Jump to content

Tregt salg, har jeg priset for høyt?


kvimms

Recommended Posts

Henger meg på med Dahling. Gyselige båter som ser helt grusomme ut. Greit nok at det er mange av de i Oslofjorden, men det gjør det nødvendigvis ikke til en hærlig båt. Skjønner godt at du ikke får solgt. Markedet er mettet, og en sliten amerikaner er ikke akkurat smutthullet for å komme seg gjennom. Hvorvidt installasjonen av ny motor begikk seg på, var overhodet ikke en "smart" investering. Det er bare å sette ned prisen en god del, og bite seg i tenna med stort tap. I det hele tatt om du får solgt den.

 

Overskyet.

Redigert av Overskyet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er sant, men brukermessig er jeg ikke i tvil om at diesel er en god innvistering! jeg kjører lange strekk i marsj og da går det MYE bensin!

 

Stripen ser ikke bra ut, og var planen å fjernes.. men tiden strakk ikke til før vi hadde den på sjøen.

 

Kalesje og sofa er i samme farge, så syns ikke dette trekker ned!

tepper skulle vært kantet, men ellers så syns jeg at dette er bådere bedre å gå på, demper lyd og ikke minst ser penere ut :)

 

At du refererer til at dette er gammel type så skjønner jeg ikke helt den! den som er gammlere en denne har mere 4 kantetet form, men denne syns jeg er tidløs i design av skrog :)

 

Søker du på bayliner 2755 så er det kun 3 stk med diesel motor og min ligger lavest!

Søker du på den mindre utgaven 2655 så er det kun 6 med diesel og med samme skrog som min er den billigste 50000,- dyrere en min så syns ikke den er overpriset :)

 

Men takker for mange gode innspill :)

Link to post
Share on other sites

...

Søker du på bayliner 2755 så er det kun 3 stk med diesel motor og min ligger lavest!

Søker du på den mindre utgaven 2655 så er det kun 6 med diesel og med samme skrog som min er den billigste 50000,- dyrere en min så syns ikke den er overpriset :)

 

...

 

Om du ser på innredning er din eksakt lik 2655. Ser du på målene så er din faktisk kortere enn en 2655 som måler 847cm (ift til din som er 825cm). Like brede er de også.

Link to post
Share on other sites

 

90-talls amerikansk er generelt ansett for å være mye båt for pengene. Problemet i dette tilfellet er at prisen er satt for høyt. Tilsvarende båter med bensinmotor kan fås for 50-100 000 mindre. Og for de av oss som har gjennomskuet myten om dieselmotor blir valget enkelt.

 

Amerikansk 90 tall bayliner er for meg og mange andre 2. Rangs, smakløst og ukurrant.

 

Ang. Dieselmyten, så registrerer jeg at de fleste jeg vet om med større DC og bensinmotor stort sett ligger stille. Eiere klager over at alt som er lengre enn noen få NM er for dyrt å kjøre til. Drivstoffutgiftene dreper hele bruksgleden.

Bedre å betale litt for dieselmotor og slippe å tenke på bruken. Virker som markedet mener det samme.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke nok om akkurat denne båten til å mene noe om detaljene, men jeg har en oppfatning av båtsalget på Finn.no generelt.

Jeg la ut en 21' daycruiser (gammel, overhode ikke i samme liga som denne Baylineren) i juni i fjor. 2200 besøkende, to personer tok telefonisk kontakt og var "litt interessert" - båten ble ikke solgt.

Jeg la ut samme båt i mai i år, samme pris som den lå ute for høsten 2011, 1600 besøkende, 6-8 seriøst interesserte, tre som sto i "kø" for å få kjøpt den.

Det forteller meg to ting: Båter bør helst legges ut tidlig på sesongen (april(?)/mai) og den eneste "riktige" prisen er den som det finnes en kjøper for. Kutt ut sentimentale følelser ift hva båten er "verdt". Hvis båten har en bruksverdi som overstiger salgsverdien i markedet så behold den.

Link to post
Share on other sites

 

Oslofjorden er også full av Bavariabåter uten at de blir bedre av den grunn. Det jeg mener med at disse båtene er "sære" er den overdrevne bruken av skai, tepper og plysj, noe som er helt greit i ferskvann, men ikke til den bruken som vi har her. Jeg har fortsatt ikke satt mine føtter i en brukt Bayliner hvor du ikke lukter en mystisk blanding av olje og mugg.

 

 

Beklager, men dette blir bare enda mer søkt. Noe sier meg at du ikke har noe som helst erfaring med hverken Bavaria eller Bayliner. Finnes ikke mugglukt i min 2655 fra -98. Teppet i cocpit er "trykknappbasert" og avtagbart. Det eneste som egentlig skiller Bayliner fra en typisk "norsk" innredet båt er teppet i cabinen, som jeg godt kunne ha vært foruten, men også dette kan fjernes hvis ønskelig.

 

Jeg kjenner ikke din bakgrunn, men jeg har 30 års båterfaring hvor vi stort sett bare har hatt norske/nordiske båter i vårt eie, før jeg tok til fornuft og kjøpte en Bayliner. Jeg må bare erkjenne at de fleste myter jeg har trodd på opp gjennom årene er gjort til skamme. Folk må gjerne få tro hva de vil, men de går i så fall glipp av mange gode båtkjøp.

Link to post
Share on other sites

Amerikansk 90 tall bayliner er for meg og mange andre 2. Rangs, smakløst og ukurrant.

 

Ang. Dieselmyten, så registrerer jeg at de fleste jeg vet om med større DC og bensinmotor stort sett ligger stille. Eiere klager over at alt som er lengre enn noen få NM er for dyrt å kjøre til. Drivstoffutgiftene dreper hele bruksgleden.

Bedre å betale litt for dieselmotor og slippe å tenke på bruken. Virker som markedet mener det samme.

 

Har du personlig erfaring med Bayliner, eller er dette kun synsing basert på myter? Dine personlige preferanser får jeg for øvrig ikke gjort noe med. Jeg vil anbefale deg å utvide horisonten noe, du vil kunne bli positivt overrasket.

 

Dieselmyten har vi hatt mange tråder om her på forumet. Regnestykket går rett og slett ikke opp, noe som spesielt gjelder båt av denne typen.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt endel av de, har bekjente som har eid og derfor kommer jeg aldri til å kjøpe en av den typen vi prater om her. De fleste minner om mer eller mindre vellykkede prosjektbåter med høy hjemmemekk faktor.

 

Motoryacth serien er vel det eneste jeg kunne vurdert av nyere årgang.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Henger meg på med Dahling. Gyselige båter som ser helt grusomme ut.

 

 

Din personlige smak er av mindre interesse her og har heldigvis lite med markedet å gjøre mht. verdens mest solgte fritidsbåt. Det er nok av andre som synes dette er en flott båt på alle måter og det er ikke her problemet ligger. Trådstarters problem er at hans båt er priset for høyt i forhold til tilsvarende andre båter i markedet. Som Plutonium påpeker - en gammel utgave priset som om det skulle vært den nye utgaven. For tre år siden så jeg eksempelvis selv på en 285 (2003-modell, ny utgave) priset på Finn til 360k. En 2775 fra -93 til 350k i dagens marked virker dermed litt i overkant, selv med dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

før jeg tok til fornuft og kjøpte en Bayliner.

 

Da ligger kanskje båten din for salg på Finn? Sjeldent noen gidder å hisse seg opp for så lite, men skjønner at du har tatt på deg oppgaven å redde Bayliners rykte. Trådstarter spør om tilbakemeldinger om båten hans blant annet ikke er attraktiv, noe jeg med flere har svart på. Sap_2000 skriver:"Amerikansk 90 tall bayliner er for meg og mange andre 2. Rangs, smakløst og ukurrant.", noe jeg er fullstendig enig i. Dette er ikke en diskusjon du kan vinne, så ikke gidd...

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Satt bensinmotor i den da jeg kjøpte den, og er den beste innvisteringen jeg har gjort å sette i dieselmotor!

Bruker ingen ting og krefter i massevis!

 

Jeg synes du sa tidligere i tråden at du brukte ca 25 liter diesel i timen på marsjfart? Det er det samme min 5,7L bruker på cruiserfart, dvs. ved hastighet rundt 22-23 knop og litt over 3000 omdreininger. Du vil derfor kunne spare litt på literprisen, men du skal virkelig kjøre mye for å forsvare den ekstra investeringen og servicekostnadene.

 

Den salgsmessige fordelen med diesel koker egentlig ned til at store deler av markedet fortsatt tror på myten om at båter "må" ha dieselmotorer. Men markedet er derimot ikke villig til å betale hva som helst for en diesel, og spesielt ikke når alt tyder på avgiftsfritaket på båtdiesel snart vil forsvinne.

Link to post
Share on other sites

 

Da må du lese hva trådstarter spør om... :rolleyes:

 

Takk det har jeg lest. Trådstarter spør etter båtfolkets oppfatninger og meg bekjent finnes det et stort antall millioner Bayliner-kjøpere verden over som er uenig i slike karakteristikker av denne båten. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da ligger kanskje båten din for salg på Finn? Sjeldent noen gidder å hisse seg opp for så lite, men skjønner at du har tatt på deg oppgaven å redde Bayliners rykte. Trådstarter spør om tilbakemeldinger om båten hans blant annet ikke er attraktiv, noe jeg med flere har svart på. Sap_2000 skriver:"Amerikansk 90 tall bayliner er for meg og mange andre 2. Rangs, smakløst og ukurrant.", noe jeg er fullstendig enig i. Dette er ikke en diskusjon du kan vinne, så ikke gidd...

 

Min båt er ikke til salgs og jeg har overhodet ikke noe behov for å redde båtmerkets rykte eller "vinne diskusjonen". Mitt spørsmål til deg er egentlig hvorfor du bruker tid og krefter på å disse en båt du åpenbart ikke har hverken kjennskap til eller greie på? At du personlig har en annen smak enn millioner av andre som kjøper denne båten er for øvrig av mindre interesse. Din smak er faktisk ikke representativ for markedet og fungerer følgelig ikke som noen forklaring på trådstarters manglende salg. Disse båtene selger faktisk godt, men prisen må selvsagt være riktig.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kjørt endel av de, har bekjente som har eid og derfor kommer jeg aldri til å kjøpe en av den typen vi prater om her. De fleste minner om mer eller mindre vellykkede prosjektbåter med høy hjemmemekk faktor.

 

 

Ok, da vet vi det, men kan ikke si jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen. Kan du konkretisere hva du og dine bekjente har å utsette på disse båtene? Bruk gjerne en tilsvarende norskprodusert båt som referanse. Hva slags type båter har du eid selv?

Link to post
Share on other sites

Selger kan selvsagt drømme om hvilken som helst pris på dingsen han skal selge, men det er jo slik at det er kjøperen som bestemmer prisen på dingsen (markedspris). Selger kan selvsagt avstå fra å selge til markedspris... men da blir selger sittende med dingsen sin..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Imponerende debatteknikk, men sikkert ikke annet å vente fra en som har gått tom for argumenter.

 

Blir bare litt oppgitt over dine hjelpeløse argumenter. Du har vel bare hatt din 2655 i et år, så kanskje du roer deg ned etter hvert som ting dukker opp.

Lykke til og fint at du er fornøyd sammen med millioner av andre.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Selger kan selvsagt drømme om hvilken som helst pris på dingsen han skal selge, men det er jo slik at det er kjøperen som bestemmer prisen på dingsen (markedspris). Selger kan selvsagt avstå fra å selge til markedspris... men da blir selger sittende med dingsen sin..

 

Kunne ikke sagt det bedre selv :thumbsup:

 

Link til samme tema i en annen tråd:

https://baatplassen.no/i/topic/93137-hjelp-til-valg-mellom-aksling-eller-drev/page__st__60

 

Sitat fra linken:

 

"Min egen erfaring med de båtene jeg har kjøpt og solgt er jo at utsalgsprisen kan avike fra reel salgspris med over 30% vel og merke i ett billigere segment en dette, men dog.

 

Eksempel; nesten tilsvarende båt som dette;

 

http://www.finn.no/f...nnkode=34397252

 

Men med bakveg og glassdør, og større motor (90HK suzuki) var annonset til 225.000,- Reel salgspris i mars 2011 ble 135.000,- Selger måtte ikke selge, men båten hadde lagt ute i over ett år. "

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den salgsmessige fordelen med diesel koker egentlig ned til at store deler av markedet fortsatt tror på myten om at båter "må" ha dieselmotorer.

 

Da konkluderer vi med at flertallet ikke har skjønt det, mens de få her på berget som har 25 fot pluss med innenbords bensin er de virkelige geniene;)

Merkelig er det, for jeg ser de sjelden mer en noen å nm fra båtplassen. Trådstarter har vel også erfart hvor gunstig det var å kjøre med bensin....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

Blir bare litt oppgitt over dine hjelpeløse argumenter. Du har vel bare hatt din 2655 i et år, så kanskje du roer deg ned etter hvert som ting dukker opp.

 

He,he - dette blir bare verre og verre. Fortsetter i kjent stil med å ta mann, ikke ball, og symtomatisk nok atpåtil karakteriserer andres argumenter for "hjelpesløse". Dette er ubetalelig. :lol: Og hva vet vel du om hvor lenge jeg har hatt min båt? Til info har jeg den på tredje året og venter fortsatt i spenning. Hvilken erfaring med disse båtene hadde du?

Link to post
Share on other sites

Da konkluderer vi med at flertallet ikke har skjønt det, mens de få her på berget som har 25 fot pluss med innenbords bensin er de virkelige geniene;)

 

Eeh nei. Bruk av store motorer i båt er dyrt uansett, men når det gjelder båter av denne størrelse og type er det lite økonomi å hente i å velge diesel, snarere tvert i mot. Trådstarters båt med bensinmotor kunne man fint fått for 250k eller mindre i dagens marked. For øvrig er det nok av tråder her på BT som omhandler dette temaet, så denne debatten trenger vi ikke ta i denne tråden. Hva du har observert i din egen båthavn er heller ikke akkkurat å betrakte som noe tungtveiende argument. :wink: Sett gjerne opp et regnestykke for å underbygge lønnsomheten i valg av diesel. Venter også i spenning på konkretiseringen jeg ba om lenger opp.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...