Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?

Los Endos

Recommended Posts

Skulle vært interessant med en spørreundersøkelse blant selgerne: Hvor mange selger for å skifte båt, og hvor mange selger for å bruke pengene på noe annet?

Min Kortversjon: vi solgte i september, 15% under prisantydning som var lagt lavt fordi vi ønsket raskt salg. Med båtsalget i boks var vi klare for å gå opp noen størrelser. Vi besiktiget 10 - 15 aktuelle båter max 5 år gamle. Kjøp av bruktbåt strandet av forskjellige årsaker, men en ting som overrasket var hvor mange båter som hadde dårlig vedlikehold, var gjennomskitne. Båter som ga godt inntrykk på sin side var i utgangspunktet høyere priset og/eller manglet utstyr vi hadde på ønskelisten. Når de i tillegg ikke var prutbare ble valget enkelt for oss. Kjøpe nytt med alt utstyr vi ønsker oss, fulle garantier og selvfølgelig ingen ukjent forhistorie. Ny båt med et vesentlig høyere utstyrsnivå til tilnærmet samme pris som 2-4 år gammelt. Nå teller vi dager til nybåten er på plass

Redigert av stalestale (see edit history)

Båter som ga godt inntrykk på sin side var i utgangspunktet høyere priset og/eller manglet utstyr vi hadde på ønskelisten. Når de i tillegg ikke var prutbare ble valget enkelt for oss.

Ja, det er svært mange som fremdeles tror at man kan få tilbake noe i nærheten av det de ga for båten for 4-5 år siden. Vi har vært bortskjemt lenge med stor etterspørsel som har holdt bruktprisene høyt i mange år før dette til slutt snudde helt. Selv tenker jeg bruksverdi og holder kostnadene nede på den båten jeg har i et par år til. Jeg tror nemlig det skal bli enda billigere!

Mitt syn er at vil man først selge, bør man selge nå. Det blir ikke bedre priser enn folk er villige til å betale, og det føles sikkert surt for mange at man nå også må fordele kostnadene med prisfallet på antall bruksår, og også at de siste årene også har vært sesonger med ufyselig sommervær, visstnok.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Tror at mange selgere forholder seg til forhandlernes prislister, og derfor har de en ide om at prisforskjellen opp til ny båt gjør deres egen til et gunstig alternativ. I dagens relativt trege marked har imidlertid båtforhandlerne mye å gi både på priser og utstyrspakker slik at det blir mer attraktivt å kjøpe nytt. Det opplevde i hvertfall vi:-)

• 4 uker senere...

Det nærmer seg nå 10.000 båter tilsalgs på Finn.

Nytt i år er at annonsens gyldighetsperiode er 2 måneder, mot 3 måneder i fjor. Dette medfører at antall annonser naturlig reduseres noe kontra tidligere år. Uten å huske fjortårets antall eksakt, synes det som om antall båter til salgs er minst like høyt i år. Jeg registrerer også at mange av båtene som nå legges ut har vært på Finn tidligere.

Hva tror folket om markedet nå fremover, har vi sett bunnen, eller skal prisene ytterligere ned?

min båt lå ute i fjor.. ligge nå ute igjen. har fått en del mail.. flere telefoner.. 2 stk har pengene klare og er kløpevillig.. desverre har jeg missforstått så båten er på vinterlager til 1 mai.. overraskende bra respons på min annonse. Den er riktignok en god del billigere i år enn i fjor.. Tapet går rett i glemmeboken når ny båt står på tunet:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Solgte min Classic etter 3 dager på FINN for 110000. La bevisst prisen lavt (115000) i forhold til øvrige på FINN.

Kunne visst solgt den 3 ganger til den prisen og kanskje mer i forhold til responsen etter jeg ga tilslaget til førstemann som kom. Men både jeg og kjøper var fornøyde og godt forlikt så da an det ikke bli bedre.

Hvis det er av interesse kjøpte jeg båten i 2006 for 180000, så prisnedgang har det vært :)

DEN båten så jeg på finn ja! Båten var jo kjempefin for den prisen og jeg anbefalte den til svigers som vurderer å skaffe seg båt også, men som i motsetning til meg ikke vil ha seil.. Sa til han på søndag at han måtte være rask hvis han var interessert i den båten. :smiley: (var jo egen "trone" akter i den båten og det likte han godt) hehe

Tidligere nick Seil-løs

RS Totalmedlem

Det er jo også en del som ikke vil ha hverken interesse eller god pris for båtene sine, vurdert utifra de bildene man klarer og legge ut om båten sin. Enkelte ser jo ut som om det har pågått fester der i årevis og ingen har vært i nærheten av å tenke på at en liten opprydding kunne vært bra, før det tas bilder.

Skal du selge, så la det nå se innbydende ut, planlegg bildene!!

--------

Et lite triks som alle ikke tenker over for å følge med på båter og markedet på Finn.

Man registerer seg selvfølgelig og lager seg sine lister for båttyper, merker etc. MEN, man legger inn prisen i kommentar feltet på hver båt man lagrer. Når prisen forandres legges dette inn i kommentarfeltet. På den måten kan man se prisutviklingen på den enkelte båt.

Etter å ha fulgt med en stund, ser du ganskje kjapt hvem som er ute etter en rask handel.........

Mange er ikke oppmerksom på denne muligheten

Er nok ikke så gale marked, er vel bare mange selgere som vil ha mer for båten sin en den strengt talt er verd.

Ser flere båter som har kommet ut de siste dagene som er ute for tredje året. Prisen er tilnærmet lik.

Ser også endel båter som kommer ut til fornuftige priser, forsvinner i løpet av (om ikke dager) uker... Tyder på at det finnes kjøpere med finansiering, men at prisen må være riktig... :wink:

Med tanke på sommeren de siste årene så vil nok flere gå for en mindre nyere båt al(l)a(h) åpen båt eller daycruiser. De koster mindre og har mindre vedlikehold. Da får de kommet seg ut på fjorden de få dagene det er vær til det.

Taperne er de båtene som er i mellomklassen 28-32 fot og som er "bobåter", men uten fasilitetene til lukket, større båt (fly/HT) som er brukbar i dårlig vær.

For båtentusiastene (som mange av oss aktive her inne er) så vil vi nok mene at de fleste båter er ok uansett vær, men det er nok ikke standard tankegang. Vi kan kose oss på fjorden nesten uansett vær, men med dårlige sommere er ikke båtferie i en baltic den store drømmen for folk flest. I bra vær derimot.... :-)

Baltic ligger f.eks på 250 - 350 000 kr nå, og det er en halvering ifht for et par-tre år siden. Og det er ikke bare de dårligste modellene. F.eks en med motor fra 99:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40367548

Det er dessuten "opplest og vedtatt" at bruktprisene skal ned, og det bare forsterker seg.

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Baltic med 99 motor gikk til prisantydning. Hadde en lang prat med selger om denne på dagen den ble lagt ut og det hørtes ut som en velholdt båt. 2 dager senere ble den solgt til prisantydning før jeg fikk mulighet til å besiktige den.

Nå har jeg valgt en fra 2000 tallet til prisantydning - De ligger jo på samme pris som 80-talls modellene lå for bare 3-4 år siden, men kanskje det likevel ikke er helt smart KK??

Et element som ikke nevnes er tilgangen på båtplasser: I mange år har det vært en betydelig knapphet på ledige båtplasser, men etter mange år med fantasipriser på utleie/salg av båtplasser så er nå dette markedet mettet mange steder (ikke alle steder, klar over det), slik at mangel på båtplasser ikke er så stor hindring for kjøperne lenger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#

Veldig godt poeng. Jeg brukte google maps og fant det området i Oslofjorden jeg helst ønsket meg båtplass (ut fra kjøreavstand og hvor jeg vil bruke båten). Zoomet inn på første og beste båthavn, firmanavn kom opp i google maps, jeg ringte, fikk båtplass og prisen var slettes ikke ille. Brukte vel 1.5 minutter. Dette var i fjor høst.

Helt klart at "åttitallsbåtene" har vært priset altfor høyt og spesielt disse Balticene. Denne har nyere motor. Noen betydelige oppgraderinger ser også ut til å være gjort. Båten er uansett 28 år........, så jeg er helt enig med siste "taler".

Har henvendt meg hos et par båter nå, og alle sier de har hatt visninger og at noen kommer til helga osv. Men veldig få blir solgt. Ligger fortsatt til salgs de fleste..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Vi fikk oss en skikkelig overraskelse da vi forrige uke la ut Valborg (36 f stålbåt) for salg. Annonsen ut på finn.no sendt på onsdagskvelden. Neste morgen ringer første interessent, som vill se båten, og vi avtaler at han skal ringe lørdag formiddag for visning. Lørdag formiddag ringer han og noen timer senere er han og familien på visning. Etter et par timer reiser de hjem og skal ta kontakt. En time seinere ringer han og gir bud på båten. Budet lå litt under prisantydning, og vi slo til. I dag ble det prøvetur og kontraktsskriving. Og avtalt levering om to uker.

Vi var mentalt forberedt på at dette salget kunne ta lang, lang tid, så vi er superfornøyde. Ja visst, vi fikk en del mindre for båten enn vi ga for fem år siden, men slik har tydeligvis markedet endret seg.

Klart vi har hatt "griseflaks" med å treffe akkurat den rette kjøperen på direkten, men tror også at godt utarbeidet annonse som gir "god-følelse", tidy båt hvor "alt" virker som det skal og realistisk prissetting også betyr veldig mye.

Utvilsomt er det generelt noe tregere i markedet enn før 2008, men jeg tror også at det er (for) mange som ikke vil ta prisfallet inn over seg og heller ikke gjør god nok "salgsjobb".

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...