Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Tror nok at prisene vil synke enda lit og så stagnere.. Jeg tror det kommer til å bli vanskelig å selge 20-25 år gamle båter etterhvert! jeg tror ikke folk er interessert i å ha gammelbåt lengre..tror det blir vanskelig å selge motorbåter som er 20-25-30 år etterhvert med gamle slitene motorer med gammel teknologi, utdatert teknisk anlegg og strøm instalasjoner/batteribank. grå og falmet gelcoat utette vindusrammer og overbygg osv osv.. Det kommer til et pungt der alt begynner å bli slitent. Da blir det dyrt å vedlikeholde og drifte.

Oppgjennom åra har jeg kikka og fundert på en god del båttyper og fabrikanter fra 80-90 tallet.. sånn som det er nå er det helt uaktuelt å kjøpe båt som er eldre enn 2000 tallet ihvertfall! Tipper at det for nyere båter vil stagnere og at prisene kommer til å øke på igjen om et par år om Europakrisen blir snudd om. Nå er det i hvertfal kjøpers marked!

Link to post
Share on other sites

morten, det har du nok heilt rett i. Markedet er heilt metta med gamle båtar no, og ein må nesten gi vekk enkelte båtar for å verte kvitt dei. Når prisane allereie er låge på gamle båtar i god stand, er det små sjansar for å verte kvitt eit "vrak" som treng mykje oppgraderingar og vedlikehald. Eg vil tru mange gamle båtar som ligg i hamnene rundt om i landet har negativ verdi - dvs. det kostar meir å reparere dei enn dei er verd i kroner og øre.

Sjølv selde eg nettopp ein ganske kurant båt frå 70-talet til 1/3 av prisen eg kjøpte han for for tre år sidan. Samstundes kjøpte vi ein relativt ny ('99) Beneteau for svært hyggjeleg pris. At det er kjøpars marknad er det ingen tvil om. Dei som trur dei sit på ei gullgruve av ein båt får seg nok ei overrasking når dei skal selje no.

Link to post
Share on other sites

Gamle båter kan være så mangt.

Selv har jeg gammel båt fra 1982, men mye er nytt og skiftet.

Bla. ny motor, alt nytt av stående rigg inkl Furlex, nye batterier, nye genoa og gennakerwincher (self tail), nye avlastere, nye bryteblokker, alt nytt av madrasser og puter, ny VHF, kartplotter, ankerwinch, genoa og gennaker +++.

 

Vil påstå at den er i svært god stand og teknisk sammenlignbar med vesentlig nyere båter.

At det er en god og tørr sjøbåt skader heller ikke.

 

Alikevel er jeg forberedt på at den dagen jeg selger vil nok prisen ikke være der jeg håper den skal være, men sammenlignet med like gamle båter med mye originalutstyr, skulle jeg ligge noenlunde godt an :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert mange båter fra 80 tallet som er fine bruksbåter.. selv om båtene er oppgradert kan dem ikke samenliknes med en båt som er 25 år nyere! Og verdien stiger ikke til nybåtpris heller. Dette er nok vanskelig for mange å innse. Det er mange 80 tallsbåter som har fått minimal oppgradering.. snakker vi motorbytte f.eks på en planer 25-30 fot er man oppe i et annselig beløp, tenknisk utstyr +++ Personlig tror jeg ikke det blir så mange som totalrenoverer båter i fremtiden, da kostnaden blir så stor i forhold til verdien på båten, samt at du finner mye nyere båter i markedet i samme prisleie som for etter oppgradering. Minus masse jobb utfordringer og frustrasjon. En annen ting er at innredning og praktisk utforming er helt annerledes nå, feeks klargjort for baugproppellmontasje, plass til navigasjonsskjerm på dasjbord, mer ergonomisk utforminger. Baugport i hekken, sikkelig badeplattform. vindskjermbåter har utgang i vindskjerm som er mye tryggere enn pasasje på alt for smale dollbord osv osv..Slike ting legger ihvertfal jeg vekt på. Utviklingen har gått sin gang likevel om Scand Baltic og liknende båter ennå er populære..Det er faktsik båter som begynner å tenke lit mer innovativt og lager fleksible løsninger som er adskillig mer brukervennlig enn båtene som ble produsert på 70-80 tallet..

Link to post
Share on other sites

Arild. jeg er innom Kjørsvikbugen rett som det er ja! Tviler ikke på at du har en fin båt! :smiley: Er ikke så gira på båt med pinne! går jo i så mange trange sund også, der seilbåter blir for dyptgående.. Pinnebåt er kansje aktuelt når man blir pangsjonist, men da må alt kunne styres fra cocpit hehe.

Link to post
Share on other sites

Også når det gjeld seglbåtar har utviklinga kome langt sidan 70-talet. Ikkje minst med tanke på skrogbreidde i hekken og løysingar under dekk. Det er sjarmerande med 70-talslinjer på skroget, men teknologien har faktisk teke nokre store steg dei siste tiåra. Særleg når det gjeld materialval og konstruksmetodar.

 

Ser særleg eldre "merkebåtar" ligg høgt prisa på finn.no.

Er til dømes ein 22 år gamal Najad 360 verd like mykje som ein ti år gamal Beneteau 47?

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vel i også Windy og andre anerkjente merker hatt en betydlig prisnedgang på bruktbåt. De holdt seg bedre i bruktpris enn mange andre merker i begynnelsen av "nedgangstiden", men har duppet veldig i det siste året.

Ser man på større båter så har Princess, Fairline m.fl også sunket betydlig i pris. Mange har tapt mange hundre tusen mer enn de forventet for bare noe få år siden.

Som kjent er det markedet som bestemmer hva båtene er verdt (markedsverdi) selv om den enkelte kan mene sitt om verdien. Skal man beholde båten er den verdt så mye du ønsker å sette verdien til. Skal du selge så får du fasit når den er solgt. Så enkelt er det.

 

Virker som et lite pusterom i markedet nå denne sesongen. Tror vel som mange andre at det enten forsetter ned en god del til, eller så skjer der en gradvis, sakte stabilisering. Skal man selge eller bytte tror jeg ikke det hjelper å vente på at ting skal bli bedre. Det kan ta veldig lang tid.

Bare å hoppe i det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror fortsatt det vil være et ganske bra marke for eldre båter fremover også. Hvis man tenker seg å feks kjøpe en 30-35fot båt vil jo dette tilsvare kanskje 1.5-3mill ny. En 10 år gammel slik båt vil koste mye mindre og en 20 år gammel sådann vil koste betydelig mindre. Da vil lommebokas tykkelse bestemme hva man faktisk har råd til å kjøpe. Mange vil heller da betale kanskje 600.000 for en 80-talls båt med noen mangler fremfor å ikke ha råd til å kjøpe en 2000 båt til det dobbelte. Og egentlig er verditap relativt da en 2000 modell vil tape seg mange 10-tusen i løpet av få år. Dette vil også en 80-talls båt men forskjellen er kanskje ikke så stor, tror jeg.

 

Hvis været blir bra ett år eller to vil sikkert båtsalget ta seg opp igjen og prisene vil stige eller eventuelt ikke synke. Folk i båt vil da kjøpe når været er bra.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg også nopaln99, det blir en liten justering i markedet nå men så tar det seg opp igjen.

 

Plutselig skal alle ha båt igjen og da er det ikke båter å få fatt i for produsntene er konkurs eller har gjennomført drastiske kapasitetsjusteringer, bruktbåter fra 2010 og nyere er ikke å få tak i da det nesten ikke er solgt større båter i den perioden osv.............

 

Ryktet om 80-talls båtenes død er sterkt overdrevet :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Solgte Summer Familyen 1 mai med 70000 i verdifall, og i tilleg 30.000 i påkostinger, etter 3,5 år.

Men eg kjøpte nye båten vår 1 mai, som hadde hatt tilsvarende verdifall siste 2,5 år, så mellomlegget var ikkje påvirket av markedet slik eg ser det.

Men eg har iallefall bidradt med at det er to båter mindre på finn.no då :wink:

Link to post
Share on other sites

Heisann :smiley:

 

Har hatt båt ute på finn nå i 3 uker, utrolig mye treff på annonsa,6 direkte henvendelser, 2 sterke interresenter som må selge sine først. 5200 treff på 3 uker og 20 som har lagra annonsen.

Synes det er ganske så bra jeg, fornøyd med det, så får vi se hvordan det går. :yesnod:

Dyr båt, men føler at det er bra interesse. At en må ta et verdifall og gjerne noen tøffe tap etter noen år må en bare finne seg i, slik er det nok bare.

Å sette en pris er en ting, men som andre har sagt, markedet bestemmer egentlig prisen.. :smiley: Ser for meg en spennede vinter.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har folk blitt kvitt båtene sine eller er det vinterresignajon som gjør den store nedgangen på finn.no? Tar gjerne synspunkter fra dere om har forsøkt eller greid å selge båt i 2012.

 

Som jeg har nevnt tidligere i tråden så har to båter jeg har hatt interesse for blitt fjernet fra finn.no uten å bli solgt.

Link to post
Share on other sites

Det er nok heilt normalt med så få båtar på finn på denne tida av året. Botnen kjem etter nyttår ein gong. Eg følgjer med på seglbåtane. Der brukar det å toppe seg på litt over tusen båtar i sommarmånadane, så dalar det ned i ca 300 i januar/februar før det aukar att.

 

Har høyrt om fleire som skal selje som har opplevd massiv interesse (klikk, telefonar og visningar), men det er eit stykkje der i frå og til å få selt båten.

Båtane går om prisen er rett, men det er framleis mange som trur dei sit på ei gullgruve og må bu seg på å gå ned om dei skal få selt i dag...

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten på Finn.no i nesten 3mnd. Jeg har hatt 6-7 henvendelser fra folk som ville kjøpe, men måtte selge sin egen først. 2 skambud og 4 som ville bytte i annen båt.

Var heldig og fikk 2 som ville kjøpe båten samtidig, og endte da opp med og få prisen jeg la ut på finn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...