Jump to content

Tregt salg, har jeg priset for høyt?


kvimms

Recommended Posts

Greier ikke å se at det er nok rekrutering av båtfolk til alle båtene om det i tillegg skal selges nytt uten at de eldre båtene må begynne å skrotes slik som med bil. Det ville definitivt gjort noe med folks forventninger om at båt holder seg i pris.

 

Dette er en situasjon alle har grunn til å frykte -- et mettet marked. Men jeg tror ikke vi kommer dit med det første. Det er riktig at den helt overveiende del av båtfolket har mer enn 20 års erfaring med båt (62 %) (Båtlivsundersøkelsen 20012). "Nykommerne" med mindre enn ti års erfaring utgjør 17 % mens neste gruppe (10-19 år) utgjør 17 %. "Mer enn 20" er et så mye større "område" i tid at det ikke kan sies å foregå en forgubbing. Det dekker jo opp mot fire like store intervaller som de to andre gruppene.

 

Størrelsen på nyrekrutteringen -- de som har hatt båt i mindre enn ett år -- er ca. 1 %. Hvis det holder seg, så vil de som kommer til over de neste tyve år utgjøre 20 % av båtfolket. Det er faktisk mer enn 10-19 gruppen i dag. Selv om all statistikk må tas med en klype LSD, tyder tallene faktisk på stabil rekruttering samtidig som de viser at det er et uforløst potensiale blant de som ennå ikke har kommet seg på sjøen. Husk også at 3/4 av husstandene i landet ennå ikke har kjøpt båt!

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, statistikk skal man ta i med et ildjern. Lurer ofte på hvilken statistikk det er snakk om for den ene dagen nevnes x-antall båter som er forsikret, den neste y-antall båter totalt registrert og dagen derpå er det z-antall båter man regner med eksisterer i Norge. Tallene svinger vel fra 250.000 tilo 1.000.000 hvis man tar med seg absolutt alt, men uansett så er vel de aller flest båtene ganske så små og nokså uniteressante hva denne tråden angår?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skiller denne undersøkelsen på størelsen på båten?

Hvor mange som har en 10-20 foter er ikke så relevant for gruppen jeg velger å kalle båtfolk som bruker båten til overnatting i helger samt drar på ferie.

Det er denne gruppen jeg tenker på i denne sammenhengen, og da er båtstørelsen som oftest 27-30 fot pluss.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kano-jolle-robåt-seilbåt uten overnattingsmulighet utgjør til sammen 13,9 %. Seilbåt med overnattingsmulighet er 4,8 % og motorbåt med overnattingsmulighet er 30 %. Motorbåt uten overnattingsmulighet er 42,3 %. Undersøkelsen i publisert form opplyser ikke kombinasjonene alder-båttype eller båttype-omsetning eller for den del års erfaring-båttype.

 

Hvis vi skal begrense diskusjonen om pris og marked til en bestemt båtgruppe, kan det bli vanskelig å bruke finn-antallet på neon fornuftig måte. Annet enn som påskudd til å få i seg mer LSD...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

FINN opererer med kategoriene seilbåt, cabincruiser, etc. så det er ikke så vanskelig som det høres ut til......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Størrelsen på nyrekrutteringen -- de som har hatt båt i mindre enn ett år -- er ca. 1 %. Hvis det holder seg, så vil de som kommer til over de neste tyve år utgjøre 20 % av båtfolket. Det er faktisk mer enn 10-19 gruppen i dag.

 

Disse tallene er vel med forbehold om null frafall? Hvor stabile er disse på 1 % i forhold til de som har hatt båt i over 10 år tror du?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Når man selger for å kjøpe ny/annen båt, er det uansett mellomlegget som er interessant -- hva man får for den eksisterende båt er jo bare halvparten av regnestykket. Hvis alle bruktbåter raser i pris, vil også mellomlegget rase i størrelse. Det vil antakelig gi større mobilitet og omsetning, bare vi "kommer ned på jorden" og venner oss til det nye lave prisnivået.

 

Helt enig her. Prisene på båt er ikke det de var, og investering i båt er det ikke lenger noe som heter. Nå kjøper man båt og selger båt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Helt enig her. Prisene på båt er ikke det de var, og investering i båt er det ikke lenger noe som heter. Nå kjøper man båt og selger båt :yesnod:

 

Skulle likt å vite det. Undersøkelsen kan jo ikke svare på dette siden den er gjort en gang og derfor ikke kan vise en "trend" fra tidligere år. Men tallene fra gruppene "over" ser ut til å indikere at det har holdt seg hittil i alle fall.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ikke dersom du har innebyggd tank og du får lekasje. Det ble diskutert lengre fremme her om det var verdt å bruke penger på å sette inn diesel fremfor å beholde bensinmotoren. Jeg mener det er det. Mer attraktiv båt med billigere drivstoff, tryggere dersom du får lekkasje, mer slitesterk motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er det. Mer attraktiv båt med billigere drivstoff, tryggere dersom du får lekkasje, mer slitesterk motor.

 

Jeg er enig med dette, og har hatt begge deler (i samme båt), uten egentlig å ha veldig lang erfaring med noen av delene. Her blir nok aldri alle enige, men slik markedet er i dag er det ingen tvil om at majoriteten av båtkjøpere er på jakt etter diesel, eller som naboen kaller det, en bensiner med astma :giggle:

Link to post
Share on other sites

Brann i båt er livsfarlig uansett, da bortimot alt i båten brenner veldig bra. Og ingen påstår vel at båter med diesel aldri brenner? Det er derimot ikke til å putte under en stol at en bensin startet brann er mer agresiv og eksplsjonsfarlig enn hva en diesel brann er.? Det lærte iallefall vi på OLF brann kurs på Falck Nutech. Avgassene fra bensin er mye hissige og eksplosive en fra diesel. Og ved en båtbrann er vel slike sekunder gode å ha?

Link to post
Share on other sites

En dieselbrann starter rolig og gir deg tid til å handle. Den vil aldri være eksplosiv. Får flammene først tak er det kjørt for båtens del uansett.

 

Bensin derimot. Bensindamp synker og ligger fanget i bunnen av en båt.

Litt bensin og bensindamp i bunnen av båten, legg til en gnist fra starter eller dynamo, så har du en eksplosjon og et flammehav på brøkdelen av et sekund. Trykket fra denne eksplosjonen kan godt slå en person i svime eller gjøre deg omtåket i noen dyrebare sekunder mens flammene omsluker deg og familien. Too late....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er da potensialet det kommer an på.

 

Hvis det viser seg at det er farligere å spise pølser med kniv og gaffel enn å ha en båt med bensinmotor så er teoretiske vurderinger hva "potensiale" angår av liten intreesse, i allefall for meg.

 

Fint om noen kan dokumentere faren med noen tall?

 

Forøvrig er jeg enig i at å skifte ut en bensinmotor med en dieselmotor er en god investering, dog ikke for selger, men for en kjøper.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva trenger du tall for da, tøm bensin på bakken og tøm diesel på bakken. Kast en fyrstikk og se hva som skjer. Mer trenger ikke jeg av dokumentasjon. Hjelper vel ingenting med statistikk om din båt får en lekk slange/tank og noen røyker ombord. Eller som det skjedde med disse ungdommene i Kristiansand, de kjente bensinlukt og da var det forsent. Jeg sier ikke at en båt med dieselmotor ikke kan brenne, men jeg ville ha følt meg tryggere på tur med diesel. OG vi snakker om 5-6 kroner forskjell på literen på disse kanter ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Dette er en dieselbåt. http://www.f-b.no/nyheter/kvinne-hoppet-i-sjoen-med-barnet-1.7459673

 

Hadde dette vært en bensinbåt hadde båten også vært utstyrt med automatiske slukkesystemer som trolig ville gjort situasjonen langt mindre dramatisk.

 

For øvrig er risikoen for å komme ut for en ulykke med bilen på vei til og fra båten større enn risikoen for brann i en bensinbåt. Men jeg forstår jo at enkelte har behov for å rettferdiggjøre for seg selv at de har tatt ekstrakostnaden ved en dieselbåt.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...