "gratispassasjerer" understreker vel egentlig at du ikke ser hva andre argumenterer med og heller ikke bryr deg. Hadde du lest og vurdert andres argumenter ville du fått med deg at denne saken er langt mer kompleks enn at folk ikke vil betale for å ligge i fri natur.

Siden du drar frem det økonomiske aspektet vil jeg be deg om å se effekten om Friluftsrådene over hele landet skulle innført samme praksis. Da hadde vi ikke lengre snakket om kr. 450,-(om man skal på litt lengre tur). En annen ting jeg vil påpeke er at du kaller summen Kr. 450,- "småpenger". Det er ikke ALLE som har ubegrensede midler og det å tenke som en politiker at "tar du den så klarer du den" holder ikke. Det er mange båteiere som teller på kronene og skraper sammen hva de har for å kunne drive med det de elsker mest i fritiden. Jeg synes det er på grensen arrogant å kalle de "snyltere" så lenge du og OF hele tiden påpeker at bøyene er fri for alle ! Ved en slik uttalelse har du selv satt to tykke streker under faktum at ordningen i dag skaper utrivelige situasjoner......

 

Selv har jeg ikke vimpel og kommer heller ikke til å benytte bøyene. Det ville ikke falle meg inn å kunne bli beskyldt for å være "snylter".

(tenke seg til om du kom og hylte over hele bukta at jeg var en "snylter")

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten siterer:

Sammenlikner man med tilsvarende bøyeordning i Sverige, koster det der NOK 600 pr. år.

Å være medlem i SXK er å være medlem i en båtforening, med en rekke hyggelige og nyttige fordeler. At SXK også har blå bøyer er helt rett, men jeg går ut fra at det ikke er hovedgrunnen til at mange (særlig svenske, siden det er en svensk klubb) er med der og har registrert sin båt i foreningen.

Det endrer ikke på det faktum at en slik bøye som ligger et sted der man greit kunne ankret opp, i praksis hindrer oppankring og begrenser allemannsretten eller hva man kunne kalle denne retten i sjøen - og derfor i OF-tilfellet er en ordning som er i strid med OFs hovedformål, som er å sikre friluftsområder for allmennheten, og som finansieres ved skattepenger gjennom kommuner, fylkeskommuner og Direktoratet for naturforvaltning (og fra de få private medlemsforeningene)

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er på grensen arrogant å kalle de "snyltere" så lenge du og OF hele tiden påpeker at bøyene er fri for alle ! Ved en slik uttalelse har du selv satt to tykke streker under faktum at ordningen i dag skaper utrivelige situasjoner......

 

 

Selv har jeg ikke vimpel og kommer heller ikke til å benytte bøyene. Det ville ikke falle meg inn å kunne bli beskyldt for å være "snylter".

(tenke seg til om du kom og hylte over hele bukta at jeg var en "snylter")

Javisst er det arrogant - godt over grensen - å kalle de som vil bruke bøyene uten å betale for snyltere. Målet er å sette saken på spissen - akkurat slik trådstarter la opp til ved å skrive at dette er en bøyekrig. Og argumentasjonen så langt med oppfordring til hærverk har jo ikke akkurat lagt ribben høyere for saklighetsnivå. Jeg mener at gratispassasjerer (stygt kalt snyltere - men det har samme mening) ikke er akseptabelt. Man kan bruke en bøye så mye man vil - men kommer det en som har gitt økonomisk støtte til bøyene så får man flytte seg. At det er vanskelig å forstå forstår ikke jeg - og det er nok opphavet til mye av diskusjonen.

 

Det er to saklige argumenter jeg har klart å lese ut av debatten. Allemannsretten og at man ikke vil betale for bøyene.

Allemannsretten er jeg uenig i er innskrenket. Jeg ser heller at allemannsretten er styrket av at bøyene KAN brukes av alle , og det gjør det enklere for en stor gruppe båteiere å ligge på svai i trygge naturhavner. For jeg tror faktisk at det er en stor barriere for mange å ligge en natt på anker. Da er en bøye et mye tryggere valg.

 

Så forstår jeg at man i prinsippet ikke vil betale for en slik ordning. Da vil jeg oppfordre til at man tenker på alternativet. I følge OF er ikke alternativet å ha en gratis ordning. Alternativet er å ikke ha bøyer. Og vil vi det da?

 

Om man er i en situasjon der man har kjøpt båt og ikke har råd til 450 kroner, om man vil, da er jeg helt enig i at man har skrapt sammen det som er. Da får man enten bruke bøye og passe seg om det trengs eller legge seg langs fjellet. Bøyeavgiften tilsvarer 2 netter i gjestehavn eller en OK dregg med kjetting på Biltema. Det er ikke tvang - man har et valg. Og velger man bort å betale - ja så er det enkelt og man vet da at man må flytte seg. Jeg ser på de 450 kronene som et bidrag til en god sak jeg ønkser å støtte.

 

Så til dette med hva alle andre mener. Ungene sa det for noen år siden "alle andre har" - det funka ikke det heller :smiley:

For meg er det ikke et argument at mange andre mener noe annet. Det vikige er de saklige argumentene som gjør at man kan forstå saken bedre. Og har jeg gått glipp av saklige og gode argumenter gleder jeg meg til å høre de. Som skrevet tidligere var jeg først arg motstander av bøyene - men etter å ha sett en del av de synes jeg dette ser bra ut - og noe mange kan ha stor nytte av.

 

Så undres jeg jo litt fra diskusjonen da:

Hvor mange har faktisk brukt bøyene?

hvor mange har faktisk opplevd et problem med å bruke bøyene?

Hvor mange har med selvsyn sett at dette innskrenker allemannsretten?

Hvor mange har faktisk tatt en runde rundt og sett på bøyene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mange har faktisk brukt bøyene?

hvor mange har faktisk opplevd et problem med å bruke bøyene?

Hvor mange har med selvsyn sett at dette innskrenker allemannsretten?

 

Jeg har ikke brukt bøyene.

Jeg har derfor heller ikke opplevd problemer.

Jeg tror ikke det, med dagens utbredelse av bøyer, innskrenker allemannsretten noe særlig.

 

Det er ikke dagens situasjon som bekymrer meg, det er hvilke signaler dette sender ut til andre foreninger og klubber.

Det andre som bekymrer er om det skulle bli en generell aksept for at alle friluftsrådene landet rundt ser det som en god løsning(med vimpel), så vil bøyene kunne bre om seg og man vil kunne få en situasjon hvor det "kryr" av bøyer i de fleste uthavner. Dette vil jo skje fordi man da har en økonomisk plattform som finansierer mange bøyer. Man har da etablert en ordning hvor de aller fleste vil betale Kr. 450 for å ha en vimpel og det blir like vanlig som medlemskap i Kystpatruljen. Friluftsrådene landet rundt har da blitt "Uthavns-baroner".

Skulle det bli slik, ville jeg foretrekke en kyst uten disse bøyene !

 

Dette er bakgrunnen for mitt engasjement og jeg ønsker, akkurat som deg tror jeg, at det blir satt fokus på ordningen i politisk sammenheng slik at man der etterspør hvilken utbredelse disse bøyene vil kunne få i fremtiden. Det er andre som har nevnt forholdene i Kroatia og slike forhold tror jeg heller ikke du ønsker.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er jo et diskusjonsforum. Synes vi har lykkes bra med det i denne saken :lol:

Så må du ikke lese akkurat den setningen som fanden leser bibelen. Jeg sier også at det er de saklige argumentene som overbeviser meg. Og for meg er ikke at mange mener noe et saklig argument. Og heller ikke spesielt overbevisende. Poenget er at det er de saklige argumentene som skaper refleksjon og forståelse av en sak. Og i politiske saker er det det som vektlegges.

 

For å dra en analogi til motor: det hjelper ikke om "tusen på tusen" mener at det er forgasseren som er ødelagt når fakta viser vann i bensinen. "tttog du an"? som han Geir sier.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er to saklige argumenter jeg har klart å lese ut av debatten. Allemannsretten og at man ikke vil betale for bøyene.

Jeg mener det er et argument til, det at OF på en viss måte legger opp til at det blir "krig" ved at de sier alle kan ligge i bøyene intill det kommer en med vimple og at de da kan "jage" vekk de uten vimpel .....uansett tid på døgnet.

 

 

Det er to saklige argumenter jeg har klart å lese ut av debatten. Allemannsretten og at man ikke vil betale for bøyene.

Så forstår jeg at man i prinsippet ikke vil betale for en slik ordning. Da vil jeg oppfordre til at man tenker på alternativet. I følge OF er ikke alternativet å ha en gratis ordning. Alternativet er å ikke ha bøyer. Og vil vi det da?

 

Slik situasjoner har utviklet seg synes jeg alternative ved å ikke ha disse bøyene er best

 

Så undres jeg jo litt fra diskusjonen da:

Hvor mange har faktisk brukt bøyene?

hvor mange har faktisk opplevd et problem med å bruke bøyene?

Hvor mange har med selvsyn sett at dette innskrenker allemannsretten?

Hvor mange har faktisk tatt en runde rundt og sett på bøyene

 

Nei,

Er ikke medlem

Ja

Har opplevd at bøya er tom og tar opp en fin plass der jeg kunne ha ankret opp, og at siden de som ligger i bøya har en annen svingradius så ødelegger de for andre

Ja

Se punktet over

Ja

Men Ikke alle steder

 

 

Mitt syn på denne saken er at disse bøyene kun legges på steder der det ikke vil være naturlig å legge seg på svai på eget anker.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke argumentene, "stoler ikke på ankeret", "ikke lett med tung båt og lett anker i uthavn".... Stoler du ikke på ankeret ditt eller er det underdimensjonert bør du legge deg på brygga eller båtplassen!

Det er nok mange som ikke føler seg trygg på svai men det skyldes mangel på grunnleggende kunnskap og liten interesse for å lære seg det som for noen andre er elementær sjømannskap...

Svelg stoltheten og ta båtførerprøven!

Link to post
Share on other sites

At du kaller de som er i mot bøye-ordningen slik den er i dag for "gratispassasjerer" understreker vel egentlig at du ikke ser hva andre argumenterer med og heller ikke bryr deg. Hadde du lest og vurdert andres argumenter ville du fått med deg at denne saken er langt mer kompleks enn at folk ikke vil betale for å ligge i fri natur.

Jeg synes det er på grensen arrogant å kalle de "snyltere" så lenge du og OF hele tiden påpeker at bøyene er fri for alle ! Ved en slik uttalelse har du selv satt to tykke streker under faktum at ordningen i dag skaper utrivelige situasjoner......

 

Det later til at de som er tilhengere av bøyene bare evner å påstå at dette handler om penger. Hvilket er langt fra sannheten. Det burde være mulig for både OF og andre å ta det til seg snart? Istedenfor å kalle folk snyltere! Hvilket er bare vås.

 

1. Det er to saklige argumenter jeg har klart å lese ut av debatten. Allemannsretten og at man ikke vil betale for bøyene.

Allemannsretten er jeg uenig i er innskrenket. Jeg ser heller at allemannsretten er styrket av at bøyene KAN brukes av alle , og det gjør det enklere for en stor gruppe båteiere å ligge på svai i trygge naturhavner. For jeg tror faktisk at det er en stor barriere for mange å ligge en natt på anker. Da er en bøye et mye tryggere valg.

 

2.. Alternativet er å ikke ha bøyer. Og vil vi det da?

 

 

3. For meg er det ikke et argument at mange andre mener noe annet. Det vikige er de saklige argumentene som gjør at man kan forstå saken bedre. Og har jeg gått glipp av saklige og gode argumenter gleder jeg meg til å høre de. Som skrevet tidligere var jeg først arg motstander av bøyene - men etter å ha sett en del av de synes jeg dette ser bra ut - og noe mange kan ha stor nytte av.

 

 

4. Hvor mange har med selvsyn sett at dette innskrenker allemannsretten?

Hvor mange har faktisk tatt en runde rundt og sett på bøyene

 

(Jeg har merket avsnittene punkt for punkt for å skille de.)

 

1: Allemannsretten er allerede begrenset med disse bøyene. (Se svar punkt 4) Jeg har fortsatt tilgode å se at det kun er pengesummen det står på for å bruke dem. Kan du vise til slike postinger?

 

2 : Så lenge alternativet er at bare noen skal kunne bruke bøyene, så JA, få de vekk. Det er klinkende klart at OF ikke ønsker at alle skal kunne bruke disse bøyene, så lenge de har dette bildet av vimpelen på sin hjemmeside. Der står det i klartekst at du må vike, uansett tid på døgnet hvis det kommer en med vimpel og gjør krav på bøya. Det vil da si at den ikke er til for alle! Noe som hevdes stadig her.

 

of_vimpel.jpg

 

3: Nå er det ca 82 % av de som har stemt her på BP, og 86 % av de som har stemt på NRK sine sider som mener at systemet er feil ,og at disse bøyene fortrenger allemannsretten. Klare tall, men det teller visst ikke? Her er det tydeligvis viktigere å hevde at flertallet tar feil! Dette gjelder tydeligvis også for OF.

 

4:

Jeg har med selvsyn sett at disse bøyene tydelig innskrenker allemannsretten. Se bare i Evjesund, der er det en jungel av forskjellige bøyer. Både OF og NHK har bøyer der, og de ligger på noen av de beste plassene en kan ankre opp på. I tillegg florerer det av private bøyer der. Etter min mening burde det ha vært ryddet opp der for lenge siden.

På Missingene ligger bøya midt i bukta, slik at ingen andre får ankret opp der. Ikke bra det heller. Helt klart innskrenkende der også.

Link to post
Share on other sites

Takk for godt innlegg VannTro :thumbsup: - ser at det er mange som poster her - så det kom mange innlegg mellom det jeg henviser til - med det er altså dette med spredningseffekten

 

Jeg har ikke sett den store spredningsrisikoen her - og det er et godt argument du har!

 

Jeg forstår den uro du føler overfor signaleffekten. Det som gjør meg litt trygg er at selv OF - som er en offentlig organisasjon - sier at de må søke og få tillatelse fra syv - 7 - instanser for å legge ut bøyer. Jeg vil tro at minst ett av disse er et folkevalgt organ (havnestyrene er et folkevalgt organ), men jeg er ikke sikker. At ordningen sprer seg utover Oslofjorden ser jeg ikke som et problem, men en overetablering av bøyer ser jeg helt klart som et problem - akkurat som deg. Derfor har jeg flere ganger oppfordret til å løfte saken til politisk behandling - slik at vi er sikre på at denne saken er forankret i demokratisk valgte organ.

 

Geir Frode - jeg ser også av meningsmålingene, og for å si som han Jens. Den meningsmålingen som teller er den i september når det er valg :wink: Og dersom bøyene er forankret i politiske organer så må det en ny politisk behandling til for å endre vedtakene. Derfor har jeg - snart til det kjedsommelige - anmodet om at saken tas opp politisk. En interpellasjon er en god start her. Det er agurktid i media - bruk den tiden til å skape debatt. Geir Frode - Tage har ennå ikke ferie. Mailen hans er tage.pettersen@moss.kommune.no. Det er en viktig prinsippiell debatt som bør belyses mener jeg.

 

Geir Frode - du henviser til Evjesund - og alle andre bøyene der. Ja jeg er prinsippielt enig med deg i det - men jeg diskuterer bare OF bøyene - ikke alle de andre. For da er vi over på en diskusjon om bøyerett generelt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At ordningen sprer seg utover Oslofjorden ser jeg ikke som et problem, men en overetablering av bøyer ser jeg helt klart som et problem - akkurat som deg. Derfor har jeg flere ganger oppfordret til å løfte saken til politisk behandling - slik at vi er sikre på at denne saken er forankret i demokratisk valgte organ.

 

At ordningen sprer seg utover Oslofjorden synes jeg lite om. Det viser seg jo at, om man er litt edruelig i henhold til antall utlagte bøyer, så lar det seg gjøre uten noen vimpel-ordning. Det tror jeg brukerne ser på som positivt i henhold til potensielle krangler(ref mail fra lederen av BOF). Så ordningen med vimpel og det potensielle antallet bøyer er litt selvmotsigende.

Jeg merker meg også at OF i sine "nye ytringer" om ordningen, henviser til mange båter og plassmangel. I den uttalelsen leser jeg mellom linjene at de ser for seg en stor utbredelse av disse bøyene.

 

Resten er jeg veldig enig i og det kan nok være at min epost til statsråd Bård Vegard Solhjell var et "skudd i blinde".

(man må nok bevilge seg mange timers arbeid bare for å hoste opp de rette kontaktene å stille spørsmålene til.)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

dersom bøyene er forankret i politiske organer så må det en ny politisk behandling til for å endre vedtakene. Derfor har jeg - snart til det kjedsommelige - anmodet om at saken tas opp politisk. En interpellasjon er en god start her. Det er agurktid i media - bruk den tiden til å skape debatt. Geir Frode - Tage har ennå ikke ferie. Mailen hans er tage.pettersen@moss.kommune.no. Det er en viktig prinsippiell debatt som bør belyses mener jeg.

 

Geir Frode - du henviser til Evjesund - og alle andre bøyene der. Ja jeg er prinsippielt enig med deg i det - men jeg diskuterer bare OF bøyene - ikke alle de andre. For da er vi over på en diskusjon om bøyerett generelt.

Nå ligger det vel ikke så mange bøyer innefor Moss kommune? Men det kan jo være et forsøk verdt å ta dette opp for det. Men om jeg kommer til å gjøre det, vet jeg ikke. Uansett, så burde OF og andre tenke litt nøyere på hvor de plasserer bøyene sine.

 

Ja, jeg bruker Evjesund som skrekkens eksempel på bøyevirvar. Denne tråden handler om både OF sine bøyer og andres, (NHK) så jeg synes det bør belyses at andre aktører også er med på å innskrenke allemannsretten her. OF er slett ikke alene om dette.

Link to post
Share on other sites

Har opplevd at bøya er tom og tar opp en fin plass der jeg kunne ha ankret opp, og at siden de som ligger i bøya har en annen svingradius så ødelegger de for andre

Jeg er ikke enig i at det er relatert til bøye eller ikke. Motorbåter har et annet svingmønster og annen svingradius enn seilbåter er min erfaring. Og med bøye burde svingradiusen bli mindre.

 

Geir Frode: Det ligger to bøyer på Bile - de er vel innenfor Moss havnedistrikt? De hadde også tenkt å legge ut i Kølabånn - men de oppdaget det som mange andre svailiggere ikke har oppdaget der ennå - at det er dypt som tusan der. De fleste som ligger på svai der har jo ankeret mange meter over bunnen :wink: (jeg har dykka der og kan bekrefte at det skrår fort ned). Jeg kjenner et par poltikere - så jeg tar saken opp med de - skal bli interessant å høre. Dersom saken bare er administrativt behandlet kan det blir en interessant diskusjon. Dog gjør ikke administrasjonen i kommuner beslutninger uten at det er forankret i et delegeringsreglement som er politisk godkjent... Jeg har sendt mail til ordføreren i Moss og spurt om han er kjent med om bøyene ved Bile har vært til politisk behandling. En bekjent i havnestyret kjente ikke til saken.

 

Jeg vil anbefale å skille mellom private bøyer og OFs bløyer. De er lagt ut med ulikt formål. Hankø Yachtclub er et annet eksempel. Masse røde bøyer mange bruker - jeg vet ikke hvem som egentlig har rett på de bøyene. Har ikke sett noen blitt jagd heller.

 

Nå får jeg straks en halv generalstab på besøk - så nå må jeg jobbe litt :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Jeg sier også at det er de saklige argumentene som overbeviser meg. Og for meg er ikke at mange mener noe et saklig argument. Og heller ikke spesielt overbevisende

 

Jeg tror ganske sikkert at Of tar til vettet og fjerner vimpeleffekten som den er i dag , stikk i strid med din mening om disse bøyene.. Vil du også da være enig med OF `s strategi og snur , eller holder du på din argumentasjon som den er i dag.?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

syntes Bitteliten har saklige innlegg, folk er motstandere av alt som må betales, men til slutt vil alle være med på godene! sånn er det med bompenger og det som er.

 

Når han sågar i sine egne innlegg bekrefter og dokumenterer at bøyene er subsidiert (av fellesskapet!) så blir det ike saklig å komme med innlegg og kommentarer som går på;

 

Kos med misnøye

Snylter/e

Kommunistsympatisører

 

men aksepterer at vi har forskjellige krav til hva somer å anse som saklig i denne diskusjonen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Flere medier som tar opp denne saken:

 

Havna: http://www.havna.com....epl?id=1322462

Båtmagasinet: (Med link til baatplassen.no!) http://www.batmagasi...g-i-oslofjorden

Den omtalte NRK artikkelen: http://www.nrk.no/ny...ingen/1.8217175

RHA: http://rha.no/nyhete...ekrig-1.7410787

Båtliv: http://www.batliv.co...322462&cat=5864 (samme artikkel som havna)

 

Det er litt morsomt å se bilde av andre båtplassen medlemmer. I mitt indre øye såg jeg McFog som en skikkelig ung hissigprop, men på bilde i båtlivartikkelen viser det seg at han er en koselig eldre herremann. :lol:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Lett match, på I dag 09:07, skrev:

 

Har opplevd at bøya er tom og tar opp en fin plass der jeg kunne ha ankret opp, og at siden de som ligger i bøya har en annen svingradius så ødelegger de for andre

 

Jeg er ikke enig i at det er relatert til bøye eller ikke. Motorbåter har et annet svingmønster og annen svingradius enn seilbåter er min erfaring. Og med bøye burde svingradiusen bli mindre.

 

Mulig du ikke ville skjønne det jeg skrev, burde muligens hå påpekt at det dreier seg om 2 tilfeller.

 

I tilfelle 1(Evjesund) kunne det vært en "ledig plass" mellom andre båtene bortsett fra at der lå det en tom blå bøye som forhindret meg i å bruke denne plassen. Den var tom hele natten. Og da synes jeg denne bøya er til hinder. Resten av havnen var full og siden det skulle blåse opp var dette den siste plassen for meg.

Og da synes jeg det blir relevant med bøye eller ikke.

 

Men hva synes du om denne ideen:

Kjøpe inn en 5- 6 små oppblåsbare joller og legge igjen disse i de fine havnene vei sydover i ferien for å kunne reservere disse plassene til returen uken etterpå. (vet at det er en begrensning på hvor lenge du kan ankre opp på samme sted) Men man kan jo bare avtale med venner som reiser samme turen litt etter hverandre så blir det en ny båt annen hver dag på disse plassene.

Poenget mitt er at det er litt dumt å reservere de beste plassene for så å ikke bruke dem, det er da jeg synes disse bøyene er til hinder, fylles havnen opp før jeg kommer så er det greit.

Men for all del legg gjerne bøyene der det ikke er enkelt å ankre opp.

 

Punkt nr 2 med forskjellig svingradus avhenging av lengde på ankerline blir selvfølgeg også relevant mellom båter som har forskjellig lengde på ankerline. Derfor synes jeg at disse bøyene skaper litt uorden i system når vinden dreier og avstanden mellom båtene endres.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...