Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Selv om det ikke har relevans til utsatte bøyer, sier det litt om hva som kan skje når en kommune selger seg til kapitalkreftene under dekke av at det kan skape arbeidsplasser. Hurra for allemannsretten.....

 

https://www.nrk.no/finnmark/betalte-540-kroner-for-selfie-pa-nordkapp_-_-ikke-verdt-det-1.13637615

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har nå opplevd Oslofjordens Friluftsråd 'berikelse til båtlivet' hvor jeg ligger og slapper av på en bøye og så kommer en seilbåt rett forbi og roper vilt at han skal ha plassen da han ikke kan se vimpelen min. Han kan ikke engang høre mitt svar før han kommer tilbake og med vilje kræsjer inn i båten min! Han er rett og slett fra seg og skjelver og insisterer på jeg skal følge reglene, enda han har nettopp kræsjet inn i noens båt, det er nesten ikke til å tro. Du vil kanskje tro dette er en overdrivelse, men det er nøyaktig slik det var. Det var nesten surrealistisk. Jeg hadde hørt noen skrekkeksempler om båtfolk før jeg fikk båt, men trodde det var basert på en slags misunnelse og at slike folk ikke fantes, men nå vet jeg dessverre at det gjør.
 
Da jeg forteller han nøyaktig hva jeg synes skjønner tilslutt bølla at han ikke kommer noen vei og drar. Angrer egentlig på at jeg ikke anmeldte ham for påkjørselen slik at han tenker seg om mot neste offer, for hardt er jo som kjent det eneste som virker mot bøller.

 

Veldig skuffet at det er lagt opp til et system med bøyene hvor slike situasjoner kan oppstå. Tenk om jeg hadde hatt barnet med? Noe slikt kunne jo regelrett ødelagt hele hans båtliv (og sikkert satt spor ellers og), og jeg vet kona også hadde fått fullstendig avsmak. Det er ikke til å komme fra at samfunnet skiller seg mer og mer, men å komme seg på fristedet sjøen og så oppleve den verste siden av dette er utrolig skuffende. Håper OF/myndighetene får slutt på dette når målet er et beriket sjøliv og det istedet er kilde til det stikk motsatte.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Legg til at alle beboerne/båtbrukere fra Oslo- Akershus allerede har betalt for bruk av bøyene gjennom overføringer fra fylkene til OF. Og at vimpelavgiften utgjør et musepiss i havet ifht inntekter og utgifter. 

 

Ordningen med vimpel er kun for å ekskludere. De kunne lett lagt opp til elektronisk engangsbetaling og latt alle bruke bøyene. 

 

Eller enda bedre, gjør som friluftsrådet på Vestland(et). Når noe er betalt av skattebetalerne så skal de alle ha tilgang. 

---

Det er noe dypt feil med å først bruke skattepenger fra alle til noe, så innføre diskriminerende ordninger (vimpel) for ekskludere så og si alle som har betalt fra å bruke det.

 

Antallet vimpelkjøpere hos OF er også et musepiss i havet i forhold til alle skattebetalerne som bruker sjøen i Oslofjordområdet og som kunne hatt glede av å bruke bøyene. Hvorfor skal ikke skattebetaleren som bruker båten tre ganger om sommeren, og har betalt sin del av bøyeprosjektet til OF kunne henge seg i en bøye for natta, eller dagen? Eller vestlending som seiler forbi på vei til neste sted og selvsagt ikke har noen interesse i medlemskap for å ligge i bøye en natt, eller svensken osv. 

 

Er det ikke også noe samfunnsnyttig i at det man "bygger" med skattepenger skal brukes effektivt av flest mulig og mest mulig? Og i hvertfall ikke holdt tilbake for å kunne brukes av noen veldig få. 

 

Får håpe de tar til vettet før dette sprer seg og flere fine bukter og plasser fylles med eksklusive VIP bøyer fra ulike organisasjoner. Det er ingen vei utenom å fjerne alle diskriminerende ordninger, la de være gratis for alle eller innføre engangsbetaling, for alle. 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Krever friluftsrådet vimpel til sine blå bøyer..? Slik er det definitivt ikke på Vestlandet...?

 

Pinkvin skrev 19 minutter siden:

Legg til at alle beboerne/båtbrukere fra Oslo- Akershus allerede har betalt for bruk av bøyene gjennom overføringer fra fylkene til OF. Og at vimpelavgiften utgjør et musepiss i havet ifht inntekter og utgifter. 

Ordningen med vimpel er kun for å ekskludere. De kunne lett lagt opp til elektronisk engangsbetaling og latt alle bruke bøyene. 

Eller enda bedre, gjør som friluftsrådet på Vestland(et). Når noe er betalt av skattebetalerne så skal de alle ha tilgang. 

 

 

 

Å jasså  Pinkvin de naken tall så kan du ta folketallet i Hordaland og  folketallet Halden -  Kragerø.

 

Komunene rundt Bergen  støtter  friluftsrådet med   8 290 162      ca 12 bøyer

 

Komunene rundt Oslofjorden  støtter  OF  med  6 939 555      ca 60 bøyer

Vimpelintekter er                                                      1 465 165    de dekker nesten vedlikeholdet av bøyene

 

En må gå på kommunene og få de til å bevilge mer penger så blir bøyene gratis.

Stem rett

https://knbf.no/nyheter

image.gif

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Duppe said:

Har nå opplevd Oslofjordens Friluftsråd 'berikelse til båtlivet' hvor jeg ligger og slapper av på en bøye og så kommer en seilbåt rett forbi og roper vilt at han skal ha plassen da han ikke kan se vimpelen min. Han kan ikke engang høre mitt svar før han kommer tilbake og med vilje kræsjer inn i båten min! Han er rett og slett fra seg og skjelver og insisterer på jeg skal følge reglene, enda han har nettopp kræsjet inn i noens båt, det er nesten ikke til å tro. Du vil kanskje tro dette er en overdrivelse, men det er nøyaktig slik det var. Det var nesten surrealistisk. Jeg hadde hørt noen skrekkeksempler om båtfolk før jeg fikk båt, men trodde det var basert på en slags misunnelse og at slike folk ikke fantes, men nå vet jeg dessverre at det gjør.
 
Da jeg forteller han nøyaktig hva jeg synes skjønner tilslutt bølla at han ikke kommer noen vei og drar. Angrer egentlig på at jeg ikke anmeldte ham for påkjørselen slik at han tenker seg om mot neste offer, for hardt er jo som kjent det eneste som virker mot bøller.

 

Veldig skuffet at det er lagt opp til et system med bøyene hvor slike situasjoner kan oppstå. Tenk om jeg hadde hatt barnet med? Noe slikt kunne jo regelrett ødelagt hele hans båtliv (og sikkert satt spor ellers og), og jeg vet kona også hadde fått fullstendig avsmak. Det er ikke til å komme fra at samfunnet skiller seg mer og mer, men å komme seg på fristedet sjøen og så oppleve den verste siden av dette er utrolig skuffende. Håper OF/myndighetene får slutt på dette når målet er et beriket sjøliv og det istedet er kilde til det stikk motsatte.

 

Håper egentlig du har video/foto og anmelder avhengig av alvorlighetsgrad i påseilingen.

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, Roger jo said:

 

 

 

Å jasså  Pinkvin de naken tall så kan du ta folketallet i Hordaland og  folketallet Halden -  Kragerø.

 

Komunene rundt Bergen  støtter  friluftsrådet med   8 290 162      ca 12 bøyer

 

Komunene rundt Oslofjorden  støtter  OF  med  6 939 555      ca 60 bøyer

Vimpelintekter er                                                      1 465 165    de dekker nesten vedlikeholdet av bøyene

 

En må gå på kommunene og få de til å bevilge mer penger så blir bøyene gratis.

Stem rett

https://knbf.no/nyheter

image.gif

 

Eller justere bøye-tettheten/antallet til farevannet?

Link to post
Share on other sites

39 minutes ago, Pinkvin said:

Det er noe dypt feil med å først bruke skattepenger fra alle til noe, så innføre diskriminerende ordninger (vimpel) for ekskludere så og si alle som har betalt fra å bruke det.

 

Så hvis du f.eks. drar på Tøyenbadet i Oslo, så går du rett inn uten å betale? Eller T-banen? Toget? 

Link to post
Share on other sites

Jeg og hissa meg opp over bøyer for noen år siden, men nå har jeg resignert!

Er medlem hos både OF og SXK, noen vil sikkert mene at jeg er en sånn vimpel fyr?.

 

Har et ganske avslappet forhold til hele greia, men synes det er bekvemt å ligge på bøye hvis vi skal tidlig avgårde neste dag.

Da kan familien ligge å sove mens jeg løsner to tamper og tusler lydløst avgårde:)

 

Når det gjelder SXK bøyer er det en del regler, og også en del som følger med på at disse blir overholdt. Det viktigste er at man kun kan ligge i 24 timer!. Dette kan virke noe sært, men hvis ikke det hadde vært sånn hadde helt sikkert noen klart å ligge på en fin bøye hele ferien?. 

På SXK bøyer har man heller ikke lov å ligge hvis IKKE man er medlem. Egentlig greit, så slipper man å bli "jaget" vekk!

Det koster svimlende 680 kr pr år å være medlem.

 

OF bøyer har en kvasi løsning med at alle kan bruke, men de med vimpel har 1 pri. Her legger man opp til konflikter!.

Vi avslutter alltid ferien på Hvasser. Og i år lå vi noen dager i bukta på Sandø som ligger rett øst for Hvasser.

Der er det 2 stk OF bøyer. Vi lå på den ene og på den andre lå det noen ungdommer i en snekke og badet og koste seg.

Så kom det da en seilbåt bort og tinga bøya! Dette blir helt menigsløst og unødvendig, jeg ville ikke gjort det!

OF koster vel en 500 kr pr år eller noe.

 

Jeg er fornøyd med bøye løsningen til SXK. Klare enkle regler, dessverre må det være sånn for å unge misbruk!.

Det kunne heller vært flere bøyer så det var flere som kunne bruke disse.

 

Et ankepunkt som mange har og som jeg er enig i er at de har lagt ut bøyer der hvor det er enkelt å ankre opp.

I tillegg har de lagt bøyene mange steder på de fineste plassene i bukta, dette er litt unødvendig. De har også lagt bøyer noen steder så tett at det vanskeliggjør annen ankring, også unødvendig!.

 

Mener at det MÅ være noen regler på bøjer!

Det kan heller ikke være gratis, alt som er gratis tiltrekker seg.....

 

Skjærgården både i Norge og Sverige er stor nok til at man finner en egen ankrings plass hvis man vil. 

Jeg gidder ikke å irritere meg over ting generellt i ferien:)

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
hawthorne skrev 15 minutter siden:

 

Så hvis du f.eks. drar på Tøyenbadet i Oslo, så går du rett inn uten å betale? Eller T-banen? Toget? 

 

Nei, fordi jeg ikke har medlemskap så blir jeg nektet. Å betale for den ene gangen får jeg heller ikke. Og Tøyenbadet ligger ikke et bygg i Oslo, det er når jeg kommer ned til strandlinja på Songsvann at jeg blir avkrevet bevis på medlemskap. 

 

I Bogstadvannet er det en annen forening som krever at jeg har krysset den Engelske kanal to ganger uten våtdrakt for å bli medlem som nekter meg adgang. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
maxi1431 skrev 4 minutter siden:

 

Mener at det MÅ være noen regler på bøjer!

Det kan heller ikke være gratis, alt som er gratis tiltrekker seg.....

 

 

Helt enig. Tror en kan se det på to plan, først forbrukeren. Å betale en avgift for å ligge i bøye må være helt greit. Kanskje 100- 200,- alt etter størrelsen. Støtter også regel om max 24 timer, og svenskene har vel også en regel om at en må være borte fra en bøye/bukt i så og så mange døgn før en kan benytte den på nytt. Ellers kan en bare bytte mellom de bøyene som ligger der for å omgå 24t regelen.  

 

Så må selve utleggingen av bøyer reguleres.

Det er en haug med plasser bøyer vil være 100% til nytte for alle. Feks hvor en ikke kan ankre pga strømlinjer og rør, eller trange plasser/nærme land, eller plasser med dårlig/umulig ankerbunn. Med litt fantasi kan en vha bøyer etablere nye "gullplasser" til glede for alle hvor det tidligere ikke har vært mulig å ligge, da utvider en tilgangen til naturen i stedet for å samle flere på de samme (ankrings) plassene. 

 

Å legge bøyer midt i gode ankringsplasser er helt meningsløst. Men som supplement nær land/grunner osv der en ikke kan ankre på en ellers god plass er det lurt. 

 

Bøyer bør være ett supplement til, ikke i stedet for vanlig ankring. Og selvsagt, det kan rett og slett ikke være lov med noen form for diskriminerende ordninger, legges det ut bøyer så må de være tilgjengelig for alle, gjerne mot en avgift. 

 

I det samme perspektivet kan en selvsagt beholde ordninger med medlemskap så de som tegner det feks får lavere pris på bruk av bøyene. Eller kanskje til og med kun betaler medlemsavgiften pr. sesong for bruk av de. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Okkaby skrev 5 minutter siden:

Vipps/App betaling med bruk av nummer på bøyen. da er det enkelt å betale, og alle kan få det til, og alle får kvittering på mobilen sin.

 

maxi1431 skrev 2 minutter siden:

Tenk om man kunne sett på en app hvilke bøyer som er ledige:) 

Det hadde vært magisk...

 

Akkurat i Juli er det jo litt "kamp" om de få bøyene som ligger der!

 

Nå kan jeg ikke Vipps godt nok, men har lest meny bestilt mat gjennom Vipps. 

 

Kanskje det allerede er mulig å få til med eksisterende betalingsapp? Så lenge hver bøye får ett unikt nummer må det jo være mulig å få til relativt enkelt vil jeg tro.. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

 

 

Nå kan jeg ikke Vipps godt nok, men har lest meny bestilt mat gjennom Vipps. 

 

Kanskje det allerede er mulig å få til med eksisterende betalingsapp? Så lenge hver bøye får ett unikt nummer må det jo være mulig å få til relativt enkelt vil jeg tro.. 

Ja burde være veldig enkelt dette. Blir jo bare mer å mer som kan betales med vipps. Kombinert med en APP, så kan også Svensken/Dansken betale uten å ha norsk mobil.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, bliss X said:

Å kreve at noen betaler med en app for å ligge på en bøye blir bare surr. Hvem skal kontrollere dette?

 

Bøyepolitiet - ala Sherrifen av Nottingham, siste indignerte Norsk Havseiler - og Krysserklubb-medlemmet....
Men viktigst av alt; legg ut noe på det offentliges regning som ingen egentlig klarer å forvalte med sikre budsjetter og helst ha noen gode stillinger innenfor den indre krets. Så er det i hvertfall sysselsetting - om på utsettingssiden eller kranglesiden - etter brukerene.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
bliss X skrev 3 minutter siden:

Å kreve at noen betaler med en app for å ligge på en bøye blir bare surr. Hvem skal kontrollere dette?

 

Må en ha kontroll?

 

Med en app vil alle andre se om bøyen er opptatt, dvs betalt for. Det må da være kontroll nok :-) 

 

Jeg mener nå også at det er oppvisning i total mangel på skamvett å drive å jage noen fra en bøye fordi en mener de ikke har betalt.... Mener en noe med det så får en jaggu ringe politiet og høre hva de sier..... som jeg tipper vil være en høflig variant av "er du helt idiot" ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Okkaby skrev Just now:

Hvem skal kontrollere at de som ligger er er medlem hos de som eier bøyen?

 

Det er jo bare en teknikalitet, medlem kan sende en 0,- betaling og få den godkjent så fremstår bøya som tatt i evt appløsning. Og hvorfor dette med kontroll hele tiden?

 

En app som viser hvilke bøyer som er betalt/ikke betalt (opptatt/ledig) løser alt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...