Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Betaling i langrennsløyper (eller heller forbud mot slikt pr i dag) er en god analogi når det gjelder tilrettelegging av stier etc. Når det gjelder bøyer, er nok dette mer som turistforeningens hytter eller alpinbakker (tilgjengelig mot betaling).

 

Vil vel mene et system som krever medlemsskap før bruk, er smålig. Støtter da heller modellen til turistforeningen: alle er velkommen som brukere og så er det samtidig slik at medlemmer finansierer deler av kostnadene gjennom kontingent og har derfor noe lavere pris.

 

Link to post
Share on other sites

Betaling i langrennsløyper (eller heller forbud mot slikt pr i dag) er en god analogi når det gjelder tilrettelegging av stier etc. Når det gjelder bøyer, er nok dette mer som turistforeningens hytter eller alpinbakker (tilgjengelig mot betaling).

 

IKKE enig ! Synes sammenligningen er perfekt jeg.

Bøyer er et sted langs stien hvor vi "fortøyer egen hytte". Dette kan vi også alternativt gjøre med en dregg/anker, men nå ligger det en bøye der jeg skulle droppe ankeret mitt, så med mindre jeg slipper det rett ved bøyen, må jeg benytte bøyen. Dette er en bøye jeg kan få benytte, men jeg må altså flytte meg om det kommer en "vimpel-båt" og hevder sin fortrinnsrett......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bra noen er enig meg meg. Jeg synes også at dette vimpel/bøyetullet burde sjekkes mhp. allemannsretten, dersom det ikke allerede er gjort.

 

La oss holde naturen mest mulig uberørt og som en utfordring for friluftsfolk. Den som ikke selv kan kaste anker eller fortøye mot land i uthavn bør gå til en marina.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

At en har sine private synspunkt er greit nok, men prøv heller selv å finne noen ekspertuttalelser, dvs å sette seg inn i saken.

 

Ja du kan jo begynne med dine egne påstander. :smiley: Siden du er så skråsikker kan du sikker underbygge dette med forskningsrapporter. Jeg vet dette er omtalt i siste Båtmagasinet, men norske forskere er mer enn skeptisk til det som fremkommer i den svenske rapporten.

Venter i spenning :smiley:

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skriver det jeg mener og det jeg vet, så er det opp til alle ander å skaffe seg opplysninger og kunnskap om et tema, jeg bedriver ikke generell folkeopplysning (dersom jeg ikke for betalt for det :wink: ). Dessuten er jeg ikke skråsikker, men viser til noen viktige faktorer som de mer "skråsikre" mener har betydning, ikke bare her i landet, men også i andre land.

Link to post
Share on other sites

La oss holde naturen mest mulig uberørt og som en utfordring for friluftsfolk. Den som ikke selv kan kaste anker eller fortøye mot land i uthavn bør gå til en marina.

 

Igjen; er bøya værre enn at jeg kaster anker? Og ankring har jeg ingen problemer med, men betrakter bøye i regi av seriøse aktører som både enklere og sikrere (analogt ligger jeg gjerne i telt, men har heller intet imot å ta inn på en av turistforeningens hytter dersom det passer på turen).

 

Det jeg reagerer på er når noen først legger ut bøyer på vår felles sjø for så å hevde eksklusivitet for en engere krets. Det er fortrenging!

 

Link to post
Share on other sites

Igjen; er bøya værre enn at jeg kaster anker?

Ja! Når du ligger på bøye svinger båten rundt på en helt annen måte enn når du ligger for anker. Dermed ødelegger bøya for andre som vil ankre opp i nærheten. Det vil sannsynligvis bli kræsj en eller annen gang. Og spesielt når disse bøyene blir lagt ut der det er naturlig å ankre opp, så virker de mot sin hensikt. De er eksluderende.

Jeg er ikke medlem av OF, og har ingen tanker om å bli det heller. Jeg styrer stort sett unna disse bøyene, men det hender en sjelden gang at jeg benytter en av de. Min båt veier rundt 8 tonn, og da er vel cirka vektbegrensingen nådd ifølge det jeg kan se. Så hvis en med vimpel prøver å jage meg bort da, må han ganske enkelt kappe tauet mitt. Jeg flytter meg ikke, hvis det ikke tilfeldigvis passer meg å gjøre det..

Disse bøyene burde egentlig vært fjernet. Enten det, eller åpne for allmen bruk, uten at en behøver å ha en spesiell vimpel eller annen type medlemskap. Helst så jeg at de ble tatt vekk.

Link to post
Share on other sites

Forstår fortsatt ikke at dette er noe å bråke om men ...

Mulig så enkelt at vi ligger 10 år etter nabolandet, der hadde de det samme bråkt om SXK bøyene for 10

år siden eller noe slikt.

At noen står opp med feil fot, kan hende i alle leirer.

Å er det de sier på andre sia.

Det årne sæ

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg er bøyemedlem, og har brukt dem et par ganger. Når de er lagt der man ellers ikke ikke ankret er de bra. Når de legges der det er populært å ankre er det liten tvil om at de reduserer tilgjengeliheten for andre da svingradiusen er veldig liten og gjør at båter rundt ikke kan ankre opp med vanlig 3 x dybde eller mer.

 

Bøyene som finnes i Hallangspollen, Bjørnhodebukta, utenfor Dragsund og i Sætre har jeg ikke sett ødelegge for noen. Men om noe slikt hadde komme i Sandspollen eller Middagsbukta ville det vært ødeleggende for kapasiteten.

Link to post
Share on other sites

Jo. Men når hele områder svaier rundt vil 10 båter svaie i takt og ikke kollidere om alle har ute noenlunde like lang kjetting. Men om en båt har kort kjetting, eller ligger i bøye, vil systemet svikte. I stedet for 10 båter som svaier i takt blir det plass til 1 bøye og mye færre båter da de andre båtenes svingradius må hensynta at det ligger et fast punkt de nå kan kollidere med. Derav vil det bli plass til færre båter om en bøye legges midt i et svai-område. Uenig?

Link to post
Share on other sites

Hvordan er dette i de deler av verden der bare bøye er tillatt?

F.eks i Kroatia er det områder hvor man blir oppfordret å bruke bøyer. Å ivareta havbunnen er et argument, men i noen områder (ikke alle) er bøyer helt opplagt lagt ut for å tjene penger, da de kan være uforholdsmessige dyre å ligge på. I Tyrkia legges ut bøyer både av private (hoteller, restauranter) og av myndighetene. Har tar en seg ikke betalt, men ligger man med en restaurantbøye så tar en gjerne seg en kopp kaffe dersom en ikke skal spise på land, bare for å være høflig. Myndighetene har for øvrig bestemt at en har ikke lov til å ta betaling hverken for bøyer, brygger eller annen fortøyning. Det er også vanlig å legge bøyer tett, og å ta et tau i land, noe som gir plass til mange båter på et lite område. Restaurantverten kommer i noen tilfeller roende ut og fester tauet i land.

I Hellas kan en gjerne legge seg ved en privat bøye, dersom en spør en eller annen gubbe, det er sjelden noen bryr seg med det.

Så er det vel nokså opplaget at svai-radien blir betydelig mindre ved en bøye

Link to post
Share on other sites

Det var også mitt poeng, men ble litt usikker når det hevdes med tyngde at det kreves større plass ved bruk av bøyer enn oppankring noe jeg ikke helt kan skjønne kan være riktig. Eneste jeg har å utsette på ordningen er dette med "fortrinnsrett" som åpenbart skaper både følelser og mulige konflikter, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...