Jump to content

Rogaland Radio bekymret for antallet VHF konsesjoner.


shaukaas

Recommended Posts

Jeg har fastmontert VHF, jeg har konsesjon/lisens, jeg har lovlig apparat og jeg har VHF "sertifikat". OK?

Likevel:.

Skal antallet aktive VHF brukere gå opp må terskelen for å få lisens gå ned. Det er mulig at internasjonale regler gjør det umulig å lempe på kravene, men hvis vi skal unngå at VHF bruk blant fritidsbåteiere/førere avgår fullstendig ved døden så må det gjøres enda enklere å få VHF-sertifikat enn å ta båtprøven. En nettbasert prøve kan kanskje dempe frafallet. Joda - en nettbasert test muliggjør juksing, at noen tar testen for deg osv. osv. Men ærlig talt: Misbruk av VHF er vel i dag et langt mindre problem enn underbruk?

 

I min familie: Ikke sjans for at jeg får kone og barn til å gå dørstokkmila og ta VHF eksamen ute. Men hvis de kunne ha tatt den på nettet så kunne flere brukt VHF'en lovlig, det kunne kanskje blitt LITT mer penger til Telenor Maritim Radio og VHF'en hadde vært påslått (og tilgjengelig for svar på Kanal 16) når andre enn meg brukte båten.

Link to post
Share on other sites

At man snylter eller stoler på mobil som nødkommunikasjon er trist. Men Redningsselskspets uttalelse: "At en båt er forsikret, betyr at den er såpass stor den bør ha en VHF" må være noe av det mest tåpelige jeg har hørt fra den kanten. Mene redningsselskapet at små åpne båter uten el. Ikke bør forsikres???

Link to post
Share on other sites

Enig med Ingvar Johnsen:

"Vi foreslår å legge det inn som en del av båtførerprøven, sier Johnsen."

 

Jeg la denne ordren hos Seatronic i går. Kommer medio august. Mayday-boka er kjøpt og er i gang med pugging.

Gjenstår bare å bestille dato for prøve hos Telenor !

 

Ordredato: Tuesday 31. July 2012

Ordreinformasjon - Ordre nr. XXXX

Standard Horizon HX851E Håndholdt VHF med GPS og DSC 2.690,- 1

12V Ladekabel Standard Horizon HX280/HX750E/HX751E/HX851E 150,- 1

 

:smiley:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et forslag fra Johnsen jeg ikke er helt enig i. Folk må få ta båtførerprøven uten å måtte ta VHF-sertifikatet obligatorisk. Dette vil bare legge lista enda høyere for de som allerede nøler med å ta båtførerprøven. En som skal ha en 15fots skjærgårdsjeep på hytta må ikke nødvendigvis pushes på VHF-sert.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Lisensen er faktisk ganske høy! Jeg kjenner flere som gir blaffen i å betale. Å betale 475.- kr for å aktivere en knapp et mye.

VHF-en funker utmerket selv om en hverken har lisens eller sertifikat. Med normalt sjømannskap og respekt for vær og vind kan mange bruke sjøen til ferie i en mannsalder uten å rope på hjelp. Da blir prisen høy....

 

(jeg betaler:)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har VHF sertifikat men har ikke VHF ombord i båten jeg har nå. Min bruk er stor sett i områder med mobildekning og innaskjærs. Jeg ser ikke helt behovet for VHF Jeg har redningsskytas app og har direktelink til Sundt Flyer på mobil, om et sikkelig uhell skulle skjedd. Kjøper jeg større båt med større rekkevidde der jeg går over åpne strekk vil jeg selfølgelig instalere, om det ikke er det fra før! Har du båt så har du råd til å betale lisensen også!! det er en liten summ i forhold til totalen!!

 

Men at alle 300000 båtene i Norge trenger VHF ,tror jeg ikke er helt sant! mange av dem brukes veldig begrensa. Lurer på om det er noen stattestikker på ulykker/VHF/mobil eller andre varslingsmåter.

 

Uansett er VHF nødkomunikasjonsmiddel nr.1 i større båter som brukes i et større område og i lit åpne farvann! da kommer mobil til kort

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har VHF og ikke "lappen".

 

Men Jeg har også båten i innsjø, uten kontakt med noen base, uten tilgang til en redningsskøyte. Bruker VHF på kanal L2, noe som er "hovedkanalen" på innsjøen. Vi er ca 10 båter med VHF her. Jeg kjenner til at en av dem har VHF-lappen.

 

Forøvrig er apparatet mitt registrert, og jeg har kallenavn og jeg betaler hvert år.

 

Mulig jeg hadde tatt lappen om jeg kunne gjort det i nærheten eventuellt på nett. Å reise milevis og betale tusenvis er jeg ikke interessert i.

 

Og ja, apparatet satt i båten når jeg kjøpte den. Ellers hadde jeg nok ikke brydd meg med det i hele tatt.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

name='Storskarv' timestamp='1343810604' post='1320925']

Lisensen er faktisk ganske høy! Jeg kjenner flere som gir blaffen i å betale. Å betale 475.- kr for å aktivere en knapp et mye.

VHF-en funker utmerket selv om en hverken har lisens eller sertifikat. Med normalt sjømannskap og respekt for vær og vind kan mange bruke sjøen til ferie i en mannsalder uten å rope på hjelp. Da blir prisen høy....

 

(jeg betaler:)

[/u]

 

Helt enig.

 

Samtidig sier de ingenting om konsekvensen av å "snylte". Så hva er da faren?

 

PS har lappen og betaler de "sure" 475,-

Link to post
Share on other sites

Har du båt så har du råd til å betale lisensen også!! det er en liten summ i forhold til totalen!!

Det er mange summer som er små i forhold til totalen, uten at det dermed gjør det rett å skulle betale, om man velger å se litt prinsipielt på det.

 

Grunnen til at få betaler konsesjonsavgift er selvsagt at avgiften er høy mens en får lite igjen; mange er nok glade for at det finnes betjente kystradiostasjoner som kan formidle nødanrop, men disse vil jo eksistere uansett om en selv velger å betale eller ikke. Dette er et klassisk tilfelle av det økonomer kaller "offentlig gode", alle kan benytte seg uten å ha betalt (det er neppe aktuelt å nekte hjelp i en nødsituasjon grunnet manglende lisensbetaling).

 

Jeg tror ikke modellen med innpisket innkreving av lisens fra Telenor Maritim Radio er fornuftigste måte å skaffe inntekter til drift av kystradiostasjoner.

Link to post
Share on other sites

Drømte i ungdommen om en helt annen fremtid enn den som realiserte seg, og tok som første ledd i dette et privatflysertifikat.

Til dette hørte med en VHF prøve avlagt for (dengang) televerket.

Dette gav et livslangt sertifikat for betjening av vhf radio - uavhengig av gyldig flysertifikat (står til og med skrevet i sertifikatet).

 

Forsøkte i vår å få utstedt Maritimt radiosertifikat basert på dette, men svaret var klart at for å betjene maritim radio, må jeg ta eget sertifikat.

Ingen konvertering var mulig.

Fikk denne linken av Telenor. http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=584

 

Dette orker jeg ikke å dra igang - ihvertfall ikke på lang tid.

Link to post
Share on other sites

Jeg har for tiden VHF konsesjon, men ingen VHF ;) satser på at det løser seg på båter i sjøen messa, alltid endel bra timer da.

 

Tok VHF cert i år, må si det ikke var grusomt vanskelig, selv om jeg aldri hadde kjøpt boken, og da ikke lest noe, og bare var på kurs i 1 time ish før prøven så nileste litt stod jeg med "glans"

 

Anbefaler alle å ta det, koster veldig lite også, får jo gode håndholde vhf for 1-2k nå, men går selv for en til 2500-300 (851E med GPS)

Link to post
Share on other sites

Tomme for den hos Seatronic, men Kjetil ringte meg i går og fortalte at neste parti skulle ankomm UK 15.aug, så var det postgang derfra til dem.

 

Ja, og hos navy, maritim osv... ;)

 

Prøvde kjøpe en før jeg dro på båtferie år, det viste seg å være håpløst.

 

Messen er i begynnelsen av sept, så tror alle har fått inn da, håper å gjøre ett "kupp".

 

Du er ute etter en selv skjønner jeg? Etter det jeg har lest, erfart osv er det den eneste modellen med GPS som virker her.

Link to post
Share on other sites

Å ha VHF sert. og konsseksjon er frivillig, men å bruke den årlige avgiften som argument for å ikke gidde å ta sertefikat blir for tynn.

Har en ikke råd til å legg 475,- inn i det årlige båtbudgettet, anbefaler jeg konvertering til bobil.

Tenker da på eiere av båter i "turbåt" størrrelse 24 fot og oppover.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Du er ute etter en selv skjønner jeg? Etter det jeg har lest, erfart osv er det den eneste modellen med GPS som virker her.

 

Ja, jeg har den i bestilling. Vil ha Distressknappen, men ikke fastmontert. Ikke mange valg til den prisen da, nei.. Jeg har ikke behov for så kraftig sender i det området jeg beveger meg i, så denne duger sikkert..

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at få betaler konsesjonsavgift er selvsagt at avgiften er høy mens en får lite igjen;

 

Jeg tror ikke modellen med innpisket innkreving av lisens fra Telenor Maritim Radio er fornuftigste måte å skaffe inntekter til drift av kystradiostasjoner.

quote name='-morten-' timestamp='1343812092' post='1320933']

. Lurer på om det er noen stattestikker på ulykker/VHF/mobil eller andre varslingsmåter.

 

Litt artig lesing dette, og kommer opp igjen og igjen.

Her er heldigvis fler som har alt i orden, og den er hyggelig lesing (men jeg er kanskje innhabil)

Vi er nå litt "rare" vi nordmenn, kan vi "snyte" på å la hver å betale en avgift så gjerne, men vi skal helst ha varen alikevel (jada jeg å tenker slik noen ganger jeg også).

 

Morten - ja det finnes statestikk på hva som blir meldt inn av saker, om de kommer på VHF, mobil, eller andre måter.

 

Euklid - Innpisking av lisens? Til orientering står det 134 basestasjoner langs den Norske kysten, de har alt fra en til 3 sender/mottakere på plass, og disse trenger faktisk vedlikehold en gang i blandt.

 

Att VHF er uovertreuffen mobil når det virkelig gjelder er hevet over en hver tvil.

[

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

...Men Redningsselskspets uttalelse: "At en båt er forsikret, betyr at den er såpass stor den bør ha en VHF" må være noe av det mest tåpelige jeg har hørt fra den kanten. Mene redningsselskapet at små åpne båter uten el. Ikke bør forsikres???

 

Redningsselskapet mener vel at alle båter bør forsikres i et selskap som krever at båten er registrert hos redningsselskapet.

 

Inngangsterskelen for VHF synes å være alt for høy, og det samme med årsavgiften. At kystradiostasjonene er bekymret over det lave antall brukere tipper jeg kommer av at de i bunn og grunn ønsker en stabil og eventuelt økende trafikkmengde for å unngå videre sentralisering, med tilhørende reduksjon av antall kystradiostasjoner og antall ansatte hoder.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt, Benji :wink: Marex blir aldri feil :smiley:

 

:smiley: Takk for det Worry, gleder meg sykt til å ta over i morgen, min andre Marex - hadde en 21 Flexi for en del år siden - vet du foresten om det finnes en Marexklubb noen steder, har søkt og bare funnet noe i Sverige, og der kommer jeg ikke videre.

Fredag morgen er det tur til butikken for å kjøpe in litt ting og tang, det elektriske skal få fulll pakke, så er jeg helt sikker. :thumbsup:

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd å si at VHF ikke har noe for seg, ei heller at kystradiostasjonene bør bemannes av frivillige og alt vedlikehold av materiell droppes. Vi trenger et oppegående VHF-system og kloke sjeler bak spakene på stasjonene. Det som ikke er like klart er at det er rasjonelt for den individuelle båteier å skulle betale for dette gildet, all den tid nettet uansett eksisterer og overvåkes den dagen man er i en nødsituasjon. Derfor tror jeg semi-frivillig medlemsavgift er en uegnet modell for å finansiere disse tjenestene.

 

Det har vært vurdert å tilbakeføre Telenor Maritim Radio til staten (jfr f.eks. statsbudsjettet 2010-11, programkategori 06.50), jeg tror det kan være vel så fruktbart å finansiere hele moroa over statsbudsjettet som å drive med disse semi-passive truslene man holder seg med i avisene fra tid til annen. (Er det sikkerheten til sjøs man bekymrer seg for eller inntektsgrunnlaget hos Telenor Maritim Radio?)

 

Offentlig finansiering ville innebære at kostnaden ved å skaffe seg en radio (med nødknapp) faller betraktelig, om dette fører til økt sikkerhet til sjøs skal det ikke mye til for å kunne forsvare et moderat statlig utlegg. Med 475 kroner per betalende fritidsbåteier og 29000 betalende dreier det seg om knappe 14 millioner kroner i inntekt (minus innkrevingskostnader) som måtte erstattes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...