Jump to content

Tregt salg, har jeg priset for høyt?


kvimms

Recommended Posts

Pris er vel det som avgjør mye i dag. Markedet er kjøpers, men det går og selge.

Snekka - kanskje lettere? - la jeg ut på en tirsdag - og solgte neste onsdag. 8 dager, hadde over 1100 treff, og flere E poster + noen tlf.

Leverer båten til tirsdag, og begge parter fornøyd.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Blir ikke mye priset ned, da får den stå til neste år :)

Det er lurt, så kan heller sette prisen ned til neste år...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja selger er egentlig mest interessert i å høre og lese sine egne synspunkter. Synd, hvis oppriktig mening var å høre andre medlemmers syn på saken. Hvis tråden var ment som skjult markedsføring er det kun simpelt.

Jeg tror fortsatt at båten er for høyt priset, den er nå den dyreste 2755 på Finn, og da selger man ikke, så enkelt er det, uansett hvor mye man har pusset opp, lagt i ekstra etc etc.

Link to post
Share on other sites

Skjult eller åpen markedsføring, spiller vel liten rolle i denne tråden... kan vel vel kapt huske ett eneste innlegg her, som mener at prisen på produktet er riktig... Så noe suksessfull markedsføring har det neppe vært slik jeg ser det..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne mercruiseren er vel noe av det beste som er laget!

Derimot forgjengeren til denne med bmw topp var det litt værre med

Den har nok hatt sine problemer. Min -98 mod (samme motor som din) har hatt et par større motorhavarier, men de fleste har nok vært heldigere. Alle problemer kan nok ikke tilskrives konstruksjonen, som forsåvidt er solid nok med sin "tunnel bore" design.

 

BMW-topper har de egentlilg ikke hatt noengang. BMW kjøpte motorer i bl.a. 3,6 liters utgave fra VM Motori Italia og mariniserte dem selv på egen fabrikk i Belgia, men dette er jo 25-35 år siden. Kjølesystemet var nok et problem den gangen.

Da Mercruiser overtok fabrikken i Belgia fikk de mere dreis på sakene vedr. mariniseringen og kjølesystemet.

Etterhvert ble hele marinemotorene ferdigmontert hos VM i Italia, og den svartmalte Mercruiser 4,2 literen ble introdusert i 1993 og har altså 20 års jubileum neste år.

Toppene var det muligens noen svakheter med først på 90-tallet men de ble forbedret etterhvert.

Litt mere historie for de interesserte http://www.tunnelbor...re-six-history/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten til salgs 4 uker og 0 respons!!!

 

Har jeg priset for høyt? er ikke båten atraktiv??

 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35708435

 

Det er en gylden regel som bestemmer pris, og det er markedets respons. De fleste som selger båt og bil føler at de får for lite igjen, men om markedet ikke vil betale så er prisen for høy. Enkelt og greit. Ser det foreslås å vente til neste år, men det vil trolig bare forsterke behovet for en prisjustering. Husk båten er 20 år.

 

Men båten ser fin ut den, så med en prisjustering blir det kanskje salg.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke vanskelig å være enig med dem som sier at prisen er for høy og at du kun utsetter problemet ved å vente til neste år. :yesnod: Blir den ikke solgt er prisen for høy. Båten ser forøvrig fin ut den.

 

Så ser jeg at det diskuteres at Bayliner er "billigbåter" og "sære", akkurat som Bavaria. Vel, begge merkene er vel såkalte "billigbåter", men det er de vel ikke alene om. F eks var vel Scand Boats også en såkalt "billigbåt". Men er de dårlige av den grunn? Alt tyder på at kvaliteten holder rimelig greit på disse "billigbåtene" også, men det er jo veldig mange av dem.... Dermed blir vel prisen deretter også.

 

Trygve Hegnar uttalte nylig at han ville flytte produksjon av Windy ut av landet. Han sa vel noe sånt som at han hadde tapt 40 mill. de siste par årene, og at det ikke kunne fortsette. Forståelig nok, men spørsmålet er vel om de kan bli billige nok. En Windy koster vel i dag nesten dobbelt så mye som er tilsvarende Bavaria.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte selv en båt for et år siden for 365.000 og har brukt endel timer og lagt ut ca 50.000 på den. Nå ser det ut til at jeg må selge av ulike grunner, men ser det vil være vanskelig å selge. Tenker eg sannsynligvis vil slite med å få noe mer enn 265.000 nå og jeg har 2002 mod mercruiser 300hk.. Båten er derimot eldre Mørejet 83 modell..

 

Det jeg vil frem til er at det er et annet market enn for 1-2-3 år siden og desverre for oss må vi nok ta på oss et betydelig tap..

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at alle på død og liv vil/må selge uten tap. Da er det vel like greit å beholde båten man har om man ikke har lyst å gå med tap.

Jeg kommer nok aldri til å selge mine båter, det har jeg nå innsett. Ikke de nærmeste 10 årene iallefall. Det blir nemlig bare tap :smiley:

Unntaket er jo naturligvis om jeg skulle vinne i lotto eller arve en ukjent onkel i amerika eller få en rik frue :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når man selger for å kjøpe ny/annen båt, er det uansett mellomlegget som er interessant -- hva man får for den eksisterende båt er jo bare halvparten av regnestykket. Hvis alle bruktbåter raser i pris, vil også mellomlegget rase i størrelse. Det vil antakelig gi større mobilitet og omsetning, bare vi "kommer ned på jorden" og venner oss til det nye lave prisnivået.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Om prisen er for høy: Det er jo bare å følge med litt på Finn det, det ligger mange fine båter der ute som både er bedre i sjøen og som ser bedre ut til en lavere pris. Som Worse skriver, det er jo mellomlegget som er interessant. Skal du ikke ha nå båt er jo saken en annen. Har vanskelig for å tro at markedet plutselig skal svinge seg oppover til neste år. Da må du også huske på at båten er ennå et år eldre.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Jeg mener en 300 tusenkroners båt som for et par år siden var verdt 400 tusen er fallt mindre i kroner enn en som var verdt 800 tusen og nå selges til 600tusen :yesnod: Derfor er det ingen grunn til å la være å selge "billig" såfremt man kjøper seg en annen dyrere båt.. .

Sitter selv med en gammel ukurant båt som er påkostet aldeles for mye i forhold til verdi jeg mener er riktig nå. Hadde jeg dog hatt de 3-4 hundre jeg mangler for en båt jeg kunne tenkt meg , hadde jeg handlet tvert , selv om halve sjela er lagt ned. .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

bare vi "kommer ned på jorden" og venner oss til det nye lave prisnivået.

Det er nok her nøkkelen ligger. Vi må venne oss til at "ting" ikke er som frem til 2008. Det er imidlertid ingen enkel "øvelse" å venne seg til endringer som gjør såpass vondt. Vi er vant til å tape mange penger på bil. De fleste oss har også akseptert dette. Sånn har det jo alltid vært, men med båten skulle du jo liksom være annerledes. Det var liksom ikke så farlig å bruke mye penger på båt, siden båten ikke "tapte seg".

Link to post
Share on other sites

Det samme skjedde på 90 tallet etter gladagene på 80 tallet.

De som på 2000 tallet trodde båter ville holde seg eller stige i verdi over lengre tid mener jeg var særdeles naive.

Jeg har dog liten tro på en ny oppsving ala det vi så for 10 år siden. Prisnivå på båthold, miljøhysteri og drivstoffpriser samt det store antall bruktbåter vil nok sørge for det.

 

Jeg tror det som vil komme av nye båter må være fremtidsrettet om det skal ha sjans til å selge. Lettdrevne mer saktegående skrog, kanskje med hybridteknikk og mer beskjeden dieselmotor ala Greenlinekonseptet, men med mer plass og volum.

Jet snakker her om familibåter 30 fot og oppover.

 

Time will show.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja. En annen forskjell er at det har blitt pumpet ut langt flere båter på 2000 tallet enn det ble på 80 tallet.

I dag sitter vi med alle båtene fra de siste 15 år pluss alle 90, 70 og 80 talls båtene. Det totale antallet er formidabelt.

 

Greier ikke å se at det er nok rekrutering av båtfolk til alle båtene om det i tillegg skal selges nytt uten at de eldre båtene må begynne å skrotes slik som med bil. Det ville definitivt gjort noe med folks forventninger om at båt holder seg i pris.

 

Virker som yngre familier ikke kan/ vil prioritere båt og ferie i like stor grad man så før. Båtferiefolket i større båter virker å ha langt høyere snittalder, og ingen lever som sagt evig.

Et sted må det butte.

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Virker som yngre familier ikke kan/ vil prioritere båt og ferie i like stor grad man så før. Båtferiefolket i større båter virker å ha langt høyere snittalder, og ingen lever som sagt evig.

Et sted må det butte.

 

Nå sporer vel egentlig denne tråden litt av, men merket meg det du sa sap-2000. Traff en svenske i Grebbestad som sa akkurat det samme om det svenske båtmarkedet, at alderen bare stiger og stiger, fordi de yngre prioriterer sydenferier, oppdagelsesreiser etc etc istedet for båt og dermed er båtferie er noe som tilhører en aldrende generasjon i Sverige. Det fører til lite utbytting av båter i Sverige mente han, og i havnene i Sverige er fastleie overraskende billig og det er ingen kø, selv i Gøteborg hvor han her kom i fra.

Link to post
Share on other sites

Saps innlegg i kombinasjon med tredje dårlige sommeren på rad, nye båter til stadig lavere pris samt stort tilbud av alternative ferieformer gjør markedet til hva markedet er i dag. Nå selges det jo fortsatt både nye og brukte båter så omsetningen er ikke null, men liten, og selgere må bare face the music eller bli sittende med en hagebåt til evig tid.

 

Man skal faktisk ikke glemme at i ettertid kan et salg til et stort tap allikevel vise seg å være den beste og klokeste avgjørelsen man har tatt selv om det svir kraftig der og da!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror det sist er riktig Mouche. Har en kammerat som satte en gammel Comet Commander til salgs i fjor sommer for kr 295K - null respons. Jeg hjalp ham nå i år med en ny annonse. Da ønsket han å sette den til kanskje mere realistiske kr 175K - båten ble solgt etter ett par uker for kr 160K. Selger er fornøyd tross en noe lavere salgspris en han håpet på. Med årlige tomgangsutgifter på ca. kr 30K på en båt som ikke lenger brukes er det uansett en lettelse å få solgt.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...