Jump to content

Tregt salg, har jeg priset for høyt?


kvimms

Recommended Posts

...Tror neppe puter, pledd eller tepper redder salget, men derimot en kraftig prisreduksjon. ...

 

Jeg tror heller ikke stasjet redder salget, men kan bidra til å fange interessen hos forvalteren av de myke verdiene i familien. En 27 foter er relativt uegnet som enmannsbåt så det vil være naturlig at det er flere som har noe de skal ha sagt. Man skal ikke bare selge båten, men også drømmen og fantasien om det gode liv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Som flere påpeker, FINN er et nådeløst marked. Pris,pris og pris. Hvis du har over 500 treff og ingen respons er pris for høy. Så enkelt er det. Solgte selv en windy 22sport, for 1 mnd siden, og måtte ned fra 220 til 190 før det ble noe respons. Måtte ned til 170 000 for å få solgt. Surt men sånn er det . Windy'n har ligget på steady 220-250 000 de 10 siste åene. Lykke til med salget :-)

Link to post
Share on other sites

Enig med andre her. Den turkise stripen er feil. Pluss at vannlinjen er veldig feil. Båten ser ut som den "synker".

Bunnstoffet må følge vannflaten. Hvor mange arbeidstimer du har brukt...... dessverre, de får du ikke betalt for.

Men, Baylinere har jeg faktisk samsen for. Har vært eier av en av de første som kom til landet i 1977. 24 fot med flybridge! :-)

Link to post
Share on other sites

Det går mange Baylinere på sjøen. Det bør du ha sett når du er på fjorden.

En velholdt Bayliner er mye båt for penga, og den jeg selv hadde før, hadde mange interresenter da jeg solgte den. Alt koker ned til prisforlangende.

 

 

 

 

instr.jpg

 

sal.jpg

 

bay1.jpg

 

bay2.jpg

 

Ikke helt min greie.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Dahling: Du fant div. båter som ikke er lik Kvimms sin i det hele tatt, og som ikke er av samme standard som en nyere Bayliner er. Dra fram noen bilder av gamle engelske eller norske båter, og du vil se at det heller ikke var noen designbomber på 80 tallet. Mitt poeng var at Bayliner ikke er "sære" båter i det hele tatt, og at det selges mye flere båter fra Bayliner/searay/maxxum enn fra de fleste andre båtprodusenter. Da blir det litt søkt å si at det er for spesielt interresserte.

At det ikke er din greie, skulle bare mangle, da du er på jakt etter seilbåt.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror 2xdiesel har mye rett. Det er rett og slett været som gjør at impulskjøpene uteblir og den kundegruppen utgjorde nok en stor del av den ville omsetningen av båter vi har sett de siste årene.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig enig i at det har vært masse impulskjøp de siste årene! mange folk i norge har det bra økonomisk, nesten en ny jappetid! der folk kjøper seg store flotte båter uten særlig erfaring og kunskap. som det tidligere nevnes er det stor forskjell på folk i båt og båtfolk! båtfolk starter gjerne med mindre båter og går gradene med 3 fotssyke osv osv.. er genuint opptatt av båt uansett vær og økonomiske svigninger.. dem rett og slett prioriterer båt annerledes. etter et par dårlige sommere samt at en del har funnet ut at båtlivet egentlig ikke er noe for dem, kan det nok bli mange bruktbåter. Skal man da få solgt må båten være veldig attraktiv eller priset ned. Jeg synes jo kansje båtmarkedet begynner å få mange gamle ikke oppdaterte båter etterhvert. jeg tenker da spess på slitte umoderne innredninger. og gammel elektronikk! radarer ekkolodd kartplottere som kostet masse for 20 år siden er jo relativt lite verd i dag! her har utviklingen vært enorm! sammme er det med kvaliteten på elektriske annlegg og generell teknisk utførelse på en del eldre båter. Det holder ikke helt mål i dag. Det som jeg tror kan bli et problem i fremtiden ca 5-10 år er at vi rett og slett får for mange gamle båter som ingen vil ha! I bilverdenen er jo bilen stort sett utslitt etter 25-30år, da blir den vraka! en båt slites jo ikke i samme grad og jeg har ikke hørt om noen båter som har blitt vraka!, En båt kan jo lettere oppgraderes til å enda holde noen år, slik at verdien øker lit! men her tror jeg vi vil komme til et mettningspukt snart!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de fleste her har rett som sier at prisen er for høy for dagens marked. Videre tror jeg du må belage deg på to alternativer;

1. Gå ned i pris inntil du får respons, (Husk du må ikke selge)

2. Beholde båten en sesong til, prøv deg til neste år.

 

Jeg har selv en Crownline samme størrelse som skal selges, men i år har den bare ligget lagret i hagen. Det skyldes at jeg vil gjøre noen småting med den, fikse på noen riper, for å få den 100% strøken. Jeg tror heller ikke prisen til neste år blir lavere enn det den er i år. Jeg kjøpte båt i fjor høst og prutet mye.

 

 

Må ellers kommentere at Dahling sine bilder ikke var mye representative for Baylinere. Blir feil å ta bilder av midt 80-talls baylinere, dette er en ganske annen båt, selv om den var 93 modell. I brunswick sin rang er det Sea ray som topper programmet og Bayliner er "billigbåten". Maxum er midt på treet, men er ikke så populær i USA og omsettes derfor billig brukt. Det at bayliner er "billigbåten" har jeg egentlig ikke forstått, da instrumenter, brytere, sikringsskap og annet interiør er identisk med Sea Ray. Finishen er kanskje ikke helt den samme mellom de to båtene.

 

Til selger, båten din er godt holdt for alder, sitter diesel, er begge + argumenter. Ikke enig med ditt bensinargument, da du skal kjøre mye båt for å forsvare 100.000,- mer for en med dieselmotor. Du får også høyere servicekostnader og delepriser med diesel, så personlig ville ikke jeg ha rakket ned på bensinmotorene, men heller prøvd å fremheve at diesel ikke er så vanlig kombinasjon. Er ikke ubetinget bare + med en dieselmotor på båter i denne størrelse, dieselen fører også en del negativt med seg. Den dagen drivstoffene koster likt, ville jeg valgt bensin uten tvil på en 27 foter.

 

Lykke til uansett

Link to post
Share on other sites

Impulskjøpene er nok borte... Når potensielle kjøpere har blitt mere åvervåkne og selektive, så er det ikke akkurat positivt for ditt salg at feks. Bayliner på 29 fot fra siste halvdel av 90 tallet med diesel og fly ikke ble solgt for 350.000 i fjor sommer.

Ser at prisene på Finn er på vei godt opp igjen siden i fjor, så det bremser nok omsetningen på brukte båter når kjøpere er mere skeptiske...

Dersom du MÅ selge så må du nok ned i pris... Dersom ikke så gjør du som 95% av alle andre, lar den ligge på finn til samme pris og koser deg med båten din :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har båtene jevnt og trutt sunket i pris de siste årene. Jeg tror nok man derfor ser at mange sitter på gjerdet og forventer ytterligere nedgang i prisene.

Dette fører til at man må prise båten meget gunstig i markedet om man ønsker å selge nå. Den må oppleves som et priskupp om noen skal hoppe ned fra gjerdet og handle.

 

Jeg sitter selv i en situasjon hvor jeg skal 5-dobble investering i båt og uttaler meg på bakgrunn av hva som skal til for at jeg selv bytter.

Jeg har selvfølgelig også innsett at båten jeg har i dag må averteres til en pris langt under hva som er nivået i dagens marked om jeg skal selge kjapt.

Det vil også bli gjort når jeg kommer over den båten jeg selv skal kjøpe til en pris jeg kan akseptere.

 

Mange båter som ligger på FINN nå lå også der i fjor og det skyldes enkelt og greit at de er for høyt priset ut fra markedets forventninger.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Båten ligger trygt og koster meg ikke mere en litt diesel på traktoren å få den på land og lagret gratis tørt og fint, så den blir nok tatt på land i september om den ikke blir solgt!

Må nok også sies at kommer det en som er seriøst intresert i båten som ikke kommer med skambud, så blir det nok vurdert :)

 

Synes også bilder litt lenger opp her ikke representerer min båt..

 

Har også kjøpt nyere bayliner (2004mod 305 SB) og kjenner meg ikke igjen at Bayliner er noe "billig" båt..

Link to post
Share on other sites

Synes båten er helt grei den, men en svakhet er at det er den gamle modellen. Folk som ser etter bayliner eller lignende vil nok fatte større interesse for den nyere utgaven med rundere former, og de finnes vel i omtrent samme prisklasse. Sterke kort for din båt er motoren, den nye kalesjen, ankervinsj osv. Prøv og gjøre eventuelle kjøpere (som ikke har greie på båt) obs på dette, og hva det egentlig koster. Tepper og pynteting er jo bare små filleting som enhver ordner opp i selv etter egen smak, etter min mening, men det ser jo mye bedre ut på bilder når slike ting også er på stell.

Link to post
Share on other sites

90 talls amerikansk Er vel heller ikke så høyt ansett av mange.

 

 

 

90-talls amerikansk er generelt ansett for å være mye båt for pengene. Problemet i dette tilfellet er at prisen er satt for høyt. Tilsvarende båter med bensinmotor kan fås for 50-100 000 mindre. Og for de av oss som har gjennomskuet myten om dieselmotor blir valget enkelt.

Link to post
Share on other sites

Bayliner er en litt "rar" båt for spesielt interesserte,

 

He,he - dette må være dagens. ;-) Vi snakker her om en av verdens desidert mest solgte fritidsbåter. I norske farvann vrimler det av disse båtene. Hvorfor uttaler seg om noe du åpenbart ikke har greie på?!

Link to post
Share on other sites

Og der må jeg si meg enig, syns heller ikke bayliner peker seg ut som noen dårlig båt!

 

Dette er glimrende båter. Jeg var også av dem som trodde på myten om "godt norsk", inntil jeg fikk erfaring med Bayliner. Stadig flere må erkjenne det samme.

 

Ditt problem er neppe båttypen, men at din båt er priset noe høyt sammenlignet med andre tilsvarende båter i markedet. Det skal mye til for at det er god økonomi i å betale hundre tusen ekstra for en dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker her om en av verdens desidert mest solgte fritidsbåter. I norske farvann vrimler det av disse båtene.

 

Oslofjorden er også full av Bavariabåter uten at de blir bedre av den grunn. Det jeg mener med at disse båtene er "sære" er den overdrevne bruken av skai, tepper og plysj, noe som er helt greit i ferskvann, men ikke til den bruken som vi har her. Jeg har fortsatt ikke satt mine føtter i en brukt Bayliner hvor du ikke lukter en mystisk blanding av olje og mugg. Som regel henger det like mange Wunderbaum som i en middels rånebil fra Skarnes.

Innerlinerne er også støpt med all verdens lure hulrom og løsninger som ikke virker veldig vedlikeholdsvennlige. Designmessig har mange av båtene voldsomme fribord i forhold til båtens lengde og ser rett og slett stutt-tjukke ut. Ligner mest på en bærplukker.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

 

Oslofjorden er også full av Bavariabåter uten at de blir bedre av den grunn. Det jeg mener med at disse båtene er "sære" er den overdrevne bruken av skai, tepper og plysj, noe som er helt greit i ferskvann, men ikke til den bruken som vi har her. Jeg har fortsatt ikke satt mine føtter i en brukt Bayliner hvor du ikke lukter en mystisk blanding av olje og mugg. Som regel henger det like mange Wunderbaum som i en middels rånebil fra Skarnes.

Innerlinerne er også støpt med all verdens lure hulrom og løsninger som ikke virker veldig vedlikeholdsvennlige. Designmessig har mange av båtene voldsomme fribord i forhold til båtens lengde og ser rett og slett stutt-tjukke ut. Ligner mest på en bærplukker.

Lurer på om det er du som er spesielt interessert og ikke alle de med bavaria og bayliner rundt omkring.. Hehe..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hvor vidt å sette inn diesel var den beste investeringen du har gjort vil nå vise seg nå når du skal selge. Båten er av gamle typen og er priset som nye typen. Den har også den gyselige lysegrønne stripa på skroget lyseblå bunnmaling og mørkeblå kalesje. Det ser rotete ut. Samt salongen ute i kraftig blåfarge er heller ikkje noe som akkurat trekker opp, tvert imot.Eg kunne iallefall ikkje levd med den fargen der i det materialet. samt det teppet som ser ut som noe hentet fra campingplassen trekker godt ned på inntrykket. Innvendig derimot såg den meget bra og ryddig ut. Ingen storblomstrede gyselige amerikanske pensjonisttekstiler som mange har.

Også er nå det geografien. Det største markedet for desse er jo tross alt sør på. Vi her lenger nord reiser lett sørover for å kjøpe båt da utvalget tynnes ut til lenger nord en kommer samt prisen stiger. Å få noen til å komme nordover å kjøpe båt skal noe ekstra til skal det skje.

Det er altså alt i alt meget lett å bare bla videre på finn da utvalget er intet å si på

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...