Jump to content

Rogaland Radio bekymret for antallet VHF konsesjoner.


shaukaas

Recommended Posts

Redningsselskapet mener vel at alle båter bør forsikres i et selskap som krever at båten er registrert hos redningsselskapet.

 

Inngangsterskelen for VHF synes å være alt for høy, og det samme med årsavgiften. At kystradiostasjonene er bekymret over det lave antall brukere tipper jeg kommer av at de i bunn og grunn ønsker en stabil og eventuelt økende trafikkmengde for å unngå videre sentralisering, med tilhørende reduksjon av antall kystradiostasjoner og antall ansatte hoder.

 

"Påstanden" din holder ikke. Allerede i dag kan alle kystradiostasjonene betjene hverandres kanaler - en av de stor fordelene vi har er att alle stasjoen kan kobles sammen for å hjelpe hverandre i alvorlige situasjoner.

Er jeg veldig opptatt med en alvorlig sak eks i indre Oslofjord, er det ikke noe problem å be Rogalnde svare på mine telefoner, arbeidskanaler, kanal 16, og selvsagt går et andre veien også.

Ikke glem at de av oss som sitter der etter hvert har opparbeidet oss en kjenskap til området vi dekker, og det kan være avgjørende i en kritisk situasjon.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

..vet du foresten om det finnes en Marexklubb noen steder,..

 

Nei, det er dårlige greier :nonod: Blir nok et litt for snevert forum å drifte, vil jeg tro. Vi havner jo alltid her inne allikevel, for det er her kunnskapen finnes. det er jo noen Marex-guruer her inne. Roger-jo bl.a. Og så har du Roald hos Marex.. roald@marex.no Guru !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Påstanden" din holder ikke. Allerede i dag kan alle kystradiostasjonene betjene hverandres kanaler - en av de stor fordelene vi har er att alle stasjoen kan kobles sammen for å hjelpe hverandre i alvorlige situasjoner.

...

 

Så når du sier at en fra Bodø radio kan svare et oppkall til Tjøme radio så er det et argument som taler mot sentralisering? Jeg er ett hundre prosent enig i at lokalkunnskap er verdifullt, men når knappene og glansbildene skal telles opp er det antallet som er avgjørende - ikke om de har emalje og glitter.

Jeg er sikker på at antal brukere og trafikkmengde hadde gått opp om man la listen for å få sertifikat lavere og eventuelt bakte inn lisensen i en pakke med medlemskap hos NSSR.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spesiellt med tanke på at avgifta innkludere gratis telefoni mot fasttelefona og mobiltelefona i Norge....

 

Lisens for privatpersoner

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Holdt på å gå i fjellet med en 15 fots båt tidlig en mai. Det var litt sur vind, passelig med bølger men ikke være en at det gikk helt fint i en 15 fots båt ut for å fiske. Motoren plutselig døde og vi drev rett mot fjellet, i båten hadde jeg min sønn som den gang var 6-7 år gammel. Ikke en båt å se noen steder, hva er det å forvente på en hverdag tidlig mai... Holdt hodet kaldt for å ikke skremme poden, men rev av motordeksel og fant feilen etter en stund bare få meter fra vi måtte kaste oss i vannet. Uten at jeg visste kunne det vært en båt bare 2 minutter unna, så fra den dagen har jeg aldri vært på sjøen uten VHF. Har jeg vært ute i en jolle så ligger den i bagen klar for bruk.

Link to post
Share on other sites

Før jeg første gang fikk meg mobiltelefon i 1994, brukte jeg kystradioen ganske mye for samtaler til land. Men det ble korte samtaler. På det meste kostet det 12 kroner minuttet til en vanlig fasttelefon! Så noe er blitt bedre siden den gang.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK med fri ringing - jeg har brukt det noen ganger også etter at trafikklistene fra LGT krympet fra ti minutter hver time til nesten ikke eksisterende... men å ha muligheten er bra. Det vil jo virke om man er utafor mobildekning, eller f eks er på svensk mobilnett, men har god dekning fra f eks Høyås/K7.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Litt på siden av VHF, men er du i Sverige en del og trenger å ringe mye til hjemlandet, anbefales Tele2 som operatør. Hos dem er Norge og Sverige en sone, så ringe til svigermor fra Sverige koster det samme som å ringe henne her hjemme.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

men er du i Sverige en del og trenger å ringe mye til hjemlandet, anbefales Tele2 som operatør. Hos dem er Norge og Sverige en sone, så ringe til svigermor fra Sverige koster det samme som å ringe henne her hjemme.

For å spore av litt til Netcom har samme pris i Norden, tror det er flere.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

For min egen del har jeg aldri vært i tvil når det kommer til VHF'en ombord; denne ble installert dagen etter at jeg fikk båten overlevert fra verftet i Tyskland. Har seilt på mannskap på forskjellige båter, samt kjenner mye båtfolk; og gjengs oppfatning er er at folk flest gir blaffen! De fleste som HAR VHF ombord bruker den ikke/overholder ikke lytteplikten på kanal 16, de fleste har aldri tatt bryet med å koble opp GPS mot VHF'en for å få DCS/distress knapp til å fungere og-så-videre. Den tekniske tilstanden på antenner og kabler er som regel også et trist og bortgjemt kapittel.

 

Samtidig må det jo nevnes at det kan telles på én hånd det antallet regattaarrangement jeg har vært med på hvor VHF kreves/foreskrives som primært kommunikasjonsmiddel. Som oftest henvises det til mobiltelefon også her...

 

Sammen med en håndholdt VHF har jeg alltid den fastmonterte på kanal 16 + arbeidskanal når jeg er underveis. Det er imidlertid svært vanskelig å få med seg meldinger av ulik grunn; men dette er uansett et overlegent kommunikasjonsmiddel på sjøen! I tillegg har jeg nødpeilesender og AIS transponder - alt registrert på samme konsesjon á 475,- per år. Jeg synes faktisk "VHF lisensen" er verdt pengene i motsetning til f.eks. TV-lisensen; men det er nok en annen debatt...

 

Telenor Maritim Radio skulle imidlertid tatt utfordringen ved å få flere til å kjøpe og bruke VHF, f.eks. ved å tilby nettbasert kurs/eksamen samt "subsidierte" apparater/reduksjon i lisensavgift i en viss periode eller andre tiltak. At de nå går ut i media er jo en god start! Hva med å slå sammen båtførerprøven og VHF "lappen" ?

Link to post
Share on other sites

Jeg la denne ordren hos Seatronic i går. Kommer medio august. Mayday-boka er kjøpt og er i gang med pugging.

Gjenstår bare å bestille dato for prøve hos Telenor !

 

Ordredato: Tuesday 31. July 2012

Ordreinformasjon - Ordre nr. XXXX

Standard Horizon HX851E Håndholdt VHF med GPS og DSC 2.690,- 1

12V Ladekabel Standard Horizon HX280/HX750E/HX751E/HX851E 150,- 1

 

:smiley:

Jeg bestilte akkurat det samme for 1 år siden, fine greier. Har dessverre/heldigvis ikke fått testet den annet en til å lytte og måle fart med men det kan jo være interessant nok.

Boka kjøpte jeg i 2003, men den er enda ikke åpnet. Jeg skjemmes :giggle: Men til vinteren ....

 

Anyway, håndholdte har jo noe kortere rekkevidde enn stasjonære, bl.a. antagelig pga. mindre og lavere montert antenne.

Noen som vet om det bare er å koble den til kabel til en toppmontert pisk og om et par meters høydeforskjell gjør susen? Gummiantenna er jo avskrubar.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Trist lesning i denne tråden. Nesten bare motforestillinger begrunnet med pris, prinsipp, jeg klarer meg osv. Mobiltelefon har vel de fleste, den betaler de!

 

Hvor er tanken for å kunne bidra om andre behøver hjelp, eller i verste fall om en selv kommer i nød? Dagens løsning med DSC/GPS hvor hjelpen kan komme raskt til akkurat der du er er viktig! Ligner det de forsøker å få til på land med at flest mulig har gateadresse for at nødetatene kommer til riktig sted, raskt.

 

Om pris er problemet burde en kanskje satse på en båt som gir rom til å ha denne billige forsikringen for raskere og lettere hjelp ved behov. Kan se ut som om en heller ikke kan regne med hjelp om en ser en båt i nærheten med antenner osv. siden en unnlater å lytte også.

 

Antar og håper de tause i forumet er de som har og bruker dette riktig. I Norge har vi lett for å legge ansvaret på det offentlige og fritar oss selv for ansvar med mer eller mindre () argumenter. Tror en glemmer at alt må på en eller annet måte må betales, om vi vil ha det.

 

Det er en super service fra operatørene på Kystradiostasjonene, og Tjøme sin inntreden på Facebook er et positivt tiltak.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

Trist lesning i denne tråden. Nesten bare motforestillinger begrunnet med pris, prinsipp, jeg klarer meg osv. Mobiltelefon har vel de fleste, den betaler de!

 

Det er mulig dette er trist lesing, men jeg skulle inderlig ønske at de som har mulighet til å treffe vedtak om "slike ting" (konsesjonsavgift, lisensregler, VHF-eksamen) - jeg regner med at det er Post og Teletilsynet og Samferdselsdepartementet? - ville lese det som står her.

 

Vi som er på Båtplassen representerer med høy sannsynlighet (nei - jeg kan ikke bevise det) en i overkant bevisst og reflektert gruppe båteiere. Hvis det er såpass mye misnøye blant oss - hva skal vi da tro om dem som bruker båten noen få ganger i sesongen, betaler for alt vedlikehold/vinterkonservering uten å gjøre noe selv? Hvis antallet konsesjonærer og VHF-sertifikathavere skal gå opp så terskelen senkes. Det har ingen ting for seg å moralisere om hva "man" burde gjøre og hva "man" burde synes at skulle være greit å betale.

 

Jeg terper den gamle visa mi en gang til: Jeg mener at flere VHF på sjøen vil øke sikkerheten for oss alle. Skal man få til det må terskelen for å eie og bruke VHF reduseres til et absolutt minimum. Det er et sunt prinsipp at den som bruker en tjeneste må betale det den koster - jeg tror at den årlige konsesjonsavgiften er et mindre problem for de fleste potensielle VHF-eiere enn kravet til eksamen. Derfor: Gjør det enkelt og smidig å ta eksamen på nettet. Hvis det skulle vise seg at det maritime nettet i fremtiden blir overbelastet av uvettig VHF-bruk fordi netteksamen ikke holdt faglig mål så får man heller stramme inn i neste omgang. Men heller det problemet enn at ingen båter i nærheten hører når jeg trenger hjelp.

 

I USA vet jeg det er svært enkelt å registrere seg som VHF bruker. Noen som kjenner reglene i Sverige/Danmark/UK?

Link to post
Share on other sites

Har en ikke råd til å legg 475,- inn i det årlige båtbudgettet, anbefaler jeg konvertering til bobil.

Trist lesning i denne tråden. Nesten bare motforestillinger begrunnet med pris, prinsipp, jeg klarer meg osv. Mobiltelefon har vel de fleste, den betaler de!

 

Om pris er problemet burde en kanskje satse på en båt som gir rom til å ha denne billige forsikringen for raskere og lettere hjelp ved behov.

Det kan man synes hva mann vil om, men fasit er at av potensielle 300 000 er det bare 30 000 som faktisk har alt på stell med dagens ordning, og skal alle disse resterende 270 000 over i bobil blir det køer langs veiene :lipseal: .

 

For min egen del var det sertifikatet som var den største terskelen. Jeg har alltid tenkt at jeg skulle ta det, men det ble i 10+ år bare med tanken.

Tok det omsider i år.

Og sertifikat opplæringen var en vits, det kunne jeg fått til bedre selv ved å lese i boka eller tatt kurs på nett.

Prøven var også en vits. Man fikk prate sammen, bla i boka etc, og spørsmålene var også urelevante (for det meste) og tvetydige.

Hele greia kunne vært spisset og forbedret veldig, og mann kunne tatt hele greia på nett på ett par kvelder uten at det hadde åpnet for mer juks enn det som var mulig når jeg tok prøven ihvertfall.

 

Forenkler man denne terskelen, så tror jeg vi får mange flere VHF lyttere i nettet, noe som betyr økt sikkerhet for oss alle.

Og halverer mann feks konsesjons beløpet og firdobler antallet brukere dobler mann faktisk inntektene til stjelenor også :yesnod:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

I Norge har vi lett for å legge ansvaret på det offentlige og fritar oss selv for ansvar med mer eller mindre () argumenter.

Manglende betalingsvilje handler ikke om å frita seg selv for ansvar. Nødnettet eksisterer like herlig uansett om man velger å betale eller ikke, da er det ikke særlig overraskende at mange velger å ikke betale, uten at man trenger å legge noe moralsk i det. Helt tilsvarende er Forsvaret, grunnforskning, gatelys og mye annen moro tjenester det ikke er mulig å hindre ikke-betalere fra å bruke, slikt finansieres ikke gjennom medlemsavgift.

 

Så kan man godt mene "ja, men folk burde være villige til å være med på dugnad", men det blir naivt å være overrasket når det ikke skjer.

Link to post
Share on other sites

Sannheten i dag er at mesteparten av brukerne på VHS kun har den for nødtjenesten, kanal 16. Svært få kommuniserer på VHS, da ringer de hverandre på mobil istedet. Da hjelper det lite at at man i avgiften tilbyr gratis teletjenester etc., folk bruker det ikke. Jeg tror man må innse at mange synes avgiften på avrundet 500,-, ta VHS sertifikat etc. er for dyrt og for mye bry, for å høre på kanal 16. Da står kanal 16 på uansett og resten av tilbudene oversees. Dette er hverdagen for mange, mange har VHS fordi det fulgte den brukte båten de kjøpte, de hadde aldri satt det inn selv.

 

Jeg er litt enig med forskern som sier at igrunn er det mest interessante for oss alle å få folk til å lytte til kanal 16, da kan vi alle hjelpe hverandre uansett om vi har sertifikat, betalt avgift etc. Aller best hadde vært om dette var lovlig også, men med dagens prisordning og sertifikatordning vil dette fortsatt være ulovlig og antallet på 30.000 brukere av 300.000 potensielle kommer ikke til å øke. Skal man få opp bruken må man tenke annerledes, se til hva USA gjør f. eks.

Link to post
Share on other sites

...... Og sertifikat opplæringen var en vits, det kunne jeg fått til bedre selv ved å lese i boka eller tatt kurs på nett. Prøven var også en vits. Man fikk prate sammen, bla i boka etc, og spørsmålene var også urelevante (for det meste) og tvetydige.......

 

Dette var triste greier Erik!

Men det er iallefall helt tydelig at du ikke har vært hos Baatskolen POSEIDON :smiley:

At noen av spørsmålene er dårlig formulert og tildels tvetydige, DET kan vi imidlertid være enige om. Det er noe som jeg har påpekt flere ganger - og det kommer seg litt etter litt . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg tok VHF sertifikatet da jeg var i Sjøforsvaret, syntes ikke det var så vanskelig. Kurset var kjempebra, tror ikke jeg betalte noe for det! kansje bare for selve beviset. Tror alle her på BP med lit dedikert interesse klarer dette lett! Er du ute på lit åpent strekk med lit større båt, så er nok VHF eneste seriøse og sikkre komunikasjonsmiddel. Husk at det ikke er bare til nødbruk, men man kan jo avklare situasjoner med andre båter samt nyttetrafikken..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Men det er iallefall helt tydelig at du ikke har vært hos Baatskolen POSEIDON :smiley:

Kan bekrefte at det ikke var hos Poseidon jeg tok kurs, og angrer i ettertid litt på det :lol:

 

Jeg følte at VHF kurset jeg tok var for omfattende i pensum, det var masse info som ikke er relevant for vanlig enkel bruk i fritidsbåt, og det som var viktig for min bruk forsvandt litt i alt det andre det omfattet.

 

Man kunne innført ett VHF Light, som kun ga adgang til å bruke VHF i fritidsbåt, men ikke alt det andre som er omfattet i dagens pensum.

Terpet bruk av kanal 16, nødkallprosedyrer og at man skal holde seg unna de digitale kanalene. Så mye mer trenger mann ikke i lystbåt.

Taushetserklæringen kunne man printet ut og sendt inn i posten.

VHF light mener jeg man da kunne ha fått tatt enkelt på nett for en billig penge. Og Konsesjonen kunne vært billigere.

VHF Light hadde muligens stridt imot internasjonale regler og avtaler, så den kunne hatt gyldighet kun innenlands, skulle man utfor Norge måtte man da ta vanlig VHF.

 

Dette hadde fått bruken kraftig opp tror jeg :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...