Jump to content

Rogaland Radio bekymret for antallet VHF konsesjoner.


shaukaas

Recommended Posts

kanskje man burde ha konsesjon for VHS også i våre dager :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har sertifikat, betaler lisens, har håndholdt (for å ta med i vannet om båten synker) og fastmontert. Lytter til værmeldingen og ellers på kanal 16.

Liker forslaget om å få gjestehavnene på VHF i større grad - da ville nytteverdien øke kraftig. Ulempen nå er at det ikke er lett å vite om gjestehavnen man nærmer seg er på

Vhf, eller på hvilken kanal.

 

Siden det er flere fra maritim radio som følger denne tråden; hva om man bestemte en felleskanal for gjestehavnene, subsidierte håndsett til dem og ga dispensasjon fra krav om sertifikat for havnevaktene for bruk på angitte kanal?

Link to post
Share on other sites

Har sertifikat, betaler lisens, har håndholdt (for å ta med i vannet om båten synker) og fastmontert. Lytter til værmeldingen og ellers på kanal 16.

Liker forslaget om å få gjestehavnene på VHF i større grad - da ville nytteverdien øke kraftig. Ulempen nå er at det ikke er lett å vite om gjestehavnen man nærmer seg er på

Vhf, eller på hvilken kanal.

 

Siden det er flere fra maritim radio som følger denne tråden; hva om man bestemte en felleskanal for gjestehavnene, subsidierte håndsett til dem og ga dispensasjon fra krav om sertifikat for havnevaktene for bruk på angitte kanal?

 

Hei Ibiza1,

 

Eg jobbar i telenor maritim radio / kystradio, men alt eg skriv på forumet her (og for så vidt også i andre forum) er heilt og fullt mine private meiningar, sjølv om eg sjølvsagt kan bidra med informasjon som angår det eg jobbar med.

 

For å være ærlig så meiner eg at gjestehavner kan kjøpe sine VHF-ar på vanlig måte; usubsisiert på lik linje med andre som har bruk for dette i sitt daglige virke.

Og VHF-bruk krev eit minimum av kunnskap om reglement og prosedyrer osv., det er ikkje verre for dei å lære seg dette enn for andre, så sertifikat må dei sjølvsagt ha.

 

Men har du ein registrert VHF så kan du ta kontakt med kystradio, dei hjelper deg heilt sikkert med ein telefon til gjestehavna, vi har ei bra oversikt over kontaktnummer til dei fleste. Og dette kostar deg ikkje ei krone... :thumbsup:

 

Når det gjeld tråd-overskrifta så true eg ikkje RR fyrst og fremst er så bekymra på egne vegne, dette er nok eit "varsku" om at manglande konsesjon, og dermed manglande informasjon om brukar og fartøy, lett kan skape problem og uklarheiter i ein gitt situasjon, enten du er den som hjelper eller er den som treng hjelp.

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Vi lærte (i allefall før) at VHF kanal 12 er havne kanal men tror ikke gjestehavner bør bruke denne,

ettersom de da kan komme i konflikt med slik trafikk i kommersielle havner.

Havne administrasjonen - bør kunne ha råd til 2-3 VHF håndsett til bruk i gjestehavna.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jada, enig i at de burde ha råd til et håndsett eller to. Er vel verre med å få skoleelevene som utgjør havnevertene i sommerperioden til å ta VHF sertifikat, derav tanken om å gi disp for bruk av VHF på en spesifikk kanal (L2 kanskje) og kun for bruk ifbm gjestehavnen.

Link to post
Share on other sites

Hei Ibiza1,

 

Men har du ein registrert VHF så kan du ta kontakt med kystradio, dei hjelper deg heilt sikkert med ein telefon til gjestehavna, vi har ei bra oversikt over kontaktnummer til dei fleste. Og dette kostar deg ikkje ei krone... :thumbsup:

 

Det er her dere bommer tror jeg. De fleste finner frem sin mobil og ringer direkte til gjestehavnen(e). Ikke noen vits i å tilby en tjeneste som ikke brukes? . Ergo igjen noe som er til de "få" som allerede er registrert brukere, blir ikke flere brukere av denne tjenesten alene.

 

 

Når det gjeld tråd-overskrifta så true eg ikkje RR fyrst og fremst er så bekymra på egne vegne, dette er nok eit "varsku" om at manglande konsesjon, og dermed manglande informasjon om brukar og fartøy, lett kan skape problem og uklarheiter i ein gitt situasjon, enten du er den som hjelper eller er den som treng hjelp.

 

Det er kanskje ikke så "få" brukere som overskriftene kan gi inntrykk av? Dette er jo noe som dere vet best om.

Men skal man få flere brukere, tror jeg man må tenke nytt, by tjenester som publikum vil verdsette, dette med havner er ikke dumt egentlig, er min oppfatning. Kanskje dere skulle sponse slik opplæring for å få opp antall tilbydere i havnene? Havnene kan kjøpe håndsettene og dere sponser sertifikatet /opplæringen?

 

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å peke ltt på det enkelte sier om opplæring, og at den kanskje kunne vært noe lettere/enklere.

 

Denne helgen var det en båt som ropte mayday x 3 + det samme igjen, alt i løpet av 1 minutt. Han nevnte båtens navn en gang, deretter hørte vi overhode ingen ting.

Ikke noe om hvor det var, eller hva det var det gjaldt. Det var også så kraftig høytrykk i helgen = gode mottaker forhold, at kallet slo inn på alle mottakere fra Oslo til Arendal.

Som tur var så hadde en av fergene som trafikerer til utlandet sett han, men nei han var ikke i vansker - ville bare si i fra om en annen båt som han trodde var i vanseker - den var det ikke, hadde fått hjep.

Vi ropte på den flere ganger, sendte DSC til den, men fikk ikke svar. Det var hakket før vi kjørte ut det som var av resurser for å finne den, men da vi hadde fått en redningsskøyte til å finne den, skjønte han ikke problemet, ville jo bare si i fra om en annen båt - som han aldrig nevnte.

Sier kanskje litt om hva noen har lært/ikke lært på kurs. Denne gangen gikk det bra, men vi kunne like gjerne ha sendt ut store resurser for å finne han, og således bundet disse opp mot en ikke sak, og kanskje ha tatt de bort fra ett sted de virkelig trengtes.

 

Å vær så snill å husk at det ikek er noe særnorske krav til opplæringen, det er internasjonale regler som gjelder her.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Ja da er kansje moralen at vi vanlige småbåtfolk heller bør ta med en ekstra reservemobil med fullladet batteri...helst i vanntett forsegling. Så kan VHF være de profesjonelle og langturbåtenes verktøy.

 

Folk som ikke er vant til VHF bryr seg vel uansett ikke om å ha en skurrete VHF på konstant lytting hele tiden når de koser seg i skjærgården (??)

 

Et relvant spørsmål sett fra myndighetenes side er om en kriminell VHF er bedre enn ikke noe VHF hvis ulykke uten mobidlekning.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mobildekning eller ei, du får ikke tak i båtene rundt deg med en mobiltelefon. At VHF'en skulle være et forstyrrende element stiller jeg meg helt uforstående til, mye mer interessant og relevant informasjon der enn f.eks. på P4, for å sammenlikne med noe mange hører på daglig. Vi som har VHF deltar i et internasjonalt nødnett som redder liv, at det er prosedyrer for bruken av et slikt nødnett burde være en selvfølge for de fleste, og da er det klart man trenger en form for opplæring, at denne opplæringen kan være såpass billig som den faktisk er, det er bare en bonus.

 

Det finnes ingen gode argumenter for at man ikke skal ha VHF i båten, eller i det minste har ingen kommet frem i denne tråden.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Det var svært til anarkister her i tråden da.......

 

Jeg synes fortsatt VHF sertifikatet burde bli obligatorisk del av båtførerprøven, det vil virke i riktig retning.

 

Så får nå de som kommer ut for en ulykke bruke sin uregistrerte VHF når ulykka er ute, naturligvis uten å ha sertifikat.

Det nok ikke så veldig ulovlig... Bare unødvendig.

 

Blir vel litt som å bruke en sertifikatpliktig båt på 51 fot som mangler CE godkjenning, uten å ha sertifikat, for å hjelpe noen som har kommet uløkka.

Er vel ikke så veldig alvorlig det heller.

 

Men det er ikke noe godt argument for å kutte ut krav om registrering og krav til sertifikat verken for det ene eller det andre.

Link to post
Share on other sites

Argumentene for for at alle skal godkjent VHF er gamle og sikkert fortsatt gyldige, men realiteten er vel som Rogaland radio påpeker at stadig færre i praksis har godkjent VHF. Det er et uomtvistelig faktum og selv massive statlige holdningkampanjer kan ikke få snu folks manglende VHF-bruk.

 

Da er spørsmålet om dette som alt annet til sjøss skal løses med et statlig påbud om at f.eks. alle båter på mer enn 25 hkt må ha godlkjent VHF med betalt årsavgift og t alle førere av slike båter må ha godkjent VHF sertifikat.

 

I artikelen i trådstart står det "Vi foreslår å legge det inn som en del av båtførerprøven, sier Johnsen.".......med andre ord mener Redningsselskapet at alle førere født etter 1980 må ha obligatorisk VHF opplæring for å føre båt med mer enn 25 hk.

 

At at VHF problematikken skal løses med statlige påbud ligger altså i luften.

 

Hvis VHF er så viktig for den almenne sikkerhet bør staten heller subsidiere radioen slik at det ikke er årsavgift.

 

Når først VHF radioen er i bruk er den marginale merkostnaden null for ekatra bruklere. Det blir som et fyrlys, et trafikklys eller en tåkelur.....det koster ikke noe for staten om flere benytter fyrlys eller trafikklys for å komme seg trygt hjem.

 

På påbudsfronten ble det først påbud om å hå ha redningvesten i båten, men nå ønsker man å ha påbud om å ha på redningvest på seg hele tiden om bord.....blir det tilsvarende med VHF at man først får påbud om å ha VHF det om bord og deretter får påbud om å lytte på nødfrekvens bogstavelig talt døgnet rundt ??

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

blir det tilsvarende med VHF at man først får påbud om å ha VHF det om bord og deretter får påbud om å lytte på nødfrekvens bogstavelig talt døgnet rundt ??

Vel, har man VHF (selvfølgelig registrert) har man faktisk lytteplikt på kanal 16 så lenge man er underveis på sjøen. Det er dette som gjør at systemet fungerer som et utrolig godt nødsamband.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lytteplikt på kanal 16 så lenge man er underveis ja.....hvis staten løser dette VHF problemet med lovfestet lytteplikt får vi det trivelig når vi skal ut en koselig sommerdag med reker og bading.......og fortsikringen blir avkortet fordi vi hørte på ipod og ikke VHF.....ja og kanskje blir anklaget for både det ene og det andre fordi vi ikke hørte anropet litt lemger nede i middagsbukta.

 

Sikkert fornuftig at mange lytter på kanal 16 frivillig ( og at fiskeskøyter gjør det hele tiden)....men hvis det blir et nyttt statlig direktiv om påbudt lytteplikt på kanal 16 som oppfølging av statlig påbudt VHFopplæring som en dele av båtførerprøven tror jeg jeg vi er på ville veier....

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men, oslofjord, som LarsH skriver: det er jo lytteplikt på kanal 16 når man er underveis i sjøen allerede. Så det er ikke et "nytt statlig direktiv", det er slik nå, og ikke som oppfølging av noe om båtførerprøven.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Men anno 2012 finnes det seltt ikke noen lytteplikt på kanal 16.....for det er vel ikke slik at de som ikke har VHF er kriminelle ??

 

Når redningselskapet forlanger obligatorisk VHF opplæring for båtførere født før 1980 og med mer en 25 hk og det er lytteplikt for de som har VHF.......er det snublende nært at formynderene kommer til å forlange at alle fritidsbåter må ha VHF inkludert lytteplikt,,,,,!

 

Utgangspunktet for tråden er jo dette "problemet" at ikke alle har VHF....og da kan det jo løses med nok et statlig påbud.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da er kansje moralen at vi vanlige småbåtfolk heller bør ta med en ekstra reservemobil med fullladet batteri...helst i vanntett forsegling. Så kan VHF være de profesjonelle og langturbåtenes verktøy.

 

Folk som ikke er vant til VHF bryr seg vel uansett ikke om å ha en skurrete VHF på konstant lytting hele tiden når de koser seg i skjærgården (??)

 

Et relvant spørsmål sett fra myndighetenes side er om en kriminell VHF er bedre enn ikke noe VHF hvis ulykke uten mobidlekning.

 

Fælt så tverr vi er i dag da? :giggle:

Etter noen år på sjøen vil du føle deg naken uten at VHFen står på når du er underveis. Har aldri opplevd at VHFen har ødelagt idyllen. Kommer vi til kai velger vi om VHFen fortsatt skal stå på eller slås av. jeg velger at den står på. Jeg er alltid innstillt påå at hvis noen trenger en hjelpene hånd så vil jeg bidra med mitt hvis det passer sånn.

Og husk jeg er også et av de nevner som et vanlig småbåtfolk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kampen for VHF i en samlet frtitidflåte er tapt for lengst. En illusjon å tro at det noen gang i framtiden blir slik at kapteinen må danskebåten får kommunisert med samtlige i Drøbaksundet via VHF.

 

Det kommer ihvertfall ikke til å skje hvis staten skal inføre lytteplikt for alle frtitisbåter i landet...da kommer bare hele VHFen i vannry.

 

Isteden for pisk bør man bruke gullrot å lokke med VHF uten årsavgift, slk at e som er i tvil om de gidder å kjøpe VHF kanskje gjør det.

 

Å tro at man kan tvinge alle båtfolk til å høre på en skurrete radio mot sin vilje er jo absurd.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke lese hva andre som kan mer om dette enn deg skriver herr oslofjord? Det er faktisk lytteplikt på kanal 16 for de som har VHF (lovlig med konsesjon). Hvor mange ganger må dette gjentas før du oppfatter det? og en VHF står ikke og skurrer. Den er fullstendig taus frem til noen sender noe, som for eksempel et rop om hjelp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så kan det vel også påpekes (nok en gang) at man har lytteplikt når man er underveis!

Ikke når du er fortøyd, (og hvis jeg husker rett) ikke når du ligger for anker...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Isteden for pisk bør man bruke gullrot å lokke med VHF uten årsavgift, slk at e som er i tvil om de gidder å kjøpe VHF kanskje gjør det.

 

Gratulerer, her kommer du med en glimrende løsning på en ikke eksisterende problemstilling, har man ikke råd til den nærmest symbolske summen som er lisensavgiften(sammenliknet med et gjennomsnittlig mobiltelefonabbonement), så har man heller ikke råd til noen båt å montere VHF i. De menneskene du sikter til her eksisterer ergo ikke.

 

For å være ærlig syns jeg det hele er litt komisk, så la meg fremme et forslag: bla et par sider i Aftenposten, VG, Dagbladet, eller et annet tidsskrift, og du vil finne opptil flere kampsaker som er langt mer fornuftig å bruke energi på enn kjempe mot et meget velfungerende nød-, og kommunikasjonssystem som brukes over hele verden.

 

PS. Reker og iPod kan, i motsetning til VHF'en, også brukes på land, i trygg avstand fra flytende fartøyer.. Bare en tanke.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Denne konvolutten som kommer fra Telenor hvert år blir knapt lest, noen hvite reklamemerker som enkelte klistrer opp etter båten for å vise for alle at samvittigheten er god, ett informasjonshefte som ligner på det forrige og noe mer reklame om andre tjenester. Er det virkelig slik at det koster kroner 475,- å sende ut denne konvolutten? Ikke kom å si at vedlikeholdt og drift av vhf langs kysten finansieres av lisensavgiften! Det måtte holde å betale en registerings/omregistreringsavgift. Så kunne de latt være å sende noe som helst senere, man har jo "lappen" og skal vite hvordan den brukes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...