Jump to content

Rogaland Radio bekymret for antallet VHF konsesjoner.


shaukaas

Recommended Posts

Gratulerer, her kommer du med en glimrende løsning på en ikke eksisterende problemstilling, har man ikke råd til den nærmest symbolske summen som er lisensavgiften(sammenliknet med et gjennomsnittlig mobiltelefonabbonement), så har man heller ikke råd til noen båt å montere VHF i. De menneskene du sikter til her eksisterer ergo ikke.

 

For meg var VHF en ikke-eksisterende problemstilling intil Rogaland radio og andre begynte å jamre om at det er for få VHF kunder.

Mange med meg som aldri slipper kysten v synet har ikke engang vurdert tanken å sette en VHF i båten og langt mindre å legge til ca 500 kr på toppen av alle mulige andre ymse medlems og båtkostnader.

Min ekstramobil som ligger på hytta eller i båten har kontant-abonement og koster kr 0 i årlige kostnader...

 

Dog blir vår familie pådyttet et problem hvis et omfattende VHF-pensum når skallegges til båtførerprøven og hvis hypottisk formynderstaten i framtiden pålegger lytteplikt på samtlige fritidsbåter. Blir det da slik i framtiden at politibåten i tilegg til å sjekke antall vester og båtførerbevis også sjekker om folk hører på kanal 16 ? Med andre ord at hvis en båt ikke reagerer på oppkalling på kanal 16 blir det forelegg ??

 

La mobilflåten seilje sin gen sjø, så kan de som drar ut på de 7 hav bruke VHF.

 

Nei til tvangsradio !

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du tar jo helt av Oslofjord! Tror neppe noen trer en vhf ned over hodet på deg, og med den innstillingen som du har så er jo saken grei! Drit i vhf. Pipen får nok en annen lyd når du evt. Ligger midtfjords med havari,og to m. sjø, og den trofaste ekstramobilen ikke har dekning, eller er tom for strøm. Kan hende en vhf hadde vært bra da.

Tom

Link to post
Share on other sites

Livet er for kort til å stole på mobil. Ja takk begge deler sa Ole Brum !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Oslofjord: Jeg hadde båt i flere år før jeg skaffet meg VHF (og lisens). Hadde aldri følt behovet (men så putret jeg mest rundt i skjærgården rundt Sandvika). På en av de første turene med egen VHF kom jeg rett bort i en mann over bord situasjon ved Filtvet. En båt var funnet kjørt på land, og man fryktet at noen lå igjen i sjøen et sted mellom Filtvet og Horten. Jeg hadde trolig seilt helt i nærheten av vedkommende. En større redningsaksjon ble igangsatt, og vi som var i området kunne ta del gjennom den info som kom via VHF. Skipperen ble etter noen timer funnet omkommet. Mobil er helt nytteløst i slike situasjoner. Nå står VHFen på hele tiden, og jeg føler en stor betryggelse i å kunne raskt sende ut nødinfo hvis nødvendig, jeg kan bistå andre i nærheten dersom det er behov, jeg kan avklare situasjoner med kryssende nyttetrafikk og jeg kan kontakte venner. I tillegg er det en hel del annet som skjer via VHFen. Kostnaden med å ha VHF er helt marginal i mitt båtbudsjett, det koster jo ikke mer en et par netter i gjestehavn.

 

Jeg respekterer at du ikke ønsker VHF og at du trolig heller ikke har noe behov for slikt med din båtbruk. Men å argumentere slik du gjør for å sverte nytteverdien av VHF faller nok på steingrunn hos de som ferdes litt "utpå"

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Mine smule trass mot Rogaland Radios klaging på for få kunder har egentlig lite med VHF å gjøre.......men heller det faktum at alle problemstillinger på sjøen skal løses ved statlige påbud....som også i i denne saken hvor Redningsselskspet vil ha obligatorisk VHF opplæring for alle født før 1980 med mer enn 25 HK....med andre ord at en som fører en liten jolle med 30 hk uten VHF er forbryter hvis han ikke har VHF sertifikat (integrert i båtførerprøven)

 

At et privat firma (Telenor) klager over for få kunder får ikke min sympati.

 

Man bør lage en markedsundersøkelse å finne ut hvorfor kundene uteblir og ikke løse også dette ved stalige direktiver.....og uansett kutt ut årsavgiften hvis det er av sammfunsmessig betydning at mange lytter på VHF.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du røyka sokkene dine??? :lol: :lol:

 

Det er snakk om hva som kan gjøres for, på en hensiktsmessig måte, å øke andelen båter med VHF ombord.

 

I og med at vi nå har en obligatorisk teoriopplæring av båtførere født etter 1980 er det naturlig å ta VHF pensum inn her.

Det betyr ikke at du blir pålagt å kjøpe VHF selv om du skulle "få" sertifikatet.

Så du behøver ikke plages med en VHF ombord hvis du ikke vil.

 

Men kanskje vil flere se nytten av VHF når de får litt innsikt i hva dette er, samt at med VHF lappen som en del av båtførerprøven er det hinderet ute av veien.

 

Hva angår skatter og avgifter er det en stor debatt som berører langt mer enn VHF konsesjonsavgift.....

 

Det å ha VHF ombord, som man kan å bruke, er til nytte for alle sjøfarende.

Noen har tilsynelatende bestemt seg for ikke å forstå det. Men det er da lov å håpe... :pray: :pray:

 

Men det er altså helt frivillig om man vil ha konsesjon.

Link to post
Share on other sites

Skal spare Telenor for en markedsundesøkelse. At kundemassen svikter dem skyldes et eller flere pungt ( gjelder uansett hva man prøver og selge):

 

1. For dårlig tilbud

2. For dyrt

3. For mye plunder med serifikat og konsnesjon

 

Hadde folk funnet dette billig, enkelt og lett tilgjengelig så hadde vi ikke hatt denne diskusjonen.

 

Fakta er at den jevne båtbruker analyserer kost / nytte foholdet- og lar være og skaffe seg eller registrere VHF. Desverre.

 

Telenor har sovet i timen de siste 20 år.

Link to post
Share on other sites

Du har valgt mobil telefon som løsning.Din avgjørelse er at VHF for dyrt, kurs tar for lang tid, Telenor "har ikke fulgt med i timen" osv...

 

Vel du er ute i litt vind med påfølgende sjø og så stanser motoren og du driver raskt mot land.

Du prøver febrisk å få start, samtidig med at du fomler med telefonen - først med å finne det hersens telefon nummeret

til redningsselskapet/politiet eller hvem nå som kan komme å hjelpe.

 

Du ser flere båter men får ikke kontakt med dem... (skulle så gjerne hatt mob.nummerne deres..)

Det er da - du forstår at: Hadde jeg bare hatt VHF radio - hadde jeg fått kontakt med dem.

 

Kjøp/installer VHF radio og ta kurset. Du selv, dine venner/familie og båt er vel verdt at du spandere de kronene ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

..... så stanser motoren og du driver raskt mot land......

.

.....Du ser flere båter men får ikke kontakt med dem... (skulle så gjerne hatt mob.nummerne deres..)

Det er da - du forstår at: Hadde jeg bare hatt VHF radio - hadde jeg fått kontakt med dem....

 

 

 

For det første driver jeg neppe raskt mot land som du sier..... med 2 dregger om bord og noen ekstra 30 metere som ekstra dreggtau stopper nok båten før den når fjæresteiner.

 

For det andre har jeg gode gammeldagse nødbluss om bord....og jeg regner med at omkringliggende båter ikke tror jeg har startet nyttårsfeiringen i juli........og heldigvis er det hverken obligatorisk kurs for bruk av nødbluss og heller ingen årsavgift for å nødblusskonsesjon.

 

Dog regner jeg med at det er mange her på forumet som har historier om misbruk av nødbluss og sikkert mener at vanlige folk uten kurs hverken bør ha nødbluss eller VHF..

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er selfølgelig mange gode grunner til å ha vhf/Sertifikat. Har det selv da jeg gjerne fisker på dansken.Hadde helst sett at alle hadde dette.

 

Problemet er at den jevne lystbåt innenskjærs ikke finner dette nødvendig. Tallenes tale er klar.

 

Telenor må ta noen grep ellers vil trenden fortsette nedover. Produsentene tilbyr massevis av rimelige apparater så jeg tviler på at det er her skoen trykker. Ballen ligger hos Telenor.

Link to post
Share on other sites

Oslofjord:

Det kan godt hende at du hindrer at du driver på land ved hjelp av dregg, det kan også hende dreggen ikke får feste eller at det er brådypt.

 

Det kan godt hende at noen ser nødblusset ditt, det kan også godt hende at det blir oversett en solrik dag i juli....

 

Men for all del det er ditt valg, du har bestemt for ikke å ha VHF.

Argumentasjonen din er imidlertid både pussig og konspiratorisk.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal spare Telenor for en markedsundesøkelse. At kundemassen svikter dem skyldes et eller flere pungt ( gjelder uansett hva man prøver og selge):

 

1. For dårlig tilbud

2. For dyrt

3. For mye plunder med serifikat og konsnesjon

 

1. Jeg vet ikke helt hva slags tilbud du etterspør her? Selv syns jeg systemet er det det trenger å være, og faktisk litt mer.

2. Koster i underkant av tusenlappen å ta sertifikatet, og lisensen koster i overkant av en krone om dagen, de fleste ville spart inn denne ved å bli flinkere til å pante flasker.

3. Jeg er helt enig i at det er mye plunder sammenliknet med f.eks. å skrelle banan, men i forhold til stort sett alt annet av "byråkrati"(inkl. sertifikatutstedelse fra Statens Vegvesen, Norsk Test AS, og IKKE MINST Sjøfartsdirektoratet) opplever jeg TMR som svært lite plundrete.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Men kanskje vil flere se nytten av VHF når de får litt innsikt i hva dette er, samt at med VHF lappen som en del av båtførerprøven er det hinderet ute av veien.

Begynner å bli 6-8 år siden jeg tok båtførerpøven.

Dengang var enkel innføring av VHF en del av pensum.

Bl.a. info om bruk av kanal 16, prosedyrer ved ved vanlig oppkall og bruk av Pan-Pan og mayday.

Fordelen med et åpent samband. Muligheten for å fungere som rele-stasjon dersom direkte forbindelse mellom havarist og kystradio var dårlig.

 

Er dette fjernet fra pensum nå?

 

I så fall bør dette dekke behovet for info. om hva VHF er og nytten av det.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis det var (i) så billig at ingen bryr seg, (ii) så attraktivt at "alle" vil ha det og (iii) så enkelt å ta sertifikat at ingen vegrer seg ville vi ikke hatt denne diskusjonen. Om man er fornøyd med at VHF er forbeholdt den harde kjerne funker dagens policy fint, om man virkelig ønsker å øke utbredelsen må noe gjøres.

 

Personlig tror jeg VHFens rolle i et nødnett ville være langt bedre for småbåteiere om flere hadde VHF, og er dermed for å senke de terskler som kan senkes. Jeg synes de amerikanske reglene virker fornuftige:

"An FCC ship station radio license is no longer required for any vessel travelling in U.S. waters which uses a VHF marine radio, radar or EPIRB, and which is not required to carry radio equipment. A license is necessary however for any vessel required to carry a marine radio, on an international voyage, or carrying an HF single sideband radiotelephone or marine satellite terminal."

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke påstå noe om hva som nevnes omkring VHF på de ulike VHF kurser, men ut fra diverse tester for båtførerprøven synes det ikke å være så mye som er inkludert.

 

Poenget mitt er at VHF pensum burde gjennomgås som en obligatorisk del av opplæringen til båtførerprøven.

Når man da tar eksamen er det f.eks en todelt prøve:

  1. Båtførerprøve
  2. VHF prøve

 

De aller fleste vil uten problemer klare dette og vil da ha både båtførerbevis og VHF sertifikat etter et båtførerkurs.

 

For mange vil da et viktig hinder være ryddet av veien og sannsynlighet for at vedkommende i fremtiden skaffer seg VHF og konsesjon har økt betydelig.

Link to post
Share on other sites

Vi har VHF om bord og har betalt til PTS SEK. 119,- for ”tillstånd fõr fridtidsbåt” i Sverige selvsagt. Men det hjelper ikke, jeg kommer mest sannsynlig aldri til å få oppfylt alle de krav som skal til for å gjøre dette på en lovlig måte.

 

Først MMSI, de kan av en eller annen uforståelig grunn ikke bruke det nummeret som er i radioen, et nummer er et nummer eller hva? Det er opp til meg å finne ut en om noen kan få programmert den om. Ringe eller springe rundt til forhandlere som er middels interessert i å høre på noen som ikke skal kjøpe noe nytt. Men først skal jeg rive ut alt av ledninger og interiør for å komme til boksen som sitter i koblet mot alskens navigasjonssystemer. Det kommer aldri til å skje, radioen blir der den er til den er kaputt.

 

Så ”L” kanalene som ikke finnes på min radio, det er brudd på vilkårene som jeg har fått tilsendt fra PTS.

 

Sertifikatet, jeg kommer nok aldri til å få kjørt ned prøvesenteret i Usbekistan for å få tatt dette, det er også utelukket å betale et par tusen hardt innarbeidede kroner for at en kursleder skal gjøre seg fet på. Jeg har tatt noen prøver som jeg har funnet på nett, og lest ”boka” som jeg har lånt på biblioteket.

 

Hvis vi noen gang skulle ”gå ned”, så regn med at jeg kommer til å hyle ”9.8 9.8 dette er 4 bravo” i radioen og trykke på distress knappen. Da kommer de nok til å lure på kontoret til PTS (hvis det virker) siden MMSI sikkert engang har tilhørt Fritz Knakworst fra indre bayeren, plutselig trenger han hjelp i strømstad skjærgården…det går jo ikke, det er feil nummer..

 

Det sitter ikke i ryggmargsrefleksen min å gripe til VHF når det skjer noe, og det kommer ikke til å bli bedre når dagens multimedia-app generasjon kommer med større båter. Kommer dagens unge, som er vant til å betale 10 kr. for an App som kan gjøre de utroligste ting, til å gripe om monster telefonrøret i båten og roper på Tjøme radio, jeg ser det ikke for meg slik det er i dag.

Link to post
Share on other sites

Har lest de fleste innleggene her og føler at noen er entusiaster, "som føler seg naken når VHF ikke er på".

Andre snakker om sikkerhet på sjøen og kollektivt ansvar for å lytte på kanal 16.

Mange med små båter ser ikke behovet i det hele tatt!

 

Selv har jeg hatt VHF i veldig mange år. Ikke registrert og ikke vhf sertifikat.

 

Tidligere brukte jeg vhf til værmeldinger og å lytte på andres trafikk på nettet.

 

Registrere at trafikken er blitt mindre og mesteparten overført til mobilnettet.

 

For å være helt ærlig, så gidder jeg nå ikke å ha vhf på når jeg er nære kysten og går mellom øyene i skjærgården.

 

Nå har jeg vhf på kun når jeg krysser viktige havstrekninger og der hvor jeg får kontakt med større fartøyer som ved passering av Oslofjorden,Langesundsfjorden og" utaskjærs".

 

Sikkert mange som vil henge meg nå, men for meg er tryggheten med vhf sterkt overdrevet.

 

Sikkerheten din på sjøen ligger hovedsakelig mellom ørene og heter sunt bondevett, egne vurderingsevner samt oppservasjonsegenskaper.

 

Det blir stadig flere båter på sjøen samtidig som trafikken og brukerene av vhf sambandet går ned.

 

Da er vel dette en indikasjon på at behovet for dette sambandet er overdrevet.

 

Hvor mange henvendelser får redningsskøytene på vhf, kontra på mobil? Hvor mange beveger seg utenfor mobildekning? Hvor mange ønsker at alle andre skal overhøre deres samtaler?

 

Selv har jeg " ice" internett i båten, og med den får jeg værmeldinger når jeg måtte ønske det og kan ha kontakt med hele verden. Sammen med mobil er dette kommunikasjonsmulighetene som blir brukt.

 

Vil jeg ta vhf sertifikatet med nåværende ordning? Neppe hva skal jeg med det!

Ville jeg vurdert det ved lavere avgifter og enklere kurs? Ja men tror dette systemet er en døende dinosaur!

 

Satelitt telefoner vil bli billigere og ta over, samt at internett vil dekke større havstrekninger(les mobilnett)

Link to post
Share on other sites

Mobiltelefoner er fine saker. Sattelitt telefoner også, men ingen av dem kan ta over for VHF som er en "broadcast" telefon hvor alle hörer alle.

Mobil og Satelitt telefoner er begge et "en til en" system. Ingen andre hörer deg.

Skal man rope om hjelp, vil man jo at så mange som mulig skal höre en, ikke sant!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at mye at det du skriver sikkert stemmer Vidar B, men vi mister noe veldig viktig om VHF ikke tar seg opp i bruk og det er du inne på selv :

Hvor mange ønsker at alle andre skal overhøre deres samtaler?

 

JEG ønsker at så mange som mulig skal overhøre mine samtaler/anrop når jeg eventuelt kommer i nød !!!

Tiden er altoverveiende i en nødssituasjon og da vil jeg gjerne slippe å bruke for lang tid på å komme i kontakt med de som er i nærheten. Dette er jo hele essensen i forskjellen på VHF og lukket kommunikasjon slik som en mobiltelefon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Til dere som hevder at dagens ordning er billig, fungerer perfekt etc. Er overrasket over hvor lite villige dere er til å høre på andre sine argumenter som mener det motsatte. Nå er jeg snart 50 år selv, men føler at dere er "gubbete" "gamle grinebitere" "Ikke forandre på noe", "la tingene være som de er holdning". Med en slik holdning vil etthvert selskap og produkt gå dukken i dagens marked, hvor endringer skjer fortere enn lynet. Se på Nokia telefoner, eide markedet i 15 år, ble nesten helt borte da smart-telefonene kom, hvorfor, de fanget ikke opp endrede markedsbehov. Jeg tror hele VHF diskusjonen dreier seg om dette, og vil ikke Telenor tilapsse seg det, så dør VHF bruken ut sammen med at de eldre dør ut eller parkerer båten for godt. Blir kun yrkesflåten igjen som bruker det.

 

Hjelper ikke at noen av motpartene i diskusjonen her er ufine mot hverandre, da man måler verdien av VHF fra forskjellige ståsteder.

Hadde jeg eid VHF-nettet med dagens ordninger hadde jeg vært bekymret for økonomien og bruken i det her og for fremtiden. Jeg ville begynt og lagt press på Staten, at dette burde være gratis slik at flest mulig fikk glede og nytte av det og samtidig vil det bli flere potensielle "livreddere" på sjøen. Jeg ville også sett på bruksområder, om de kunne ha blitt utvidet. For å si det sånn, jeg hadde ikke kjøpt aksjer i Telenor Maritim slik dette markedet utvikler seg, hadde de hatt aksjer til salgs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...