Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Den praksisen du beskriver gjennomføres hvert år flere steder. Feks på Mølen utenfor Holmestrand. Båter legges i havna for å reservere plassen - også bruker man annen båt til og fra jobb.

Spørsmålet var ikke om du viste at dette gjøres, men om dette også er greit?

 

Det jeg er litt redd for er at med såpass mange båter i Oslofjorden blir det ikke hyggelig å være der om denne typen "ta seg til rette" fortsetter.

Derfor synes jeg ikke at denne praksisen med å holde av de beste plassene er noe god ide.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hva han fyren på flybridgen, han som var ansatsen til Mc Fogs førsteinnlegg, tenker nå? Er det ikke rart å tenke på at smidighet fra dem som er "berettiget" til å bruke bøyene, kanskje kunne unngått mange av problemene i saken?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Det som gjør meg litt trygg er at selv OF - som er en offentlig organisasjon - sier at de må søke og få tillatelse fra syv - 7 - instanser for å legge ut bøyer.

Jeg har sendt mail til ordføreren i Moss og spurt om han er kjent med om bøyene ved Bile har vært til politisk behandling. En bekjent i havnestyret kjente ikke til saken.

 

Hvis man tar disse utsagnene for "god fisk" Bitteliten, ville jeg ikke følt meg trygg hverken på utbredelsen av bøyer eller behandlingen av søknader.

Jeg skal være forsiktig med å insinuere noe og "gjør det ikke", men jeg er redd vi har med "gutteklubben grei" å gjøre her.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har rettet en henvendelse til Hurum kommune, OF og Havseilerklubben omkring dette. Er litt interessert i forvaltningsrett og tingsrett, og det kunne vært artig med noen faglig funderte meninger om saken. Hvordan er dette behandlet i kommunen egentlig?

 

Foreløpig bare et foreløpig (sic) svar fra OF.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Etter litt fundering og ettertanke må jeg bare få gi Mouche kreditt for å se essensen i dette, kanskje klarere en noen annen. Han har gjentatt det i innlegg etter innlegg.....

Dette dreier seg om OF og hvordan de finansieres. Gandsfjord er inne på det også.

 

Bjornas:

Flott at du tar initiativ !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har rettet en henvendelse til Hurum kommune, OF og Havseilerklubben omkring dette. Er litt interessert i forvaltningsrett og tingsrett, og det kunne vært artig med noen faglig funderte meninger om saken. Hvordan er dette behandlet i kommunen egentlig?

 

Foreløpig bare et foreløpig (sic) svar fra OF.

Hurum kommune har etter det jeg vet delegert havneadm. Til Drammen havnevesen.
Link to post
Share on other sites

@Mc Fog: OK, takk for info. Nå er de uansett selv ansvarlige for å svare. Jeg skulle tro at spørsmålene som oppstår i saken er av plan- og bygningsrettslig karakter som kommunen selv må håndtere. Men det kan jo hende at dette er delegert også. Vi får se. Alltid artig med jus. Jus er forøvrig sjelden til hinder for alminnelig folkeskikk.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Vi her på BP representerer ganske godt, vil jeg tro, gjennomsnittet av båtfolket i Norge.

At hele 7 offentlige instanser, og OF, bommer så katastrofalt i forhold til våre meninger (ref. poll) om disse bøyene er betenkelig. De offentlige instanser bør behørig informeres om at OF ikke representerer båtfolket i oslofjorden, men kun seg selv.

(Billig og godt øl i Polen :-))

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Det er vel essensen i hva jeg sier mellom linjene GF. De søker litt "bompenge finansiereing" i tillegg til at de egentlig skal dekkes 100% av Statelige og kommunale midler.

Bevilgende myndigheter har neppe mye i mot det forsøket, men et interkommunalt forbund har IKKE myndighet til å gi fortrinnsrett via alternativ finansiering. De skal søke statlig finansiering via kommunal- og regionaldepartementet om de ønsker å gjøre noen tiltak utover budsjettet.

Vi skal alle være like i deres øyne. så enkelt er det !

 

Det er nettopp derfor Mouche`s tilnærming er et skudd "midt i blinken" !

(så får de kalle oss Kommunister da...)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

@Mc Fog: OK, takk for info. Nå er de uansett selv ansvarlige for å svare. Jeg skulle tro at spørsmålene som oppstår i saken er av plan- og bygningsrettslig karakter som kommunen selv må håndtere. Men det kan jo hende at dette er delegert også. Vi får se. Alltid artig med jus. Jus er forøvrig sjelden til hinder for alminnelig folkeskikk.

Fint at du belyser saken! Hadde vært fint å høre resultater her hvis du har mulighet. Men slike henvendelser tar nok tid!
Link to post
Share on other sites

God kveld båtfolk

Må først si at jeg ikke har lest denne tråden, men kun har fulgt den i media de siste dagene.

Og etter det jeg har fått med meg, så skjønner jeg ikke at båtfolk skal krige om dette tema. Fra svenske grensen i Østfold, inn Oslofjorden og ut til ca Vestfold mener jeg OF har i underkant av 50 blå bøyer. Jeg har ikke peiling på hvor lang denne kyst linjen er, men saken er at det langs den samme strekningen nok ligger langt flere helt PRIVATE bøyer som hvermannsen har lagt ut, og som de påberoper seg eiendomsretten til.

Sist helg kom jeg sent til Hankøsund (I Østfold) og la meg på en bøye litt nord i sundet.Logget 12 m dypde.

Litt etter kl 23 kom den en herremann roende mot meg i en liten jolle. Hei sa han, vet du at det er min private bøye du har fortøyd i , spurte han.

Nei svarte jeg, trodde disse bøyene var for alle. Svaret var at jeg kunne kjøpe min egen bøye å legge ut , og ikke benytte meg av andres.

Har forsøkt å memorere antall bøyer i det lille Hankøsundet, og kommer til at det må være langt flere enn det OF har lagt ut i hele Oslofjorden.

Vil tro det ikke bare er i Hankøsund det er lagt ut PRIVATE bøyer, så JA til at OF legger ut bøyer man må betale medlemsavgift for.

Har selv betalt medlemskap i tre år, og har lagt i OF sine blå bøyer EN - 1- gang

 

Ønsker alle en fin båtsommer i bøye , eller med landfeste

Link to post
Share on other sites

 

Har selv betalt medlemskap i tre år, og har lagt i OF sine blå bøyer EN - 1- gang

 

 

1150 kroner for ei natt... Det er jo hotellpris i Oslo sentrum, det. :lol:

Jeg tror det viser litt av svakheten til en sånn medlemsystem. Noen betaler og bruker det ikke mens andre er mer spontan og kan ikke bare bestemme seg der og da...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har betalt medlemskap i 2010 -11 og 12 så jeg håper snitt prisen pr døgn kan gå kraftig ned , hvis jeg finner noen ledige bøyer i år :yesnod: :yesnod:

 

Men hovedårsaken til at jeg betaler medlemskapet, er at jeg føler jeg støtter en god sak for meg selv , og andre båtfolk.

450,- pr år er små penger mot hva jeg totalt bruker på å ha båt pr år.

En annen ting som gjør at jeg støtter OF sine blå bøyer, er at jeg kan føle meg trygg på hva som ligger under disse bøyene.

Alle disse private røde bøyene som ligger ute i hele Oslofjorden,og som alle fritt kan benytte (ref allemannsretten) har man jo ingen peiling på om hva de er festet til. Kanskje en liten stein, eller en gammel grønn VP :yesnod::yesnod:

 

Igjen refererer jeg til Hankøsund, hvor jeg har lagt ofte de siste 10-12 årene, og jeg mener selv jeg vet hvilke bøyer som holder min båt.

Har her opplevd at båter som har fortøyd i private bøyer en kveld, har våknet opp ett helt annet sted neste morgen.

 

Så JA, støtt opp om OF sine blå bøyer med medlemskap, med fortrinsrett for de som betaler for det disse bøyene koster, MEN ,,,IKKE ,,,jag bort noen, ihvertfall ikke på kvelden, men del heller plassen.

 

God sommer

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad jeg har ett anker som jeg kan droppe hvor som helst.....bortsett fra der disse bøyene opptar plassen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei

"".."..""".

Så JA, støtt opp om OF sine blå bøyer med medlemskap, med fortrinsrett for de som betaler for det disse bøyene koster, MEN ,,,IKKE ,,,jag bort noen, ihvertfall ikke på kvelden, men del heller plassen.

 

God sommer

 

Hva med oss med oss med 8 tonn + da ??? Er vi utelukket fra fellesskapet deres??

Link to post
Share on other sites

Svar til Sigurd:

JA, har du en så stor båt, at den veier 8 tonn + på sjøen, så er det vel ikke meningen at du skal ligge i en bøye som er ment for fridtids båter.

Min båt veier 10 tonn,på land,,,men den veier ikke det PÅ sjøen,så jeg og flere båter kan likevel trygt ligge i en OF bøye.

Mulig du/vi/jeg blander måten på å oppgi vekt på en båt på land og i sjøen :wink: , den er næmelig ikke den samme

Link to post
Share on other sites

...........................

Min båt veier 10 tonn,på land,,,men den veier ikke det PÅ sjøen,så jeg og flere båter kan likevel trygt ligge i en OF bøye.

Mulig du/vi/jeg blander måten på å oppgi vekt på en båt på land og i sjøen :wink: , den er næmelig ikke den samme

 

Spennende !

 

Kan du utdype?

 

Deplasement er vel vekten av fortrengt væskemengde, for det er vel denne vekten det er snakk om i en slik sammenheng?. At din båt veier 10 tonn på land men ikke fortrenger 10 tonn vann på vannet ?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...