Jump to content

Rogaland Radio bekymret for antallet VHF konsesjoner.


shaukaas

Recommended Posts

Alt i alt så kunne sikkert anntall timer vært redusert med rundt 1/2 til 2/3-del

 

Nå er det ikke fastsatt noe antall timer for kurset, det er faktisk ikke noe krav å ta kurs i det hele tatt, så at kursene er omfattende er ikke noe argument i denne sammenhengen. Fordelen med systemet sånn som det er i dag er at man KAN betale for kurs og få mer omfattende opplæring, eller man kan velge å kjøpe en billig bok og melde seg opp til eksamen etter å ha lest selv. Eksamen er fra før så enkel som trygt er, spør du meg burde denne vært mer omfattende.

 

Selv kjøpte jeg bok og iphone-app(ikke veldig nyttig, men forbereder deg litt på eksamensformen), bladde en times tid i boka og tok notater, og repeterte litt på eksamensspørsmål. På eksamen brukte jeg sunn fornuft, kunnskapen jeg hadde tilegnet meg fra bok og repetisjon, og eliminasjonsmetoden(avkrysningsprøve), og tror ikke det var ren skjær flaks som gjorde at jeg bestod.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

VHF kurs for omfattende???

Mulig det, gikk aldri noe kurs

Kjøpte denne boka for en del år siden. leste den ett par ganger.¨, og gikk opp til eksamen.

Det som tok lengst tid på eksamen, var å lese gjennom svar alternativene.

 

Skjønner ærlig talt ikke hvordan det skal kunne forenkles noe mer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig godt fornøyd med dagens opplegg. Fungerer bra, gir stor sikkerhet og til en fullt akseptabel kostnad. Å diskutere andre måter å organisere dette fordi noen ikke orker å ta eksamen eller vil ha ned konsesjonsavgiften er ganske sært. Så får vi heller leve med at det er mange som ikke har VHF ombord. Mhp gratispassasjerene som har VHF ombord men som ikke gidder å registrere denne så håper jeg at innsatsen med å konfrontere disse lykkes (synes kystradiostasjonene har blitt veldig flinke til å sjekke opp båtnavn/kallesignal nå i sommer, og det er vel nettopp med dette formål).

 

Støttes fullt ut Framtia. Vi som velger VHF ombord ser fordelene så får de andre seile sin egen sjø. Enkelt og greit.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke fastsatt noe antall timer for kurset, det er faktisk ikke noe krav å ta kurs i det hele tatt, så at kursene er omfattende er ikke noe argument i denne sammenhengen. Fordelen med systemet sånn som det er i dag er at man KAN betale for kurs og få mer omfattende opplæring, eller man kan velge å kjøpe en billig bok og melde seg opp til eksamen etter å ha lest selv. Eksamen er fra før så enkel som trygt er, spør du meg burde denne vært mer omfattende.

 

Jeg er fullstendig klar over at kurset ikke er obligatorisk og at eksamen er enkel.

Del fleste kursene er ca 12 timer lange. Inntrykket mitt fra å ha lest denne tråden fra ende til annen er at det er for mye og for dyrt, og både kurset og eksamen inneholder ting som strengt tatt ikke er relevante for de aller fleste i fritidsbåter..

 

Reduserer man kurset til 4 timer med hovedfokus på praktisk bruk av VHF'en og innkluderer det i båtførerprøven, så vil jo langt flere ende opp med ett slikt "VHF-light"-sertifikat. Aller helst så skulle jo selvsagt dagens ordning fungere, men det gjør den åpenbart ikke. Er det da noe galt med å prøve å se på alternativer?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hvordan det skal fungere å redusere et valgfritt kurs uten noen fastsatt timeantall til 4 timer og så inkludere det i et annet valgfritt kurs uten fastsatt timeantall. Da begynner vi jo å bevege oss inn mot å gjøre kursene obligatoriske, og det strider jo mot målet som er å gjøre hele prosessen enklere for mannen i gata?

 

Jeg er helt enig i at noe av pensum til VHF-sertifikatet er litt irrelevant, men det meste av dette er enten logisk eller ting man uansett bør vite hvis man skal være i båt, ergo ikke så mye nytt å lære. Den nye boka(Mayday) er også MYE bedre og lettere å lære av enn den gamle, om du velger å kun lese det som er relevant for "vår bruk" sparer du kanskje en halvtime-times tid, det har de fleste tid til vil jeg tro.

 

Det er absolutt ikke noe galt med å se på alternativer, det er ikke det jeg sier, men det er relevant at disse alternativene både er realistiske og ikke går ut over sikkerhet/kunnskapsnivå.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Vel, svært mange velger å ta kurs for båtførerprøven. Pakker man VHF inn sammen med dette kurset så vil jo det øke andelen folk som kjenner til VHF, og det vil sannsynligvis øke andelen som kjøper og bruker VHF. Timetall nevntes som eksempel basert på hva jeg har sett de fleste kurstilbyderene oppgir

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ihvertfall ut til at én av produsentene har tatt til vett, og gjort noe med DSC-problematikken for stasjonære VHFer:

 

http://www.seilas.no...365961&cat=4914

- Nå nærmer det seg plug'n play... :yesnod:

 

Følger Telenor Maritim Radio opp?

 

ikke dum den, og fabrikanten er seriøs, lager meget bra saker.

DSC innebygd, ok, men du må fremdeles ha MMSI nr innlagt for at posisjonen din skal dukke opp på skjermen hos kystradiostasjonen, det er MMSInr systemet bruker for å identifisere deg, og legge ut posisjon i kartet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

..du må fremdeles ha MMSI nr innlagt for at posisjonen din skal dukke opp på skjermen hos kystradiostasjonen..

 

Ja, på HX851E som jeg mottok i posten for et par dager siden, følger det med et eget ark med norsk bruksanvisning på hvordan denne prosedyren med å legge inn MMSI-nr er.

Det står også at det er veldig viktig at man taster riktig 1. gangen. Dette kan bare gjøres 1 gang ! Det er mulig å endre, men da må VHF fabrikk-resettes, står det. Jeg vet ikke om det betyr at den må til serviceprovider, eller om det kan gjøres utenom ?

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt med innebygget GPS er at nettopp DSC funksjonen skal virke "out of the box" - noe som slettes ikke er tilfellet per i dag. "De fleste" har jeg inntrykk av at seiler lykkelig utvitende om at DSC'en på den flotte VHF radioen ikke fungerer enten fordi GPS ikke er tilkoblet og/eller MMSI tildelt og programmert. Jeg mener; hvor mange har faktisk testet ut dette på egen VHF? :saint:

 

Ved å ha produkter som er enklere å håndtere/installere av hvermansen, samt en mer proaktiv rolle fra produsenter/leverandører og ikke minst Telenor Maritim Radio - tror jeg dette kan være ett steg på veien mot mer "ordnede" forhold blant dagens VHF flåte. Men superegoister og folk som rett og slett mangler interesse for andres og egen sikkerhet både på sjøen og andre steder kommer man dessverre ikke rundt; selv den mest erfarne kan få problemer på sjøen uansett størrelse på båten. Om enn ikke - kan vedkommede i det minste være et potensielt bidrag til å hjelpe andre, enten det er til havs eller innaskjærs.

 

Men det er jo mange som ikke stopper for biler med varseltrekant og nødblink også - Viking er jo på vei. Sånne holdninger holder ikke på sjøen!

 

Selv tok jeg VHF SRC mens jeg studerte; lenge før egen båt var innen rekkevidde. Å få konsesjon var veldig enkelt, og de jeg snakket med/mailet med hos Telenor Maritim Radio var meget serviceinnstilte.

Problemet her er hverken myndigheter eller regelverk; her er det opptil hver enkelt og en av oss. Noen bruker sykkelhjelm, andre ikke. Noen vest, andre ikke osv.

 

Jeg skal imidlertid ikke utelukke at jeg lider av yrkesskade når det gjelder sikkerhet; men et så banalt hjelpemiddel som VHF er etter mitt syn sidestilt med å kjøre med bil over Hardangervidda på vinterstid - på sommerdekk og uten mobiltelefon. :pray:

Det gikk det også i 1965 - mange HAR overlevd, og det selv UTEN varmeapparat i bilen. Men, jeg mener, det går jo an å PRØVE med litt sikkerhet? Husk at VHF'en i tillegg til å tilkalle hjelp, faktisk kan avverge farlige situasjoner! :ghost:

Link to post
Share on other sites

Vertex har jo hatt slikt fra før - men for amatørradio (varemerket Yaesu), så det var antakelig ikke noen kjempeutfordring å implementere den løsningen i maritim VHF også. Et klokt produkt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...