Jump to content

Risør 30 Prosjekt


SR400

Recommended Posts

Lest hele tråden nå!

Er imponert rett og slett herlig å se både finish og kreative flotte løsninger.

 

Minner meg stort om tidene da jeg selv bygde fra bunn av, Fevik 715, Agder 840, Skarpnes 30, Scand Baltic + opptil flere også totalrestaureringer slik du her har gjort.

 

Gleder meg til fortsettelsen av både din og SoBo sine oppgraderinger.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei Kaptein!

Tok meg til å se igjennom tråden din og må bare si at dette er en av de flotteste oppussingsprosjekter jeg har sett!

Håndverksmessig toppkvalitet og du har visst ikke spart på noe når det gjelder materialer heller.

Denne Risøren er blitt et smykke. Du har da vel ikke hjerte til å selge noe slikt?

Vil bare ønske deg all mulig lykke til med båtlivet, og så får jeg( og sikkert noen til ?) sitte her med

dårlig samvittighet over alt som står ugjort i eget prosjekt.

Takk for at du har lagt mye arbeid i å dele prosjektet ditt med oss!

Jan S/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Bare eit lite spørsmål NMBF, er det bildet som lyger? eller er selve hullet til baugthrusteren i tunellen plasert noe over til ene siden?

 

Vist den er plasert over til den ene siden så veit eg at du har ein plan bak dette.. Kan du fortelle oss hvorfor du evt har valgt å plasere den slik?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

En liten pause i støpingen. Merket god lekkasje i ror-hylsen ved 9 - 10 Kn. Fant ut at den var tettet med gaffatape, fett og slangeklemmer. Da jeg demonterte hylsa så datt det en bit av den. Den hadde blitt sprø av over 30 år på sjøen.

 

Da bronse er relativt dyrt, var det godt å ha venner som jobber med dreiing og har utstyr hjemme tl å dreie og fikse.

Dum som vanlig så har jeg ikke bilder fra "før" her.

 

 

bilde

 

Dett er den gamle hylsa av bronse, Den delen som datt av er den enden som er under vann.

 

bilde

 

Pakkboksen som det skulle ha ligget en talgpakning eller hamp i fikk jeg dreid et spor til o-ring i.

 

bilde

 

Den nye hylsa er av syrefast rør. Fikk dette gjenget til å passe messing-mutterne og pakkboksen. Fikk også dreid et spor til o-ring i ror-akselen også. Dette blir ca to cm opp i hylsa, under vann.

 

bilde

 

Skal dra akselen litt ut sånn at o-ringen nede kommer til syne, fette opp med vannfast fett til det tyter ut i bunn. Så dytter jeg akselen opp i hylsa og monterer roet. Så klemmer jeg mer fett inn i pakkboksen sånn at den er helt full. Kan ikke tenke meg at dette kommer til å lekke mer nå :)

Redigert av Kaptein NMBF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har montert rorhylsa i båten. Måtte bytte trebjelken som rorhylsa gikk gjennom også da det tydeligvis har lekket ganske lenge. Den måtte skjæres ut og støpes inn på nytt.

bilde

 

Godt med tec-7 under mutteren.

 

bilde

 

Skar vekk nesten helt ned til skroget. Bevarte kanten rundt for styring. Den gamle bjelken stod ikke 100% rett så jeg monterte den nye på samme måte siden jeg brukte den gamle stokken som mal til den nye.

 

bilde

 

Malte i samme slengen :)

Link to post
Share on other sites

Thrusteren er ferdig koblet opp og testet (tørr). Koblet til bryteren på kontrollboksen og lagt opp 2X16kv kabler til lading til batteriet til thrusteren. Koblet dette inn på startbatteriene med eget skillerele.

 

bilde

 

bilde

 

Montert inn et AGM batteri på 70Ah med 760 Start amp. Brukt 2X50kv kabel mellom thruster og batteri.

 

bilde

 

Måtte tette igjen åpningen til "sko-skapet" til rederinnen.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...